ben bezig met het oplappen van een suzuki rmx 250 van 1993 van een vriend.
bleek dat er speling zat op het achterwiel. Bij het demonteren van de achterwiel lagers blijkt dat 1 lager in zijn lagerzitting heeft rondgedraaid, waardoor het gat uitgelodderd is. Nu kan de lager aardig op en neer bewegen en draaien in zijn zitting. Bestaat er een mogelijkheid voor de zitting te laten oplassen en terug uit te draaien?
of een andere oplossing?
naaf
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
je kan een poging met locktide doen maar als ie echt los ligt
als je er niet te veel geld aan uit wil geven kan je een hele dunne kopere strip proberen te regelen.. maar een nieuwe bus is beste oplosing..
als je er niet te veel geld aan uit wil geven kan je een hele dunne kopere strip proberen te regelen.. maar een nieuwe bus is beste oplosing..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
heb je een vulbus aan die kant?
zou je met ringen achter het lager het lager naar voren kunnen brengen en de bus in kunnen korten..
maar weer geen ideale oplossing..
zou je met ringen achter het lager het lager naar voren kunnen brengen en de bus in kunnen korten..
maar weer geen ideale oplossing..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.
De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.
De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.
Honda xr250r '88
ja hier dacht ik dus ook aan, heeft er iemand een adresje van waar ik het kan laten doen?murvie schreef:
Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.
De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.
ik sta open voor iedere oplossing hoor
en een nieuwe naaf? is dat prijzig? want mss is het de moeit niet voor dit alles te laten doen, en kan ik mss gewoon beter een nieuwe naaf kopen?[/quote]
ja kan ook allemaal dopperpuntjes slaan waar de lager hoort te zitten en hierdoor kan het toch zijn dat de lager zich vast zet . als natuurlijk niet de beste oplossing maar het helpt.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Hetzelfde heb ik gehad bij een LC4. Deze naaf was behoorlijk beschadigd omdat het wiellager kapot was gegaan en de buitenring van het lager gebroken.
JST in Giessenburg heeft de naaf uitgedraaid en er een stalen bus ingezet. Euro 130,= inclusief lagers.
Het was niet aan de zijde waar ook de snapring zit. Het lijkt me echter geen probleem deze snapringgroef in de stalen bus te draaien.
JST in Giessenburg heeft de naaf uitgedraaid en er een stalen bus ingezet. Euro 130,= inclusief lagers.
Het was niet aan de zijde waar ook de snapring zit. Het lijkt me echter geen probleem deze snapringgroef in de stalen bus te draaien.
ktm300mxc
[/quote]pHino schreef:ja hier dacht ik dus ook aan, heeft er iemand een adresje van waar ik het kan laten doen?murvie schreef:
Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.
De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.
ik sta open voor iedere oplossing hoor
en een nieuwe naaf? is dat prijzig? want mss is het de moeit niet voor dit alles te laten doen, en kan ik mss gewoon beter een nieuwe naaf kopen?
Ik zie dat je uit belgie komt.
Ik weet geen zaak in de buurt die dat kan.
Maar ALS het gerepareerd kan worden, dan kunnen ze het bij StarTwin motors in Loenen het zobizo (www.startwin.com)
Die kunnen alles lassen en draaien, staal, alu, magnesium, rvs, alles.
Honda xr250r '88
ik heb ooit eens gehoord dat iemand er een stuk binnenband mee ingeklopt had.
ik denk dat het ooit eens in Moto Verte stond.
dus gewoon een stuk uit een oude binnenband geknipt,
dat onder de lager gelegd,
en zo mee inkloppen met het lager.
vond ik wel vrij inventief
Gery
ik denk dat het ooit eens in Moto Verte stond.
dus gewoon een stuk uit een oude binnenband geknipt,
dat onder de lager gelegd,
en zo mee inkloppen met het lager.
vond ik wel vrij inventief
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Lapmiddelen:
Er is een lager met een buitendiameter van 44 mm.
Dan zou je het gat van 42 naar 44 kunnen draaien.
Asdiameter is dan echter 22 mm. Op te lossen door er voor het monteren van het lager een bus van 22x1 mm in te slaan.
Alleen opboren naar 44 mm. is niet zo heel veel werk.
Beste optie: Oplassen en laten uitdraaien naar de originele maten, ander gebruikt achterwiel c.q. naaf kopen ( 75 tot 100 euro), of een nieuwe naaf van een after sales merk ( 200/220 euro).
Er is een lager met een buitendiameter van 44 mm.
Dan zou je het gat van 42 naar 44 kunnen draaien.
Asdiameter is dan echter 22 mm. Op te lossen door er voor het monteren van het lager een bus van 22x1 mm in te slaan.
Alleen opboren naar 44 mm. is niet zo heel veel werk.
Beste optie: Oplassen en laten uitdraaien naar de originele maten, ander gebruikt achterwiel c.q. naaf kopen ( 75 tot 100 euro), of een nieuwe naaf van een after sales merk ( 200/220 euro).
Lassen zal niet meevallen als het een gegoten naaf is... Zou ik voor een vulbus/ring gaan...murvie schreef:Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.
De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.
Als het een gedraaide is, is dat idd wel de beste oplossing.
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Klopt, lijkt sterk maar is bros...
Heb me laten vertellen dat gegoten aluminimnium(?dinges?) moeilijk te lassen is door de "verontreinigingen" die erin zitten om het spul mooi vloeibaar te krijgen bij het gietproces. Carburateurs en naven oa, dusssss....
Heb me laten vertellen dat gegoten aluminimnium(?dinges?) moeilijk te lassen is door de "verontreinigingen" die erin zitten om het spul mooi vloeibaar te krijgen bij het gietproces. Carburateurs en naven oa, dusssss....
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Dat klopt, als je echte bagger alu hebt, de variant van het "pisbakkenstaal" zeg maar, dan is het niet zo makklijk te lassen, en word het niet zo netjes.
Maar tis dan nog te doen, en 100% netter als sommige andere beunmiddelen die hierboven genoemd worden.
Maar tis dan nog te doen, en 100% netter als sommige andere beunmiddelen die hierboven genoemd worden.
Honda xr250r '88
Het lijkt een beunhaas methode maar werkt perfect in de praktijk.
De ruimte opvullen met een juiste dikte voelermaat,zodat het lager weer goed past.
Lagerlijm van loctite gebruiken,je verslijt weer de lagers zonder dat het lager los gaat zitten.
Uitdraaien is een minder goede keus,er blijft te weinig vlees over.
De ruimte opvullen met een juiste dikte voelermaat,zodat het lager weer goed past.
Lagerlijm van loctite gebruiken,je verslijt weer de lagers zonder dat het lager los gaat zitten.
Uitdraaien is een minder goede keus,er blijft te weinig vlees over.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Uitdraaien en bus in persen+lijmen lijkt mij een goede methode. Lubbert ook niet zo snel meer uit. Alleen zou ik juist voor een lager kiezen met kleinere butenmaat, zodat de bus voldoende wanddikte heeft en je er een circlip voor kwijt kunt (al vraag ik me af of daar ruimte voor is). Dat uitdraaien hoeft dan maar net 1/10 mm te zijn, zodat je weer een "vlakke" basis hebt om je bus in te persen/lijmen.
Probleem bij demontage is wel dat je passing niet te vast mag zijn omdat je anders kans loopt de ingeperste bus eruit te drukken.
Lassen van gietalu valt niet mee. Lijkt me minder betrouwbaar.
Anyway, my 2 cents.
Probleem bij demontage is wel dat je passing niet te vast mag zijn omdat je anders kans loopt de ingeperste bus eruit te drukken.
Lassen van gietalu valt niet mee. Lijkt me minder betrouwbaar.
Anyway, my 2 cents.