stugge koppeling kx 250 bj '91

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Hoi iedereen

Heb gisteren op een kx 250 van 2000 gezeten en die koppeling trekt toch wel heeeeeeeel erg makkelijk in vergeleken bij die van mij. Is de koppelingskabel hiervoor per definitie een oplossing voor of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

greetz
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Meestal inderdaad gevalletje koppelingskabel versleten. Ben daarom liefhebber van hydraulische bediening.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
klomp

ik heb ook gehoord dat je kabels nooit mag smeren, omdat ze daardoor juist stroever gaan lopen . Dat zou komen doordat er van de fabriek uit al grafiet in zit.
Nou vraag ik me af of dat idd klopt....iemand?...:roll:
Dat zou nl dan ook een verklaring kunnen zijn...
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

klomp schreef:ik heb ook gehoord dat je kabels nooit mag smeren, omdat ze daardoor juist stroever gaan lopen . Dat zou komen doordat er van de fabriek uit al grafiet in zit.
Nou vraag ik me af of dat idd klopt....iemand?...:roll:
Dat zou nl dan ook een verklaring kunnen zijn...
Bij de meeste kabels (bowdenkabels genaamd) is smeren inderdaad af te raden. Dit komt niet door grafiet maar omdat een bowdenkabel van binnen gevoerd is.
Die "voering" is van kunststof en juist dat kunststof kan niet tegen alle smeermiddelen. Bij contact met sommige smeermiddelen zet het kunststof uit waardoor de kabel er stroever doorheen loopt.

Gr Mark
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bovendien houden veel smeermiddelen stof en vuil lekker vast.
Plakt goed !
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

bij sommige kabels zit er inderdaad een teflon binnenlaag in, smeren met bevoorbeeld WD40 betekend zijn dood. Maar je kan hem bevoorbeeld uitspoelen met brake cleaner en achteraf inspuiten met teflon olie.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Sjokske schreef:Meestal inderdaad gevalletje koppelingskabel versleten. Ben daarom liefhebber van hydraulische bediening.
Ik ben daarom liefhebber van helemaal geen koppeling meer in te hoeven trekken :D
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

inderdaad ad, maar gebruik toch graag men koppelingshendel op sommige momenten :) maar leuk ding die rekluse :)
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Acid Burns
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 18, 2007 01:59
Locatie: Ehv

koppelings kabeltje even vervangen, kost je even 10 euro, heb je een teflon gecoate.. en kan je er weer een hele poos tegenaan.. ;) en soepel ;)
There's one Lovesong.... That only 2strokes can sing!

Kawasaki KX 250 // HGS bocht // Doma demper // geflowde PWK 39 // YZR getuned // powervalves overleden..

If heaven smells like something, I'm sure it's 2stroke oil..!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

adje schreef:
Sjokske schreef:Meestal inderdaad gevalletje koppelingskabel versleten. Ben daarom liefhebber van hydraulische bediening.
Ik ben daarom liefhebber van helemaal geen koppeling meer in te hoeven trekken :D
Misschien, heel misschien komt er op m'n volgende brommert zo'n spinnekes-apparaat 8)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie