karterplug

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
klomp

Na altijd trouw m'n olie te verversen, wil ik weer m'n olie eraf laten en krijg de plug echt met geen mogelijkheid meer los! :twisted:
Ben nu met een moordenaar bezig geweest, maar niks werkt.
Bout is nu dus helemaal rond godverdomme!
Nou is ie wel wat nat geworden in Hapert ( begon opeens lokaal erg te regenen zeg maar..:oops: ), zou het daarmee te maken kunnen hebben?
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

Klinkt flauw maar meestal worden deze pluggen te vast gezet.
20 Nm voor de aftapplug,
6 Nm voor de oliefilter inbusjes
en 15 Nm voor het grove oliefilter.

In jouw geval als de zeskant rondgedraaid is kun je er een moer op laten lassen en dan losdraaien. Voordeel is dat tijden het lassen de plug warm wordt en makkelijker loskomt. Let natuurlijk wel op dat e.e.a. met beleid gebeurt.

Suc6

Gr Mark
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

moertje oplassen of loskappen met een beiteltje
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bedoel je dat je ermee in de sloot bent gereden?

Aantal methodes die ik gebruik bij vaste bouten:
- Altijd overgaan op ring op doppensleutels als de bout érg strak lijkt te zitten
- Los schrikken door enkele ferme tikken op de bout te geven, eventueel op de sleutel te tikken terwijl je kracht zet.
- Heet stoken met verf brander
- Ergste geval slagmoer sleutel gebruiken en bout vervangen.

Gebruik GOED gereedschap, hiermee voorkom je dat je de boel kapot draait.

En jouw geval zijn deze tips te laat, en zul je het moeten doen met de eerder genoemde tips.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Zorg in ieder geval dat de motor goed warm is voor je hem probeert los te draaien. Het aluminium van het carter zet meer uit dat het staal van de bout. Zo kom'tie misschien al een beetje los.

En zoals mark20v al schrijft. Niet te vast zetten. Een carterplug heeft niks te houden behalve zichzelf.
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

klomp schreef:Na altijd trouw m'n olie te verversen, wil ik weer m'n olie eraf laten en krijg de plug echt met geen mogelijkheid meer los! :twisted:
Ben nu met een moordenaar bezig geweest, maar niks werkt.
Bout is nu dus helemaal rond godverdomme!
Nou is ie wel wat nat geworden in Hapert ( begon opeens lokaal erg te regenen zeg maar..:oops: ), zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Wat voor motor? Indien een beetje zwaar beestje, is het carter zeker sterk genoeg om er eens op te tikken met een niet al te zware hamer. Dan plet je namelijk de ring, of de oxide die tussen de draad zit iets. Zal de eerste keer niet zijn dat je dan de bout zonder moeite losdraait. Moer oplassen is ook een goeie, door de hitte komt alles ook los, zeker in een alu-carter.

Belangrijk:
Als je het niet goed los krijgt (geld zeker bij een stalen bout in alu), eerst even op kloppen met een hamer, dat scheelt de wereld.
klomp

het is een husaberg.
ik heb 'm zeker niet te strak aangedraaid, omdat ik daar erg huiverig voor ben. Bovendien ververs ik de olie regelmatig, nooit een probleem gehad.
Het tikken met de hamer heb ik ook geprobeerd EN ik heb goed gereedschap.
Maar idd, een moer erop lassen zou de oplossing kunnen zijn. ga ik proberen.
Laatst gewijzigd door klomp op vr nov 02, 2007 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

klomp schreef:Nou is ie wel wat nat geworden in Hapert ( begon opeens lokaal erg te regenen zeg maar..:oops: ), zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Was toch mooi weer die dag :?: :twisted:
Dus ik gok dat je hebt gezwommen :!:
Is de plug van aluminium ? Let er in ieder geval bij het lassen van een moer op de plug dat je wat electronica (mn. CDI) afkoppeld.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
klomp

ik vrees dat je goed hebt gegokt sjoske. :oops: kopje onder met m'n yellow submarine...
maar wat dat lassen betreft, dat laat ik sowieso aan iemand over die het kan. ik heb al genoeg gesloopt vrees ik :(
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

klomp schreef:ik vrees dat je goed hebt gegokt sjoske. :oops: kopje onder met m'n yellow submarine...
Er was toch plaats genoeg naast die sloten :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

hoest afgelopen??
klomp

Ik kreeg hulp van een kameraad, die kwam in z'n gereedschapkist een oude dop nr 12 tegen.
Die heeft ie er met geweld op geslagen en dat ging goed! 8)
De motor had trouwens geen water binnen gekregen tijdens z'n doop.:lol:
Mijn weekend kon niet meer kapot!
Heb de KTM dag zelfs nog gereden!
Iedereen trouwens nog bedankt voor de tips!
Plaats reactie