Tandwielverhouding KTM 450
Moderator: ghulst
Op de cross baan en met offroad ritten hier rij ik altijd 13/50. Als ik naar Frankrijk ga rij ik 14/50.Kris V. schreef:Wie kan mij wat raad geven ivm de tandwielverhouding voor de KTM 450 enduro. ( niet competitie maar het gewone vrijetijdsenduro )
Het is een nieuwe moto en er ligt nu 15-45 op. Er is een tweede setje bijgeleverd ( 14-52 )Max_Kool schreef:Welke verhouding gebruik je nu, en wat bevalt je er niet aan?
Ik had graag geweten wat de meeste 450-rijders rijden, om dan daarna is wat te testen.
Van het weekend de eerste keer mee weggeweest en een prachtige 2-daagse gereden van bijna 600 km.
ik rij met 14:48 werkt voor mij goed genoeg voor al het werk wat ik er mee doe en top is dan nog steeds meer dan 130km/h
15/45 is wel erg lang ik zou voor het normale enduro werk naar 14/48 of 14/51 gaan. De top van 130/140 haal je in een enduro toch zelden. Je hebt meer aan trekkracht in lagere snelheden.
Een 13t voor (met navenand kleiner achtertandwiel) zal misschien iets harder slijten en de ketting iets meer belasten.
Een 13t voor (met navenand kleiner achtertandwiel) zal misschien iets harder slijten en de ketting iets meer belasten.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di jul 10, 2007 21:32
- Locatie: omg. Eindhoven
14:50 is wat mij betreft een goede verhouding.
Ik had er eerst 14:45 opliggen maar op de crossbaan was dit te lang.
Als de ketting niet is ingekort tijdens het rijklaarmaken, kun je er waarschijnlijk 14:50 met dezelfde ketting opleggen.
Ik had er eerst 14:45 opliggen maar op de crossbaan was dit te lang.
Als de ketting niet is ingekort tijdens het rijklaarmaken, kun je er waarschijnlijk 14:50 met dezelfde ketting opleggen.
KTM levert de motor af met 15-45 om hem in te rijden. Als dat gebeurd is, wat in jouw geval met 600 km's zeker zo is, kan je het bijgeleverde setje monteren. Een vriend van me heeft net dezelfde nieuwe motor en het ding loopt 150 met 14-52. Dat lijkt me snel genoeg en in het terrein pakt hij daarmee ook goed op.Kris V. schreef:
Het is een nieuwe moto en er ligt nu 15-45 op. Er is een tweede setje bijgeleverd ( 14-52 )
Goed punt! een alu achterbrug is duur... en die kettinggeleider is sneller door dan je door hebt...xander schreef: Opgepast met 13 voor, want dan slijt je je achterbrug gemakkelijk in!
Xander
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di jul 10, 2007 21:32
- Locatie: omg. Eindhoven
Het tandwiel raakt de achterbrug niet. Aan de voorzijde loopt de ketting dichter over de achterbrug waardoor de geleider harder slijt. En als deze doorgesleten is.....
Voor de buitenland ritjes zoals Marokko, Ad Ketelaars roadbook ritten gebruik ik 15-49 dan is de top ruim 130, lekker rijden ook als er stukken over de weg moeten. Met off-road en enduro's zet ik er voor een 14 tands op, voor m'n gevoel is dat een groot verschil. En om te crossen gebruik ik 13-51 en dat is lekker bij de bulten en de wallen, alles met gemak in z'n 3 en een beetje op de koppeling.