hey, ik heb nu eindelijk mijn mikuni tm36 aangekregen voor mijn klx300.
nu ben ik over gegaan naar het afstellen.
de volgende sproeiers zaten erbij geleverd
127.50
130
135
ik heb er nu de 127.50 in, maar de bougie is nog steeds zwart,
stationair draait hij goed, maar als je bruusk gas geeft, valt hij stil. ook tijdens het rijden verzuipt hij telkens bij het bruusk vanuit "lagere" toeren.
maar ik vind 127.50 eigenlijk een beetje klein, hoewel de bougie zwart is, wat duid op te rijk (kleinere sproeier dus)
ik heb op klx planet gekeken, en daar geven ze aan voor een 168 sproeier in een FCR 35 te plaatsen, (nu is dit wel een amerikaanse site, dus weet ik niet als ze andere maten hebben daar)
weet iemand raad?
evenals de acceleratie timing, moet die beginnen in te spuiten vanaf het eerste tikje gas, of pas vanaf half gas oid?
thx
carb afstelling
Moderator: ghulst
moet spuiten van zodra de gasschuif beweegtpHino schreef:evenals de acceleratie timing, moet die beginnen in te spuiten vanaf het eerste tikje gas, of pas vanaf half gas oid?
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
ok in orde.Gery400 schreef:moet spuiten van zodra de gasschuif beweegtpHino schreef:evenals de acceleratie timing, moet die beginnen in te spuiten vanaf het eerste tikje gas, of pas vanaf half gas oid?
Gery
nu nog iemand een idee kwa sproeier?
is 127.50 eigenlijk niet enorm klein voor een 300cc?
zwarte bougie duid toch op een te grote sproeier hé?
ja, nog steeds hetzelfde ....Klx300R schreef:al eens je naald gezakt en zien wat het effect is?
heb eens gemaild naar iemand van klx planet. en hij stuurde me dit:
MIKUNI 36MM
Main Jet 130
Pilot jet 15
Needle Jet 568-P8
Needle 9DZK6-50
Clip in middle slot
Float Height 20mm at highest point
wat ik er van kan verstaan
hoofdsproeier 130
rolantie sproeier 15
naaldsproeier ????
naald ?????
clip op de middenste stand
??????????????????
maar met een 127.50 heb ik al een zwarte bougie?
en zijn hun maten van sproeiers niet anders?
grtz
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Hoe controleer je of de bougie zwart word ?
Bij wel toerental/vermogen/gasschuifpositie? Als je op een crossbaan volgas rijd en je tokkelt rustig naar je tent terug kan de bougie alweer zwart worden lijkt me.
Sommige tweetaktijders in de wegracerij zetten aan het eind van de training na een recht stuk de machine gewoon uit en trekken de koppeling in. Op die manier heb je het beste beeld van je afstelling.
Succes ermee.
Bij wel toerental/vermogen/gasschuifpositie? Als je op een crossbaan volgas rijd en je tokkelt rustig naar je tent terug kan de bougie alweer zwart worden lijkt me.
Sommige tweetaktijders in de wegracerij zetten aan het eind van de training na een recht stuk de machine gewoon uit en trekken de koppeling in. Op die manier heb je het beste beeld van je afstelling.
Succes ermee.
ktm300mxc
needle jet is het buisje onder je hoofdsproeier,staat ook een nummer in,alsook je naald heeft een nummer. Als je die persoon kan vertrouwen zou ik zeker deze waarden eens proberen. Hoe groot is je ralenti sproeier? deze is het begin van alles.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
die persoon heb ik gecontacteerd via klxplanet, dus denk dat dat in orde is.Klx300R schreef:needle jet is het buisje onder je hoofdsproeier,staat ook een nummer in,alsook je naald heeft een nummer. Als je die persoon kan vertrouwen zou ik zeker deze waarden eens proberen. Hoe groot is je ralenti sproeier? deze is het begin van alles.
dus wat je wilt zeggen is dat ik miss een andere naald zal moeten gaan zoeken?
stationair sproeier zal ik morgen eens controleren hoe groot deze is, heb hem niet vervangen, en de carb nieuw gekocht. maar op rollantie draaid hij goed, hij start wel niet zo goed, maar blijft wel draaien. hoe weet ik als ik de juiste heb?
op rollantie laten draaien en dan de bougie bekijken??
float height is de hoogte van het niveau in de vlotterkamerpHino schreef:En wat bedoeld hij met Float Height ? iets van inspuitings timing?
kan je wijzigen door het plaatje van de vlotters lichtjes te herplooien
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
[quote="pHino
op rollantie laten draaien en dan de bougie bekijken??[/quote]
ik denk dat een moto op rolantie te weinig benzine binnenkrijgt om de bougie te kleuren.
ik zou toch de pilot jet eens monteren die die gast opgegeven heeft.
als ik van jouw was zou ik zijn identieke set-up erin zetten en vandaar starten met verder te experimenteren.
Gery
op rollantie laten draaien en dan de bougie bekijken??[/quote]
ik denk dat een moto op rolantie te weinig benzine binnenkrijgt om de bougie te kleuren.
ik zou toch de pilot jet eens monteren die die gast opgegeven heeft.
als ik van jouw was zou ik zijn identieke set-up erin zetten en vandaar starten met verder te experimenteren.
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
ik denk dat een moto op rolantie te weinig benzine binnenkrijgt om de bougie te kleuren.Gery400 schreef:[quote="pHino
op rollantie laten draaien en dan de bougie bekijken??
ik zou toch de pilot jet eens monteren die die gast opgegeven heeft.
als ik van jouw was zou ik zijn identieke set-up erin zetten en vandaar starten met verder te experimenteren.
Gery[/quote]
ok ga ik eens doen.
maar wat verschil maakt die float hoogte nu uit? en hoe weet ik wanneer hij juist staat?
Bij een 4-takt heeft het geen enkele zin om naar de bougie te kijken, om de simpele reden dat die altijd zwart gaat zijn ongeacht hoeveel gas je gegeven hebt en dergelijke...
Bij een 2-takt heeft dit wel zin, maar dan enkel als je onder vollast de motor afzet en in zijn vrijloop zet.
Stop dus hier je energie niet in !
Mij lijken zowel stationair sproeier als hoofdsproeier beiden VEEL te arm.
Maar andere belangrijke vraag : hoe kom je erbij om deze carb erop te zetten ? Toch waarschijnlijk na het lezen van positieve (en meer dan 1 mening) verhalen ? Kan je deze mensen niet mailen voor meer info ?
Jo VdB
Bij een 2-takt heeft dit wel zin, maar dan enkel als je onder vollast de motor afzet en in zijn vrijloop zet.
Stop dus hier je energie niet in !
Mij lijken zowel stationair sproeier als hoofdsproeier beiden VEEL te arm.
Maar andere belangrijke vraag : hoe kom je erbij om deze carb erop te zetten ? Toch waarschijnlijk na het lezen van positieve (en meer dan 1 mening) verhalen ? Kan je deze mensen niet mailen voor meer info ?
Jo VdB
waarop basseer je je dat ze te arm zijn? dus moet ik groter gaan volgens u?Jo VdB schreef:Bij een 4-takt heeft het geen enkele zin om naar de bougie te kijken, om de simpele reden dat die altijd zwart gaat zijn ongeacht hoeveel gas je gegeven hebt en dergelijke...
Bij een 2-takt heeft dit wel zin, maar dan enkel als je onder vollast de motor afzet en in zijn vrijloop zet.
Stop dus hier je energie niet in !
Mij lijken zowel stationair sproeier als hoofdsproeier beiden VEEL te arm.
Maar andere belangrijke vraag : hoe kom je erbij om deze carb erop te zetten ? Toch waarschijnlijk na het lezen van positieve (en meer dan 1 mening) verhalen ? Kan je deze mensen niet mailen voor meer info ?
Jo VdB
ja op klx planet, en hier op het forum van husa en klx300
op klx planet heb ik de settings gekregen wat ik gepost heb
en klx300 en husa weten het niet meer
de hoogte van de float bepaalt hoeveel benzine er aanwezig is in de vlotterkamer.pHino schreef:maar wat verschil maakt die float hoogte nu uit? en hoe weet ik wanneer hij juist staat?
als die floathoogte te laag is, dan zal volgens mijn mening bij volgas niet genoeg benzine binnenkomen om het ding optimaal te laten draaien
vandaar dat hij misschien niet tot zijn max toerental geraakt?
je kan wat experimenteren door het niveau van de vlotterkamer aan te passen.
zo'n nieuwe carbu monteren blijft trial and error
het is zoals een prototype ontwikkelen
daar kruipt veel tijd/geld in
'k ben er niet zo'n voorstander van persoonlijk,
maar 't blijft wel een avontuur
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
idd, maar als je weet wat voor carb er std op staat ....Gery400 schreef:de hoogte van de float bepaalt hoeveel benzine er aanwezig is in de vlotterkamer.pHino schreef:maar wat verschil maakt die float hoogte nu uit? en hoe weet ik wanneer hij juist staat?
als die floathoogte te laag is, dan zal volgens mijn mening bij volgas niet genoeg benzine binnenkomen om het ding optimaal te laten draaien
vandaar dat hij misschien niet tot zijn max toerental geraakt?
je kan wat experimenteren door het niveau van de vlotterkamer aan te passen.
zo'n nieuwe carbu monteren blijft trial and error
het is zoals een prototype ontwikkelen
daar kruipt veel tijd/geld in
'k ben er niet zo'n voorstander van persoonlijk,
maar 't blijft wel een avontuur
Gery
maja, in ieder geval, hij haalt zijn max toeren wel, en hij blijft op rollantie draaien
maar tis gewoon als je de gas in 1x open draaid, verzuipt hij ...
Niet noodzakelijkpHino schreef:als je de gas in 1x open draaid, verzuipt hij ...
't Kan ook zijn (en dat is volgens mij het geval)
dat hij te weinig benzine krijgt wanneer je het gas opendraait
Daarvoor dient die acceleratiepomp namelijk.
Door opeens het gas open te zetten, krijg je een soort drukval in het venturi
De pomp probeert dit op te vangen door net op dat moment de benodigde benzine te injecteren in de inlaatcollector.
Zorg er dus voor dat de pomp in actie schiet bij de eerste beweging van de gasschuif.
Kijk ook even hoe lang de pomp juist blijft spuiten wanneer de gasschuif vol open staat.
Indien dit te lang duurt(laten we zeggen meer dan 3 seconden), dan verzuip je hem wel degelijk
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
ok bedanktGery400 schreef:Niet noodzakelijkpHino schreef:als je de gas in 1x open draaid, verzuipt hij ...
't Kan ook zijn (en dat is volgens mij het geval)
dat hij te weinig benzine krijgt wanneer je het gas opendraait
Daarvoor dient die acceleratiepomp namelijk.
Door opeens het gas open te zetten, krijg je een soort drukval in het venturi
De pomp probeert dit op te vangen door net op dat moment de benodigde benzine te injecteren in de inlaatcollector.
Zorg er dus voor dat de pomp in actie schiet bij de eerste beweging van de gasschuif.
Kijk ook even hoe lang de pomp juist blijft spuiten wanneer de gasschuif vol open staat.
Indien dit te lang duurt(laten we zeggen meer dan 3 seconden), dan verzuip je hem wel degelijk
Gery
dus naar de bougie kunnen we niet kijken?
dan zal ik gewoon proberen met een grotere sproeier, en dan die acceleratie pomp eens bijregelen
thx
De TM36 die je op je 300 staan hebt is het model dat voor een XR400 bestemd is.Er is geen specifiek KLX model. De sproeiers zijn specifiek voor eeen Mikuni TM en zeker niet te vergelijken met Keihin sproeiers .De waarden kloppen .
Hier vind je een tuningsmanual voor een Mikuni TM :
http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf HS is enkel een andere benaming
Meer info: http://www.nightrider.com/biketech/down ... _carbs.pdf
http://www.thumpertalk.com/forum/search ... id=3909435
http://www.topham.de/DEUTSCHSITE/Deutsc ... UTSCH.html
Ik heb dezelfde carbu op m'n XR400 en je maakt er winst mee maar is soms een "pain in the a**" om af te stellen. Bij mij hield hij ook in net na het openen van de gas. Soms stilvallen en niet meer aan de praat te krijgen...Naald standtype en stand armer zetten hielpen drastisch .Je moet ook het vijsje op het wit nylon spul bovenaan volledig indraaien .Dit bepaalt het begin van de inspuiting ,als die te vroeg ligt komt de straal oa tegen de gasschuif. Injectie afsluiten ergens tss 1/2 en 3/4 gas (inbusvijsje).Waarschijnlijk ga je meer winnen met een eventuele "snorkel" in de airbox te verwijderen en/of wat extra gaten en een Twin Air. Afstelling is ook sterk afhankelijk van andere in- en uitlaatmods (voorbocht /demper ,nokkenas etc)
BTW: afstelling checken kan ook bij een 4T hoor...
http://members.uia.net/pkelley2/sparkplugreading.html
http://www.centuryperformance.com/spark.asp
http://www.strappe.com/plugs.html
http://www.superhunky.com/SparkPlug.html
Hier vind je een tuningsmanual voor een Mikuni TM :
http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf HS is enkel een andere benaming
Meer info: http://www.nightrider.com/biketech/down ... _carbs.pdf
http://www.thumpertalk.com/forum/search ... id=3909435
http://www.topham.de/DEUTSCHSITE/Deutsc ... UTSCH.html
Ik heb dezelfde carbu op m'n XR400 en je maakt er winst mee maar is soms een "pain in the a**" om af te stellen. Bij mij hield hij ook in net na het openen van de gas. Soms stilvallen en niet meer aan de praat te krijgen...Naald standtype en stand armer zetten hielpen drastisch .Je moet ook het vijsje op het wit nylon spul bovenaan volledig indraaien .Dit bepaalt het begin van de inspuiting ,als die te vroeg ligt komt de straal oa tegen de gasschuif. Injectie afsluiten ergens tss 1/2 en 3/4 gas (inbusvijsje).Waarschijnlijk ga je meer winnen met een eventuele "snorkel" in de airbox te verwijderen en/of wat extra gaten en een Twin Air. Afstelling is ook sterk afhankelijk van andere in- en uitlaatmods (voorbocht /demper ,nokkenas etc)
BTW: afstelling checken kan ook bij een 4T hoor...
http://members.uia.net/pkelley2/sparkplugreading.html
http://www.centuryperformance.com/spark.asp
http://www.strappe.com/plugs.html
http://www.superhunky.com/SparkPlug.html
HARTELIJK DANK! hier heb ik enorm veel aanxr-manu schreef:De TM36 die je op je 300 staan hebt is het model dat voor een XR400 bestemd is.Er is geen specifiek KLX model. De sproeiers zijn specifiek voor eeen Mikuni TM en zeker niet te vergelijken met Keihin sproeiers .De waarden kloppen .
Hier vind je een tuningsmanual voor een Mikuni TM :
http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf HS is enkel een andere benaming
Meer info: http://www.nightrider.com/biketech/down ... _carbs.pdf
http://www.thumpertalk.com/forum/search ... id=3909435
http://www.topham.de/DEUTSCHSITE/Deutsc ... UTSCH.html
Ik heb dezelfde carbu op m'n XR400 en je maakt er winst mee maar is soms een "pain in the a**" om af te stellen. Bij mij hield hij ook in net na het openen van de gas. Soms stilvallen en niet meer aan de praat te krijgen...Naald standtype en stand armer zetten hielpen drastisch .Je moet ook het vijsje op het wit nylon spul bovenaan volledig indraaien .Dit bepaalt het begin van de inspuiting ,als die te vroeg ligt komt de straal oa tegen de gasschuif. Injectie afsluiten ergens tss 1/2 en 3/4 gas (inbusvijsje).Waarschijnlijk ga je meer winnen met een eventuele "snorkel" in de airbox te verwijderen en/of wat extra gaten en een Twin Air. Afstelling is ook sterk afhankelijk van andere in- en uitlaatmods (voorbocht /demper ,nokkenas etc)
BTW: afstelling checken kan ook bij een 4T hoor...
http://members.uia.net/pkelley2/sparkplugreading.html
http://www.centuryperformance.com/spark.asp
http://www.strappe.com/plugs.html
http://www.superhunky.com/SparkPlug.html
helaas heb ik nu middagpost en geen tijd om er verder aan te werken, zaterdag kan ik verder doen.
maar zoals ik dus zei: mijn bougie is volledig zwart ... dus toch een kleinere sproeier?
Als je er niet uitkomt zou ik een afpraak maken met iemand als Aart Nolen (www.nolenmotors.nl) om hem in 1 keer echt goed af te stellen.
wat xr manu je zegt van dat luchtfilterdeksel weg te nemen had ik je al gezegd he + als je je filter eruit haalt zie je een ijzer netje. dat netje wegknippen,wel de plastic niet beschadigen. zorgt voor betere doorstroming.
Meer eten= meer lucht
wat uitlaat heb je steken?
greetz
Meer eten= meer lucht
wat uitlaat heb je steken?
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
idd, die raad had ik al opgevolgdKlx300R schreef:wat xr manu je zegt van dat luchtfilterdeksel weg te nemen had ik je al gezegd he + als je je filter eruit haalt zie je een ijzer netje. dat netje wegknippen,wel de plastic niet beschadigen. zorgt voor betere doorstroming.
Meer eten= meer lucht
wat uitlaat heb je steken?
greetz
heb een voorbocht van CRD, en mijn einddemper is de rino enduro demper
wat dus wel zo is:
ik heb die acceleratie timing eens heel laat gezet, en dan gas gegeven, dan verzuipt hij nog. dus bij gas in 1x open trekken valt hij stil
als je iets langzamer draaid, gaat het goed, of als hij al wat toeren heeft, kan je wel ineens open draaien.
ik heb die acceleratie timing eens heel laat gezet, en dan gas gegeven, dan verzuipt hij nog. dus bij gas in 1x open trekken valt hij stil
als je iets langzamer draaid, gaat het goed, of als hij al wat toeren heeft, kan je wel ineens open draaien.