XR250 lekt olie bij decompresseur in het kleppendeksel

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
xr250_1988
Berichten: 87
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
Locatie: Omg. Arnhem

Mijn XR250 lekt al een tijdje olie langs de decompresseur in het kleppendeksel. In eerste instantie heb ik er afdichtingskit tussen gedaan. Dit heeft een hele tijd geholpen. Nu begint het toch weer te lekken en wil ik een wat definitievere oplossing. Iemand ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door xr250_1988 op vr apr 13, 2007 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

met een 250 heb je die decompresseur niet nodig.
Maar het lijkt me eenvoudiger (zekerder) de keerring te vervangen
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
xr250_1988
Berichten: 87
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
Locatie: Omg. Arnhem

Ik heb het kleppendeksel eraf gehaald om de keerring te kunnen vervangen. Maar nu krijg ik het borgasje er niet uit. Hoe nu verder?

Afbeelding
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Is dat geen schroefdraad
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

nee dat pennetje moet er uitgetrokken kunnen worden , als je het tuimelaarhuis op de cilinderkop zet rust het pennetje tegen een vlakje op de kop , dat voorkomt het eruit vallen ... zo te zien is er al eerder een tang opgezet . ik zou een griptang nemen , goed vastzetten op het pennetje en deze voorzichtig omhoog tikken met een koper of kunststof hamertje
4 strokes only !!
xr250_1988
Berichten: 87
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
Locatie: Omg. Arnhem

De nieuwe keerring zit op zijn plaats. Ik heb de plek rond het asje iets verwarmd en deze met een griptang eruit gekregen.

Nu ben ik de kleppen opnieuw aan het stellen en nu het volgende. In mijn werkplaatshandboek staat dat de "stem-to-guide clearance" aan de inlaatkleppen 0,010mm (1/100) mm speling moet hebben en de "stem-to-guid clearance" bij de uitlaatkeppen 0,023 (2,3/100) mm. Is dit niet erg weinig speling?
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

0.01mm is wel erg weinig, volgens mij bestaan daar niet eens voelermaatjes voor. want die beginnen normaal bij .05mm. Het lijkt mij dat dat ergens rond de .10mm voor de inlaatkleppen moet zijn en .15 voor de uitlaatkleppen.
Let op! als ze te strak staan kunnen je kleppen verbranden en zal hij slecht starten.

Ik heb thuis een reparatiehandboek van de XL250-500 uit die tijd, wellicht staat daar iets in. Even wachten dus tot ik thuis ben...
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

1983: 0,05mm inlaat en 0,08mm uitlaat. Volgens mij in de latere jaren iets meer en de XR400 ook iets meer. (was dat niet in:0,10 en uit:0,12 mm?)
xr250_1988
Berichten: 87
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
Locatie: Omg. Arnhem

xr250_1988 schreef:De nieuwe keerring zit op zijn plaats. Ik heb de plek rond het asje iets verwarmd en deze met een griptang eruit gekregen.

Nu ben ik de kleppen opnieuw aan het stellen en nu het volgende. In mijn werkplaatshandboek staat dat de "stem-to-guide clearance" aan de inlaatkleppen 0,010mm (1/100) mm speling moet hebben en de "stem-to-guid clearance" bij de uitlaatkeppen 0,023 (2,3/100) mm. Is dit niet erg weinig speling?
Toen heb ik het werkplaatshandboek van een XR400 maar geraadpleegd en zag ik dat er een "valve clearance" en een "stem-to-guid clearance" is. Wat houd "stem-to-guid clearance" precies in? Ik heb de kleppen maar gesteld als bij een XR400 (in- 10mm / uit- 12mm).

Afbeelding
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

0.10 en 0.12 is prima .
4 strokes only !!
johanb
Berichten: 174
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 20:06
Locatie: M'gestel

Toen heb ik het werkplaatshandboek van een XR400 maar geraadpleegd en zag ik dat er een "valve clearance" en een "stem-to-guid clearance" is. Wat houd "stem-to-guid clearance" precies in? Ik heb de kleppen maar gesteld als bij een XR400 (in- 10mm / uit- 12mm).
volgens mij : valve clearance = klepspeling en stem-to-guid clearance = speling tussen klepsteel en klepgeleider.

johan
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ik heb even dat XL-XR500/250 onderhoudsboek geraadpleegd maar zo te zien was dat het model met de "oude" klep opstelling uit 1981-83 dus niet de nieuwere RFVC kop met radiaal geplaatste kleppen.
Voor wat het waard is:
Inlaatkleppen XR250 0.08mm (XL250 0.05mm)
Uitlaatkleppen XL en XR 0.10mm
Uiteraard bij koude motor

Zelf heb ik een XR600R uit 1988 gehad en in het boekje wat daar bij zat staat idd inlaat 0.10 mm en uitlaat 0.12mm maar ja dat is een XR600. Ik denk dat je met die waardes het beste uit bent..
Plaats reactie