Wat precies nodig voor off-road ritjes???

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

Wil dus dit jaar voor het eerst off-roadritjes gaan doen, maar ben er nog niet helemaal uit.

ik heb een ktm exc 250 met kenteken, werkende verlichting (géén toeter), achterband enduro, voor crossband, verzekering bij knmv.

Ik vermeld de voorband apart, want heb gehoord dat crossband vóór wel mag!?

wat mis ik nog, en eventuele tips/aanbevelingen mogen ook, ook makkelijk voor andere starters/twijfelaars 8)
Allways replace the cheapest parts first :P
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Niets mis je

alleen voorband zou ik toch een enduroband doen of een DOT band
klomp

ivm eventuele lekkage is een matje onder je motor verplicht bij de meeste ritten.
moet aan van alles voldoen, maar ik heb nooit kritiek gekregen op mijn wibra zak :D
kan m'n geld wel beter gebruiken. :lol:
jootman
Berichten: 114
Lid geworden op: do jan 11, 2007 01:03
Locatie: Hael

Ik vind het verstandig om zon spuitbus met S.O.S. Tyre repair mee te nemen voor het geval dat je lek rijdt.
Dan is je rit/dag goed verknoeid.

Ik heb trouwens zin om een rit te gaan rijden! Wanneer is er weer een ritje in Limburg/Brabant?
God shave the queen
Gast

aantal punten.
-werkende verlichting
-dot banden, er mag ook niet opstaan "not for highway use"
-geen speling op wiellagers
-veertjes van stepjes moeten werken
-goed werkende remmen
-geen uitstekels aan motor, let op bolletejs aan het eind van rem en koppelingshendel
-geluid (volgens mij max 94 db bij ???? toeren)
-licentie (ook terplaatse verkrijgbaar !)
-rijbewijs uiteraard
-groene kaart

ik zal ongetwijfeld iets zijn vergeten, maar dit zijn de punten waar ze altijd op controleren

lijkt heel streng maar als je een nette motor hebt moet het lukken.

Veel plezier,

Johnny
klomp

johnny07 schreef:
ik zal ongetwijfeld iets zijn vergeten, maar dit zijn de punten waar ze altijd op controleren



Johnny
ik heb zo'n uitgebreide controle nog nooit gehad. en dat terwijl ik er gewoon crossbanden op heb liggen...
maar misschien inderdaad beter om op safe te spelen.
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

jootman schreef:Ik vind het verstandig om zon spuitbus met S.O.S. Tyre repair mee te nemen voor het geval dat je lek rijdt.
Dan is je rit/dag goed verknoeid.

Ik heb trouwens zin om een rit te gaan rijden! Wanneer is er weer een ritje in Limburg/Brabant?
heb via ebay voor weinig een setje velgen op de kop getikt, dus lekke banden zijn geen probleem, alleen ff wiel wisselen 8)

liever niet natuurlijk :P
Allways replace the cheapest parts first :P
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Dacht dat je tegenwoordig ook een claxon moest hebben?
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

officieel wel ja, maar die controles moet je niet zo zwaar inzien.

Ze kijken een keer naar de motor en checken de remmen heel enkel komt het voor dat ze de wiellagerspeling controleren, maar verder kijken ze over het algemeen niet verder als je motor er een beetje verzorgd uitziet.

Oja banden kijken ze een beetje naar en steeksproefsgewijs controleren ze op geluid, maar dat is niet bij elke offroad rit.
brummbar
Berichten: 32
Lid geworden op: wo aug 01, 2007 18:53
Locatie: eindhoven

Zo`n motor is toch al EEN grote toeter.
Als ik de paarden en koeien geloven mag.
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bosje schreef:Wil dus dit jaar voor het eerst off-roadritjes gaan doen, maar ben er nog niet helemaal uit.

ik heb een ktm exc 250 met kenteken, werkende verlichting (géén toeter), achterband enduro, voor crossband, verzekering bij knmv.

Ik vermeld de voorband apart, want heb gehoord dat crossband vóór wel mag!?

wat mis ik nog, en eventuele tips/aanbevelingen mogen ook, ook makkelijk voor andere starters/twijfelaars 8)
Conditie!! Of zit dat wel goed?
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

Conditie!! Of zit dat wel goed?
Euh, daar hebben we het ff niet over :lol:

laatst bij ktm sommer (spam: zie mn verslag :P ) sessies van 3 kwartier tot een uur gereden en ging redelijk, conditioneel gezien
Allways replace the cheapest parts first :P
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Dat is netjes.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van omstandigheden.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
mmrizio
Berichten: 366
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Ik had het idee dat bij de KNMV ritten in het oosten meestal de banden wel gecontroleerd werden (geen cross/NHS banden).

Soms ook geluid (en terecht!), maar mijn EXC met originele uitlaat ziet er blijkbaar betrouwbaar genoeg uit.

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
jootman
Berichten: 114
Lid geworden op: do jan 11, 2007 01:03
Locatie: Hael

Bosje schreef:
jootman schreef:Ik vind het verstandig om zon spuitbus met S.O.S. Tyre repair mee te nemen voor het geval dat je lek rijdt.
Dan is je rit/dag goed verknoeid.

Ik heb trouwens zin om een rit te gaan rijden! Wanneer is er weer een ritje in Limburg/Brabant?
heb via ebay voor weinig een setje velgen op de kop getikt, dus lekke banden zijn geen probleem, alleen ff wiel wisselen 8)

liever niet natuurlijk :P
Heb je altijd een set wielen in je rugzak als je gaat rijden? :P
God shave the queen
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

[/quote] Heb je altijd een set wielen in je rugzak als je gaat rijden? :P[/quote]
tuurlijk niet, volgwagen 8) :lol:
Allways replace the cheapest parts first :P
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bosje schreef:
Heb je altijd een set wielen in je rugzak als je gaat rijden? :P[/quote]
tuurlijk niet, volgwagen 8) :lol:[/quote]

Wel een 4x4!!
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
ives
Berichten: 278
Lid geworden op: wo okt 26, 2005 21:28
Locatie: Diest (België)

Al die keren dat ik in Nederland aan een offroad rit heb meegedaan hebben ze nooit iets gezegd van mijn banden? En ik heb altijd crossbandjes liggen, meestal zelfs van die schoepenbanden voor het hollandse zand. Heb ik dan gewoon geluk gehad?
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Nee hoor, het ergste wat ze doen als ze het al opmerken is er iets van zeggen maar meer ook niet.
Ik heb meestal een crossband achterop liggen, wel eens commentaar op gehad maar nooit weggestuurd.
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

johnny07 schreef:aantal punten.
-werkende verlichting
-dot banden, er mag ook niet opstaan "not for highway use"
-geen speling op wiellagers
-veertjes van stepjes moeten werken
-goed werkende remmen
-geen uitstekels aan motor, let op bolletejs aan het eind van rem en koppelingshendel
-geluid (volgens mij max 94 db bij ???? toeren)
-licentie (ook terplaatse verkrijgbaar !)
-rijbewijs uiteraard
-groene kaart

ik zal ongetwijfeld iets zijn vergeten, maar dit zijn de punten waar ze altijd op controleren

lijkt heel streng maar als je een nette motor hebt moet het lukken.

Veel plezier,

Johnny
Hoe kom ik aan die licentie? ben toch van plan om meerdere ritten te gaan doen, dat scheelt weer gedoe met inschrijven enz. kan je die kopen bij de KNMV :?:
Allways replace the cheapest parts first :P
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Kun je zo aanvragen bij de KNMV.
Als je geregeld een ritje rijd is het wel aan te raden, scheelt je een hoop geld.
ives
Berichten: 278
Lid geworden op: wo okt 26, 2005 21:28
Locatie: Diest (België)

ok bedankt.. ik vind een gebruikte crossband nog altijd fijner rijden dan een nieuwe enduroband.
Laatst gewijzigd door ives op do aug 30, 2007 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

wat betreft de licentie, deze koop je per kalenderjaar.
ik weet ff de prijs niet precies meer maar met 5 of 6 ritten heb je hem eruit.
er zijn echter al wat voorjaarsritten geweest, dus even rekenen en even tueel voor 2008 licentie aanschaffen.
een dag licentie kost volgens mij rond de 18 euro (waar je weinig voor krijgt, de club regelt alles.)

groeten,

johnny
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

johnny07 schreef:wat betreft de licentie, deze koop je per kalenderjaar.
ik weet ff de prijs niet precies meer maar met 5 of 6 ritten heb je hem eruit.
er zijn echter al wat voorjaarsritten geweest, dus even rekenen en even tueel voor 2008 licentie aanschaffen.
een dag licentie kost volgens mij rond de 18 euro (waar je weinig voor krijgt, de club regelt alles.)

groeten,

johnny
hmmm er zijn nog ongeveer elf rijdbare dagen (grappig dat er op sommige dagen ritten dubbel zijn... gemiste kans lijkt me voor beide clubs :?: )
die ga ik niet allemaal rijden, dus nu me maar ff redden met daglicenties denk ik. dan in januari maar wel een licentie aanschaffen.
Allways replace the cheapest parts first :P
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

OTR licentie is iets van 65 euro heb je er zo uit
Plaats reactie