carb afstelling

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

hey, ik heb nu eindelijk mijn mikuni tm36 aangekregen voor mijn klx300.

nu ben ik over gegaan naar het afstellen.

de volgende sproeiers zaten erbij geleverd

127.50
130
135

ik heb er nu de 127.50 in, maar de bougie is nog steeds zwart,
stationair draait hij goed, maar als je bruusk gas geeft, valt hij stil. ook tijdens het rijden verzuipt hij telkens bij het bruusk vanuit "lagere" toeren.

maar ik vind 127.50 eigenlijk een beetje klein, hoewel de bougie zwart is, wat duid op te rijk (kleinere sproeier dus)

ik heb op klx planet gekeken, en daar geven ze aan voor een 168 sproeier in een FCR 35 te plaatsen, (nu is dit wel een amerikaanse site, dus weet ik niet als ze andere maten hebben daar)

weet iemand raad?

evenals de acceleratie timing, moet die beginnen in te spuiten vanaf het eerste tikje gas, of pas vanaf half gas oid?

thx
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

pHino schreef:evenals de acceleratie timing, moet die beginnen in te spuiten vanaf het eerste tikje gas, of pas vanaf half gas oid?
moet spuiten van zodra de gasschuif beweegt

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Gery400 schreef:
pHino schreef:evenals de acceleratie timing, moet die beginnen in te spuiten vanaf het eerste tikje gas, of pas vanaf half gas oid?
moet spuiten van zodra de gasschuif beweegt

Gery
ok in orde.

nu nog iemand een idee kwa sproeier?

is 127.50 eigenlijk niet enorm klein voor een 300cc? :?

zwarte bougie duid toch op een te grote sproeier hé?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

al eens je naald gezakt en zien wat het effect is?
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Klx300R schreef:al eens je naald gezakt en zien wat het effect is?
ja, nog steeds hetzelfde ....

heb eens gemaild naar iemand van klx planet. en hij stuurde me dit:


MIKUNI 36MM

Main Jet 130
Pilot jet 15
Needle Jet 568-P8
Needle 9DZK6-50
Clip in middle slot
Float Height 20mm at highest point


wat ik er van kan verstaan

hoofdsproeier 130
rolantie sproeier 15
naaldsproeier ????
naald ?????
clip op de middenste stand
??????????????????


maar met een 127.50 heb ik al een zwarte bougie?
en zijn hun maten van sproeiers niet anders?

grtz
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Hoe controleer je of de bougie zwart word ?
Bij wel toerental/vermogen/gasschuifpositie? Als je op een crossbaan volgas rijd en je tokkelt rustig naar je tent terug kan de bougie alweer zwart worden lijkt me.

Sommige tweetaktijders in de wegracerij zetten aan het eind van de training na een recht stuk de machine gewoon uit en trekken de koppeling in. Op die manier heb je het beste beeld van je afstelling.

Succes ermee.
ktm300mxc
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

gewoon eens even goed gaan rijden, voor ik hem stil zet, nog eens de gas open draaien.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

needle jet is het buisje onder je hoofdsproeier,staat ook een nummer in,alsook je naald heeft een nummer. Als je die persoon kan vertrouwen zou ik zeker deze waarden eens proberen. Hoe groot is je ralenti sproeier? deze is het begin van alles.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Klx300R schreef:needle jet is het buisje onder je hoofdsproeier,staat ook een nummer in,alsook je naald heeft een nummer. Als je die persoon kan vertrouwen zou ik zeker deze waarden eens proberen. Hoe groot is je ralenti sproeier? deze is het begin van alles.
die persoon heb ik gecontacteerd via klxplanet, dus denk dat dat in orde is.

dus wat je wilt zeggen is dat ik miss een andere naald zal moeten gaan zoeken?

stationair sproeier zal ik morgen eens controleren hoe groot deze is, heb hem niet vervangen, en de carb nieuw gekocht. maar op rollantie draaid hij goed, hij start wel niet zo goed, maar blijft wel draaien. hoe weet ik als ik de juiste heb?

op rollantie laten draaien en dan de bougie bekijken??
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

En wat bedoeld hij met Float Height ? iets van inspuitings timing?
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

pHino schreef:En wat bedoeld hij met Float Height ? iets van inspuitings timing?
float height is de hoogte van het niveau in de vlotterkamer
kan je wijzigen door het plaatje van de vlotters lichtjes te herplooien

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

[quote="pHino
op rollantie laten draaien en dan de bougie bekijken??[/quote]

ik denk dat een moto op rolantie te weinig benzine binnenkrijgt om de bougie te kleuren.
ik zou toch de pilot jet eens monteren die die gast opgegeven heeft.
als ik van jouw was zou ik zijn identieke set-up erin zetten en vandaar starten met verder te experimenteren.

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Gery400 schreef:[quote="pHino
op rollantie laten draaien en dan de bougie bekijken??
ik denk dat een moto op rolantie te weinig benzine binnenkrijgt om de bougie te kleuren.
ik zou toch de pilot jet eens monteren die die gast opgegeven heeft.
als ik van jouw was zou ik zijn identieke set-up erin zetten en vandaar starten met verder te experimenteren.

Gery[/quote]

ok ga ik eens doen.

maar wat verschil maakt die float hoogte nu uit? en hoe weet ik wanneer hij juist staat?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Bij een 4-takt heeft het geen enkele zin om naar de bougie te kijken, om de simpele reden dat die altijd zwart gaat zijn ongeacht hoeveel gas je gegeven hebt en dergelijke...

Bij een 2-takt heeft dit wel zin, maar dan enkel als je onder vollast de motor afzet en in zijn vrijloop zet.

Stop dus hier je energie niet in !

Mij lijken zowel stationair sproeier als hoofdsproeier beiden VEEL te arm.

Maar andere belangrijke vraag : hoe kom je erbij om deze carb erop te zetten ? Toch waarschijnlijk na het lezen van positieve (en meer dan 1 mening) verhalen ? Kan je deze mensen niet mailen voor meer info ?

Jo VdB
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Jo VdB schreef:Bij een 4-takt heeft het geen enkele zin om naar de bougie te kijken, om de simpele reden dat die altijd zwart gaat zijn ongeacht hoeveel gas je gegeven hebt en dergelijke...

Bij een 2-takt heeft dit wel zin, maar dan enkel als je onder vollast de motor afzet en in zijn vrijloop zet.

Stop dus hier je energie niet in !

Mij lijken zowel stationair sproeier als hoofdsproeier beiden VEEL te arm.

Maar andere belangrijke vraag : hoe kom je erbij om deze carb erop te zetten ? Toch waarschijnlijk na het lezen van positieve (en meer dan 1 mening) verhalen ? Kan je deze mensen niet mailen voor meer info ?

Jo VdB
waarop basseer je je dat ze te arm zijn? dus moet ik groter gaan volgens u?

ja op klx planet, en hier op het forum van husa en klx300

op klx planet heb ik de settings gekregen wat ik gepost heb

en klx300 en husa weten het niet meer
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

pHino schreef:maar wat verschil maakt die float hoogte nu uit? en hoe weet ik wanneer hij juist staat?
de hoogte van de float bepaalt hoeveel benzine er aanwezig is in de vlotterkamer.
als die floathoogte te laag is, dan zal volgens mijn mening bij volgas niet genoeg benzine binnenkomen om het ding optimaal te laten draaien
vandaar dat hij misschien niet tot zijn max toerental geraakt?

je kan wat experimenteren door het niveau van de vlotterkamer aan te passen.

zo'n nieuwe carbu monteren blijft trial and error
het is zoals een prototype ontwikkelen
daar kruipt veel tijd/geld in


'k ben er niet zo'n voorstander van persoonlijk,
maar 't blijft wel een avontuur :wink:

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Gery400 schreef:
pHino schreef:maar wat verschil maakt die float hoogte nu uit? en hoe weet ik wanneer hij juist staat?
de hoogte van de float bepaalt hoeveel benzine er aanwezig is in de vlotterkamer.
als die floathoogte te laag is, dan zal volgens mijn mening bij volgas niet genoeg benzine binnenkomen om het ding optimaal te laten draaien
vandaar dat hij misschien niet tot zijn max toerental geraakt?

je kan wat experimenteren door het niveau van de vlotterkamer aan te passen.

zo'n nieuwe carbu monteren blijft trial and error
het is zoals een prototype ontwikkelen
daar kruipt veel tijd/geld in


'k ben er niet zo'n voorstander van persoonlijk,
maar 't blijft wel een avontuur :wink:

Gery
idd, maar als je weet wat voor carb er std op staat .... :evil:

maja, in ieder geval, hij haalt zijn max toeren wel, en hij blijft op rollantie draaien
maar tis gewoon als je de gas in 1x open draaid, verzuipt hij ...
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

pHino schreef:als je de gas in 1x open draaid, verzuipt hij ...
Niet noodzakelijk
't Kan ook zijn (en dat is volgens mij het geval)
dat hij te weinig benzine krijgt wanneer je het gas opendraait
Daarvoor dient die acceleratiepomp namelijk.
Door opeens het gas open te zetten, krijg je een soort drukval in het venturi
De pomp probeert dit op te vangen door net op dat moment de benodigde benzine te injecteren in de inlaatcollector.

Zorg er dus voor dat de pomp in actie schiet bij de eerste beweging van de gasschuif.

Kijk ook even hoe lang de pomp juist blijft spuiten wanneer de gasschuif vol open staat.
Indien dit te lang duurt(laten we zeggen meer dan 3 seconden), dan verzuip je hem wel degelijk

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Gery400 schreef:
pHino schreef:als je de gas in 1x open draaid, verzuipt hij ...
Niet noodzakelijk
't Kan ook zijn (en dat is volgens mij het geval)
dat hij te weinig benzine krijgt wanneer je het gas opendraait
Daarvoor dient die acceleratiepomp namelijk.
Door opeens het gas open te zetten, krijg je een soort drukval in het venturi
De pomp probeert dit op te vangen door net op dat moment de benodigde benzine te injecteren in de inlaatcollector.

Zorg er dus voor dat de pomp in actie schiet bij de eerste beweging van de gasschuif.

Kijk ook even hoe lang de pomp juist blijft spuiten wanneer de gasschuif vol open staat.
Indien dit te lang duurt(laten we zeggen meer dan 3 seconden), dan verzuip je hem wel degelijk

Gery
ok bedankt

dus naar de bougie kunnen we niet kijken?

dan zal ik gewoon proberen met een grotere sproeier, en dan die acceleratie pomp eens bijregelen

thx
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

De TM36 die je op je 300 staan hebt is het model dat voor een XR400 bestemd is.Er is geen specifiek KLX model. De sproeiers zijn specifiek voor eeen Mikuni TM en zeker niet te vergelijken met Keihin sproeiers .De waarden kloppen .

Hier vind je een tuningsmanual voor een Mikuni TM :
http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf HS is enkel een andere benaming

Meer info: http://www.nightrider.com/biketech/down ... _carbs.pdf

http://www.thumpertalk.com/forum/search ... id=3909435
http://www.topham.de/DEUTSCHSITE/Deutsc ... UTSCH.html


Ik heb dezelfde carbu op m'n XR400 en je maakt er winst mee maar is soms een "pain in the a**" om af te stellen. Bij mij hield hij ook in net na het openen van de gas. Soms stilvallen en niet meer aan de praat te krijgen...Naald standtype en stand armer zetten hielpen drastisch .Je moet ook het vijsje op het wit nylon spul bovenaan volledig indraaien .Dit bepaalt het begin van de inspuiting ,als die te vroeg ligt komt de straal oa tegen de gasschuif. Injectie afsluiten ergens tss 1/2 en 3/4 gas (inbusvijsje).Waarschijnlijk ga je meer winnen met een eventuele "snorkel" in de airbox te verwijderen en/of wat extra gaten en een Twin Air. Afstelling is ook sterk afhankelijk van andere in- en uitlaatmods (voorbocht /demper ,nokkenas etc)

BTW: afstelling checken kan ook bij een 4T hoor...

http://members.uia.net/pkelley2/sparkplugreading.html
http://www.centuryperformance.com/spark.asp
http://www.strappe.com/plugs.html
http://www.superhunky.com/SparkPlug.html
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

xr-manu schreef:De TM36 die je op je 300 staan hebt is het model dat voor een XR400 bestemd is.Er is geen specifiek KLX model. De sproeiers zijn specifiek voor eeen Mikuni TM en zeker niet te vergelijken met Keihin sproeiers .De waarden kloppen .

Hier vind je een tuningsmanual voor een Mikuni TM :
http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf HS is enkel een andere benaming

Meer info: http://www.nightrider.com/biketech/down ... _carbs.pdf

http://www.thumpertalk.com/forum/search ... id=3909435
http://www.topham.de/DEUTSCHSITE/Deutsc ... UTSCH.html


Ik heb dezelfde carbu op m'n XR400 en je maakt er winst mee maar is soms een "pain in the a**" om af te stellen. Bij mij hield hij ook in net na het openen van de gas. Soms stilvallen en niet meer aan de praat te krijgen...Naald standtype en stand armer zetten hielpen drastisch .Je moet ook het vijsje op het wit nylon spul bovenaan volledig indraaien .Dit bepaalt het begin van de inspuiting ,als die te vroeg ligt komt de straal oa tegen de gasschuif. Injectie afsluiten ergens tss 1/2 en 3/4 gas (inbusvijsje).Waarschijnlijk ga je meer winnen met een eventuele "snorkel" in de airbox te verwijderen en/of wat extra gaten en een Twin Air. Afstelling is ook sterk afhankelijk van andere in- en uitlaatmods (voorbocht /demper ,nokkenas etc)

BTW: afstelling checken kan ook bij een 4T hoor...

http://members.uia.net/pkelley2/sparkplugreading.html
http://www.centuryperformance.com/spark.asp
http://www.strappe.com/plugs.html
http://www.superhunky.com/SparkPlug.html
HARTELIJK DANK! hier heb ik enorm veel aan :wink:

helaas heb ik nu middagpost en geen tijd om er verder aan te werken, zaterdag kan ik verder doen.


maar zoals ik dus zei: mijn bougie is volledig zwart ... dus toch een kleinere sproeier?
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Als je er niet uitkomt zou ik een afpraak maken met iemand als Aart Nolen (www.nolenmotors.nl) om hem in 1 keer echt goed af te stellen.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

wat xr manu je zegt van dat luchtfilterdeksel weg te nemen had ik je al gezegd he + als je je filter eruit haalt zie je een ijzer netje. dat netje wegknippen,wel de plastic niet beschadigen. zorgt voor betere doorstroming.
Meer eten= meer lucht
wat uitlaat heb je steken?
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Klx300R schreef:wat xr manu je zegt van dat luchtfilterdeksel weg te nemen had ik je al gezegd he + als je je filter eruit haalt zie je een ijzer netje. dat netje wegknippen,wel de plastic niet beschadigen. zorgt voor betere doorstroming.
Meer eten= meer lucht
wat uitlaat heb je steken?
greetz
idd, die raad had ik al opgevolgd ;)

heb een voorbocht van CRD, en mijn einddemper is de rino enduro demper
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

wat dus wel zo is:

ik heb die acceleratie timing eens heel laat gezet, en dan gas gegeven, dan verzuipt hij nog. dus bij gas in 1x open trekken valt hij stil
als je iets langzamer draaid, gaat het goed, of als hij al wat toeren heeft, kan je wel ineens open draaien.
Plaats reactie