pro-link beugel/vork wéér gebroken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hallo allemaal,ik heb een cr250 uit 1996.En ik hou van springen.Nou is ongeveer 2 maandjes terug mijn pro-link vork gebroken.Dat is de vork met naald lagers erin die aan je frame vastzit en aan je achterbrug.Nou dacht ik zelf en de crossmotorzaak ook,dat dit kwam door alle verroeste lagers en bussen in de scharnierpunten van het complete prolink systeem.Dus andere vork geregelt,nieuwe lagers/bussen en keeringen gekocht.Alles gemonteerd.3 Weken terug weer wezen crossen en alles ging goed,springen ging lekker.Alles werkt naar behoren.
Dus ik vandaag weer crossen schansie gebouwt en springen maar.En na 7 á 8 keer springen,breekt mijn pro-link vork weer
Ik zit misschien 3 sec in de lucht,3 á 4 meter hoog en 10 á 12metr ver.

Hoe zou dit kunnen komen?

Misschien verkeerd afgestelde achtervering?

Met vriendelijke groet, Ricardo
Go BIG or go home ...
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Waarschijnlijk iets niet helemaal jofel in de schokbreker waardoor de link te grote klappen krijgt te verduren.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ben net ff bezig geweest met het uit elkaar halen van me Crtje.
Heb ook de schokbreker gedemonteerd... en je raad 't al.. hij is niet in te veren als je met je gewicht er op gaat hangen.Neem aan dat dit niet de bedoeling is.

Iemand wel is zo'n achterschokbreker uit elkaar gehaald of weet iemand waar dit probleem in zit?
Go BIG or go home ...
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Dat kan je nooit , zo'n schokbreker inveren als die uit de motor is.
Wel als je er de spiraal af haalt dan kan je zien of er nog demping in zit.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Dat dacht ik ook.
Die van mij kan ik ook niet inveren als ze gedemonteerd is hoor.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik kan me alleen voorstellen dat zo'n pro link breekt als je keihard onderin de vering klapt maar dat moet je dan ook wel gevoeld hebben.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

..::Rico::.. schreef:Ben net ff bezig geweest met het uit elkaar halen van me Crtje.
Heb ook de schokbreker gedemonteerd... en je raad 't al.. hij is niet in te veren als je met je gewicht er op gaat hangen.Neem aan dat dit niet de bedoeling is.

Iemand wel is zo'n achterschokbreker uit elkaar gehaald of weet iemand waar dit probleem in zit?
een achterschokbreker kan je zelf niet uitmekaar halen zonder het materiaal en stikstof.
ik kan schokbrekers maken.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Zijn jullie er zeker van dat de schokbreker niet in kan veren,als hij er uit is?Want toen alles nog inelkaar zat veerde de motor niet verder in als achterbrug horizontaal aan t frame.En er zat altijd een piepje in als hij in veerde.
Go BIG or go home ...
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

een schokbreker kan je niet induwen als hij uit de motor is enkel als de spiraal er ook vanaf is
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

stimpie schreef:een schokbreker kan je niet induwen als hij uit de motor is enkel als de spiraal er ook vanaf is
Dat zeg ik :?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

adje schreef:
stimpie schreef:een schokbreker kan je niet induwen als hij uit de motor is enkel als de spiraal er ook vanaf is
Dat zeg ik :?
ja , maar ik zei het nogmaals omdat hij het opnieuw de vraag stelde.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Belangrijk bij het vervangen van de link is dat je zorgt dat alles goed past.
Er zit verschil tussen de onderlinge jaren. 92/93 en 94/95/96 zijn verschillend.

Daarnaast kan enige slijtage er voor zorgen dat er bij te hard aandraaien van de bouten door de bussen, er spanning op het linksysteem ontstaat.

Meeste slijtage heeft het onderste schokbrekerlager. Het piepen bij het inveren geeft aan dat er iets niet geheel vrij liep. Dan is 10 meter springen best ver..
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ja maar dat piepen had hij al met die verrotte lagers erin.Toen heb ik alle lagers vernieuwd van t link systeem + de achterbrug lagers.Dus het enige wat mij lijkt over te blijven is de schokbreker zelf.

Ik zag trouwens een Zelfde Ohlinspomp op marktplaats staan,dus ik die man gemailt.

hier mijn vraag:Hallo, ik heb je Ohlins pomp gezien.Voor Cr250, op een 96-er moet ie passen denk ik zo toch?Al jij de veer op de grond zet en probeerd hem dan met je gewicht in te duwen veert hij dan? met vriendelijke groet Ricardo

hier zijn antwoord:hoi ricardo.
heb geprobeert hem in te veren .
als ik er met mijn vollegewicht op druk veert hij +/- 1 a 2 cm in.
ps. voor een 250 cc heb ik er ook nog een lichterre veer bij. laat me dan even weten hoe zwaar je ben.
groet wout.
Go BIG or go home ...
..::Rico::..
Berichten: 140
Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik ben vandaag even met de schokbreker naar de crossmotorzaak bij mij in de buurt geweest.En heb hem ff laten testen,volgens de specialist mankeerde er helemaal niets aan mijn Ohlins schokbreker.
Ik heb ook alle pro-link lagers/keeringe/bussen vernieuwd,achterbruglagers/keeringen/bussen vernieuwd.Dit loopt allemaal héél soepeltjes.

Maar the BIG question is dan: waarom breek die pro-link vork elke keer?

Deze schokdemper heeft zo'n gaspotje,die stelschroef stond wel op hard,zal dat misschien de oorzaak geweest zijn?Voor de rest,stond alles goed afgesteld.Stelschroef heb ik nu ook weer op soft gezet

Er is er nu een van ijzer in de maak voor mij.
Go BIG or go home ...
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

..::Rico::.. schreef:Maar the BIG question is dan: waarom breek die pro-link vork elke keer?
Heb je mijn hint al gelezen of kan dat echt niet volgens jou?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Een achterveer kun je niet induwen, maar je weet inmiddels dat je veer goed is.

Speling is the key-word.
Zorg dat alles goed is afgevuld zodat nergens speling is en draai alles vast volgens de waardes van het werkplaatshandboek.

De breuk in de link is trouwens een probleem van 1994/1995.. 96 was het verholpen..

Stalen link zou ik niet voor gaan.. Maar het is jouw feestje!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Mario2t schreef: Stalen link zou ik niet voor gaan.. Maar het is jouw feestje!
Dan liever eentje gefreesd uit billet aluminium (met hier en daar wat heftigere afmetingen dan het origineel).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Als je aluminium beugel knapt door te veel krachten, en je plaatst dan een stalen beugel. Dan verleg je alleen het probleem en dan zal zeer warschijnlijk op een andere plek iets afbreken.
verstand op nul en nadenken
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Laat eens een foto van die breuk zien? De vork wordt alleen op trek belast.
Scharniert die vork wel naar behoren en komt deze nergens tegenaan?

Ik ben een keer met mijn oude Honda een meter of 6 bijna recht naar onderen gestort (inschattingsfoutje) en op beide wielen geland op een keiharde ondergrond.
Een knal, complete vering hard onderin ik dacht onderweg al aan het ziekenhuis maar ik kon wonderbaarlijk nog verder, alleen stuurde de motor voor geen gulden meer. Wielbasis was op wonderbaarlijke wijze verlengd, maar het link systeem had niets.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Daarom wees ik hem ook al op het goed vullen van de ruimtes buiten de lagers. Als er slijtage is en door het aandraaien van de bouten alles strak staat, dan kan er spaning staan op de link omdat hij ,,geknepen" wordt.

Als ik zie hoe toppers vroeger met die dingen sprongen...pfff...dat krijgen wij normaal gesproken niet stuk.
Plaats reactie