Voorband slijtage, vervangen? Omdraaien?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

Zie hier de staat van mijn voorband (Michelin S12). Ik rijdt zo min mogelijk op de verharde weg, maar af en toe moet er toch geremd worden wat de op de foto zichtbare slijtage veroorzaakt.
Afbeelding
Vraag: Wat te doen? Vervangen (ik wil uiteindelijk op de baan goede grip), of omdraaien? Deze laatste tip heb ik van iemand gekregen. Er staat welliswaar een draairichting op de band, maar omdat het voorwiel niet wordt aangedreven door de motor, zou het geen kwaad kunnen.

Wat is jullie advies?
_______________________________________

Festina lente!
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

je kan wel zeggen dat je weinig op straat rijdt , maar deze band is duidelijk versleten door asfalt gebruik , de vorm van de midden rij noppen veraad dat , omdraaien is nutteloos in dit geval , bij een achterband zou het wel iets uitmaken.
4 strokes only !!
Noppy
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

The reason tires typically cup is that they are bouncing rythmetically. and wearing when they come down from the bounce. It may not be that noticable to you inside but if shocks are bad or old or insufficient then the tires will most certainly show it in this way.

Bron: ergens op internet

Jouw probleem heet cupping, typisch voor oude zware all roads met slechte vering;-)

Noppy
:toost:
melkboer marco
Berichten: 124
Lid geworden op: do sep 28, 2006 22:58
Locatie: Aalten

als je grip wilt hebben op de baan
dan zou ik zeggen: vervangen!!.

heb mijne er ook bijna zo uit zien,
en kan het op de baan wel weten!!
wordt ook binnekort vervangen!

groet'n Marco
melkboer marco
Berichten: 124
Lid geworden op: do sep 28, 2006 22:58
Locatie: Aalten

Jouw probleem heet cupping, typisch voor oude zware all roads met slechte vering;-)
wat een onzin!!!!!

komt door het remmen op asvalt!!

en waarschijnlijk zo af en toe een wheelie?????!!
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

komt door het remmen op asvalt!!
Inderdaad! Ik rijdt erg weinig op asvalt, maar wilde hem vroeger nogal eens hard in de voorrem gooien. Heb laatst achter een nieuwe S12 erop gezet, en probeer nu zo rustig mogelijk op het asvalt te rijden om mijn banden te sparen.

Ik denk dat ik er voor maar een nieuwe opzet. Ik was de laatste tijd niet zo te spreken over het gedrag van mijn voorwiel op de baan.

Bedankt voor alle reacties!
_______________________________________

Festina lente!
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

cupping ikan ook een mogelijkheid zijn!!!!
te zacht afgestelde veer met een motor die veel weerstand geeft als je het gas lost...motor helt dan naar voor.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

melkboer marco schreef:
Jouw probleem heet cupping, typisch voor oude zware all roads met slechte vering;-)
wat een onzin!!!!!

komt door het remmen op asvalt!!

en waarschijnlijk zo af en toe een wheelie?????!!
Er is zeker mee geremd op asfalt maar let ook even op het feit dat twee noppen een stuk verder versleten zijn dan de twee noppen erna. Twee hoog, twee laag. Die twee lagere staan wel verder uit elkaar dus dat heeft ook wel wat effect.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Wat een geneuzel, een fris bandje en jij rijdt weer als een vorst.
melkboer marco
Berichten: 124
Lid geworden op: do sep 28, 2006 22:58
Locatie: Aalten

is ook niet zo negatief bedoelt als ik het heb geschreven!! sorry. :oops: :oops:
maar ik denk dat (bijna) alle off-road cq enduro motoren de
veering NIET goed hebben staan voor op het asfalt!!
let ook even op het feit dat twee noppen een stuk verder versleten zijn dan de twee noppen erna. Twee hoog, twee laag.
Jouw probleem heet cupping
dat is inderdaat cupping!!!

maar volgens mij is die band gewoon op!!
dus ik sluit me bij Houten Klaas aan!
Plaats reactie