Vervangen (voor)tandwiel / ketting

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Rij nu circa 1.5 jaar met een set (voor- en achtertandwiel en ketting) en heb tussendoor 1 keer mijn voortandwiel vervangen.

Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.

Dan kan ik het spulletje weer op en top maken voor de rit in De Wijk!!

Groet
Mooi werk!!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 21:57
Locatie: brabant

Dion schreef:Rij nu circa 1.5 jaar met een set (voor- en achtertandwiel en ketting) en heb tussendoor 1 keer mijn voortandwiel vervangen.
:shock: dan rij je niet veel zeker ?
Ik doe maar een maand of 3 met een set ketting en tandwielen :?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Ongeveer eens per twee weken buiten het off-road seizoem om...dus valt toch wel mee. Maak wel mijn ketting en tandwielen er goed schoon nadat ik gereden heb, dus goeie tip voor je...schoonmaken die handel en je houdt de euries in de zak
Mooi werk!!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 21:57
Locatie: brabant

Niet als je zoals ik 2x per week rijdt in diep zand en modder :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
KUIP
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 10, 2006 15:10
Locatie: Vlak bij ??

Net voordat de tanden van je achtertandwiel afbreken de zooi vervangen
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

KUIP schreef:Net voordat de tanden van je achtertandwiel afbreken de zooi vervangen
Heeft er iemand ook nog NUTTIGE tips???
Mooi werk!!
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ik vond het wel een nuttige tip. Man met ervaring (denk ik).
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

Dion schreef:Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.

Dan kan ik het spulletje weer op en top maken voor de rit in De Wijk!!

Groet
:D Ja dat is normaal, voortandwiel gaat nou eenmaal vaker rond, en zit een beetje verstopt achter een "ophopingsvakje" waardoor hij in de prut blijft draaien. Zand is nou eenmaal hard :cry: .
De ketting krijgt op een gegeven moment ook (abnormale) zijdelingse speling. Ik denk dat gemiddeld op 2 voortandwielen en 1 achtertandwiel
de ketting ook vervangen moet worden.
Ff naar de algemene staat van de tandjes kijken :wink: Soms is het gewoon beter om alles tegelijk te vervangen.
:? Tja wat is wijsheid 8)
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1314
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

schildertje schreef:
Dion schreef:Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.

Dan kan ik het spulletje weer op en top maken voor de rit in De Wijk!!

Groet
:D Ja dat is normaal, voortandwiel gaat nou eenmaal vaker rond, en zit een beetje verstopt achter een "ophopingsvakje" waardoor hij in de prut blijft draaien. Zand is nou eenmaal hard :cry: .
De ketting krijgt op een gegeven moment ook (abnormale) zijdelingse speling. Ik denk dat gemiddeld op 2 voortandwielen en 1 achtertandwiel
de ketting ook vervangen moet worden.
Ff naar de algemene staat van de tandjes kijken :wink: Soms is het gewoon beter om alles tegelijk te vervangen.
:? Tja wat is wijsheid 8)
kan ik in meegaan
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:31
Locatie: WESTERLO

:arrow: Als je de ketting meet over 10 links en de lengte is gelijk aan 150mm, dan is de ketting versleten.
Afbeelding
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

pHreaC schreef::arrow: Als je de ketting meet over 10 links en de lengte is gelijk aan 150mm, dan is de ketting versleten.
THANKS!!
:P
Kijk mede noppenrijders, dit bedoel ik nou met nuttige tips

Groet
Mooi werk!!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

KUIP schreef:Net voordat de tanden van je achtertandwiel afbreken de zooi vervangen
Ervaringsdeskundige zeker :idea:
Veel plezier in de groene sneeuw :twisted:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
V4-lover

voortandwiel draaide vandaag door.
1500 Km mee gereden.
Alle tanden weg.
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Ikke nu ook 1500 km met 250 4T en tandjes vooraan zijn al allemaal versleten. Is dan ook aluminium....
0X
JoeBaR
Berichten: 2008
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

aluminium voortandwiel???? :roll:
🍺Biertakt racing 🍻💪
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

:oops: Foutje, het is nog steeds staal, maar dan wel één of andere legering, waardoor het eruitziet als alu....
0X
mmrizio
Berichten: 367
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 20:45
Locatie: Woerden (Ut)

pHreaC schreef::arrow: Als je de ketting meet over 10 links en de lengte is gelijk aan 150mm, dan is de ketting versleten.
Maar dan wel onder spanning!

Als je een loshangende versleten ketting meet zal hij nauwelijks langer zijn dan een nieuwe. In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

mmrizio schreef: In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Bij mijn Husa is het 172 mm over 18 schakels, volgens mij dezelfde ketting.

Vervangen jullie de ketting ook volgens voorschrift of rijden jullie door?
mmrizio
Berichten: 367
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 20:45
Locatie: Woerden (Ut)

mark20v schreef:
mmrizio schreef: In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Bij mijn Husa is het 172 mm over 18 schakels, volgens mij dezelfde ketting.

Vervangen jullie de ketting ook volgens voorschrift of rijden jullie door?
Dan is het handboek geschreven door dezelfde idioot als dat van mijn KTM. Lees maar eens goed, bekijk de plaatjes en zie dat het er geen 18 zijn, maar 17!!! En 17 is ook nog eens heel lastig te meten.

(of ligt het aan mij?)
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 21:01

Dion schreef: dus goeie tip voor je...schoonmaken die handel en je houdt de euries in de zak
En Osco aanschaffen... www.osco.nl

Op m'n EXC gebruik ik het al 1 jaar, ketting smeren tijdens het rijden :wink:

Ook tijdens zware otr ritten, op verbindingsstukken op het asvalt even aan het stangetje trekken, en de ketting krijgt een shot olie van een paar cc.

Met al die blubber zie je er niet veel van, maar de ketting komt na het afspuiten weer blinkend tevoorschijn :D

Ik gebruik niet de originele (dure) olie, maar kettingzaagolie (5 euro de liter).

Reservoir heb ik een mooi plekje weten te geven, net boven de knie, onder hand bereik (zie foto's).

Ook met lange dagen op de motor (roadbookrit oid) kun je je kettingset zo goed in conditie houden :wink:
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 21:01

Voor de drupplaar: m6 draad in geleider getapt, pilaartje er in, slangetje er op.
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

zier er netjes uit

Heb nu 12 uurtjes gereden met een regina (geen o-ring) en die is bijna gaar :shock: , nog een ritje en dan gaat ie eraf. En ik heb hem netjes schoon gehouden en gesmeerd na iedere rit....

Dat pompje lijkt me idd wel een goeie oplossing om de boel een beetje heel te houden 8)
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 20:49

KNAP GEMAAKT.....
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 21:01

De Osco kost je in aanschaf de prijs van 1 volledige kettingset,
maar het is hoogwaardig spul, gemaakt van rvs oid,
en kan zo overgebouwd worden op je volgende motor.

Een investering voor jaren dus :)
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

daan LC8 schreef:Voor de drupplaar: m6 draad in geleider getapt, pilaartje er in, slangetje er op.
en, ondervind je een langere levensduur?
0X
Plaats reactie