Tandwielverhouding KTM 450

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Kris V.
Berichten: 56
Lid geworden op: za aug 04, 2007 11:16
Locatie: Turnhout B

Wie kan mij wat raad geven ivm de tandwielverhouding voor de KTM 450 enduro. ( niet competitie maar het gewone vrijetijdsenduro )
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Welke verhouding gebruik je nu, en wat bevalt je er niet aan?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Kris V. schreef:Wie kan mij wat raad geven ivm de tandwielverhouding voor de KTM 450 enduro. ( niet competitie maar het gewone vrijetijdsenduro )
Op de cross baan en met offroad ritten hier rij ik altijd 13/50. Als ik naar Frankrijk ga rij ik 14/50.
Kris V.
Berichten: 56
Lid geworden op: za aug 04, 2007 11:16
Locatie: Turnhout B

Max_Kool schreef:Welke verhouding gebruik je nu, en wat bevalt je er niet aan?
Het is een nieuwe moto en er ligt nu 15-45 op. Er is een tweede setje bijgeleverd ( 14-52 )
Ik had graag geweten wat de meeste 450-rijders rijden, om dan daarna is wat te testen.

Van het weekend de eerste keer mee weggeweest en een prachtige 2-daagse gereden van bijna 600 km.
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

ik rij met 14:48 werkt voor mij goed genoeg voor al het werk wat ik er mee doe en top is dan nog steeds meer dan 130km/h
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

15/45 is wel erg lang ik zou voor het normale enduro werk naar 14/48 of 14/51 gaan. De top van 130/140 haal je in een enduro toch zelden. Je hebt meer aan trekkracht in lagere snelheden.

Een 13t voor (met navenand kleiner achtertandwiel) zal misschien iets harder slijten en de ketting iets meer belasten.
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

Met14-50 doet hij het op de meeste terreinen goed.
Opgepast met 13 voor, want dan slijt je je achterbrug gemakkelijk in!

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Orange_exc
Berichten: 28
Lid geworden op: di jul 10, 2007 21:32
Locatie: omg. Eindhoven

14:50 is wat mij betreft een goede verhouding.
Ik had er eerst 14:45 opliggen maar op de crossbaan was dit te lang.
Als de ketting niet is ingekort tijdens het rijklaarmaken, kun je er waarschijnlijk 14:50 met dezelfde ketting opleggen.
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Kris V. schreef:
Het is een nieuwe moto en er ligt nu 15-45 op. Er is een tweede setje bijgeleverd ( 14-52 )
KTM levert de motor af met 15-45 om hem in te rijden. Als dat gebeurd is, wat in jouw geval met 600 km's zeker zo is, kan je het bijgeleverde setje monteren. Een vriend van me heeft net dezelfde nieuwe motor en het ding loopt 150 met 14-52. Dat lijkt me snel genoeg en in het terrein pakt hij daarmee ook goed op.
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

xander schreef: Opgepast met 13 voor, want dan slijt je je achterbrug gemakkelijk in!

Xander
Goed punt! een alu achterbrug is duur... en die kettinggeleider is sneller door dan je door hebt...
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

[quote="Wortel"][quote="xander"]
Opgepast met 13 voor, want dan slijt je je achterbrug gemakkelijk in!


Een 13 tegen over een 14 is toch kleiner? hoe kan de 13 dan de achter brug gaan raken :?:

gr robert
Orange_exc
Berichten: 28
Lid geworden op: di jul 10, 2007 21:32
Locatie: omg. Eindhoven

Het tandwiel raakt de achterbrug niet. Aan de voorzijde loopt de ketting dichter over de achterbrug waardoor de geleider harder slijt. En als deze doorgesleten is.....
Kris V.
Berichten: 56
Lid geworden op: za aug 04, 2007 11:16
Locatie: Turnhout B

OK, bedankt !! Ik ben weeral wat wijzer geworden :wink: en ik ga wat testen. Ik heb er nu 15-52 opliggen waar ik de terreinaktiviteit zondag in Westdorpe ga rijden. Daarna zie ik wel......... :D
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Voor de buitenland ritjes zoals Marokko, Ad Ketelaars roadbook ritten gebruik ik 15-49 dan is de top ruim 130, lekker rijden ook als er stukken over de weg moeten. Met off-road en enduro's zet ik er voor een 14 tands op, voor m'n gevoel is dat een groot verschil. En om te crossen gebruik ik 13-51 en dat is lekker bij de bulten en de wallen, alles met gemak in z'n 3 en een beetje op de koppeling.
Plaats reactie