speedphreax schreef:KTM schrijft trouwens zelf in de gebruiksaanwijzing dat je de olie juist absoluut niet met minerale olie mag mengen:
"KTM USES BIODEGRADABLE HYDRAULIC OIL FOR THE HYDRAULIC CLUTCH CONTROL. NEVER MIX BIODEGRADABLE HYDRAULIC OILS WITH MINERAL OILS. NEVER REFILL WITH MINERAL HYDRAULIC OIL OR BRAKE FLUID"
Ik denk dat jullie allemaal tegen me lopen te liegen!

Ah, wat een klap in mijn gezicht.....
Maar vooruit, nog wat wetenschap voor je:
De enige olie die in aanmerking zou kunnen komen voor het predikaat 'biodegradable' is mijns inziens minerale olie.
Minerale olie wordt wel gebruikt voor hydrauliek, bijvoorbeeld ook in voorvorken en automaten. En dus ook in onze koppeling.
Remvloeistoffen zijn allemaal synthetisch. Er zijn twee soorten van, de ene is gebaseerd op siliconen, dat is dot 5 en die wordt weinig toegepast omdat ie samenpersbaar is wat een sponzig gevoel geeft. Voordelen zijn dat ie niet hygroscopisch is en dat ie geen lak aantast.
Bijna alle gebruikte remvloeistoffen zijn op basis van 'poly glycol ether'
(Dot 3, 4, 5.1) Die is wel hygroscopisch. Het kookpunt loopt terug naarmate de vloeistof water opneemt. Dat zou kunnen bijdragen aan je probleem. Eerste getal is het 'droge' kookpunt, tweede getal is het kookpunt met 3% water opgelost.
Dot 3: 204 - 140 celcius
Dot 4: 230 - 155 celcius
Dot 5.1: 190 - 270 celcius
Om het nou even lastig te maken: minerale olie is ook niet hygroscopisch, en 'Magura Green blood' zou een kookpunt moeten hebben van 315 celcius, droog en 'nat'.
Zou dus eigenlijk geen probleem mogen geven ?????