avgas

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Sja je wordt een beetje moe van dit soort verhalen als je zelf gewerkt hebt bij een grote duitste motoren ontwikkelaar als Otto-Verfahren Berechnung Thermodynamik. Maw analyse van testgevevens en ladingsbewing/Thermodynamiek simulaties berekeningen, aansturing van proefstand bestuurders.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef: Dus Rudy en Sipke, wordt niet te persoonlijk tegen elkaar. Zie het als een leuke discussie.
Dat wou ik ook ff opmerken. Jullie hebben je er duidelijk allebei in verdiept en ik lees interessante gedachtengangen en goeie argumenten.
Maar je krijgt je gelijk zelden of nooit op grond van je titel of functieomschrijving. Laat je asjeblief niet verleiden tot een pissing contest. En vertel me nou nog eens wat over benzine...
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

nu er toch een benzine draadje is....

volgens mij is het verschil tussen ron 95 en ron 98 alleen de klopvastheid. En dus de maximale compressie die gebruikt kan worden zonder selbtsentzundung.
Het heeft dus geen enkele zin om duurdere 98 te tanken als je motor voldoende aan 95 heeft.
Niet voor beter starten, zuiniger rijden, minder slijtage enz.

HH brandstof experts... klopt dit?
smurf.
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

TTT schreef:nu er toch een benzine draadje is....



HH brandstof experts... klopt dit?
Aan de meeste benzinestations kan men benzine in 2 smaken vinden, namelijk euro 95 en euro 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel.

Bron: Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Uitgebreide uitleg over klopvastheid.
# 442
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

zandkorrel
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
Locatie: hengelo ov

Eigelijk waar het om gaat is,tetraethyl,lood dus.
En dat zit dus in avgas.(vroeger dus ook in superbenzine)
Bijna niet te verkrijgen?,Hier bij vliegbasis Twente niet of niet meer.
Als nu iemand weet waar je dus,tetraethyl kunt krijgen zijn we er ook.
Voordelen van dat spul, smering steigbuizen,gasnaald,kleppen+klepgeleiders,klopvastheid
2 takten kan het ook in smering zuiger+cilinder.
Nadelen tja als met neus in de uitlaat gaat hangen.
Heb zelf ook avgas in m,n KTM gemieterd,half avgas.half loodvrij 98 octaan.
Nou dat kun je wel merken,minder mechanisch gerammel in de kop.
Heel goed aan het gas hangen,lekker kleurtje in de uitlaat.En hij start beter!
Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

zandkorrel schreef: Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
Kijk eens een stukje terug in dit topic :idea:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gast

He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break... :lol:

Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...

cheers
Fee
zandkorrel
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
Locatie: hengelo ov

adje schreef:
zandkorrel schreef: Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
Kijk eens een stukje terug in dit topic :idea:
Het gaat me dus om tetraethyl,En niet om avgas.
Als je dus tetraethyl hebt,Kan ik het zelf wel mengen met superloodvrij
98 octaan.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Fee schreef:He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break... :lol:

Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...

cheers
Fee
En minder vermogen, leuk
zandkorrel
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
Locatie: hengelo ov

Fee schreef:He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break... :lol:

Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...

cheers
Fee
Jij tankt ma fijn rooie diesel.. :lol:
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

zandkorrel schreef:Eigelijk waar het om gaat is,tetraethyl,lood dus.
Lood = tetraethyl :?: :?: :?:
Volgens de scheikundelessen van zo'n jaar of vijfentwintig geleden was het Pb (maar misschien is er ondertussen wat veranderd).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
zandkorrel
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
Locatie: hengelo ov

Avgas has a lower volatility than mogas and doesn't evaporate as quickly, which is important for high-altitude use. The particular mixtures in use TODAY!!! are the same as when they were first developed in the 1950s and 1960s, and therefore the high-octane ratings are achieved by the addition of tetra-ethyl lead (TEL), a fairly toxic substance that was phased out for car use in most countries in the 1980s. The main petroleum component used in blending Avgas is alkylate, which is essentially a mixture of various isooctanes, and some refineries also use some reformate.

Voor tetra-ethyl is dus voorlopig GEEN alternatief voor in zuiger aangedreven vliegtuigen.
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

om eventuele kritiek op voorhand te ontlopen: ik ben handwerker,niet sexueel maar gewoon, dagelijks met m'n klauwen de broodjes verdienen. Dus verstand heb ik niet nodig en zeker niet van brandstoffen, muv alkohol!
Mijn idee bij avgas is ut volgende: Door het lood (plumbum) worden alle onderdelen die ermee in aanraking komen als 't ware gesmeerd. Vooral de klap van de klep op de klepzit bij 4takt word erdoor gedemt. De verbrandingstemperatuur zou volgens mijn informatie dalen maar hoe dat zit met het (supermooie) uitlaatbeeld zouknie weten. Mijn 2takt liep er subjectief veel beter op en de zuigers waren onkapotbaar. ( De rest helaas niet maar dat is een ander verhaal) Blijf het voorlopig gebruiken in m'n Gixxer en EXC, kost wel wa maar dan hedde ook wa!
PS 2.10 zeuro bij vliegveld Moenchengladbach
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

pruus schreef: Blijf het voorlopig gebruiken in m'n Gixxer en EXC
Pruus , EXC :?: :?: :?:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

haha, wist je nog nie Ad?
Op rechte stukken ga ik nu nog harder... :oops:
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

pruus schreef:haha, wist je nog nie Ad?
Op rechte stukken ga ik nu nog harder... :oops:
Nee , wist ik inderdaad nog niet :?
Wat voor type heb je dan ?
Kom je nog eens bij ons mee rijden ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

als ik mag kom ik zeker, Ad. Maar nu eerst druk met Knastercross en dan wegwedstrijden. Zal ik je bellen,dan?! Trouwens, wanneer kom jij es hier rijden?
Sorry voor off-topic!
Foto van mijn 525 volgd subiet.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

@ Ad en Pruus,

mag deze sukkel dan ook mee :wink:

Jo VdB
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Jo VdB schreef:@ Ad en Pruus,

mag deze sukkel dan ook mee :wink:

Jo VdB
Natuurlijk Jo 8)
Bel me maar als jullie wat willen afspreken.
Maar nu weer on topic want het ging hier over AVGAS :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

mannen,
moet deze oude koe nog es uit de sloot rukken want ik ben aan t twijfelen gezet....
Sinds ik de Honda heb ben ik konsequent Avgas aant bijmengen; 1op3. Dit met de achterliggende gedachte dat het lood heel goed zou zijn voor de klepzittingen en titanium kleppen. Nu zijn de kleppen toch wel redelijk snel gesneuveld en bij revisie is gebleken dat de kop en het hele uitlaattrajekt bijna wit waren uitgeslagen. Nu mijn vraag: Komt dit door het lood of is het zo dat het blok heter wordt door de Avgas? Dit zou immers zeer nadelig zijn voor de kleppen van titanium....
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Avgas moet je niet gebruiken bij een 4-takt maar alleen voor een 2-takt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

zou het niet kunnen zijn dat de de klepzittingen en titanium kleppen gewoon van een belabberde kwaliteit zijn :roll:
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

In een Honda moet je RVS kleppen monteren, dus meteen de titanium kleppen vervangen :( .
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

pruus schreef:mannen,
moet deze oude koe nog es uit de sloot rukken want ik ben aan t twijfelen gezet....
Sinds ik de Honda heb ben ik konsequent Avgas aant bijmengen; 1op3. Dit met de achterliggende gedachte dat het lood heel goed zou zijn voor de klepzittingen en titanium kleppen. Nu zijn de kleppen toch wel redelijk snel gesneuveld en bij revisie is gebleken dat de kop en het hele uitlaattrajekt bijna wit waren uitgeslagen. Nu mijn vraag: Komt dit door het lood of is het zo dat het blok heter wordt door de Avgas? Dit zou immers zeer nadelig zijn voor de kleppen van titanium....
Had je deze honda open voor dat je met die avgas begon, ik bedoel maar, hoe was het onderhoud toen je de motor kocht, bietste, leende....?
Er is genoeg geschreven over die klepzittingen, dat inslaan, dus lijkt mij niet persee door die avgas te komen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie