naaf

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

ben bezig met het oplappen van een suzuki rmx 250 van 1993 van een vriend.

bleek dat er speling zat op het achterwiel. Bij het demonteren van de achterwiel lagers blijkt dat 1 lager in zijn lagerzitting heeft rondgedraaid, waardoor het gat uitgelodderd is. Nu kan de lager aardig op en neer bewegen en draaien in zijn zitting. Bestaat er een mogelijkheid voor de zitting te laten oplassen en terug uit te draaien?

of een andere oplossing?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Uitdraaien en een bus erin?
Afbeelding
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

je kan een poging met locktide doen maar als ie echt los ligt :?
als je er niet te veel geld aan uit wil geven kan je een hele dunne kopere strip proberen te regelen.. maar een nieuwe bus is beste oplosing..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

(hmm) iemand een goed ades in de omgeving van limburg?
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

probleem is dus dat het er als volgt uit ziet. en zodus, het eerste gedeelte nog steeds de goede dikte heeft. als je een bus erin zou persen, dan gaat het eerste gedeelte ook uitgedraaid moeten worden? en dan een busje met ineens een sirclip uitsparing erin dan?

Afbeelding
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

heb je een vulbus aan die kant?
zou je met ringen achter het lager het lager naar voren kunnen brengen en de bus in kunnen korten..
maar weer geen ideale oplossing..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
murvie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 15:30
Locatie: schalkhaar
Contacteer:

Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.

De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.
Honda xr250r '88
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

murvie schreef:
Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.
ja hier dacht ik dus ook aan, heeft er iemand een adresje van waar ik het kan laten doen?
De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.


ik sta open voor iedere oplossing hoor


en een nieuwe naaf? is dat prijzig? want mss is het de moeit niet voor dit alles te laten doen, en kan ik mss gewoon beter een nieuwe naaf kopen?[/quote]
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

ja kan ook allemaal dopperpuntjes slaan waar de lager hoort te zitten en hierdoor kan het toch zijn dat de lager zich vast zet . als natuurlijk niet de beste oplossing maar het helpt.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Hetzelfde heb ik gehad bij een LC4. Deze naaf was behoorlijk beschadigd omdat het wiellager kapot was gegaan en de buitenring van het lager gebroken.
JST in Giessenburg heeft de naaf uitgedraaid en er een stalen bus ingezet. Euro 130,= inclusief lagers.
Het was niet aan de zijde waar ook de snapring zit. Het lijkt me echter geen probleem deze snapringgroef in de stalen bus te draaien.
ktm300mxc
murvie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 15:30
Locatie: schalkhaar
Contacteer:

pHino schreef:
murvie schreef:
Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.
ja hier dacht ik dus ook aan, heeft er iemand een adresje van waar ik het kan laten doen?
De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.


ik sta open voor iedere oplossing hoor


en een nieuwe naaf? is dat prijzig? want mss is het de moeit niet voor dit alles te laten doen, en kan ik mss gewoon beter een nieuwe naaf kopen?
[/quote]

Ik zie dat je uit belgie komt.
Ik weet geen zaak in de buurt die dat kan.
Maar ALS het gerepareerd kan worden, dan kunnen ze het bij StarTwin motors in Loenen het zobizo (www.startwin.com)

Die kunnen alles lassen en draaien, staal, alu, magnesium, rvs, alles.
Honda xr250r '88
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

bedankt alvast

maar al het idd 130€ gaat kosten, kan ik miss beter een nieuwe naaf kope? iemand een idee welke merken erin verkrijgbaar zijn? en rond welke prijs ze liggen?
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

ik heb ooit eens gehoord dat iemand er een stuk binnenband mee ingeklopt had.
ik denk dat het ooit eens in Moto Verte stond.
dus gewoon een stuk uit een oude binnenband geknipt,
dat onder de lager gelegd,
en zo mee inkloppen met het lager.
vond ik wel vrij inventief

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Uitdraaaien en groter lager geen optie ?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Lapmiddelen:
Er is een lager met een buitendiameter van 44 mm.
Dan zou je het gat van 42 naar 44 kunnen draaien.
Asdiameter is dan echter 22 mm. Op te lossen door er voor het monteren van het lager een bus van 22x1 mm in te slaan.
Alleen opboren naar 44 mm. is niet zo heel veel werk.

Beste optie: Oplassen en laten uitdraaien naar de originele maten, ander gebruikt achterwiel c.q. naaf kopen ( 75 tot 100 euro), of een nieuwe naaf van een after sales merk ( 200/220 euro).
Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

murvie schreef:Dichtlassen en uit laten draaien is de beste optie en zal gewoon goed gaan werken.

De andere bovengenoemde optie's zijn beunhaas manieren, en zullen het niet lang volhouden.
Lassen zal niet meevallen als het een gegoten naaf is... :? Zou ik voor een vulbus/ring gaan...
Als het een gedraaide is, is dat idd wel de beste oplossing.
Je moet niet doen, je moet niet laten!
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

denk dat het zamac is :cry:
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Lijkt me sterk, is nogal bros spul.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Klopt, lijkt sterk maar is bros... :?


Heb me laten vertellen dat gegoten aluminimnium(?dinges?) moeilijk te lassen is door de "verontreinigingen" die erin zitten om het spul mooi vloeibaar te krijgen bij het gietproces. Carburateurs en naven oa, dusssss.... :roll:
Je moet niet doen, je moet niet laten!
murvie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 15:30
Locatie: schalkhaar
Contacteer:

Dat klopt, als je echte bagger alu hebt, de variant van het "pisbakkenstaal" zeg maar, dan is het niet zo makklijk te lassen, en word het niet zo netjes.
Maar tis dan nog te doen, en 100% netter als sommige andere beunmiddelen die hierboven genoemd worden.
Honda xr250r '88
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

vergelijk het materiaal van caburateurs (composiet) niet met naven (ander spul), aan die naven worden heel andere eisen gesteld.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
han
Berichten: 65
Lid geworden op: za mei 26, 2007 18:32

Het lijkt een beunhaas methode maar werkt perfect in de praktijk.
De ruimte opvullen met een juiste dikte voelermaat,zodat het lager weer goed past.
Lagerlijm van loctite gebruiken,je verslijt weer de lagers zonder dat het lager los gaat zitten.
Uitdraaien is een minder goede keus,er blijft te weinig vlees over.
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Uitdraaien en bus in persen+lijmen lijkt mij een goede methode. Lubbert ook niet zo snel meer uit. Alleen zou ik juist voor een lager kiezen met kleinere butenmaat, zodat de bus voldoende wanddikte heeft en je er een circlip voor kwijt kunt (al vraag ik me af of daar ruimte voor is). Dat uitdraaien hoeft dan maar net 1/10 mm te zijn, zodat je weer een "vlakke" basis hebt om je bus in te persen/lijmen.

Probleem bij demontage is wel dat je passing niet te vast mag zijn omdat je anders kans loopt de ingeperste bus eruit te drukken.

Lassen van gietalu valt niet mee. Lijkt me minder betrouwbaar.

Anyway, my 2 cents.
Plaats reactie