hallo
mn cilindertapeind krijg ik niet los.Het gaat om de (als je op de motor zit) rechtse vooraan.dus die dat de cilinder met het carter verbind.
hoe krijg ik die los? de draad is weg
de cilinder is er wel al af.
zou ik met gasbrander daar beetje opwarmen?en zou het dan lukken met een visegriep(of hoe noemen die tangen in het AN?)
problemen met tapeind... :)
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Goed in de kruipolie, carter verwarmen en dan proberen los te wrikken.
Als dit niet lukt kun je het tapeind proberen uit te boren. Een goede center in het midden slaan en een scherpe boor gebruiken. Als het gat groot genoeg is gaat de spanning van het tapeind af en gaat ie makkelijker los.
Als dit niet lukt kun je het tapeind proberen uit te boren. Een goede center in het midden slaan en een scherpe boor gebruiken. Als het gat groot genoeg is gaat de spanning van het tapeind af en gaat ie makkelijker los.
uitboren zou ik niet direkt doen.
las er eerst een moer op!!!
als hij afbreekt, kan (moet) je hem alsnog uitboren.
laten schrikken help (soms) ook.
tang er op en dan op het draadeind slaan!!!??
probeer maar eens iets.
ik ben benieuwt.
succes er mee.
Marco.
las er eerst een moer op!!!
als hij afbreekt, kan (moet) je hem alsnog uitboren.
laten schrikken help (soms) ook.
tang er op en dan op het draadeind slaan!!!??
probeer maar eens iets.
ik ben benieuwt.
succes er mee.
Marco.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Een griptang.willem7 schreef:hallo
een visegriep(of hoe noemen die tangen in het AN?)
Ps. paar lichte tikken op het draadeind om de oxide wat te doen breken en dan met een griptang loswrikken, wel heel voorzichtig. Als ie dan wat loskomt, tja, dan kun je hem vaak zo losdraaien. Zet je griptang goed vast dwz. veel voorspanning geven.
slecht niews,da tapeind is afgebroken.
dus de helft zit nog in mn carter.maar kan nu geen tang meer opzetten e.
zou ik de cilinder durven vastzetten met 3 tapeinden ipv 4
en echt alles goed vastzetten,perfect vast gwn
zou da problemen opgeven door met 3 tapeinden te rijden??
hoe zou ik et anders kunnen oplossen?da is echt wel een beu geval
dus de helft zit nog in mn carter.maar kan nu geen tang meer opzetten e.
zou ik de cilinder durven vastzetten met 3 tapeinden ipv 4
en echt alles goed vastzetten,perfect vast gwn
zou da problemen opgeven door met 3 tapeinden te rijden??
hoe zou ik et anders kunnen oplossen?da is echt wel een beu geval
yamaha yz 125
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Met 3 tapeinden heb je heel snel vast van lekkage, gewoon uitboren en er een helicol inzetten.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
wat is een helicoil?
kijk ik ben beginnen te boren maar zit niet mooi it midden(kheb klein beetje ernaast,int carter dus) geboort.
maar dit is mn plan(zeg als ik het mag uitvoeren ofniet,jullie weten er wel meer van denk ik)
*ik zou dus grofweg heel die tapeind(en nog deeltje er rond in het carter ook) wegboren,ong 2 cm diep ofzo
* ik had gehoord dat er een product bestaat dat masaal hard word,waarin je je tapeind kunt steken en dan vast zit
dus dat product erin gieten. dan tapeind ering zetten,centreren en laten uitharden
mag ik dit proberen?
en weet iemand hoe dat speciaal product noemt?
kijk ik ben beginnen te boren maar zit niet mooi it midden(kheb klein beetje ernaast,int carter dus) geboort.
maar dit is mn plan(zeg als ik het mag uitvoeren ofniet,jullie weten er wel meer van denk ik)
*ik zou dus grofweg heel die tapeind(en nog deeltje er rond in het carter ook) wegboren,ong 2 cm diep ofzo
* ik had gehoord dat er een product bestaat dat masaal hard word,waarin je je tapeind kunt steken en dan vast zit
dus dat product erin gieten. dan tapeind ering zetten,centreren en laten uitharden
mag ik dit proberen?
en weet iemand hoe dat speciaal product noemt?
yamaha yz 125
wat je ook kunt proberen is
een linkse tap.
een klein gaatje in het draadeind boren
en dan er een linkse tap (loopt konisch) in draaien.
succes er mee
ik hoor het nog wel hoe het afloopt!
Groet'n Marco
een linkse tap.
een klein gaatje in het draadeind boren
en dan er een linkse tap (loopt konisch) in draaien.
succes er mee
ik hoor het nog wel hoe het afloopt!
Groet'n Marco
euhm effe vraagje
als die linkse tap dan in je draadstang zit,wat moet je dan doen?
maar deze oplossing kan ik niet toepassen
heb al geboor(1cm diep) en er blijft nog 1/4 (in de breedte)van de tap over
ik denk dat ik dus vloeibaar metaal ge gebruiken en dat in het gat gieten,tap erin,laten uitharden en gaan
kan het echt niet met 3 tapeinden?
als die linkse tap dan in je draadstang zit,wat moet je dan doen?
maar deze oplossing kan ik niet toepassen
heb al geboor(1cm diep) en er blijft nog 1/4 (in de breedte)van de tap over
ik denk dat ik dus vloeibaar metaal ge gebruiken en dat in het gat gieten,tap erin,laten uitharden en gaan
kan het echt niet met 3 tapeinden?
yamaha yz 125
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
http://www.puchforum.net/viewtopic.php?t=19382willem7 schreef:wat is een helicoil?
?
Dat product dat je omschijft kan niet de kracht aan van een draadeind, is meer vulmiddel.
Vind dat meestal tegen vallen als een draadeind afbreekt doordat hij te vast zit dan heb je dat zelfde weer als je hem los wilt draaien.melkboer marco schreef:wat je ook kunt proberen is
een linkse tap.
een klein gaatje in het draadeind boren
en dan er een linkse tap (loopt konisch) in draaien.
succes er mee
ik hoor het nog wel hoe het afloopt!
Groet'n Marco
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien
zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien
zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
yamaha yz 125
foefeleir!!!! das op zen brusselswillem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien
zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
wa diameter is da van tap? pak een boor die 1,5mm kleiner is ongeveer,boor die in de voledige diepte door die tap die je vastzitten hebt (moet wel mooi in het midden gebeuren... kolomboormachine kan vanpas komen. dan met de linkse tap er door, leen het desnoods van iemand...
de spanning zal van je tap zijn en die linkse gaat die er mooi uitdraaien.
en geen gefoefel. Da houd niet!!!!!
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Als je al met dit soort middelen gaat werken dan ALTIJD de voorgeschreven mengverhoudingen gebruiken. Extra veel verharder wordt het zwakker van, niet sterker.willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien
zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
En vloeibaar metaal is niet vloeibaar dat je het kan laten druppelen. Is eigenlijk kneedbaar metaal.
smurf.
Ik heb de mijne zo gekocht (met een bout afgebroken in de carter dus)willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien
zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
Ik heb het gat uitgeboord en draad van 1/2" ingezet. Dan er een inox plug ingedraaid met buitenkant 1/2" en binnenkant M10. De plug heb ik vastgezet met Loctite bearing-lock zodat die niet loskomt als ik hem terug moet opengooien. Om het gat zowat recht te kunnen boren heb ik een stalen bus gedraaid om de boor te leiden en die op de carter vastgezet zodat hij niet kon verlopen. (noodoplossing omdat ik het blok niet in de gewenste positie op de kolomboormachine kon zetten)
Ondertussen ruim 6000km zonder problemen gereden.
kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
ik laat het jullie dan wel weten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
ik laat het jullie dan wel weten
yamaha yz 125
Probeer er eens een inbussleutel in te slaan of anders op 8mm uitboren en een helicoil zetten zie :
http://www.gsxfclub.nl/techn_Schroefdraadrep.htm
met dank aan de gsxf club en Christ van Kessel
http://www.gsxfclub.nl/techn_Schroefdraadrep.htm
met dank aan de gsxf club en Christ van Kessel
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ja, 'k denk 't ok wel.willem7 schreef:kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
ik laat het jullie dan wel weten
wat je overhoudt van 't flesje in je linkeroor en dan gan slapen.
[quote="folie"][quote="willem7"]kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
ik laat het jullie dan wel weten[/quote]
Ja, 'k denk 't ok wel.
wat je overhoudt van 't flesje in je linkeroor en dan gan slapen.[/quote]
jah sry,maar ik kon het toch maar vragen he?!
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
ik laat het jullie dan wel weten[/quote]
Ja, 'k denk 't ok wel.
wat je overhoudt van 't flesje in je linkeroor en dan gan slapen.[/quote]
jah sry,maar ik kon het toch maar vragen he?!
yamaha yz 125
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Diat type Loctite is een anaërobe lijm, hard uit wanneer er geen zuurstof bij kan. En ja, die is binnen een uur meestal al een eind hard (mits zuurstofvrij dus, zoals tussen de schroefdraad van een bout)
Ik probeer te snappen (valt niet mee met deze nieuwe spelling...) wat je allemaal gaat doen met al die smeerseltjes, lijm en wat dan ook in dat tapeind gat maar dat is volgens mij allemaal gedoemd te mislukken.
Mijn inziens is de enige nette reparatie wat de kracht van een cilinder tapeind aankan is het plaatsen van een helicoil.
Mijn inziens is de enige nette reparatie wat de kracht van een cilinder tapeind aankan is het plaatsen van een helicoil.
Denk dat ik het zeker weet denk ik ...........Wortel schreef:wat je allemaal gaat doen met al die smeerseltjes, lijm en wat dan ook in dat tapeind gat maar dat is volgens mij allemaal gedoemd te mislukken.
Heb wel eens geëxperimenteerd met draad tappen in kneedbaar staal, lukte heel goed (omdat het zo lekker zacht is), sterkte niks komma noppes.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Die wordt echt heel hard ja. Veel harder dan de normale draadborgingsmiddelen van Loctite. (de bedoeling is ook dat de plug die ik met 1/2" draad in de carter zet er nooit meer uitkomt)willem7 schreef:@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
De eigenlijke treksterkte wordt dus gemaakt door de draad van de plug, niet door de groene bearing lock!
De metaalhoudende epoxy van Loctite aan de draadstang smeren heeft totaal geen nut. Je kan niet verwachten dat je die draadstang met 20Nm aantrekt en dat die dan bij hogere temperatuur én trillingen dat ook nog houdt...