Hallo allemaal,
Ik kan voor een mooie prijs een KTM EXC 520 van 2002 aanschaffen.
Motor is van 1e eigenaar en heeft door gezondheisredenen van zijn baasje slechts 1000 (!!) km gelopen en ziet er gewoon als nieuw uit.
Motor is niet voor het oog opgelapt maar verkeert gewoon in nieuwstaat (1e tandwielset zit er nog op).
Motor staat nu al bijna 3 jaar ongebruikt in de schuur en het ziet er niet meer naar uit dat de eigenaar er nog mee gaat rijden en verkoopt hem daarom.
Ik ken KTM verder niet zo goed (m.b.t bouwjaren en modellen) maar is de 520 van 2002 een goed model van KTM geweest of kan ik beter uit gaan kijken naar een 520/525 van een jonger bouwjaar?
Zijn er voor het model van 2002 nog specifieke kinderziektes of zaken die extra aandacht nodig hebben (die wellicht in de bouwjaren daarna opgelost / veranderd zijn)?
Hoe zit het met de intensiteit van het onderhoud van KTM en prijzen van onderdelen en is het een motor waar je makkelijk zelf aan kan sleutelen?
Ik ben een herintredende off road rijder die na vele jaren van niet actief zijn weer wil beginnen (het laat je nooit los) en heb alle merken en types lange tijd niet gevolgd dus ik ben een beetje blue wat dat betreft.
Ik wil er ook af en toe (voorzichtig) de crossbaan mee op als er in het bos niets te beleven is.
Ik heb altijd 2 takt gereden en 4 takt lijkt me wel prettig vandaag de dag.
Wie heeft er ervaring met deze 4 takt motor?
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.
Aanschaf KTM EXC 520 bj 2002
Moderator: ghulst
Een frisse 2002 voor een mooie prijs lijkt me een goeie deal.Gerard schreef:Hallo allemaal,
Ik kan voor een mooie prijs een KTM EXC 520 van 2002 aanschaffen.
Motor is van 1e eigenaar en heeft door gezondheisredenen van zijn baasje slechts 1000 (!!) km gelopen en ziet er gewoon als nieuw uit.
Motor is niet voor het oog opgelapt maar verkeert gewoon in nieuwstaat (1e tandwielset zit er nog op).
Motor staat nu al bijna 3 jaar ongebruikt in de schuur en het ziet er niet meer naar uit dat de eigenaar er nog mee gaat rijden en verkoopt hem daarom.
Ik ken KTM verder niet zo goed (m.b.t bouwjaren en modellen) maar is de 520 van 2002 een goed model van KTM geweest of kan ik beter uit gaan kijken naar een 520/525 van een jonger bouwjaar?
Zijn er voor het model van 2002 nog specifieke kinderziektes of zaken die extra aandacht nodig hebben (die wellicht in de bouwjaren daarna opgelost / veranderd zijn)?
Hoe zit het met de intensiteit van het onderhoud van KTM en prijzen van onderdelen en is het een motor waar je makkelijk zelf aan kan sleutelen?
Ik ben een herintredende off road rijder die na vele jaren van niet actief zijn weer wil beginnen (het laat je nooit los) en heb alle merken en types lange tijd niet gevolgd dus ik ben een beetje blue wat dat betreft.
Ik wil er ook af en toe (voorzichtig) de crossbaan mee op als er in het bos niets te beleven is.
Ik heb altijd 2 takt gereden en 4 takt lijkt me wel prettig vandaag de dag.
Wie heeft er ervaring met deze 4 takt motor?
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.
De 2002 is volgens velen de beste EXC die er is gemaakt.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Motorisch wel maar ook kwa rijwielgedeelte? En ik dacht dat ik ook al eens gehoord had dat de latere modellen soepeler lopen en een vriendelijker karakter hebben (vooral de 2006)folie schreef:Een frisse 2002 voor een mooie prijs lijkt me een goeie deal.
De 2002 is volgens velen de beste EXC die er is gemaakt.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Bedankt zover voor jullie reacties, ik ben er blij mee !
Kijk ik ben al wat ouder en geen held dus superhard hoeft het voor mij niet te gaan.
Dat de motor betrouwbaar is en makkelijk aan te sleutelen (als dat nodig is) vind ik het belangrijkst.
En dat de fiets bij 140 km/ uur feilloos stuurt is iets minder interessant omdat ik die snelheden niets zal halen vrees ik
En model 2005 of 2006 is geen optie omdat het dan allemaal wat te duur wordt (6000 euro én meer!)
Deze EXC van 2002 is prijstechnisch interessant voor mij en dat hij niet afgetrapt is.
Verder hoop ik op nog wat reacties van mensen die een 2002 gehad hebben en er veel ervaring mee hebben.
Kijk ik ben al wat ouder en geen held dus superhard hoeft het voor mij niet te gaan.
Dat de motor betrouwbaar is en makkelijk aan te sleutelen (als dat nodig is) vind ik het belangrijkst.
En dat de fiets bij 140 km/ uur feilloos stuurt is iets minder interessant omdat ik die snelheden niets zal halen vrees ik
En model 2005 of 2006 is geen optie omdat het dan allemaal wat te duur wordt (6000 euro én meer!)
Deze EXC van 2002 is prijstechnisch interessant voor mij en dat hij niet afgetrapt is.
Verder hoop ik op nog wat reacties van mensen die een 2002 gehad hebben en er veel ervaring mee hebben.
Een 2002 exc 520 met maar 1000 km gereden is voor de goede prijs een "No Brainer". Niet te lang denken dus en kopen. Hoewel geen 4-takt fan ben ik ervan overtuigd dat deze blokken ijzersterk zijn. Let maar eens op hoeveel van die "oude" fietsen opgetuigd zijn met nieuwer plastic. Bij WPM doet men dit veel. Ziet er goed uit en wat er onder zit kan de strijd aan met nieuwer spul!!!
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Wederom bedankt allemaal voor jullie reacties.
Een goeie fiets dus,op andere internationale sites (bedankt Huskie voor de verwijzing) bijna alleen maar goeds.
Wel wat dingen gelezen over originele lagertjes in de nokkenas van slechte kwaliteit (zullen in deze EXC ook wel zitten want het blok is nog nooit open geweest, zelfs niet om kleppen te stellen .........).
Vanavond geweest en horen draaien en uiteraard gereden, loopt als een naaimachientje en zoals Joop al zei beresterk!
Koop is inmiddels gesloten en komend weekend haal ik hem op.
Heb een goed gevoel over de aankoop, huidige eigenaar is ook gewoon eerlijk en betrouwbaar.
Joepie dat wordt zweten komend weekend !!!!
Een goeie fiets dus,op andere internationale sites (bedankt Huskie voor de verwijzing) bijna alleen maar goeds.
Wel wat dingen gelezen over originele lagertjes in de nokkenas van slechte kwaliteit (zullen in deze EXC ook wel zitten want het blok is nog nooit open geweest, zelfs niet om kleppen te stellen .........).
Vanavond geweest en horen draaien en uiteraard gereden, loopt als een naaimachientje en zoals Joop al zei beresterk!
Koop is inmiddels gesloten en komend weekend haal ik hem op.
Heb een goed gevoel over de aankoop, huidige eigenaar is ook gewoon eerlijk en betrouwbaar.
Joepie dat wordt zweten komend weekend !!!!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
En na die melding zou ik hem dus juist geneigd zijn om hem NIET kopen. Kleppen horen om de 15 uur in ieder geval gecontroleerd te worden en voor het eerst na 5 uur.Gerard schreef:zullen in deze EXC ook wel zitten want het blok is nog nooit open geweest, zelfs niet om kleppen te stellen .........
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Zoals gezegd, de 2002 was een van de beste modellen van KTM. In de latere modellen hebben ze de cylinderkop veranderd met grotere inlaatkanalen wat niet ten goede kwam voor het vermogen.
Het enige waar je even op moet letten zijn de nokkenaslagers die bij een bepaalde serie wat eerder de geest gaven. Verder zou ik even de boutjes (M6 55mm) die door de nokkenassen lopen in het kleppendeksel aan de rechterkant even vervangen door "hardere" (10.2). Aangezien deze wel eens willen afbreken met als gevolg een een hoop olie over je broek en blok. Klinkt erger dan het is...
Maar als het ding maar 1000km heeft gelopen dan is hij nog niet eens echt "los" en dus in nieuwstaat.
mijn EXC '03s taat nu op ongeveer 200 uur en nog steeds niets eraan gehad, bij 130 uur even naar de zuiger gekeken maar alles, ook de zuigerveren waren nog ruim binnen de specificaties dus ik heb alleen de nokkenasketting vervangen en hem gauw weer dicht gemaakt.
Veel plezier ermee!
Het enige waar je even op moet letten zijn de nokkenaslagers die bij een bepaalde serie wat eerder de geest gaven. Verder zou ik even de boutjes (M6 55mm) die door de nokkenassen lopen in het kleppendeksel aan de rechterkant even vervangen door "hardere" (10.2). Aangezien deze wel eens willen afbreken met als gevolg een een hoop olie over je broek en blok. Klinkt erger dan het is...
Maar als het ding maar 1000km heeft gelopen dan is hij nog niet eens echt "los" en dus in nieuwstaat.
mijn EXC '03s taat nu op ongeveer 200 uur en nog steeds niets eraan gehad, bij 130 uur even naar de zuiger gekeken maar alles, ook de zuigerveren waren nog ruim binnen de specificaties dus ik heb alleen de nokkenasketting vervangen en hem gauw weer dicht gemaakt.
Veel plezier ermee!
kijk ook even naar de automatische decompressie aandrijving,
da's een boutje op het nokkenas tandwiel
zorg ervoor dat dit goed geborgd is
verder zou ik ook de krukasmoer van het primaire tandwiel met rode loctite vastzetten
beter voorkomen dan genezen
voor de rest, no problemo's
Gery
da's een boutje op het nokkenas tandwiel
zorg ervoor dat dit goed geborgd is
verder zou ik ook de krukasmoer van het primaire tandwiel met rode loctite vastzetten
beter voorkomen dan genezen
voor de rest, no problemo's
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
of beterGery400 schreef:kijk ook even naar de automatische decompressie aandrijving,
da's een boutje op het nokkenas tandwiel
zorg ervoor dat dit goed geborgd is
Gery
a) direct nieuw en uitgebalanceerd tandwiel erop (kost iets van 30 € uit mijn hoofd)
b) nieuwe drager en dichtingen tussen waterpomp en nokkenaslagers --> is ook handiger als er ooit een keerring lekt
Jo VdB (enne, de 2001-modellen waren de beste )
Dank nogmaals voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag.
Eerst het instructieboek maar eens goed lezen en kijken waar wát zit en hoe e.e.a in elkaar steekt.
Zaken zoals olie verversen met verschillende filters e.d is voor mij als oud 2 takt rijder totaal vreemd, evenals kleppen stellen.
Kortom behalve rijden ook plezier gaan beleven aan het onderhoud (wat volgens mij een stuk intensiever is dan met een 2 takt) maar wel lekker zo'n tractor onder je kont.
Groeten.
Eerst het instructieboek maar eens goed lezen en kijken waar wát zit en hoe e.e.a in elkaar steekt.
Zaken zoals olie verversen met verschillende filters e.d is voor mij als oud 2 takt rijder totaal vreemd, evenals kleppen stellen.
Kortom behalve rijden ook plezier gaan beleven aan het onderhoud (wat volgens mij een stuk intensiever is dan met een 2 takt) maar wel lekker zo'n tractor onder je kont.
Groeten.
Ik zou er eerst niet aan sleutelen of onderdelen vervangen. Mijn eerste EXC 400 (bj 2000) heb ik na 6000 km ingeruild zonder dat er aan het blok iets vervangen is, alleen kleppen gesteld en 1 x per jaar oliefilters vervangen. Na deze 6000 cross/OTR km liep de EXC 400 nog als het spreekwoordelijke zonnetje
Ik dus wel !Joop schreef:Ik zou er eerst niet aan sleutelen of onderdelen vervangen.
Heb persoonlijk de ervaring gehad dat het moertje van de decompressie nog maar net vastzat (nog even rijden en die moer lag onder in de moter met gegarandeerd veel schade tot gevolg) Niet voor niets dat het tandwiel van de nokkenasketting aangepast werd !!
Jo VdB
Wat Joop zegt zit wel een flinke kern van waarheid in en ga dan ook niet van alles open gooien maar dat borgschroefje van de decompressieklep baart me op voorhand wel wat zorgen.
Denk toch dat ik hem ga proberen te lokaliseren en met Loctite vastzetten want als hij inderdaad naar beneden valt krijg ik spijt dat ik het niet gedaan heb.
Kun je er bij via het kleppendeksel of moet je de kop er voor lichten?
In een technisch bulletin heeft KTM het destijds wel aangeraden te doen (evenals de klepspeling van 0.12 mm gaan handhaven).
Er moet 1,2 liter olie in het blok en er wordt gesproken over het deels vullen van de ruimtes waar de oliefilters in zitten.
Is de hoeveelheid olie die in die filterruimtes moet opgenomen in die 1.2 liter of komt die er nog bovenop?
KTM adviseert Shell olie erin te doen, is dit promotie voor Shell olie of is het gewoon de beste olie voor de viertakt KTM?
Denk toch dat ik hem ga proberen te lokaliseren en met Loctite vastzetten want als hij inderdaad naar beneden valt krijg ik spijt dat ik het niet gedaan heb.
Kun je er bij via het kleppendeksel of moet je de kop er voor lichten?
In een technisch bulletin heeft KTM het destijds wel aangeraden te doen (evenals de klepspeling van 0.12 mm gaan handhaven).
Er moet 1,2 liter olie in het blok en er wordt gesproken over het deels vullen van de ruimtes waar de oliefilters in zitten.
Is de hoeveelheid olie die in die filterruimtes moet opgenomen in die 1.2 liter of komt die er nog bovenop?
KTM adviseert Shell olie erin te doen, is dit promotie voor Shell olie of is het gewoon de beste olie voor de viertakt KTM?
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Inclusief.
Ik gooi meestal wat olie in de ruimte van het filter,daarna ongeveer 1 liter er in. Paar keer kicken,warm rijden,uitlaten lekken en daarna afvullen tot peilglas halverwege. Voor een 525 en ik neem aan voor een 520 hetzelfde.
Ik gooi meestal wat olie in de ruimte van het filter,daarna ongeveer 1 liter er in. Paar keer kicken,warm rijden,uitlaten lekken en daarna afvullen tot peilglas halverwege. Voor een 525 en ik neem aan voor een 520 hetzelfde.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Die ?Houten Klaas schreef:http://www.putoline.nl/en/product_detai ... talogId=63
Op doktersrecept van WPM Motors.
Ik gebruik alleen volsyntheet voor de 525. Syntec dus.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Echt waar.
Wel leuk die verschillende belevingen van gebruik van olie.
Putoline heeft verschillende soorten heb ik wel gezien.
Behalve de door Klaas aangegeven olie nog meerdere soorten (wel full syntec).
Zal me óók hier eens in verdiepen want ik heb begrepen dat de smering voor de viertakten van KTM zéér belangrijk is.
Wedrom bedankt voor het reageren jongens, ben er oprecht blij mee.
Superforum hier !!!
Putoline heeft verschillende soorten heb ik wel gezien.
Behalve de door Klaas aangegeven olie nog meerdere soorten (wel full syntec).
Zal me óók hier eens in verdiepen want ik heb begrepen dat de smering voor de viertakten van KTM zéér belangrijk is.
Wedrom bedankt voor het reageren jongens, ben er oprecht blij mee.
Superforum hier !!!