motorblok fabriek KTM

Links, nieuwtjes, verhalen en andere informatie over rallies en races als Dakar etc.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Weet iemand wat voor een motorblok Frans V en de andere fabriekrijders mee rijden.
Aantal cil.
cilinderhoek t.o.v. elkaar
aantal caberateur.
etc.
# 442
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

1
0 graden
1
:D
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Maar waarom dan 2 dempers?
# 442
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Twee uitlaatpoorten?

(dat heeft een "gewone" LC4 ook)
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Zoveel begrijp ik zelfs.

Ik zal de vraag anders stellen: Wat is de toegevoegde waarde van 2 dempers i.p.v. één?
Wanneer je er één demper van maakt heb je de helft zoveel gewicht :roll:
# 442
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Ik vermoed (maar ik ben een leek) meer topvermogen, en misschien twee kleinere dempers (hoewel?) ipv. een grote. Dus links en recht makkelijker te positioneren naast/onder de zijtanks?
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

Misschien de volgende suggesties:

Betere gewichtsverdeling(L+R)
Meer koeling(door meer opp. aan de uitlaat)
Meer PK doordat de vlamfronten appart naar buiten kunnen en elkaar niet gezamelijk treffen in dezelfde demper.
Betrouwbaarder, spreiding van risico.

Of ga ik nu te ver? :D
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Ik denk eerder dat het te maken heeft met een zo goed mogelijke doorstroom en zo weinig mogelijk geluid.
Afbeelding
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Idd dat is de reden pHreaC, je hebt om een stille uitlaat te maken redelijk veel inhoud nodig in de demper. Met een demper wordt die nogal groot.
mark20v schreef:Misschien de volgende suggesties:

Betere gewichtsverdeling(L+R)
Meer koeling(door meer opp. aan de uitlaat)
Meer PK doordat de vlamfronten appart naar buiten kunnen en elkaar niet gezamelijk treffen in dezelfde demper.
Betrouwbaarder, spreiding van risico.

Of ga ik nu te ver? :D
2 dempers is meer risico, 2 keer zoveel kans dat er een stuk gaat. Met een demper/uitlaat stuk kun je al niet meer normaal rijden.
Je gaat er niet vanuit dat je buiten de cilinder een vlamfront hebt. Verbranding is namelijk vrijwel afgelopen. Uitlaten worden vaak juist verbonden met elkaar om vermogenswinst te halen.

http://img.timeinc.net/mx/content/image ... R-twBG.jpg
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Afbeelding
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Zot schreef:Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Voor de woestijn niet maar voor je eigen concentratie wel als je er zo lang per dag op moet zitten.

Jaren geleden bij het Supermotarden reed Rudi Versteeg al met zo'n dubbel Akrapovic systeem op zijn 660 Factory Replica en daarbij viel me altijd op hoe anders zo'n ding klonk. Niet perse stiller maar wel veel zwaarder en doffer. Een stuk minder irritant als de rest na een dagje langs de lijn staan. Ik denk dat het beter flowed dan een enkel systeem en dat het extra gewicht op de koop toe wordt genomen. Het geluid zal wel een leuke bijkomstigheid zijn.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Zot schreef:Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Aangezien ze ook over de openbare weg rijden neem ik aan dat ze wel aan bepaalde eisen moeten voldoen.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Rudy schreef:
Zot schreef:Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Aangezien ze ook over de openbare weg rijden neem ik aan dat ze wel aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Ik heb in december het genoegen mogen smaken 2 zondag ochtenden met Frans rond te boenderen, en ik kan je zeggen: zo'n 660 maakt een hoop herrie. Die komt door geeneen keuring heen. (ik denk dat ze in Handel een oogje dichtknepen) Maar inderdaad, een prettig donker geluid.
smurf.
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Dank, dank.
Hoe zit het met het vermogen?
Caburatie, merk, type?
Nokkenas, boven liggend?
Aantal kleppen?
Compressie verhouding?
etc.
# 442
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Mij lijkt het puur een verhaal van vermogen. De beide pijpen zijn op deze manier exact even lang en dat levert het meeste vermogen op, en doordat er nauwelijks bochten in de pijp zitten heeft de pijp zo ook nauwelijks weerstand.
De uitlaatdempers zijn nauwelijks dempers, maar zullen wel wat geluid afvlakken (de 660 RR van Marcel Vermeij bij de MS 1000 twee jaar terug was ook niet bepaald stil te noemen) Geluid komt IMHO op de 3e (?) plaats, eerste is vermogen, 2e is ruimte voor de tanks, 3e is misschien het geluid. Maargoed, dan steek je maar doppen in je oren.

Google helpt:
Technische gegevens KTM 660 rally Replica :

Motor Motor 1-Cylinder, 4-Takt Motor
De cilinderinhoud 654 cc
Boring/Slag 102 / 80 mm
Compressie 11.5:1
Koppel 69.5 Nm / 6000 rpm
Vermogen ca. 65 PS / 7500 rpm
Starter Electrische starter
Versnellingsbak 5 versnellingen, gesynchroniseerd
De carburator Keihin FCR 41
De kleppenbediening 4 V / OHC met Roltuimelaar
Smering Drukomloop smering met 2 Eatonpompen
Primaire aandrijving 31 : 79
Overbrenging 16:44
De Koeling Vloeistofkoeling
De koppeling Meerschijven koppeling in olie, hydraulisch bekrachtigd
De ontsteking Kokusan DC-CDI4K5
De 690 zal zeker niet minder vermogen hebben, dunk me...
BaGGeR
Berichten: 51
Lid geworden op: vr jun 25, 2004 23:01
Locatie: AllroadManiacs.nl
Contacteer:

En de 690:

Engine Type Single cylinder, 4-stroke
Displacement (cc) 654
Bore x Stroke (mm) 102 / 80
Compression ratio 11.5:1
Max. torque 69.5 Nm / 6000 rpm
Performance approx. 70 HP / 7500 rpm
Starter Electric starter
Transmission 6 gears
Carburetor Keihin FCR 41
Control 4V / OHC
Lubrication Pressure lubrication with 2 oil pumps
Primary ratio 36:79
Final drive X-ring 5/8 x 1/4"
Cooling Liquid cooled
Clutch Wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-GP 93-59
5 pk en een versnelling meer.....(en of dat nou een goed idee geweest is :? )
Plaats reactie