XR250 lekt olie bij decompresseur in het kleppendeksel
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Mijn XR250 lekt al een tijdje olie langs de decompresseur in het kleppendeksel. In eerste instantie heb ik er afdichtingskit tussen gedaan. Dit heeft een hele tijd geholpen. Nu begint het toch weer te lekken en wil ik een wat definitievere oplossing. Iemand ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door xr250_1988 op vr apr 13, 2007 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Ik heb het kleppendeksel eraf gehaald om de keerring te kunnen vervangen. Maar nu krijg ik het borgasje er niet uit. Hoe nu verder?
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
nee dat pennetje moet er uitgetrokken kunnen worden , als je het tuimelaarhuis op de cilinderkop zet rust het pennetje tegen een vlakje op de kop , dat voorkomt het eruit vallen ... zo te zien is er al eerder een tang opgezet . ik zou een griptang nemen , goed vastzetten op het pennetje en deze voorzichtig omhoog tikken met een koper of kunststof hamertje
4 strokes only !!
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
De nieuwe keerring zit op zijn plaats. Ik heb de plek rond het asje iets verwarmd en deze met een griptang eruit gekregen.
Nu ben ik de kleppen opnieuw aan het stellen en nu het volgende. In mijn werkplaatshandboek staat dat de "stem-to-guide clearance" aan de inlaatkleppen 0,010mm (1/100) mm speling moet hebben en de "stem-to-guid clearance" bij de uitlaatkeppen 0,023 (2,3/100) mm. Is dit niet erg weinig speling?
Nu ben ik de kleppen opnieuw aan het stellen en nu het volgende. In mijn werkplaatshandboek staat dat de "stem-to-guide clearance" aan de inlaatkleppen 0,010mm (1/100) mm speling moet hebben en de "stem-to-guid clearance" bij de uitlaatkeppen 0,023 (2,3/100) mm. Is dit niet erg weinig speling?
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
0.01mm is wel erg weinig, volgens mij bestaan daar niet eens voelermaatjes voor. want die beginnen normaal bij .05mm. Het lijkt mij dat dat ergens rond de .10mm voor de inlaatkleppen moet zijn en .15 voor de uitlaatkleppen.
Let op! als ze te strak staan kunnen je kleppen verbranden en zal hij slecht starten.
Ik heb thuis een reparatiehandboek van de XL250-500 uit die tijd, wellicht staat daar iets in. Even wachten dus tot ik thuis ben...
Let op! als ze te strak staan kunnen je kleppen verbranden en zal hij slecht starten.
Ik heb thuis een reparatiehandboek van de XL250-500 uit die tijd, wellicht staat daar iets in. Even wachten dus tot ik thuis ben...
1983: 0,05mm inlaat en 0,08mm uitlaat. Volgens mij in de latere jaren iets meer en de XR400 ook iets meer. (was dat niet in:0,10 en uit:0,12 mm?)
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
- Locatie: Omg. Arnhem
Toen heb ik het werkplaatshandboek van een XR400 maar geraadpleegd en zag ik dat er een "valve clearance" en een "stem-to-guid clearance" is. Wat houd "stem-to-guid clearance" precies in? Ik heb de kleppen maar gesteld als bij een XR400 (in- 10mm / uit- 12mm).xr250_1988 schreef:De nieuwe keerring zit op zijn plaats. Ik heb de plek rond het asje iets verwarmd en deze met een griptang eruit gekregen.
Nu ben ik de kleppen opnieuw aan het stellen en nu het volgende. In mijn werkplaatshandboek staat dat de "stem-to-guide clearance" aan de inlaatkleppen 0,010mm (1/100) mm speling moet hebben en de "stem-to-guid clearance" bij de uitlaatkeppen 0,023 (2,3/100) mm. Is dit niet erg weinig speling?
-- Honda XR250 1988 --
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
Suzuki RF600 1997
-- Suzuki DR650RSE 1991 --
KTM 300EXC 1998
volgens mij : valve clearance = klepspeling en stem-to-guid clearance = speling tussen klepsteel en klepgeleider.Toen heb ik het werkplaatshandboek van een XR400 maar geraadpleegd en zag ik dat er een "valve clearance" en een "stem-to-guid clearance" is. Wat houd "stem-to-guid clearance" precies in? Ik heb de kleppen maar gesteld als bij een XR400 (in- 10mm / uit- 12mm).
johan
Ik heb even dat XL-XR500/250 onderhoudsboek geraadpleegd maar zo te zien was dat het model met de "oude" klep opstelling uit 1981-83 dus niet de nieuwere RFVC kop met radiaal geplaatste kleppen.
Voor wat het waard is:
Inlaatkleppen XR250 0.08mm (XL250 0.05mm)
Uitlaatkleppen XL en XR 0.10mm
Uiteraard bij koude motor
Zelf heb ik een XR600R uit 1988 gehad en in het boekje wat daar bij zat staat idd inlaat 0.10 mm en uitlaat 0.12mm maar ja dat is een XR600. Ik denk dat je met die waardes het beste uit bent..
Voor wat het waard is:
Inlaatkleppen XR250 0.08mm (XL250 0.05mm)
Uitlaatkleppen XL en XR 0.10mm
Uiteraard bij koude motor
Zelf heb ik een XR600R uit 1988 gehad en in het boekje wat daar bij zat staat idd inlaat 0.10 mm en uitlaat 0.12mm maar ja dat is een XR600. Ik denk dat je met die waardes het beste uit bent..