Rij nu circa 1.5 jaar met een set (voor- en achtertandwiel en ketting) en heb tussendoor 1 keer mijn voortandwiel vervangen.
Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.
Dan kan ik het spulletje weer op en top maken voor de rit in De Wijk!!
Groet
Vervangen (voor)tandwiel / ketting
Moderator: ghulst
Dion schreef:Rij nu circa 1.5 jaar met een set (voor- en achtertandwiel en ketting) en heb tussendoor 1 keer mijn voortandwiel vervangen.

Ik doe maar een maand of 3 met een set ketting en tandwielen

Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

http://www.rekluse.com/

Ongeveer eens per twee weken buiten het off-road seizoem om...dus valt toch wel mee. Maak wel mijn ketting en tandwielen er goed schoon nadat ik gereden heb, dus goeie tip voor je...schoonmaken die handel en je houdt de euries in de zak
Mooi werk!!
Niet als je zoals ik 2x per week rijdt in diep zand en modder 

Rekluse Z-Start "don't get left behind"

Ik vond het wel een nuttige tip. Man met ervaring (denk ik).
-
- Contacteer:
Dion schreef:Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.
Groet

De ketting krijgt op een gegeven moment ook (abnormale) zijdelingse speling. Ik denk dat gemiddeld op 2 voortandwielen en 1 achtertandwiel
de ketting ook vervangen moet worden.
Ff naar de algemene staat van de tandjes kijken

Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
kan ik in meegaanschildertje schreef:Dion schreef:Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.
GroetJa dat is normaal, voortandwiel gaat nou eenmaal vaker rond, en zit een beetje verstopt achter een "ophopingsvakje" waardoor hij in de prut blijft draaien. Zand is nou eenmaal hard
.
De ketting krijgt op een gegeven moment ook (abnormale) zijdelingse speling. Ik denk dat gemiddeld op 2 voortandwielen en 1 achtertandwiel
de ketting ook vervangen moet worden.
Ff naar de algemene staat van de tandjes kijkenSoms is het gewoon beter om alles tegelijk te vervangen.
Tja wat is wijsheid
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ervaringsdeskundige zekerKUIP schreef:Net voordat de tanden van je achtertandwiel afbreken de zooi vervangen

Veel plezier in de groene sneeuw

Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Maar dan wel onder spanning!pHreaC schreef:Als je de ketting meet over 10 links en de lengte is gelijk aan 150mm, dan is de ketting versleten.
Als je een loshangende versleten ketting meet zal hij nauwelijks langer zijn dan een nieuwe. In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Bij mijn Husa is het 172 mm over 18 schakels, volgens mij dezelfde ketting.mmrizio schreef: In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Vervangen jullie de ketting ook volgens voorschrift of rijden jullie door?
Dan is het handboek geschreven door dezelfde idioot als dat van mijn KTM. Lees maar eens goed, bekijk de plaatjes en zie dat het er geen 18 zijn, maar 17!!! En 17 is ook nog eens heel lastig te meten.mark20v schreef:Bij mijn Husa is het 172 mm over 18 schakels, volgens mij dezelfde ketting.mmrizio schreef: In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Vervangen jullie de ketting ook volgens voorschrift of rijden jullie door?
(of ligt het aan mij?)
Maurice
En Osco aanschaffen... www.osco.nlDion schreef: dus goeie tip voor je...schoonmaken die handel en je houdt de euries in de zak
Op m'n EXC gebruik ik het al 1 jaar, ketting smeren tijdens het rijden

Ook tijdens zware otr ritten, op verbindingsstukken op het asvalt even aan het stangetje trekken, en de ketting krijgt een shot olie van een paar cc.
Met al die blubber zie je er niet veel van, maar de ketting komt na het afspuiten weer blinkend tevoorschijn

Ik gebruik niet de originele (dure) olie, maar kettingzaagolie (5 euro de liter).
Reservoir heb ik een mooi plekje weten te geven, net boven de knie, onder hand bereik (zie foto's).
Ook met lange dagen op de motor (roadbookrit oid) kun je je kettingset zo goed in conditie houden

zier er netjes uit
Heb nu 12 uurtjes gereden met een regina (geen o-ring) en die is bijna gaar
, nog een ritje en dan gaat ie eraf. En ik heb hem netjes schoon gehouden en gesmeerd na iedere rit....
Dat pompje lijkt me idd wel een goeie oplossing om de boel een beetje heel te houden
Heb nu 12 uurtjes gereden met een regina (geen o-ring) en die is bijna gaar

Dat pompje lijkt me idd wel een goeie oplossing om de boel een beetje heel te houden