zo span je de balansasketting,

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Rammel bij stationaire? klint best erg als je de zijkant van je hand tegen de rechter carter drukt? [ yip, klinkt raar maar daar hoor je het dan het best]
Dan hangt de balansasketting te los..

Deksel er af en druk links naast het bovenste tandwiel tegen de ketting.. als je hem tegen het blok kan duwen hangt ie te slap..
Als je hem goed spant raakt ie hem niet :wink:

Als de schroef helemaal ingedraaid is gewoon op de beschreven manier doen.. helpt dat niet en hangt ie nog steeds los dan is ie echt op :cry:

Voel ook even aan de nokkenasketting die van af het bovenste tandwiel naar boven loopt.. deze moet vrij strak staan.. zo niet.. :cry:

De balansasketting gaat tussen de 70-100.000km mee, afhankelijk van onderhoud en rijstijl..
De nokkenasketting zou iets langer mee gaan maar mijn ervaring is dat het niet veel scheelt en dat je deze beter gelijk met de balansasketting kan vervangen, hij is niet echt duur en scheelt je weer wat werk op voorhand :wink: je bent daar nu toch bezig en hij moet los om de balansasketting te vervangen..

De rotortrekker heb ik liggen.. kan ik opsturen tegen verzendkosten vergoeding :wink:

Afbeelding


zo moet het dus, ook volgens stefan :wink:
eerst stel bout 4 los
dan 5 en 6..
rotor en tandwiel licht tegen over elkaar draaien
bout 5 EERST vast, dan 6
bout 4 indraaien tot je weerstand voelt en borgen..
de ketting spant zich zelf, dus NIET met stelbout !!

Als je nu de rotor en linker tandwiel onder op naar elkaar toe draait span je de ketting er boven strak..
Alle spelling in de ketting komt dus beneden op waar de kettingspannerveer deze er makkelijk uittrekt..

Zet de boel vast en voel weer boven aan met je vinger, als het goed is kan je de ketting niet meer tegen het blok aan duwen..

Inbussleutels zijn een tikkie kort, ik gebruik de kleine ratel met verlengstuk en bitjeshouder en bitje, prop wel even een schone doek in de gaten onderin het blok zo dat het bitje er niet in kan verdwijnen :wink:

TIP!
Je moet wel een pakking klaar hebben liggen voor de linker carterhelft..
Maar als je pakking aan 1 kant dun met vet insmeerd [motorkant] en de volgende keer voorzichtig het deksel licht komt deze mooi los aan die kant :wink:
Ik kan een pakking zo rustig 5/6 keer gebruiken...

Let op, er zitten 2 vulringen aan weerzijde van het bovenste tandwiel wat de startmotor aandrijft, plaats je die verkeerd dan gaat je startmotor niet rond!
ScreenShot001 (2).jpg
ScreenShot001 (2).jpg (88.39 KiB) 4306 keer bekeken
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op za jan 17, 2009 01:50, 8 keer totaal gewijzigd.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

yip yip, zondag zo gesteld en EEN STUK MEER KOPPEL :twisted:
verder m'n kleppen niet bij hoeven stellen en niks aan m'n carbs gesteld, dus kan alleen door de ketting komen, kon de stelschroef ook een stuk verder indraaien dan als je de veer alleen het werk laat doen. volgens hessler gaat deze manier voor alle jaartalen inclusief de dr's 750 :lol:
ben benieuwd of andere biggers dit ook merken...

hou alles heel
zappa
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Meer koppel door het juist spannen van de balansketting? :?

(heb je misschien een nieuwe kaars gestoken of je aandrijfketting voor het eerst in tijden gesmeerd?)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

kaarsen 4 maanden en 6000km geleden vervangen, ketting smeer ik elke week aangezien ik geen auto rijbewijs heb en alleen voor het werk 200km per week rij probeer ik m'n big in top conditie te houden want ik haat de trein..
denk doordat de motor minder trilt de nokkenas wat lekkerder rond draait.. merk dat ik een stukje sneller in het rood ga en wel erg trillings vrij ben..
ps hoe doe jij het?
tyler99
Berichten: 88
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 16:58
Locatie: Zevenbergen (N-Brabant)

Owwww..ik zal dus ook binnenkort die ketting eens spannen...ik tril gewoon van die motor af...d8 dat dit normaal was..ben natuurlijk een 4 cilinder gewend... :oops:



Eerst maar eens alle onderdelen in 1 keer bestellen..

ff kijken ,boodschappen lijstje :

koppelingskabel
Ketting en tandwielen
Koppelingsplaten
Pakking koppelingsdeksel
Olie
Oliefilter
Rubbers voor achtertandwiel
Km tellerkabel
Remblokken achter
2 kaarsen




Ik bestel het meeste bij een duitse leverancier...vogel-motorradzubehor.
Scheelt best veel..

greetzzzz
veni,vidi,vaginalis (ik kwam en zag dat het kut was)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

big is vrij trillings vrij door de balansasketting, vergeet de pakking voor de linker carterhelft niet, moet er af om de balansasketting te spannen
hou alles heel zappa
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Paar vraagjes/onduidelijkheden:

- Op het plaatje staat dat je Moer 17 met 15nm tegen de klok in moet draaien (op het plaatje staat een pijl linksom), echter als ik dit zo doe dan draai ik de bout juist los ipv vast.
Ik ben er dus maar vanuitgegaan dat dit daar verkeerdom staat? en dus met de klok mee gedraaid moet worden?

- Klopt het ook dat je stelbout 3 en 4 pas weer aandraait wanneer boutje 5 en 6 alweer vast zitten?

- Hoe strak moeten boutje 3 en vooral boutje 4? Boutje 4 kan je namelijk nog redelijk verder draaien nadat deze weerstand begon te geven.

- Het merkteken op het vliegwiel(1), ziet dit eruit als 3 kleine ruitjes zo opgesteld dat het een driehoek vormt?

- Voor welke big geld dit, ik heb namelijk een dr 750 en in mijn werkplaatshandboek (wph) staat dit niet zo uigebreid.

- Uit welk wph komt dit?

- Mijn blok lijkt meer lawaai te maken na het afstellen, klopt dit of heb ik iets verkeerd gedaan en zou het geheel juist stiller moeten worden?

- Stelboutje 4 is bij mij nog redelijk uitgedraaid, nog zeker 1,5cm vrij. Dit is een goed teken?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

sleutel moet links om! [ als de moer los gaat zit deze niet goed vast ] trek je de ketting strak.. 5 en 6 vast, dan stel moer in tot er weerstand is.. niet door draaien ! dan borg moer vast.
staat in engels handboek bij later jaartal maar gaat ook op voor de 750..
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bedankt!

Ik had dus de ketting juist losser gezet en dit verklaarde het kabeel.

De motor op zijn kant gelegd en deksel er weer af, ik zag al direct dat de ketting in een boogje hing.

de moer van de balansas linksonder weer op 35nm aangedraaid. Maar steeds als ik daarna 15nm linksom spanning gezet terwijl ik het vliegwiel vast hielt schoot de bout los voordat 15nm was gehaald.

Toen maar gewoon met een ratel hetzelfde gedaan op gevoel.

Hij draait nu weer als een zonnetje!

Ps. als die op zijn kant ligt blijven de tandwielen van de startmotor ook mooi in het blok zitten.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

gister shiny een beurt gegeven, blok uit '97 rammelde wat bij stationaire..
schok nogal, balansasketting hing helemaal slap en stel bout 4 helemaal in :evil:
denk k*t nieuwe balansketting nodig..
voor zekerheid bout 4 los, bout 5 en 6 los en hup ketting hing mooi op spanning...
geen geramel meer en loopt weer als een zonnetje... en stel bout weer een stukje draad over..
heb het idee dat het hier vaak fout gaat en dat je snel denkt dat je de ketting spant met bout 4.. maar niet dus :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Hier wat plaatjes, motor wat op z'n kant en prutsen maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

kijk.. jij bent goed :D :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)

Let wel, de foto's zijn van een sr43 bj 1993, en dan ook nog een ex Duitser, maar er zal wat dit betreft wel niet veel verschil zijn.

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Bericht bovenaan aangevuld..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Hoe ver kom ik met een setje imbus/steeksleutels denken jullie?
Kan ik ook vloeibare pakking gebruiken trouwens?

Zo ja dan ga ik het vandaag nog proberen.

Zie in dat topic daar onder dat een dopsleutel ook word gebruikt, welke maat is dat? 12?

Hoe zit het met de tandwielen van de startmotor? Lastig die er weer in te krijgen of gewoon de motor lekker op zn kant leggen?

Nog een vraagje, hoe zit het met olie, moet die oliekoeler ook nog ontlucht worden of is dit toch echt een domme vraag ? :roll:
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Goede vragen, simpel antwoord:

Gebruik geen vloeibare pakking: als dit los komt kan dit je olie kanalen verstopt maken.

Oliekoelier hoeft niet ontlucht te worden....denk ik? Nooit gedaan iig.

Imbus en steek sleutels heb je idd nodig, maar ook een doppenset.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Oke tnx!

Nog enige aanraders voor het soort olie? Of gewoon halfsyntheet van het soort dat op "de dop" staat?

Heb trouwens nog een pakkingset liggen van een oudere DR600, maar kan er niet zo bij.. dit zal vast niet toevallig passen ?

http://www.youtube.com/watch?v=loBp4thPnmY Filmpie waar je het een klein beetje kan horen...
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Moeilijk te horen zo maar als het geramel iets erger klinkt aan de rechter kant van het blok dan links is het waarschijnlijk de balansasketting :wink:

Elke BIG die ik daar gespannen heb was verkeerd gedaan.. laatst Dirty gedaan.. en de laatste keer dat ie onderhanden is geweest was door de broer van Mirjam v/d Pol [ Dakar]
Boutje helemaal in en ketting slap, even goed gedaan en ketting mooi op spanning :wink: [ wel bijna op]

Motorex 10/w40 heavy duty is top.. blok schakeld er erg smooth mee :wink:

Dop 17..

Tandwielen druk je er zo weer in maar let op.. de bovenste heeft een ring aan bijde zijden die er af kunnen vallen :wink:

Ontluchten hoeft niet.. boven op de cilinderkop zit een slang voor het onluchten van het blok..

Of die pakking past? geen idee.. je kan er beter 1 bestellen :wink:

En beter even dom en daarna wijzer dan altijd dom en geen vragen stellen :wink:

Edit.. inbussleutels zijn een tikkie te kort..
Ik gebruik de inbusbitjes uit m'n ratelset in combi met de kleine ratel..
Prop dan wel even een schone doek in de gaten onderaan het blok voor het geval dat het bitje uit de houder valt en in het blok verdwijnt.. :wink:

Als je haast hebt kan je langs wippen, heb een pakking liggen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Dank voor alle uitleg!

Ik woon in Groningen, dus een beetje omslachtig om helemaal naar Utrecht daar voor te komen.. zou je hem eventueel kunnen opsturen?
(nadat ik geld overmaak uiteraard)

Blok is open, ben er nou niet helemaal uit of de ketting nou te slap staat :roll:

Afbeelding

Afbeelding

En het vliegwiel moet dus in deze stand? >
Afbeelding
Voordat ik verkeerde dingen ga doen... kan ik deze gewoon met een steeksleutel tegenhouden op die bout in het midden?
Laatst gewijzigd door Mad-Max op ma jan 05, 2009 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:lol: ketting hangt niet slap.. maar erg slap!

Rotor staat idd goed.. ook voor het kleppen stellen :wink:

Steeksleutels zijn eigenlijk taboe bij het sleutelen :wink:
Maar idd, je houd de rotor tegen met de bout die er uit steekt en met een andere sleutel draai je het tandwiel net onder de schroefendraaier naar links..
Je hand op de sleutel laten leunen is genoeg.. dus hoeft niet echt kracht te zetten :wink:
Als je het goed doet staat de ketting vrij strak en kan je hem helemaal niet op en neer bewegen :wink:

Pakkingen zijn hier het goedkoopst..http://www.hessler-motorsport.de/shop/i ... 0c86d7fced

Bij de motorboer iets van e17.95 maar dan goedkoper als je alleen de pakking besteld bij Hessler :wink:
Maar duurt allebij iets van 2 weken..

Kan die van mij opsturen maar dan ben je dus een stukje duurder uit maar heb je hem snel..
Als die van jou niet gescheurd is kan je hem gewoon weer gebruiken :wink:

Maar denk dat je de bron van je gerammel gevonden hebt :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

pakking origineel suzuki koste maar iets van 16,- bij de dealer hier, en was er na 2dagen :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Ja he? wel erg slap idd, was erg blij om het te zien dus :)

Heb al een pakking besteld bij motorboer, misschien is die er woensdag... zo niet dan kan het nog weken langer duren. Dan heb ik mss wel interesse in jouw pakking Zappa (of moet ik u zeggen?)! Zal het wel even laten weten dan.

http://www.hessler-motorsport.de/shop/i ... 0c86d7fced
wat is dat ding overdreven dik aan de ene kant?
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hey Max,
Aub geen U.. vooral niet vandaag nu ik net 38 ben geworden en al zo vaak met U word aangesproken met m'n grijze kop :wink:
En Zappa is m'n echte voornaam :wink: echte hippie ouders :?

Af en toe word je blij van iets wat niet goed is :wink:
Als je BIG idd maar 15 k gelopen heeft is ie alleen bij de eerste beurt bijgespannen lijkt het wel..

van de pakking hoor ik het wel :wink:

En de pakking van Hessler is kennelijk ook geschikt voor een ander type..
Die verdiking heeft scheur lijntjes en scheur je af voor de BIG,
dus die 3 grote gaten aan de onderkant scheur je er uit..
Ook is deze pakking minder goed dan de orginele :wink:

Die gebruik ik rustig 5-6 keer met wat vet er op aan de motor kant :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mad-Max
Berichten: 58
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 20:25

Ha! Pas 38 jaar jong! Gefeliciteerd nog dan!

Zit ik hier met 20 :roll:

Oh heb inderdaad 2 tandwielen los, heb ze maar op hun plek gedaan op die 2 asjes in de carterkap. Neem aan dat ze daar ook moeten zitten als ik de boel weer dichtschroef?

Morgen gaat het er om spannen (/ga ik hem spannen)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thanks Max :wink:

De tandwielen met de assen kan je beter in de blok kant stoppen voordat je het carter er op plaatst :wink:
De volgorder wijst zich vanzelf :wink:

Let op dat bij die boven aan die tegen de starmotor valt de vulringen aan weerszijde zitten..

Je hebt een PB..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie