Past een montesa trial in een Berlingo?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Aangezien ik een Montesa 315R heb gekocht en deze zondag ga ophalen vraag ik me af of die in mijn Citroën Berlingo zou passen. Het is een versie met achterbank (die je kan opklappen, maar dan verlies je nog een 15cm tov een lichte vracht versie).

Ik weet dat er manieren zijn om het te laten passen (zo bracht Jo Vdb me het idee aan met het kruiwagenwiel ipv het voorwiel), maar daar ben ik nu niks mee aangezien ik niks op maat heb van zo'n montesa.

Ik kan natuurlijk ook gewoon mijn aanhangwagen meenemen, maar daar heb ik niet zo'n zin in aangezien ik ook even naar de trialwedstrijd in Genk ga kijken.

Groeten

Stijn
Montesa Cota 315R
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

tuurlijk past die, want je haalt gewoon voor en achterwiel eruit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

huskie schreef:tuurlijk past die, want je haalt gewoon voor en achterwiel eruit.
En waarop staat de motor dan? Op de beschermplaat & de voorvork of zet je hem op een steuntje?
Montesa Cota 315R
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

juist....op de beschermplaat en voorvork
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

volgens mij past hij er zo in .
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Passagiesstoel verwijderen!!
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Met de bank plat (maar niet tegen de voorste zetels opgeklapt) en de passagiersstoel naar voren lukt het net. 't is niet ideaal, want hij is een tikkeltje te hoog om hem in de auto te duwen (dus je moet hem in de vering trekken), maar het lukt dus wel.

Ik ga eens kijken of ik de achterste bank er uit kan halen (is nu met een vast scharnier, maar daar kan ik eventueel een bout met moer in de plaats steken), dan past het achterwiel volgens mij tussen de bestuurders en passagiersstoel.

Stijn
Montesa Cota 315R
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

uit welk jaar komt jou montesa? heb zelf een 315r uit 2001
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Die van mij is ook uit 2001. Het is een Doug Lampkin replica (geen idee wat er buiten de stickers anders aan is hoor)
Montesa Cota 315R
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Werkt trouwens het licht op jou Montesa? Of heb je een idee hoe je dat kan aansluiten?

Ik zou hem willen inschrijven en zoveel mogelijk discussies vermijden als onze lieve blauwe vrienden langskomen.

Stijn
Montesa Cota 315R
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

bij mij werkte het licht ook niet . heb het aangesloten op de bekabeling van de temperatuur sensor .
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

stimpie schreef:bij mij werkte het licht ook niet . heb het aangesloten op de bekabeling van de temperatuur sensor .
Ah. Thanks voor de tip. Heb je toevallig het werkplaatshandboek? De vorige eigenaar zou die van hem opzoeken, maar ik weet niet of dat ooit tot hier zal geraken :)
Montesa Cota 315R
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

nee dat heb ik niet
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Zo heb ik het opgelost:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er komen nog goten op het rek en een metalen beugel waarmee ik het frame vastmaak aan de verticale steunbalk, zodat er zeker niks mee kan gebeuren.
Montesa Cota 315R
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Mooie oplossing :thumb:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Stijn,

a) volgens mij is zo'n Tackx fietsendrager maar geschikt voor lasten tot max. 40 kg
b) fietsendrager, uw nog toe te voegen constructies en de trialmotor zullen zonder twijfel uw toegelaten kogeldruk van de trekhaak overschrijden ! Je gaat zowiezo met deze constructie meer dan 100kg kogeldruk hebben !!!!!

--> ziet er inderdaad wel mooi uit, maar technisch GEVAARLIJK !!

--> bezint eer ge begint !!

Jo VdB
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Jo VdB schreef:Stijn,

a) volgens mij is zo'n Tackx fietsendrager maar geschikt voor lasten tot max. 40 kg
b) fietsendrager, uw nog toe te voegen constructies en de trialmotor zullen zonder twijfel uw toegelaten kogeldruk van de trekhaak overschrijden ! Je gaat zowiezo met deze constructie meer dan 100kg kogeldruk hebben !!!!!

--> ziet er inderdaad wel mooi uit, maar technisch GEVAARLIJK !!

--> bezint eer ge begint !!

Jo VdB
mmm... volgens de fietsenwinkel mag er tot 80 kg op de drager. Ik kom daar wellicht wel wat over met de goten en de trial zelf, maar toch niet zo overdreven veel denk ik (en ik rekende een beetje op een ruime marge)

Wat de koggellast betreft: daar had ik nog niet aan gedacht. In elk geval is het belangrijk genoeg om beide zaken goed na te kijken voor ik er stomme stoten mee voorheb.

Stijn
Montesa Cota 315R
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

aiaiai... heb het maximale verticale gewicht op de trekhaak net nagekeken en dat is zelfs maar 70kg!

Inderdaad geen veilige oplossing dus, damn!
Montesa Cota 315R
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik heb m'n trial motor ook al een paar keer zo vervoerd. (en ook minstens 2 anderen dat zien doen)

Bij mij "werkt" de vering van de motor nog wel tijdens transport, zodat de massa niet zo hard doordrukt bij een hobbel.
ik ga er vanuit dan een caravan van 1200 kg en 75kg kogeldruk een veelvoud van die 75kg drukt tijdens putten en of bulten in de weg.

Groot voordeel in Nederland is dat je niet aan een max. van 80km/u zit van een aanhanger, daar heb je in België geen last van. Maar al te hard wil ik er toch ook niet mee rijden zo.
#777 - Mijn fotoboekenplank
Plaats reactie