Aanschaf KTM EXC 520 bj 2002

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Hallo allemaal,

Ik kan voor een mooie prijs een KTM EXC 520 van 2002 aanschaffen.
Motor is van 1e eigenaar en heeft door gezondheisredenen van zijn baasje slechts 1000 (!!) km gelopen en ziet er gewoon als nieuw uit.
Motor is niet voor het oog opgelapt maar verkeert gewoon in nieuwstaat (1e tandwielset zit er nog op).
Motor staat nu al bijna 3 jaar ongebruikt in de schuur en het ziet er niet meer naar uit dat de eigenaar er nog mee gaat rijden en verkoopt hem daarom.
Ik ken KTM verder niet zo goed (m.b.t bouwjaren en modellen) maar is de 520 van 2002 een goed model van KTM geweest of kan ik beter uit gaan kijken naar een 520/525 van een jonger bouwjaar?
Zijn er voor het model van 2002 nog specifieke kinderziektes of zaken die extra aandacht nodig hebben (die wellicht in de bouwjaren daarna opgelost / veranderd zijn)?
Hoe zit het met de intensiteit van het onderhoud van KTM en prijzen van onderdelen en is het een motor waar je makkelijk zelf aan kan sleutelen?
Ik ben een herintredende off road rijder die na vele jaren van niet actief zijn weer wil beginnen (het laat je nooit los) en heb alle merken en types lange tijd niet gevolgd dus ik ben een beetje blue wat dat betreft.
Ik wil er ook af en toe (voorzichtig) de crossbaan mee op als er in het bos niets te beleven is.
Ik heb altijd 2 takt gereden en 4 takt lijkt me wel prettig vandaag de dag.
Wie heeft er ervaring met deze 4 takt motor?
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Gerard schreef:Hallo allemaal,

Ik kan voor een mooie prijs een KTM EXC 520 van 2002 aanschaffen.
Motor is van 1e eigenaar en heeft door gezondheisredenen van zijn baasje slechts 1000 (!!) km gelopen en ziet er gewoon als nieuw uit.
Motor is niet voor het oog opgelapt maar verkeert gewoon in nieuwstaat (1e tandwielset zit er nog op).
Motor staat nu al bijna 3 jaar ongebruikt in de schuur en het ziet er niet meer naar uit dat de eigenaar er nog mee gaat rijden en verkoopt hem daarom.
Ik ken KTM verder niet zo goed (m.b.t bouwjaren en modellen) maar is de 520 van 2002 een goed model van KTM geweest of kan ik beter uit gaan kijken naar een 520/525 van een jonger bouwjaar?
Zijn er voor het model van 2002 nog specifieke kinderziektes of zaken die extra aandacht nodig hebben (die wellicht in de bouwjaren daarna opgelost / veranderd zijn)?
Hoe zit het met de intensiteit van het onderhoud van KTM en prijzen van onderdelen en is het een motor waar je makkelijk zelf aan kan sleutelen?
Ik ben een herintredende off road rijder die na vele jaren van niet actief zijn weer wil beginnen (het laat je nooit los) en heb alle merken en types lange tijd niet gevolgd dus ik ben een beetje blue wat dat betreft.
Ik wil er ook af en toe (voorzichtig) de crossbaan mee op als er in het bos niets te beleven is.
Ik heb altijd 2 takt gereden en 4 takt lijkt me wel prettig vandaag de dag.
Wie heeft er ervaring met deze 4 takt motor?
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.
Een frisse 2002 voor een mooie prijs lijkt me een goeie deal.
De 2002 is volgens velen de beste EXC die er is gemaakt.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

folie schreef:Een frisse 2002 voor een mooie prijs lijkt me een goeie deal.
De 2002 is volgens velen de beste EXC die er is gemaakt.
Motorisch wel maar ook kwa rijwielgedeelte? En ik dacht dat ik ook al eens gehoord had dat de latere modellen soepeler lopen en een vriendelijker karakter hebben (vooral de 2006)
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Bedankt zover voor jullie reacties, ik ben er blij mee !
Kijk ik ben al wat ouder en geen held dus superhard hoeft het voor mij niet te gaan.
Dat de motor betrouwbaar is en makkelijk aan te sleutelen (als dat nodig is) vind ik het belangrijkst.
En dat de fiets bij 140 km/ uur feilloos stuurt is iets minder interessant omdat ik die snelheden niets zal halen vrees ik :wink:
En model 2005 of 2006 is geen optie omdat het dan allemaal wat te duur wordt (6000 euro én meer!)
Deze EXC van 2002 is prijstechnisch interessant voor mij en dat hij niet afgetrapt is.
Verder hoop ik op nog wat reacties van mensen die een 2002 gehad hebben en er veel ervaring mee hebben.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

probeer ktmtalk.com eens....gebruik de zoek functie en je zal wat meer te weten komen. suc6
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Gerard,

De KTM 520 van 2002 heeft een hele goede naam mbt. betrouwbaarheid, dus dit lijkt mij een hele goede koop. Aan vermogen zul je geen gebrek hebben omdat de 2002 juist beresterk is. :idea:
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Een 2002 exc 520 met maar 1000 km gereden is voor de goede prijs een "No Brainer". Niet te lang denken dus en kopen. Hoewel geen 4-takt fan ben ik ervan overtuigd dat deze blokken ijzersterk zijn. Let maar eens op hoeveel van die "oude" fietsen opgetuigd zijn met nieuwer plastic. Bij WPM doet men dit veel. Ziet er goed uit en wat er onder zit kan de strijd aan met nieuwer spul!!!
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Wederom bedankt allemaal voor jullie reacties.
Een goeie fiets dus,op andere internationale sites (bedankt Huskie voor de verwijzing) bijna alleen maar goeds.
Wel wat dingen gelezen over originele lagertjes in de nokkenas van slechte kwaliteit (zullen in deze EXC ook wel zitten want het blok is nog nooit open geweest, zelfs niet om kleppen te stellen .........).
Vanavond geweest en horen draaien en uiteraard gereden, loopt als een naaimachientje en zoals Joop al zei beresterk!
Koop is inmiddels gesloten en komend weekend haal ik hem op.
Heb een goed gevoel over de aankoop, huidige eigenaar is ook gewoon eerlijk en betrouwbaar.
Joepie dat wordt zweten komend weekend !!!!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Gerard schreef:zullen in deze EXC ook wel zitten want het blok is nog nooit open geweest, zelfs niet om kleppen te stellen .........
En na die melding zou ik hem dus juist geneigd zijn om hem NIET kopen. Kleppen horen om de 15 uur in ieder geval gecontroleerd te worden en voor het eerst na 5 uur.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Bij de dealer zijn de kleppen wel 2 maal gesteld moet ik zeggen maar door de eigenaar zelf niet meer.
Als de je motor hoort lopen hoor je werkelijk niets, draait gewoon geruisloos.
Ik maak me hier geen zorgen over eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Zoals gezegd, de 2002 was een van de beste modellen van KTM. In de latere modellen hebben ze de cylinderkop veranderd met grotere inlaatkanalen wat niet ten goede kwam voor het vermogen.

Het enige waar je even op moet letten zijn de nokkenaslagers die bij een bepaalde serie wat eerder de geest gaven. Verder zou ik even de boutjes (M6 55mm) die door de nokkenassen lopen in het kleppendeksel aan de rechterkant even vervangen door "hardere" (10.2). Aangezien deze wel eens willen afbreken met als gevolg een een hoop olie over je broek en blok. Klinkt erger dan het is...

Maar als het ding maar 1000km heeft gelopen dan is hij nog niet eens echt "los" en dus in nieuwstaat.

mijn EXC '03s taat nu op ongeveer 200 uur en nog steeds niets eraan gehad, bij 130 uur even naar de zuiger gekeken maar alles, ook de zuigerveren waren nog ruim binnen de specificaties dus ik heb alleen de nokkenasketting vervangen en hem gauw weer dicht gemaakt.

Veel plezier ermee!
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

kijk ook even naar de automatische decompressie aandrijving,
da's een boutje op het nokkenas tandwiel
zorg ervoor dat dit goed geborgd is
verder zou ik ook de krukasmoer van het primaire tandwiel met rode loctite vastzetten
beter voorkomen dan genezen
voor de rest, no problemo's

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Gery400 schreef:kijk ook even naar de automatische decompressie aandrijving,
da's een boutje op het nokkenas tandwiel
zorg ervoor dat dit goed geborgd is

Gery
of beter

a) direct nieuw en uitgebalanceerd tandwiel erop (kost iets van 30 € uit mijn hoofd)

b) nieuwe drager en dichtingen tussen waterpomp en nokkenaslagers --> is ook handiger als er ooit een keerring lekt

Jo VdB (enne, de 2001-modellen waren de beste :wink: )
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Dank nogmaals voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag.
Eerst het instructieboek maar eens goed lezen en kijken waar wát zit en hoe e.e.a in elkaar steekt.
Zaken zoals olie verversen met verschillende filters e.d is voor mij als oud 2 takt rijder totaal vreemd, evenals kleppen stellen.
Kortom behalve rijden ook plezier gaan beleven aan het onderhoud (wat volgens mij een stuk intensiever is dan met een 2 takt) maar wel lekker zo'n tractor onder je kont.
Groeten.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Ik zou er eerst niet aan sleutelen of onderdelen vervangen. Mijn eerste EXC 400 (bj 2000) heb ik na 6000 km ingeruild zonder dat er aan het blok iets vervangen is, alleen kleppen gesteld en 1 x per jaar oliefilters vervangen. Na deze 6000 cross/OTR km liep de EXC 400 nog als het spreekwoordelijke zonnetje :D
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Joop schreef:Ik zou er eerst niet aan sleutelen of onderdelen vervangen.
Ik dus wel !

Heb persoonlijk de ervaring gehad dat het moertje van de decompressie nog maar net vastzat (nog even rijden en die moer lag onder in de moter met gegarandeerd veel schade tot gevolg) Niet voor niets dat het tandwiel van de nokkenasketting aangepast werd !!

Jo VdB
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Wat Joop zegt zit wel een flinke kern van waarheid in en ga dan ook niet van alles open gooien maar dat borgschroefje van de decompressieklep baart me op voorhand wel wat zorgen.
Denk toch dat ik hem ga proberen te lokaliseren en met Loctite vastzetten want als hij inderdaad naar beneden valt krijg ik spijt dat ik het niet gedaan heb.
Kun je er bij via het kleppendeksel of moet je de kop er voor lichten?
In een technisch bulletin heeft KTM het destijds wel aangeraden te doen (evenals de klepspeling van 0.12 mm gaan handhaven).
Er moet 1,2 liter olie in het blok en er wordt gesproken over het deels vullen van de ruimtes waar de oliefilters in zitten.
Is de hoeveelheid olie die in die filterruimtes moet opgenomen in die 1.2 liter of komt die er nog bovenop?
KTM adviseert Shell olie erin te doen, is dit promotie voor Shell olie of is het gewoon de beste olie voor de viertakt KTM?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Gerard schreef:KTM adviseert Shell olie erin te doen, is dit promotie voor Shell olie of is het gewoon de beste olie voor de viertakt KTM?
KTM adviseert nu Motorex :idea: . Zelf smeer ik altijd Syntec van Putoline
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Dank je Joop.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Inclusief.

Ik gooi meestal wat olie in de ruimte van het filter,daarna ongeveer 1 liter er in. Paar keer kicken,warm rijden,uitlaten lekken en daarna afvullen tot peilglas halverwege. Voor een 525 en ik neem aan voor een 520 hetzelfde.
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Ook jij bedankt Klaas, hier kan ik mee vooruit!
Welke olie gebruik jij?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Houten Klaas schreef:http://www.putoline.nl/en/product_detai ... talogId=63 :oops:

Op doktersrecept van WPM Motors.
Die ?
Ik gebruik alleen volsyntheet voor de 525. Syntec dus.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Echt waar.
Gerard
Berichten: 22
Lid geworden op: di nov 07, 2006 10:30

Wel leuk die verschillende belevingen van gebruik van olie.
Putoline heeft verschillende soorten heb ik wel gezien.
Behalve de door Klaas aangegeven olie nog meerdere soorten (wel full syntec).
Zal me óók hier eens in verdiepen want ik heb begrepen dat de smering voor de viertakten van KTM zéér belangrijk is.
Wedrom bedankt voor het reageren jongens, ben er oprecht blij mee.
Superforum hier !!!
Plaats reactie