gas blijft hangen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

vandaag een probleempje gehad met mijn Honda CR250. Enkele rondjes gereden op een zonderig stukje grond tot opeens mijn motor een eigen leven ging leiden... hij gaf gewoon gas terwijl ik de gashandel helemaal dicht had... :shock: Gelukkig kon ik hem "doodremmen". Vervolgens de motor opnieuw gestart en nog een 2 tal rondjes gereden, nu geen probleem meer gehad. Wat ken ik doen om dit probleem op te lossen en hoe zoek ik best naar de oorzaak? Ik wil dit opgelost hebben want dit kan dus heel gevaarlijk rijden zijn... :!:

Thx...
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

a) checken of dit aan een (gerafelde) gaskabel ligt, en zo ja, direct vervangen !

b) indien gaskabel OK, dan moet het wel bijna een een hangende gasschuif te wijten zijn --> carburator nachecken

In elk geval niet meer rijden tot het probleem opgelost is !

Ik ga ervan uit dat je gaskabel correct aangebracht is, dus geen rare bochten er in . En als je je stuur beweegt, dat dan je gaskabel soepel blijft lopen wanneer je het stuur naar beide uiteinden beweegt...

Jo VdB
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

ik ga in ieder geval de gaskabel vervangen, dan is dit zeker uitgesloten!

hoe kan ik die gasschuif controleren? Laatst ( weekje of 2 geleden ) de hele carburator proper gemaakt, moest een andere sproeier steken dus ik was toch bezig. gasschuif zag er toen hagelnieuw uit...
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Welke 2 takt olie gebruik je ? ( welk merk )

@gilbert100 check je PM :)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

ik gebruik Valvoline Synpower mengolie, gebruik deze olie nu 6 maand nog nooit eerder problemen mee gehad. Is deze olie niet goed dan?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Was maar een vraag want ik heb in het verleden wel eens gehoord van mensen die Putoline 2 takt olie gebruikten ook wel eens last hadden van een hangend blijvende gasschuif maar dat was dan vooral als het wat kouder weer was.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

nog iemand tips hoe ik die "hangende" gas schuif kan kontroleren?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Je kan die controleren op braampjes.
Is de veer nog wel sterk genoeg ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

braampjes zijn er gelukkig niet te zien, veer is voldoende sterk.

kan een lek inlaatspruitstuk de oorzaak zijn?
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

gilbert100 schreef:braampjes zijn er gelukkig niet te zien, veer is voldoende sterk.

kan een lek inlaatspruitstuk de oorzaak zijn?
ja . valselucht doet ook je motor in toerental stijgen .

valselucht kan zowel voor al achter de carb aangezogen worden .
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

we zijn terug bij af, inlaatspruitstuk is goed op een oppervlakkig barstje na...

Gaskabel is ondertussen wel vervangen door een nieuw en origineel exemplaar.

Is er een truc om een luchtlek op te sporen?
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

gilbert100 schreef:
Is er een truc om een luchtlek op te sporen?
Je hoort vaak dat rem reiniger over je spruitstukken goed werkt, hierdoor zal je toerental stijgen als er een luchtlek zou zijn. Dit omdat remreiniger zeer ontvlambaar is.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

dat zak ik morgen eens proberen, best bij koude motor neem ik aan?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Zit je stationaire (of mengsel schroef) sproeier nog wel op z'n plek, mis je niet ergens zo'n piepklein afdichtings rubbertje?
Laatst gewijzigd door Wortel op wo apr 11, 2007 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

of een lekke krukas keering aan de ontstekingskant ... dan zuigt je zuigertje lucht vanachter het vliegwiel op .
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

JoeBaR schreef:of een lekke krukas keering aan de ontstekingskant ... dan zuigt je zuigertje lucht vanachter het vliegwiel op .
die keerring is vervangen. ik heb hem nu gestart, heel de motor ,carbu, reed valve en inlaatspruitstuk bespoten met remreiniger om te zien of hij in hogere toeren zou gaan. Deed hij gelukkig niet. de oude kabel heb ik ondertussen ook nagekeken maar niets in gevonden. Misschien de mantel binnenzijde beschadigd ofzo? In ieder geval hij is vervangen door een nieuwe originele gaskabel. Kan ik er nu vanuit gann dat het weer ok is, of moet ik nog iets anders kontroleren?
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ik heb beide problemen gehad.
1ste als als ik door het water reed of met regenachtig weer; dat lag aan de mengolie (valvoline 2T).
Schuif zag er een beetje "witjes" uit als ik deze eruit trok.

2de de binnenkabel waar niets aan te zien was , op het eerst gezicht, maar daar kwamen hele kleine stukjes van los die tussen de carb, en de gasschuif klemden (moest met behoorlijke kracht die gasschuif eruit trekken).

Olie is nu castrol gaskabel is vervangen
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
jptebww
Berichten: 10
Lid geworden op: do apr 26, 2007 18:29

ik heb hetzelfde probleem gehad twee keer zelfs.
ik had de eerste keer door een eerdere val de binnenkant van mijn gashendel tegen het stuur en rem hendel gekregen dus bleef ie hangen.
maar ook was ik een keer op een onbekend stukje zand aan het rijden(rustig dus) en toen ging ie ook een eigen leven leiden.
ik denk dat dat kwam om dat ie dan zelf gaat ontbranden door de 2t olie.
gebeurde het bij jou ook toen je wat langzamer reed?
beginner met enduro
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

ja op die moment reed ik rustig, was op een nieuwe baan en dan wil je eerst effe verkennen hé. :D Heb het maar 1x gehad. Ik heb ondertussen de gaskabel vervangen, carbu proper gemaakt, en de keerring van de krukas aan de ontstekingszijde vervangen. Nadien nog een 10 tal minutjes gereden zonder probleem. Einde deze week heb ik mijn voorvorken terug ( zijn binnen bij de daeler omdat ze lekte ), monteren en dan nog eens testen.

@jptbeww, is het probleem bij jou nu opgelost?

Nog 1 vraagje voor de kenners, mijn motor rookt ook erg, het is blauwe rook volgens mij is de oliekeerring van de krukas aan de koppelingskant kapot. Ik wil die dan ook vervangen. Als ik de moer van de koppeling losmaak kan ik dan bij de keerring? En is die moer gewone draad of is dit linkse draad? (Honda cr250-1996)
jptebww
Berichten: 10
Lid geworden op: do apr 26, 2007 18:29

Ik heb het nooit gehad . maar ik geef nu gewoon of en toe wel wat meer gas :lol:

en schoon maken en houden is altijd raadzaam.
van de keering heb ik geen verstand ik heb een cr500
beginner met enduro
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

nou ja, als de voorvorken er terug inzitten weer een keer rijden en dan zien we wel. Ik hoop in ieder geval dat het opgelost is.
jan2
Berichten: 65
Lid geworden op: do aug 25, 2005 23:29

Hoi, Ik heb het ook aan de hand gehad.
Cabarateur vervangen met een 2e handse en nu is het over.
zaten wat krasjes op mijn gasnaald en de schuif.
Hierdoor kan hij op 1 zandkorreltje blijven hangen.
Ook de houder waar de gasnaald in schuift dient dan vervangen te woden. Daaarom maar mijn hele carb vervangen.
groet
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

nou, vandaag dan even in de weide gaan testen, 10tal minutjes gereden en niets meer gemerkt. Het lijkt terug in orde te zijn.! :D :D :D

Alleen spijtig dat ik niet zeker weet wat nu net de oorzaak van het probleem was.
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

gilbert100 schreef:vandaag een probleempje gehad met mijn Honda CR250. Enkele rondjes gereden op een zonderig stukje grond tot opeens mijn motor een eigen leven ging leiden... hij gaf gewoon gas terwijl ik de gashandel helemaal dicht had... :shock: Gelukkig kon ik hem "doodremmen". Vervolgens de motor opnieuw gestart en nog een 2 tal rondjes gereden, nu geen probleem meer gehad. Wat ken ik doen om dit probleem op te lossen en hoe zoek ik best naar de oorzaak? Ik wil dit opgelost hebben want dit kan dus heel gevaarlijk rijden zijn... :!:
Thx...
Ik heb dat 2 keer gehad met een CR uit ?1991 ofzo. Rijdend met 1/2 tot 3/4 gas op een bospad met vloeiend hoogteverschil, dus geen knippen. Je draait je gas dicht en het lijkt letterlijk of de motor zelfs gas BIJ geeft tot bijna volgas. Alles nagekeken en niks gevonden. Je krijgt er wel een groot hart van...
Check ook alle doorzichtige slangetjes op verstoppingen. Zelf denk ik nog steeds aan een slap veertje waardoor de gasschuif in mijn rijomstandigheden tegen de veerdruk in omhoog ging.
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

@ henkzelf, een groot hart krijg je er zeker van!! Ik had geen idee dat mijn oudje ( een 96'er ) nog zo snel kon :) )

Ondertussen ben ik al een dagje in Bilstain gaan rijden en geregeld rij ik hier in de buurt op een prive terrein. De gas blijft gelukkig niet meer hangen al lijkt mij dat het probleem niet helemaal opgelost is.

Bij warme motor schommelt het stationaire toerental hevig, zelf denk ik dat er dus nog altijd een mogelijk luchtlek is. Dichting aan de krukas ontstekingszijde is vervangen, carbu lijkt mij in orde. Ook de test met de remreiniger levert geen verschil op. Hij schommelt wel altijd binnen dezelfde toeren.

Als iemand weet wat ik mogelijk nog kan doen hoor ik het graag. :!:
Plaats reactie