XR400 of XR650 ?

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Dimitri
Berichten: 4
Lid geworden op: di jan 18, 2005 21:34

hallo,

ik ben op zoek naar een moto voor enkele roadbook ritten en ritjes in het buitenland. Betrouwbaarheid is wel zo fijn en daarom dacht ik aan de honda XR. Nu zit ik te dubben tussen een 400 of een 650. Nu is dat vermogen van die 650 erg fijn maar weegt dat op tegen de handelbaarheid van een 400 ? ben zelf 90 kilo schoon, misschien wat veel voor een 400 ?

btw, ik hoef er geen maisplakcross mee te houden !!

Graag jullie mening en vooral als je beide machines hebt gereden
alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Heb je off-road ervaring, ja dan zou je voor de 650 kunnen gaan.
Gebruikersavatar
big M
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:48
Locatie: apeldoorn

Noui ik heb zelf een xr650r gehad ,die idd erg veel vermogen had en op de maisplak ook gewoon 145 km/h haalde 8) maar stuurde als een varken.
Wil je er buitenlandse offroad trips mee gaan doen is het vermogen wel erg lekker maar t stuurgedrag van een xr 400 maakt t leven een stuk minder vermoeiend(bovendien is luchtgekoeld minder kwetsbaar)
Tja moeilijke keuze ,beide erg bertouwbaar en allebij een sterke kant.
Ondanks mijn gewicht en postuur 196cm en 98 KG :? zou ik toch eens een goede testrit op een 400 willen doen
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik heb alleen ervaring met een XR400.

Ik heb er offroadritten (NL), enduro's (NL), roadbookritten (NL, B, F, Marokko) en rallies (Kroatie, Marokko) mee gereden. Voor de laatste paar rallies is de motor aangepast (440cc, hoge compressie, andere nokkenas en flatslide carb). Vermogen is van 27 naar 35 achterwiel pk's gegaan. Dat is erg leuk maar niet per se noodzakelijk.

De vering is origineel onvoldoende (zoals bij veel motorfietsen). Ik heb deze direct aan laten passen bij WP (nu HK) Ik weeg ook 90kg.

Zeker bij buitenlandse roadbookritten zijn er weinig situaties waarin je veel vermogen nodig hebt. (In België rijden ze bv. veel vaker met 250cc itt hier met 510cc)
Gewicht zit altijd in de weg, een XR400 is echt lekker licht. Daarbij rijdt ie lekker soepel wat het weer makkelijker maakt zeker als beginner.

Het stuurgedrag van een XR400 in vergelijking met een Huskie, de XR wil erg graag rechtdoor. Maar dat geeft ook wel weer de nodige rust op langere paden.

Geen waterkoeling is inderdaad een groot voordeel, met een paar handkappen om de handles heen kan er eigenlijk niets meer stuk bij het vallen.

Enige wat ontbreekt is een el. starter. Hij trapt niet moeilijk aan maar zeker als ie op een "onhandig" plek afslaat is dat jammer.
Een el. start kit bij xrstuff.co.uk komt op 1600 euro.
In Italië leveren ze nieuwe XR400 en XR440 met el. starter! Overigens wel voor heel veel geld.

Ik kan de XR in ieder geval van harte aanbevelen.

Plaatjes van aanpassingen en ritjes op m'n fotoboekenplank
Meer roadbookrijders kom je tegen op allroadmaniacs
#777 - Mijn fotoboekenplank
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

erwindob schreef:Ik heb alleen ervaring met een XR400.

Ik heb er offroadritten (NL), enduro's (NL), roadbookritten (NL, B, F, Marokko) en rallies (Kroatie, Marokko) mee gereden. Voor de laatste paar rallies is de motor aangepast (440cc, hoge compressie, andere nokkenas en flatslide carb). Vermogen is van 27 naar 35 achterwiel pk's gegaan. Dat is erg leuk maar niet per se noodzakelijk.

[/url]
en geloof me, die dobbelaar is op die 400 in de rallies lastig bij te houden ...
Dimitri
Berichten: 4
Lid geworden op: di jan 18, 2005 21:34

Bedankt voor jullie reacties

Een beginner ben ik nie meer te noemen. in 2000 heb ik de 650 al nieuw gehad maar vond hem destijds te zwaar voor rijden in het westelijk havengebied (je trok hem niet lekker over de knippen heen).

nu ben ik (gelukkig :wink: wat ouder) en rij ik geen knmv ritten en havengebied meer. het accent is meer verschoven naar roadbookritten in het buitenland, niet meer het echte knalwerk maar gewoon lekker doorrijden.

IIt vroegah wil ik er liefst niet zoveel geld aan uit geven en dan neig ik toch naar een 400. vraag is alleen vanaf welk bouwjaar is de 400 interessant en probleemloos ?
ik kan een 96 en een 98 kopen met minder dan 10k op de klok voor ongeveer dezelfde prijs.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik weet niet van noemenswaardige verschillen in de div. bouwjaren.

Eind 96 zijn de eerste gemaakt
Ik heb in 2004 nog een nieuwe gekocht.
#777 - Mijn fotoboekenplank
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

erwindob schreef: Plaatjes van aanpassingen en ritjes op m'n fotoboekenplank
Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?
Honda crf 250
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

ktm_gs300 schreef:Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?
Denk van wel.
Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Sjokske schreef:
ktm_gs300 schreef:Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?
Denk van wel.
Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.
Hier doet ie het ook,
Alphen was een kampeerboerderij, de Kiek geloof ik zo uit m'n hoofd.
#777 - Mijn fotoboekenplank
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Hier doet de website van Erwin het ook.
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Ik zou gewoon voor een xr400 gaan.

Je hebt voor een roadbook rit het vermogen van een 650 echt niet nodig, en het verschil in gewicht is echt heel erg goed merkbaar volgens mij.
Als je stilvalt met een 400 dan heb je hem veel makkelijker weer aan getrapt.
Als je meer vermogen/koppel wil hebben dan moet je voor een 650 gaan, maar ik denk niet dat je dat nodig hebt met een roadbook rit.

Ik heb een week met een xr400 gereden in zweden en dat was prima te doen, heb echter nog nooit met een 650 gereden wel met een 600.
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

erwindob schreef:
Sjokske schreef:
ktm_gs300 schreef:Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?
Denk van wel.
Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.
Hier doet ie het ook,
Alphen was een kampeerboerderij, de Kiek geloof ik zo uit m'n hoofd.
Wonderbaarlijk, hij doet het weer! Mooie foto's :D
Honda crf 250
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Sjokske schreef: Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.
Daar rijden wij ook nooit door.
Je komt er wel langs als je vanaf de nieuwkerksedijk richting Alphen rijdt en op het eind van het zandpad bij het beeld rechtsaf gaat.
Wij rijden dan altijd rechtdoor zodat we in Riel uitkomen maar halverwege dat zandpad kan je ook de weg naar rechts toe volgen en daar moet volgens mij die kampeerboerderij zijn.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Heb gezien op Goegeltje Urt waar het is (iets zuidelijk van het defensieterreintje waar we op weg naar huis wel eens langskomen).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Defentieterreintje is '' de kiek''.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Plaats reactie