avgas
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Sja je wordt een beetje moe van dit soort verhalen als je zelf gewerkt hebt bij een grote duitste motoren ontwikkelaar als Otto-Verfahren Berechnung Thermodynamik. Maw analyse van testgevevens en ladingsbewing/Thermodynamiek simulaties berekeningen, aansturing van proefstand bestuurders.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Dat wou ik ook ff opmerken. Jullie hebben je er duidelijk allebei in verdiept en ik lees interessante gedachtengangen en goeie argumenten.huskie schreef: Dus Rudy en Sipke, wordt niet te persoonlijk tegen elkaar. Zie het als een leuke discussie.
Maar je krijgt je gelijk zelden of nooit op grond van je titel of functieomschrijving. Laat je asjeblief niet verleiden tot een pissing contest. En vertel me nou nog eens wat over benzine...
nu er toch een benzine draadje is....
volgens mij is het verschil tussen ron 95 en ron 98 alleen de klopvastheid. En dus de maximale compressie die gebruikt kan worden zonder selbtsentzundung.
Het heeft dus geen enkele zin om duurdere 98 te tanken als je motor voldoende aan 95 heeft.
Niet voor beter starten, zuiniger rijden, minder slijtage enz.
HH brandstof experts... klopt dit?
volgens mij is het verschil tussen ron 95 en ron 98 alleen de klopvastheid. En dus de maximale compressie die gebruikt kan worden zonder selbtsentzundung.
Het heeft dus geen enkele zin om duurdere 98 te tanken als je motor voldoende aan 95 heeft.
Niet voor beter starten, zuiniger rijden, minder slijtage enz.
HH brandstof experts... klopt dit?
smurf.
Aan de meeste benzinestations kan men benzine in 2 smaken vinden, namelijk euro 95 en euro 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel.TTT schreef:nu er toch een benzine draadje is....
HH brandstof experts... klopt dit?
Bron: Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Uitgebreide uitleg over klopvastheid.
# 442
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
- Locatie: hengelo ov
Eigelijk waar het om gaat is,tetraethyl,lood dus.
En dat zit dus in avgas.(vroeger dus ook in superbenzine)
Bijna niet te verkrijgen?,Hier bij vliegbasis Twente niet of niet meer.
Als nu iemand weet waar je dus,tetraethyl kunt krijgen zijn we er ook.
Voordelen van dat spul, smering steigbuizen,gasnaald,kleppen+klepgeleiders,klopvastheid
2 takten kan het ook in smering zuiger+cilinder.
Nadelen tja als met neus in de uitlaat gaat hangen.
Heb zelf ook avgas in m,n KTM gemieterd,half avgas.half loodvrij 98 octaan.
Nou dat kun je wel merken,minder mechanisch gerammel in de kop.
Heel goed aan het gas hangen,lekker kleurtje in de uitlaat.En hij start beter!
Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
En dat zit dus in avgas.(vroeger dus ook in superbenzine)
Bijna niet te verkrijgen?,Hier bij vliegbasis Twente niet of niet meer.
Als nu iemand weet waar je dus,tetraethyl kunt krijgen zijn we er ook.
Voordelen van dat spul, smering steigbuizen,gasnaald,kleppen+klepgeleiders,klopvastheid
2 takten kan het ook in smering zuiger+cilinder.
Nadelen tja als met neus in de uitlaat gaat hangen.
Heb zelf ook avgas in m,n KTM gemieterd,half avgas.half loodvrij 98 octaan.
Nou dat kun je wel merken,minder mechanisch gerammel in de kop.
Heel goed aan het gas hangen,lekker kleurtje in de uitlaat.En hij start beter!
Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
Kijk eens een stukje terug in dit topiczandkorrel schreef: Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break...
Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...
cheers
Fee
Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...
cheers
Fee
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
- Locatie: hengelo ov
Het gaat me dus om tetraethyl,En niet om avgas.adje schreef:Kijk eens een stukje terug in dit topiczandkorrel schreef: Dus als iemand weet waar dat spul te koop is....
Als je dus tetraethyl hebt,Kan ik het zelf wel mengen met superloodvrij
98 octaan.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
En minder vermogen, leukFee schreef:He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break...
Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...
cheers
Fee
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
- Locatie: hengelo ov
Jij tankt ma fijn rooie diesel..Fee schreef:He boppers waar zijn wij nou allemaal mee bezig??? take a break...
Wat mij betreft een diesel.. minder toeren meer koppel...
cheers
Fee
Lood = tetraethylzandkorrel schreef:Eigelijk waar het om gaat is,tetraethyl,lood dus.
Volgens de scheikundelessen van zo'n jaar of vijfentwintig geleden was het Pb (maar misschien is er ondertussen wat veranderd).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:40
- Locatie: hengelo ov
Avgas has a lower volatility than mogas and doesn't evaporate as quickly, which is important for high-altitude use. The particular mixtures in use TODAY!!! are the same as when they were first developed in the 1950s and 1960s, and therefore the high-octane ratings are achieved by the addition of tetra-ethyl lead (TEL), a fairly toxic substance that was phased out for car use in most countries in the 1980s. The main petroleum component used in blending Avgas is alkylate, which is essentially a mixture of various isooctanes, and some refineries also use some reformate.
Voor tetra-ethyl is dus voorlopig GEEN alternatief voor in zuiger aangedreven vliegtuigen.
Voor tetra-ethyl is dus voorlopig GEEN alternatief voor in zuiger aangedreven vliegtuigen.
om eventuele kritiek op voorhand te ontlopen: ik ben handwerker,niet sexueel maar gewoon, dagelijks met m'n klauwen de broodjes verdienen. Dus verstand heb ik niet nodig en zeker niet van brandstoffen, muv alkohol!
Mijn idee bij avgas is ut volgende: Door het lood (plumbum) worden alle onderdelen die ermee in aanraking komen als 't ware gesmeerd. Vooral de klap van de klep op de klepzit bij 4takt word erdoor gedemt. De verbrandingstemperatuur zou volgens mijn informatie dalen maar hoe dat zit met het (supermooie) uitlaatbeeld zouknie weten. Mijn 2takt liep er subjectief veel beter op en de zuigers waren onkapotbaar. ( De rest helaas niet maar dat is een ander verhaal) Blijf het voorlopig gebruiken in m'n Gixxer en EXC, kost wel wa maar dan hedde ook wa!
PS 2.10 zeuro bij vliegveld Moenchengladbach
Mijn idee bij avgas is ut volgende: Door het lood (plumbum) worden alle onderdelen die ermee in aanraking komen als 't ware gesmeerd. Vooral de klap van de klep op de klepzit bij 4takt word erdoor gedemt. De verbrandingstemperatuur zou volgens mijn informatie dalen maar hoe dat zit met het (supermooie) uitlaatbeeld zouknie weten. Mijn 2takt liep er subjectief veel beter op en de zuigers waren onkapotbaar. ( De rest helaas niet maar dat is een ander verhaal) Blijf het voorlopig gebruiken in m'n Gixxer en EXC, kost wel wa maar dan hedde ook wa!
PS 2.10 zeuro bij vliegveld Moenchengladbach
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Pruus , EXCpruus schreef: Blijf het voorlopig gebruiken in m'n Gixxer en EXC
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
haha, wist je nog nie Ad?
Op rechte stukken ga ik nu nog harder...
Op rechte stukken ga ik nu nog harder...
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Nee , wist ik inderdaad nog nietpruus schreef:haha, wist je nog nie Ad?
Op rechte stukken ga ik nu nog harder...
Wat voor type heb je dan ?
Kom je nog eens bij ons mee rijden ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
als ik mag kom ik zeker, Ad. Maar nu eerst druk met Knastercross en dan wegwedstrijden. Zal ik je bellen,dan?! Trouwens, wanneer kom jij es hier rijden?
Sorry voor off-topic!
Foto van mijn 525 volgd subiet.
Sorry voor off-topic!
Foto van mijn 525 volgd subiet.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
@ Ad en Pruus,
mag deze sukkel dan ook mee
Jo VdB
mag deze sukkel dan ook mee
Jo VdB
Natuurlijk JoJo VdB schreef:@ Ad en Pruus,
mag deze sukkel dan ook mee
Jo VdB
Bel me maar als jullie wat willen afspreken.
Maar nu weer on topic want het ging hier over AVGAS
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
mannen,
moet deze oude koe nog es uit de sloot rukken want ik ben aan t twijfelen gezet....
Sinds ik de Honda heb ben ik konsequent Avgas aant bijmengen; 1op3. Dit met de achterliggende gedachte dat het lood heel goed zou zijn voor de klepzittingen en titanium kleppen. Nu zijn de kleppen toch wel redelijk snel gesneuveld en bij revisie is gebleken dat de kop en het hele uitlaattrajekt bijna wit waren uitgeslagen. Nu mijn vraag: Komt dit door het lood of is het zo dat het blok heter wordt door de Avgas? Dit zou immers zeer nadelig zijn voor de kleppen van titanium....
moet deze oude koe nog es uit de sloot rukken want ik ben aan t twijfelen gezet....
Sinds ik de Honda heb ben ik konsequent Avgas aant bijmengen; 1op3. Dit met de achterliggende gedachte dat het lood heel goed zou zijn voor de klepzittingen en titanium kleppen. Nu zijn de kleppen toch wel redelijk snel gesneuveld en bij revisie is gebleken dat de kop en het hele uitlaattrajekt bijna wit waren uitgeslagen. Nu mijn vraag: Komt dit door het lood of is het zo dat het blok heter wordt door de Avgas? Dit zou immers zeer nadelig zijn voor de kleppen van titanium....
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Avgas moet je niet gebruiken bij een 4-takt maar alleen voor een 2-takt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
zou het niet kunnen zijn dat de de klepzittingen en titanium kleppen gewoon van een belabberde kwaliteit zijn
Had je deze honda open voor dat je met die avgas begon, ik bedoel maar, hoe was het onderhoud toen je de motor kocht, bietste, leende....?pruus schreef:mannen,
moet deze oude koe nog es uit de sloot rukken want ik ben aan t twijfelen gezet....
Sinds ik de Honda heb ben ik konsequent Avgas aant bijmengen; 1op3. Dit met de achterliggende gedachte dat het lood heel goed zou zijn voor de klepzittingen en titanium kleppen. Nu zijn de kleppen toch wel redelijk snel gesneuveld en bij revisie is gebleken dat de kop en het hele uitlaattrajekt bijna wit waren uitgeslagen. Nu mijn vraag: Komt dit door het lood of is het zo dat het blok heter wordt door de Avgas? Dit zou immers zeer nadelig zijn voor de kleppen van titanium....
Er is genoeg geschreven over die klepzittingen, dat inslaan, dus lijkt mij niet persee door die avgas te komen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?