250 4-takt startproblemen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

onze 250 4-takt start zonder problemen als hij koud heeft, zelfs bij 5° en meerdere dagen stilstaan start ie bij de eerste trap zonder choke...

eenmaal warm is ie echter miet meer aan de praat krijgen, aleen aanduwen lukt dan..

ik vind het raar dat hij zo vlot koud start zonder choke, zelfs gewoon laten stilvallen na een paar minuten rijden en direct proberen te trappen lukt echter haast nooit, als het lukt dan alleen bij heel hard trappen en een ferme dot gas....

staat ie te rijk? te arm? ander mankemant aan de carburator?

alle raad is welkom
Cruala

is er zon geen hendeltje aan het stuur dat je moet intrekken als je warm wilt starten zodat de motor koude lucht krijgt ipv de warme lucht?
en ik vind het wel raar dat je bij 5 graden zonder choke kunt starten!!!
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

nee geen hendeltje
alleen choke
en die blijkt overbodig
Rachez
Berichten: 89
Lid geworden op: zo jul 28, 2002 16:51
Locatie: Velp

Welk merk/type/jaar motor heb je?

Je hebt ook geen hot start knop op je carb. zitten?

Doet mij denken aan een te grote starter / stationair sproeier.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Die staat duidelijk te rijk op de pilot sproeier.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

xl 250 van 1980
1.5 mm opgeboord, gesmede zuiger en nieuwe zuigerveren
kleppen net gesteld
carb volledig uiteengehaald en nagezien
98 ron benzine

btw, die tip om die oliekeerring er met tix in te plakken was goud waard, alles mooi dicht en tien minuutjes werk

thx iedereen
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik dacht dat we over de nieuwste yamaha 4takt spraken. ha ha ha.
XL uit '80. Da's andere koek. :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gassen

Vlotter niveau te hoog.
Of lekke afsluitnaald vlotter.
Inlaat Kleppen te strak gesteld
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

morgen gaan we alles nazien
carb zo in orde moeten zijn, toch wat betreft lekkage.
kleppen zal ik nazien
volgens de handleiding moet ik de carb regelen via de stationair naald, toerental op +/- 1000 toeren, dan schroef draaien tot het hoogste toerental en een klein beetje terugdraaien om hem niet te arm te zetten...
begrijp er niet veel van, had voordien alles gemonteerd maar die stationairschroef(naald) domweg vergeten, bij de eerste trap draaide de motor en we hebben het pas een paar dagen later gemerkt dat die naald ontbrak.....
ik ga morgen maar es die handleiding uitpluizen en kijken hoe ik dat spul armer kan zetten, en de kleppen nog maar es nazien...
hopelijk werkt het
alvast bedankt

jo
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

gassen schreef:Vlotter niveau te hoog.
Of lekke afsluitnaald vlotter.
Inlaat Kleppen te strak gesteld
Hier spreek iemand die het snapt.

of hij staat te rijk, of geen compresie als ie warm is.

Automatische decompresor goed afgesteld btw?
Afbeelding
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Kun je het merken met trappen als hij te krap op de inlaatkleppen staat.?
Dus als hij te weinig compressie heeft.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

gassen schreef:Vlotter niveau te hoog.
Of lekke afsluitnaald vlotter.
Inlaat Kleppen te strak gesteld
Ik zit aan hetzelfde probleem te sleutelen. Vlotter staat goed. Afsluiter werkt goed. Stationairsproeier zu te groot kunnen zijn, maar diverse aanwijzingen spreken dat tegen.
Maar wat hebben die inlaatkleppen ermee te maken? Ik wil ze graag even bekijken, maar ik snap gewoon niet wat dat met starten te maken heeft. En ik snap graag alles :wink:
Iemand een gedegen beschouwing misschien?
Gast

Guidoke schreef:Als het blokkie warm word, zetten de klepstelen uit. Ze worden dan dus ietsie langer. Zijn de kleppen te strak afgesteld, dan gaan de kleppen niet meer helemaal dicht als hij warm is. Hiermee loopt hij wel, of in ieder geval wat onregenmatiger, maar start hij zeer slecht. Maar, ook al is de klepspeling groot genoeg, een klepzitting kan dan nog lekken, waardoor dit probleem nog steeds is. Zo zit dat dus.
Nou, dan zit ik daar dus niet mee. De speling bleek goed, en warm was hij al goed. Het enige probleem is de koude start, dat doet hij moeilijk, en zonder choke. Hij lijkt te rijk dus. Vandaag heb ik er een kleinere stationairsproeier ingezet. Warmgereden, afgesteld, morgen proberen hoe hij start.
Plaats reactie