problemen met tapeind... :)

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

hallo
mn cilindertapeind krijg ik niet los.Het gaat om de (als je op de motor zit) rechtse vooraan.dus die dat de cilinder met het carter verbind.
hoe krijg ik die los? de draad is weg
de cilinder is er wel al af.
zou ik met gasbrander daar beetje opwarmen?en zou het dan lukken met een visegriep(of hoe noemen die tangen in het AN?)
yamaha yz 125
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Goed in de kruipolie, carter verwarmen en dan proberen los te wrikken.
Als dit niet lukt kun je het tapeind proberen uit te boren. Een goede center in het midden slaan en een scherpe boor gebruiken. Als het gat groot genoeg is gaat de spanning van het tapeind af en gaat ie makkelijker los.
Gast

uitboren zou ik niet direkt doen.
las er eerst een moer op!!!
als hij afbreekt, kan (moet) je hem alsnog uitboren.
laten schrikken help (soms) ook.
tang er op en dan op het draadeind slaan!!!??

probeer maar eens iets.
ik ben benieuwt.

succes er mee.
Marco.
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

het is toch wel mogelijk he om die eruit te krijgen
ik heb uit mn los carterdeel(reserve die ik liggen heb) het er direct kunnen uitdraaien,eerst keiwarm stoken met gasbrander en dan gwn met tang:)
yamaha yz 125
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

willem7 schreef:hallo
een visegriep(of hoe noemen die tangen in het AN?)
Een griptang.
Ps. paar lichte tikken op het draadeind om de oxide wat te doen breken en dan met een griptang loswrikken, wel heel voorzichtig. Als ie dan wat loskomt, tja, dan kun je hem vaak zo losdraaien. Zet je griptang goed vast dwz. veel voorspanning geven.
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

slecht niews,da tapeind is afgebroken.
dus de helft zit nog in mn carter.maar kan nu geen tang meer opzetten e.
zou ik de cilinder durven vastzetten met 3 tapeinden ipv 4
en echt alles goed vastzetten,perfect vast gwn
zou da problemen opgeven door met 3 tapeinden te rijden??
hoe zou ik et anders kunnen oplossen?da is echt wel een beu geval :(
yamaha yz 125
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Met 3 tapeinden heb je heel snel vast van lekkage, gewoon uitboren en er een helicol inzetten.
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

wat is een helicoil?
kijk ik ben beginnen te boren maar zit niet mooi it midden(kheb klein beetje ernaast,int carter dus) geboort.
maar dit is mn plan(zeg als ik het mag uitvoeren ofniet,jullie weten er wel meer van denk ik)
*ik zou dus grofweg heel die tapeind(en nog deeltje er rond in het carter ook) wegboren,ong 2 cm diep ofzo
* ik had gehoord dat er een product bestaat dat masaal hard word,waarin je je tapeind kunt steken en dan vast zit
dus dat product erin gieten. dan tapeind ering zetten,centreren en laten uitharden

mag ik dit proberen?
en weet iemand hoe dat speciaal product noemt?
yamaha yz 125
Gast

wat je ook kunt proberen is
een linkse tap.
een klein gaatje in het draadeind boren
en dan er een linkse tap (loopt konisch) in draaien.

succes er mee
ik hoor het nog wel hoe het afloopt!

Groet'n Marco
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

euhm effe vraagje
als die linkse tap dan in je draadstang zit,wat moet je dan doen?
maar deze oplossing kan ik niet toepassen
heb al geboor(1cm diep) en er blijft nog 1/4 (in de breedte)van de tap over :(
ik denk dat ik dus vloeibaar metaal ge gebruiken en dat in het gat gieten,tap erin,laten uitharden en gaan
kan het echt niet met 3 tapeinden?
yamaha yz 125
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

willem7 schreef:wat is een helicoil?
?
http://www.puchforum.net/viewtopic.php?t=19382

Dat product dat je omschijft kan niet de kracht aan van een draadeind, is meer vulmiddel.


melkboer marco schreef:wat je ook kunt proberen is
een linkse tap.
een klein gaatje in het draadeind boren
en dan er een linkse tap (loopt konisch) in draaien.

succes er mee
ik hoor het nog wel hoe het afloopt!

Groet'n Marco
Vind dat meestal tegen vallen als een draadeind afbreekt doordat hij te vast zit dan heb je dat zelfde weer als je hem los wilt draaien.
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

dag rudy,kheb je daar al vaka gezien at puchforum :)
wie weet een oplossing voor mij?
bestaat er geen speciaal product dat tegen de kracht van die tapeind kan?
of kan ik met 3 bouten rijden?
yamaha yz 125
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
yamaha yz 125
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
foefeleir!!!! das op zen brussels
wa diameter is da van tap? pak een boor die 1,5mm kleiner is ongeveer,boor die in de voledige diepte door die tap die je vastzitten hebt (moet wel mooi in het midden gebeuren... kolomboormachine kan vanpas komen. dan met de linkse tap er door, leen het desnoods van iemand...
de spanning zal van je tap zijn en die linkse gaat die er mooi uitdraaien.
en geen gefoefel. Da houd niet!!!!!
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
Als je al met dit soort middelen gaat werken dan ALTIJD de voorgeschreven mengverhoudingen gebruiken. Extra veel verharder wordt het zwakker van, niet sterker.
En vloeibaar metaal is niet vloeibaar dat je het kan laten druppelen. Is eigenlijk kneedbaar metaal.
smurf.
sipke
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 12, 2004 12:39

willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
Ik heb de mijne zo gekocht (met een bout afgebroken in de carter dus)
Ik heb het gat uitgeboord en draad van 1/2" ingezet. Dan er een inox plug ingedraaid met buitenkant 1/2" en binnenkant M10. De plug heb ik vastgezet met Loctite bearing-lock zodat die niet loskomt als ik hem terug moet opengooien. Om het gat zowat recht te kunnen boren heb ik een stalen bus gedraaid om de boor te leiden en die op de carter vastgezet zodat hij niet kon verlopen. (noodoplossing omdat ik het blok niet in de gewenste positie op de kolomboormachine kon zetten)
Ondertussen ruim 6000km zonder problemen gereden.
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?

ik laat het jullie dan wel weten
yamaha yz 125
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Probeer er eens een inbussleutel in te slaan of anders op 8mm uitboren en een helicoil zetten zie :

http://www.gsxfclub.nl/techn_Schroefdraadrep.htm

met dank aan de gsxf club en Christ van Kessel
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

willem7 schreef:kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?

ik laat het jullie dan wel weten
Ja, 'k denk 't ok wel. :roll:
wat je overhoudt van 't flesje in je linkeroor en dan gan slapen.
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

[quote="folie"][quote="willem7"]kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?

ik laat het jullie dan wel weten[/quote]

Ja, 'k denk 't ok wel. :roll:
wat je overhoudt van 't flesje in je linkeroor en dan gan slapen.[/quote]
jah sry,maar ik kon het toch maar vragen he?!
yamaha yz 125
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Diat type Loctite is een anaërobe lijm, hard uit wanneer er geen zuurstof bij kan. En ja, die is binnen een uur meestal al een eind hard (mits zuurstofvrij dus, zoals tussen de schroefdraad van een bout)
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

kga aerobe lijm nodig hebben,want er gaan plaatsen zijn,waar de lucht aankan
kga morgn gwn achter 2 componenten loctite voor staal-alu
yamaha yz 125
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ik probeer te snappen (valt niet mee met deze nieuwe spelling...) wat je allemaal gaat doen met al die smeerseltjes, lijm en wat dan ook in dat tapeind gat maar dat is volgens mij allemaal gedoemd te mislukken.

Mijn inziens is de enige nette reparatie wat de kracht van een cilinder tapeind aankan is het plaatsen van een helicoil.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Wortel schreef:wat je allemaal gaat doen met al die smeerseltjes, lijm en wat dan ook in dat tapeind gat maar dat is volgens mij allemaal gedoemd te mislukken.
Denk dat ik het zeker weet denk ik ...........
Heb wel eens geëxperimenteerd met draad tappen in kneedbaar staal, lukte heel goed (omdat het zo lekker zacht is), sterkte niks komma noppes.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
sipke
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 12, 2004 12:39

willem7 schreef:@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
Die wordt echt heel hard ja. Veel harder dan de normale draadborgingsmiddelen van Loctite. (de bedoeling is ook dat de plug die ik met 1/2" draad in de carter zet er nooit meer uitkomt)
De eigenlijke treksterkte wordt dus gemaakt door de draad van de plug, niet door de groene bearing lock!
De metaalhoudende epoxy van Loctite aan de draadstang smeren heeft totaal geen nut. Je kan niet verwachten dat je die draadstang met 20Nm aantrekt en dat die dan bij hogere temperatuur én trillingen dat ook nog houdt...
Plaats reactie