Ik wil je niet ontmoedigen, maar een sleutelbeen kan volgens mij niet zo maar uit de kom en terug erin zoals een schouder. Vanwege de orientatie van de gewrichtbanden. Die rekken daarbij nl op of scheuren af. Dat heet AC luxatie (voor 'acromio-claviculair' je acromion is je schouderblad en je clavicula is je sleutelbeen) AC luxatie wordt onderverdeeld in 3 categorieeen: Tossy 1 tm 3.Bosje schreef:je hebt ook gelijk... mijn fout, sleutelbeen uit de kommark20v schreef:En ik heb altijd gedacht dat de bovenarm uit je schoudergewricht klapt als je de schouder uit de kom hebt...
wel n poserplaatje voor later
Bij Tossy 3 is het gewricht geheel afgescheurd.
Afgescheurde gewrichtsbanden groeien niet meer aan.
Ik weet bijna zeker dat wat ik op de foto zie een AC luxatie Tossy 3 is. Daar ga je nog een hoop plezier aan beleven.
En ik voorspel je dat je voortaan niet meer op je linkerschouder zult slapen. Verder valt het wel mee. Zorgen dat je spieren goed ontwikkeld zijn en je kunt er alles mee. Sterker nog: je kunt er dingen mee die je met je goede schouder niet kunt. En je linkersleutelbeen zul je niet gauw breken.
Hoe ik dat allemaal denk te weten ? Ik heb ook ergens zo'n foto. Er zijn mensen die eraan laten opereren maar mijn orthopeed heeft me aangeraden om dat niet te doen, vooral niet als ik wilde blijven rijden. Ze kunnen nl. alleen de bult wat minder zichtbaar maken door je sleutelbeen naar beneden te binden, het gewricht is niet te herstellen.
Trouwens: was ook een heeel lullig valletje, in Scheveningen op de boulevard met de fiets. Zal ik nooit vergeten....
Sterkte ermee !