crosshelm/weghelm

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Pruus schreef het al; Gaat goed met een weghelm alleen staat het niet op een enduromotor.

Ik heb beide helmen, maar ik betrap me erop dat ik steeds vaker de weghelm pak (met pinlock).
Grootste voordeel vindt ik dat je een vizier makkelijker open en dicht doet dan een crossbrill op en af doet.(vooral met laagstaande zon)

Vraag; waarom dragen we allemaal een crosshelm :?: Zijn we gewoonte dieren :?:
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Als ik hard ga rijden in terrein heb ik gewoon lucht nodig. Met een straathelm krijg ik niet genoeg lucht dan.

Ro
Afbeelding
henry
Berichten: 88
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 20:58
Locatie: Mijdrecht

Vraag; waarom dragen we allemaal een crosshelm Zijn we gewoonte dieren
Mmm, ik rij altijd met weghelm maar ik heb er nu een cross bijgekocht.

Reden is stof, als je achter iemand zit kan je kiezen uit zand in je ogen of tegen een volgehijgd vizier aankijken. En dan krijg je als nog stof binnen.

Bij de meeste ritten vind ik het dan ook geen straf voorop te rijden bij een roadbook rit, kan een ander jouw stof happen ipv andersom
Greetz

Henry
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Freek schreef:Pruus schreef het al; Gaat goed met een weghelm alleen staat het niet op een enduromotor.

Ik heb beide helmen, maar ik betrap me erop dat ik steeds vaker de weghelm pak (met pinlock).
Grootste voordeel vindt ik dat je een vizier makkelijker open en dicht doet dan een crossbrill op en af doet.(vooral met laagstaande zon)

Vraag; waarom dragen we allemaal een crosshelm :?: Zijn we gewoonte dieren :?:
Best goeie vraag eigelijk, voordeel van crosshelm is dat bril wat meer bestand is tegen stenen enz (gewone helm komen best snel krassen op).
Nadeel van crosshelm is dat je het kkkkk koud krijg op de weg :roll: :oops: .
JerOEN XRV
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 11, 2003 20:16
Locatie: Zaandam

Hmm, bij mij komen altijd krassen en schaafplekken op m'n helm, of het nou een cross- of weghelm is. En meestal zit mijn hoofd erin als die schaafplekken erop komen :-(
Ik doe mijn weghelm meestal op als het gaat regenen en ik een lang stuk moet rijden, die druppels op je wangen voelen net als speldenprikken..
Sinds ik met 140 km/h een bij op m'n neus kreeg heb ik ook zo'n half-mask onder mijn crossbril :-)

Heeft iemand een gouden tip om condens in je crossbril te voorkomen, die dubbelglas lenzen zijn wel erg aan de prijs!
Er moeten ook Fog-city-schields (net zoiets als pinlock) te koop zijn voor crossbrillen maar ik heb ze nog nooit ergens gezien.

JerOEN
ATIC#1007 / TCN#397
Gebruikersavatar
KC
Berichten: 49
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 16:13
Locatie: Leerdam

Die fogcity dingen kan je ook voor een cross bril kopen, ik heb ze bij
motoport (vianen) zien liggen. Dus dat moet wel te krijgen zijn.
Maar het blijft zonde van 't geld, turtle wax werkt ook
Trouwens, er zijn nu ook crosshelmen met een vizier (ook kassa)
Iemand ervaring mee?

grtz KC
vastlopen is voor computers
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

mij zijn twee helmen bekend die de spagaat proberen tussen weg,- en crossgebruik. Dat is een Airoh Tiger welke mij te veel van streetfighter heeft en mijn nieuwe aanwinst, de Nolan N 70. Deze bevalt best goed als je d'ronder nog een bril moet dragen. De bril beslaat nog wel op moment dat je gaat zweten en het buiten onder de 10 graden is, maar als je dan het vizier op een kier zet is het kondens binnen notime weer weg. Ook vind ik de totale vizie beter dan bij een crossbril, die toch enigzins je gezichtsveld beperkt.Maar ik rij dan ook al 30 jaar met integrale weghelmen, een crosshelm bezit ik pas een half jaar. Zuurstofgebrek is in de Nolan niet te verwachten, en ook het stofhappen valt mee omdat je hem nooit verder dan een kier hoefd te openen. IK denk zelf dat modder, koeienstront en andere ongerechtigtheden eenvoudiger tijdens het rijden van een vizier te vegen zijn dan van een crossbril. Zal het dus nog wel even blijven doen met die N 70, maar nogmaals, op een crosshelm verliest 'ie het qua uiterlijk.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Gebruikersavatar
KC
Berichten: 49
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 16:13
Locatie: Leerdam

Er is nu ook een nieuw model van Arai, de Tour X.
Een echte cross helm, maar dan met een echt visier.
Zal wel prijzig zijn, maar wie weet... is t wat :silly:



grtz KC
vastlopen is voor computers
reetje
Berichten: 14
Lid geworden op: di aug 20, 2002 10:49
Contacteer:

KC schreef:Er is nu ook een nieuw model van Arai, de Tour X.
Een echte cross helm, maar dan met een echt visier.
Zal wel prijzig zijn, maar wie weet... is t wat :silly:



grtz KC
idd, die heb ik laatst bij de motorzaak zien liggen: 550 euro's. Ik hem hem maar niet gepast omdat ik geld daarvoor ff niet heb, maar als ie goed zit ga ik hem denk ik kopen. Zie ook:

http://www.araihelmet-europe.com/helmets/tourx.htm
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 33
Lid geworden op: vr sep 13, 2002 09:45
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik heb die helmen van Arai eens bekeken, maar ik krijg het een beetje benauwd als ik ze zie...
Ik rij met een Arai met een los kinstuk die je kunt verschuiven. Dat geeft me net ff het gevoel dat ik iets vrijer kan ademen en met een Camel bag is het ook wel handig als je je kinstuk een stukkie naar beneden kan doen zodat je makkelijk bij je tuutje kan...

Maar dat zal wel bij mij in mijn hoofdje zitten...

Het is denk ik wel lekker als het zo vriest als een weekend of vier geleden. Dat was aardig koud op je giecheltje stuivend over de Veluwe :D
Morituri te salutant
Lucky Luke
Berichten: 94
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 00:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

waar moet je op letten als je een cross bril koopt?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Dat hij fij zit lijkt me toch het belangrijkste 8)
Gast

Dat gezeur met bril op bril af, heb ik lang gehad. Nu heb ik een schijnbaar oude systeempje gekocht voor mijn bril waardoor ik met eenhand (links) mijn bril tijdens het rijden af kan doen en weer op kan doen. Je bril zit dan aan de rechter kant vast op je helm en links zit een klitteband strook. Ik had altijd last van beslaan als ik stil stond of als je op iemand staat te wachten en dan weer die heisa van bril af en dan weer op was ik zat. Op iedere bril op te zetten.

PS met betrekking helmen. Ga nooit een Arai passen als je ze te duur vindt want ze zitten zo vreselijk lekker dat je dan toch niet voor een ander slaagt.

peewee, niet ingelogd
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Naar dat oude systeempje ben ik al eeuwen op zoek, omdat ik behalve een crossbril ook een gewone bril draag, zit ik altijd te rommelen bij stoplichten enzo. Waar heb je dat gekocht??
Ik heb een Arai crosshelm met los kinstuk, bij ritten op de snelweg gebruik ik altijd oordoppen (gebulder van de rijwind is erg vermoeiend), en ik gebruik zo'n neopreen gezichtsmaskertje als het regent, dan heb je geen last van speldeprikkende regendruppels.
john b
Berichten: 205
Lid geworden op: ma okt 28, 2002 13:10
Locatie: westwoud

jaaaaah motorrijden is lijden geeft je wel t gevoel dat je lekker bezig bent als je zo wordt gegeseld door weer en wind :D
doe wat je niet laten kunt
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

In de zomermaanden rij ik altijd met baanhelm. Je krijgt er een pak minder stof mee naar binnen.

In de wintermaanden toch maar een crosshelm met bril met rolloff. Dan kan je de voering gemakkelijk uit je helm halen en in de wasmachine gooien.

Heb wel de sluiting op mijn crosshelm vervangen door de sluiting van een baanhelm (kliksluiting).
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Plaats reactie