Nieuwe BMW

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Dat geldt voor iedereen die op een HP2 heeft gereden.
Als je er positief over schrijft wordt er al snel geroepen dat je bevooroordeelt bent. :oops:
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Jo VdB schreef:Ik neem volgende week een HP2 mee naar de Transardennaise.
Met 195 kg op Transardennaise :shock:
Jee. En ik word al zo moe als ik mijn Husqy moet oprapen... :?
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Hi Helen,
Daar heb je wel gelijk in, 175kg blijft een massa waar je flink moe van kunt worden als je het moet oprapen :wink: .
Dat is ook gelijk het grootste nadeel van rijden met een HP2, het gewicht.
Voor de rest kun je er aardig ver mee komen. :D
Zolang je hem op de wielen houdt is er geen probleem, klein filmpje op Google tijdens de Alto Turia.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9679&q=hp2
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Zo'n HP2 is helemaal niks, net nog hele nare ervaring mee gehad.

De berijder ervan heeft me verslagen bij de Kroatie rally :( En dat terwijl ik met m'n Honda XRally 440 aan de start verscheen.
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

No sweat, volgende keer pak je hem weer terug :D
Die KroatieRally klinkt als een interessant alternatief voor de Alto Turia.
Was het een leuke Rally?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Grizzly schreef:Dat geldt voor iedereen die op een HP2 heeft gereden.
Als je er positief over schrijft wordt er al snel geroepen dat je bevooroordeelt bent. :oops:
Ha die Grizzly,
jou horen we hier ook alleen als het over de HP2 gaat :wink:

Nou Jo, het zal best een eindje gaan met de HP2. Vorig jaar reden er ook standaard KTM 950's mee, niks nie enduro machine. Ik weet alleen niet of ze de rit uitgereden hadden.
Die blauwe stukken lijken me niet altijd het probleem. Ik zou op een zware motor meer moeite hebben met dat kleipad met diepe gaten vorig jaar, zaterdag. Met die struiken aan weerszijde. Iedereen stond in de rij te wachten om weer naar het volgende gat te "rijden"
smurf.
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Hi TTT,
Alleen om misvattingen en vooroordelen uit de weg te ruimen :D
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Feit blijft wel dat in moeilijk terrein een HP2 meer dan een handvol is. Quote Toine van Dijk "de motor is goed hanteerbaar op de rechte stukken" En Kirssi die niet verder kwam als CP3 op Erzberg terwijl Sala met een gelijk zware KTM950 tot CP9 rijdt om daar stil te vallen zonder benzine, en anders de finish waarschijnlijk nog gehaald had ook.
Gewichts verdeling is niet ideaal op zo'n ding, zoals bij elke boxer, kanteld een beetje snel.
Ik denk dat het doel van deze motoren meer is van een paar koffers eraanhangen en vriendin achterop en een beetje gravel paden op sardinie verkennen.
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Voor wat betreft het gewicht heb je gelijk. Het is idd een handvol.
De rest weet ik niet waar je je kennis over de HP2 vandaan haalt.
gewichtsverdeling niet ideaal???? vertel eens wat je daarmee bedoelt.
kantelt een beetje snel???? leg me ook dat eens uit. :D
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Grizzly, zegt de term cognitieve dissonantie je iets??

Hier heb je een gegeven om je op uit te leven : http://www.enduro.nl/2006uitslagen/2006index.htm
kijk bij inters C
smurf.
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

De BMW is naar mijn idee te breed bij het blok,en hele grote tank zit in de weg hierdoor kom je niet vergenoeg voor op de motor. Ik ging bijna op mijn bek toen ik alleen al de motor van de standaard af pakte, zodra de motor over zijn dode punt heen is is er geen houden meer aan. Dit is bij een compacter V-twin blok zoals de KTM anders omdat je hier verder voorop de motor kan zitten, dus ook centraler tov stuur. Bij het insturen van de bocht kan je met de KTM je been uitsteken zoals op een crosser of normale enduro. Bij de BMW zitten de cilinders dan in de weg. En hangt je been er op een gevaarlijke manier aan de zijkant bij. Gaat die dan voor weg en de kans is groter bij de BMW omdat de daar verder achterop zit en een hele vlakke balhoofdhoek hebt dan zit je zeker tussen of onder.
Zie het verschil hoe Knight op erzberg de bocht doorgaat of Kirssi of Pfeifer. Met de BMW moet je bijna staand door de bocht zoals op een rally motor, zelfde verhaal met de grote tanks die in de weg zitten.
Standaard is het ook nodig als je echt offroad wil om de vering aan te passen die is bij deze grote motoren alleen gericht op comfort en ga je echt gasgeven zijn wat hardere veren en een aanpassing van de setting nodig.

Maar ieder zijn smaak, een BMW rijder zal toch nooit iets anders kiezen of tekortkomingen toegeven.
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Mech, je geeft in je hele verhaal aan dat je weinig kaas hebt gegeten van de HP2. Onder het motto "wat de boer niet kent dat vreet hij niet"

GROTE TANKS?
De HP2 heeft een kleine smalle tank van 11 ltr met 2 ltr reserve. :D

Je ging bijna op je bek toen je hem van de STANDAARD af deed?
Een standaard zit er helaas niet op :D dus waar je dat vandaan haalt op een HP2 is mij niet geheel duidelijk.

Standaard de vering aan moeten passen omdat die op comfort ingesteld is?
Je hebt misschien nog nooit op een HP2 gereden????? Want die is zo veel beter dan de standaard vering die ik op welke offroad motor ooit heb gereden.
De luchtvering achter is uniek en biedt veel meer tractie dan bij het hele veld van enduro motoren.
Bij de echt grote sprongen mag hij voor idd wel wat strakker, maar dan praten we over sprongen van verder dan 5 meter.
Kirssi maakte tijdens wedstrijden verdere sprongen dan om het even welke enduro machine.

Dat insteken van je been is prachtig hoor, maar met een beetje ervaring kun je het uitstekend zonder.
Ik weet niet of je het laaste jaar een beetje de vorderingen van het HP2 team met Simo Kirssi hebt gevolgt?
Hij staat met zijn HP2 op dit moment 1ste in het ACC, 2de in het Icc, werd 8ste in Waldorf in het GCC, 2 x 1ste plaatsen tijden de IronRoad en 2de in de Koningsklasse tijdens de Erzberg, allemaal zonder zijn beentje uit te steken en zonder last te hebben van een motor die omvalt als hij hem van een niet bestaande standaard afhaalt.
Veel van je kritieken slaan waarschijnlijk op de GS serie.
Een motor die gebouwd is voor 95% weggebruik en 5% gravelpaden.
Heeft totaal niets met een HP2 te maken.

[quote="mech"]Maar ieder zijn smaak, een BMW rijder zal toch nooit iets anders kiezen of tekortkomingen toegeven.[quote]
Wat een vooroordeel zonder enige kennis.

Je zou eens verder moeten kijken dan het beperkte kringetje.
Niet iedereen kan of wil zich een HP2 veroorloven. Velen op het BMW GS forum hebben er een 2de motor bij (Suziki,KTM,Yamaha)voor het offroad gebeuren.

Zij hebben waarschijnlijk het beste van 2 werelden, een crosser voor in de bagger en een GS voor op de weg. Vooroordelen bij hen? geen sprake van, die vinden we hier helaas met bergen.

Hi TTT,
Zegt de term xenofobe dwangneuroze je iets of zal ik het voor je vertalen?

Kijk even bij de verichtingen van Kirssi, Pfeiffer en Lewis dan blijkt dat het allemaal wel kan.
Er rijdt in de Nederlandse Enduro maar 1 HP2 mee. Met een beetje pech heb je al snel een vertekend beeld, maar dat hoef ik jouw niet uit te leggen.
Ik kan met het zelfde gemak elk ander merk in de Nederlandse Enduro vinden waarvan een rijder een paar keer is uitgevallen. Dat zegt dus helemaal niets. Tjaja, Als er iemand uitvalt, dan is het toch steeds weer de motor die waardeloos is, als er goed gepresteerd wordt is het natuurlijk weer het mannetje dat op elke machine had gewonnen.

Merkwaardig dat dit nog zo hardnekkig blijft bestaan.
Als het ook maar iets afwijkt van de bestaande norm dan struikeld men over elkaar heen om de boel af te kraken en dan het liefst gelijk persoonlijk worden.
In het dagelijks leven zou men spreken over racisme :oops:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Grizzly schreef:Mech, je geeft in je hele verhaal aan dat je weinig kaas hebt gegeten van de HP2. Onder het motto "wat de boer niet kent dat vreet hij niet"
Het is meer dat de boer liever niet teveel hooi op de vork neemt, gewoon 75 kg teveel, en dat is denk ik voor de meeste van ons die rijden enduro en dus ook over smalle paadjes en dat kun je er gewoon veel moeilijker mee.
Het liefst crossen ze ook nog op een crossbaan en dan heb je met een 175 kg motor nu niet echt een leuke gooi en smijt fiets.
En een tank die breed is kan wel weinig inhoud hebben, maar toch breed zijn. Vergelijk het eens met een crosser, want als je zegt dat die tank smal is heb je lang geleden op een crosser gereden.
Til een motor van 175 kilo eens op over iets waar je niet op kunt rijden, is toch ff wat lastiger.

http://www.iamtonyang.com/0508/stuck_dirtbike.jpg
trek hem hier maar eens uit

Dus noem ik het een offroad motor geen enduro, bredere paden etc leuk. Erzberg is ook een groot deel over brede paden omhoog racen, daar zijn dit soort fietsen leuk voor. De extreem stijle bulten kun je er vast ook prima mee opkomen.

Je verhalen zijn gewoon te veel beoordeeld op de manier waarop jij waarschijnlijk je motor waarschijnlijk gebruikt..

Afbeelding
Keuze is voor mij niet moeilijk. :wink:
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Niet zo onaardig tegen elkaar doen hoor.

@ Grizzly - Ik hoop toch wel dat een HP2 een standaard heeft, je hoeft m toch niet bij het tanken op zijn kant te leggen?? Ik neem aan dat mech een zijstandaard bedoelt.

Natuurlijk, een HP2 is zwaarder, groter, onhandiger en duurder dan zo'n beetje alles wat op de noppenmarkt te verkrijgen is, maar ik zou zo'n fiets graag in de schuur willen hebben (want ik vind m mooi, maar wel een grotere schuur regelen) en ik vind een merk dat net even iets anders doet meer respekt verdient.
Yamaha werd toch ook vreemd aangekeken toen ze een eencilinder viertakt introduceerden in 1976, want de rest van de wereld was bezig met 4-cilinders? En de YZF400 zou het nooit redden tegen de 600cc Huskies en KTM's! Dus wie weet rijden we over een paar jaar allemaal op zo'n mastodont (dat is aardig bedoelt)
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Grizzly, je mag best enthousiast zijn over de HP2 maar je moet het wel in perspectief blijven zien

Simo werd:
GCC: 19 de in Tollwitz , 10de in Walldorf GCC
ICC: geen punten in castalarano, 2de in Malandrone en staat dus niet 2de algemeen
ACC 6de in Reisenberg, 3de in Roppen. Dus niet bovenaan
Bron: baboons.de. Hoe kom jij aan jouw uitslagen?
Toine van Dijk staat onderaan bij de Inters C
Toine en Simo zijn rijders die gewend zijn te winnen, en dat lukt blijkbaar op een HP2 niet zo goed.

Op Erzberg Harescramble kwam Simo niet verder dan de 3de controle.
De rest van de HP2 rijders was zo verstandig om een lichtere motor te kiezen. Voor een wat moeilijker stukje is de HP2 dus niet geschikt.
In de Proloog staan 3 HP2's, 1 950 en 6 1 cilinders in de eerste 10 plaatsen. Op een parcours dat bij uitstek geschikt is voor de HP2 staat een 1 cilinder gewoon op plaats 2.
Zelf in de Baja, een race bij uitstek geschikt voor een sterke motor, wint een CRF 450 en eindigt de HP2 7de

Kortom, op een 1 cilinder kom je verder, kan je meer, en is een voorwaarde om enduro's te winnen.

Probleem is dat je dat niet wilt zien, en dat is wat de mensen hier irriteert. Kom eens met echt goede argumenten waarom de HP2 zo goed is, met wedstrijd uitslagen gaat dat vooralsnog niet.

PS: had je je standaard nog niet gevonden? Zit links, onder de uitlaat. Of is de standaard een optie?

PSPS, ikke xenofoob? heb 2 bmw's gehad, 1tje reed er de AT probleemloos mee uit (die van Gradt dus). Nu rij ik KTM maar een 950 zal ik niet kopen, ook veel te zwaar.

PSPSPS
Als het ook maar iets afwijkt van de bestaande norm dan struikeld men over elkaar heen om de boel af te kraken en dan het liefst gelijk persoonlijk worden.
Nee hoor, zo vind ik de RXV prachtig, en wellicht mijn volgende motor.

PSPSPSPS volgende week zaterdag in Charleville ga ik Jo zijn mening eens beluisteren.
Laatst gewijzigd door TTT op do jun 08, 2006 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
smurf.
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de HP2 veel te zwaar is voor sommige doelen. Ik zal de laatste zijn die dat betwist. Hij is ook nooit ontwikkeld om als een 80cctje over een crossbaan te raggen. Ieder zijn meug

Ik zie er echter het nut niet van om doorlopend te hakken en af te geven op een bepaald merk motor. Wat heeft het voor zin.?
Ik vind het leuker om er de dingen mee te doen waar een motor wel goed in is.
Je zult je ook niet afvragen waarom dat 80cctje niet zo goed presteerd op het circuit van Assen.
Daar is hij niet voor gemaakt, maar dat is geen reden om dat 80cctje af te kraken of belachelijk te maken.
De HP2 werd ontwikkeld om de simpele reden dat een paaar liefhebbers op basis van het bestaande 1200cc blok een offroad motor wilden bouwen. In het achterhoofd lag meer de gedachte aan bijv BAJA en PD achtige rally's.
Toen ze hem klaar hadden wilden ze kijken wat de mogelijkheden waren en testen de HP2 in de GCCen in een aantal andere evenementen zoals de Uphill rijden.
Tot groot genoegen van het team deed de HP2 het boven verwachting goed. Hij kon zelfs voor in het veld strijden met de andere, 450cc en 525 EXC machines. Hartstikke leuk resultaat zou je zeggen.
Velen vonden dat ook leuk, maar een deel van de bestaande garde crossers reageerden heel negatief op de HP2.
Waarom? zeg het maar, ik kan het alleen vermoeden.

Hier deed de HP2 nog vrolijk mee,
Afbeelding

Maar even later moest hij afhaken, de sporen waren te diep. :oops:
Een paar minuten later werd het parcours omgelegd, ook alle andere motoren konden hier niet meer door :wink: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Ik zie er echter het nut niet van om doorlopend te hakken en af te geven op een bepaald merk motor. Wat heeft het voor zin.?
Je hebt het idee dat wij die motor afkraken, maar dat zie je verkeerd. En het zou inderdaad helemaal geen zin hebben.


Hier deed de HP2 nog vrolijk mee,
Afbeelding

Krijg al spierpijn als ik er naar kijk. :oops:
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Voor de sarcastische TTT.
Te vlot gelezen, hij lag de wedstrijd 1ste, maar vlak voor het eind werd hij na 1uur 45 mn ingehaald en eindigde 2de. Hij staat dus 2de overall in het ICC en ACC.
In de BAJA liet hij honderden achter zich en werd keurig 8ste.

In Malandrone, Tuscany, the BMW Motorrad Offroad managed a virtually perfect start to the 2006 season. In the 2nd round of the Italian Cross Country Championship (ICC), Simo Kirssi missed first place by a hair´s breadth - but the first victory on a BMW HP2 at a cross country race was in the air. In excellent conditions, the "Flying Finn" finished in an outstanding second place in the overall rankings on his HP2.

In addition to Simo Kirssi, guest rider Gerhard Forster represented the BMW Motorrad Team Offroad and finished in 10th position on a standard HP2 in the Professional Class.

From the start, Kirssi showed what is possible with the HP2 against the single cylinder sport enduros. From the Le Mans start area he was fourth away on his 2-cylinder flat twin in a field of almost 100. So things started well, with three Italians ahead of him - two of whom were no problem at all and were forced take a look at Simo from behind shortly afterwards. Only Matteo Paoletti, leader of the ICC overall ranking to date, defended his position for almost an hour against the sonorous flat twin roar until he too was finally beaten and had to hand over the leadership to Kirssi.

While the top riders in the field took the many table jumps on the rather cross-oriented and narrow track at heights of three metres and lengths of 15 metres, the BMW Motorrad factory pilot flew up to four metres high at lengths of 20 metres. The fans at the trackside were repeatedly in awe at such impressive jumps and most riders respectfully gave way to this huge bundle of power when they were overtaken or lapped. The HP2 was the eyecatcher of the race.

After an hour and 45 minutes of the two-hour racing distance, everything seemed to be decided. Kirssi led with a lead of about 30 seconds over the rider assumed to be in second place. However, the latter - namely - Denis Pregnolato - was able to close up on Kirssi from nowhere. After a brief struggle, Kirssi let him pass and had to make do with second place himself.

"I´m very happy with this race," said the taciturn Finn at the end of the race - in other words "almost perfect". The first victory on the HP2 in a cross country really is in the air...

On the podium in the rocky desert of Roppen

The Austrian off-road elite and top international riders came together for the second round of the ACC in the Alpine quarry of Roppen/Tyrol. This rock-hard desert terrain revealed who still had control over their bike after two hours. BMW team rider Simo Kirssi guided the HP2 with virtuoso skill and at breakneck speed through loose gravel and across countless steep climbs and descents, all scattered with boulders the size of footballs.

Once again the flat twin BMW showed its potential against the powerful single cylinder competition. Starting from fifth position, Simo worked his way to the front and during the last half fought against last year´s winner Bernie Walzer for third place.
In the end, the Finn on the BMW HP2 Enduro had the endurance required - a small error by Walzer on the last lap cleared the way for Kirssi to gain a more than deserved 3rd podium position, behind Rudi Pöschl and Daniel Stocker on KTM.

Kirssi is now in second position in the ACC overall rankings after several of his rivals had problems with the circuit in Roppen and championship defender Thomas Günther/Germany was forced to give up with a deep cut wound in his face.

Dat is nu het grote verschil tussen ons.
Ik rijd een HP2 en vind het leuk om te zien dat hij het onder die omstandigheden hartstikke goed doet en laat jouw lekker op de motor van je dromen rijden.
Jij schept er behagen in om er steeds als de kippen bij te zijn om de HP2 af te kraken.
"Kijk eens, er eindigde iemand VOOR de HP2",
Ja hoor, er eindigden er ook 100 achter hem.
Het verhaal over mijn glas is half vol en jouw glas is half leeg.
Grizzly
Berichten: 62
Lid geworden op: zo nov 24, 2002 21:36

Probeer voor ogen te houden dat BMW in het geval van de HP2 nooit de bedoeling heeft gehad om een motor te ontwikkelen die dat soort wedstrijden ging winnen.
Dan hadden ze waarschijnlijk wel gaan werken aan de ontwikkeling van een 100kg machine of zoiets.
Je weigert kennelijk te aanvaarden dat men heel simpel een R1200GS blok hebben genomen en getracht hebben van die basis een zo offroad waardige machine te bouwen.
Ik denk dat het een leuke ontwikkeling is en zie er de nut niet van om die prestatie telkens weer af te kraken.
Maar ga gerust je gang als je er genoegen uit kan halen, het houdt je van de straat.
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Oke, ik heb nooit op een HP2 gereden, wel op gezeten en daar baseer ik mijn conlusie op, zelfde dat ik een Yamaha ook niet fijn vind, buddy te hoog en stuur te laag. En dat ding dat ik toen in mijn handen had had zeker een standaard en middenbok.
Ik heb wel op een 950 superenduro gereden evenals de nieuwe ktm rally motor en dat is vele malen smaller en naar mijn mening makkelijker te rijden. Blijft natuurlijk dat ook deze motoren naar mijn smaak te zwaar zijn. Ik vind een 525 al te zwaar.

Waar ik niet met mijn verstand bij kan is waarom iemand 20.000 euro neerteld voor een motor die zo beperkt is, buiten hem als reis/adventure motor te gebruiken zoals ook de GS gebruikt wordt.
Ik ben met ons offroad clubje wel eens verzeild geraakt tussen een allroad ritje met allemaal van die dikke brommers, zodra het enigzins zwaar wordt, sporen en modder is het over met die dingen en komt de gemiddelde rijder zoals wij allemaal hier niet meer vooruit. Of het moet natuurlijk de lol zijn van elkaar zien ploeteren en naderhand sterke verhalen in de kroeg. Persoonlijk krijg ik dan meer voldoening van een of ander supersteil single trackje omhoog rijden wat bijna niet te doen is.

Voor wat de vering van die BMW beterft, het zal wel niet voor niks zijn dat Kirssi met een fabrieks marzocchi rijdt en niet met die standaard vork met 45mm binnenpoten en bijna geen verstel mogelijkheid. Die lucht demper is behoorlijk kritisch, erg temperatuur gevoelig. Zet hem maar op een testbank en je ziet het verschil tussen elke standaard demper die je van een crosser of enduro pakt.

Ik denk dat Grizzly zelf een keer op een 250 viertaktje moet gaan enduro rijden en dan gaat er misschien wel een hele nieuwe wereld open.
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Grizzly schreef: Dat insteken van je been is prachtig hoor, maar met een beetje ervaring kun je het uitstekend zonder.
:
Klopt dat je met een beetje ervaring ook met de voeten op de stepjes hard kan rijden, doet Everts ook. Maar dat zijn wel de hoge uitzonderingen de mannen die dat kunnen.
Voor de meesten is het toch wel een beetje makkelijker, sneller en veiliger om een poot uit te steken, en als het effe kan ook nog een beetje voorop de tank zitten. Dat is het punt wat ik wil zeggen die foto van Kirssi in de modder zecht alles, zie hoe ver die achter op de motor zit. Ik snap wel dat je dan grip aan de achterkant hebt maar de voorkant gaat alle kanten op.
Zie deze foto van Sala op zijn 950 als je niet zover voorop zit, en hij kan nog verder voorop gaan zitten als de bocht vlak was ga je gewoon rechtdoor.
Afbeelding
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Even iets om over na te denken. Wellicht dat de geometrie en het zwaartepunt van de HP 2 het niet nodig vinden om met je ballen op de tank te zitten.

Iedereen zit steeds met de HP2 over de German Cross Country te lullen. Maar wat is nou het verschil tussen deze competitie en de Duitse enduro competitie ?
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Houten Klaas schreef:Even iets om over na te denken. Wellicht dat de geometrie en het zwaartepunt van de HP 2 het niet nodig vinden om met je ballen op de tank te zitten.

Iedereen zit steeds met de HP2 over de German Cross Country te lullen. Maar wat is nou het verschil tussen deze competitie en de Duitse enduro competitie ?
Verschil tussen beide competities is dat je met Cross-Country 2-4 uur afhankelijk van de wedstrijd over een ronde van 8-15km rondjes rijdt zoals met motocross, ook massastart maar wel dead engine, en je mag eigenlijk met alle motoren starten niet afhankelijk van goedkeuring voor openbare weg zoals met een enduro wel het geval is. Hierdoor is deze serie veel toegankelijker en dus ook veel starters van hobby tot prof.

Ik denk dat geometrie en zwaartepunt hier niet veel toe doen, je gaat juist naar voren in een bocht om de vering verder in te laten veren waardoor de motor makkelijker instuurd. Als je dit niet zou hoeven te doen krijg je een motor die rechtuit ook laag rijdt voor en dus heel instabiel is.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik vind deze discussie heerlijk !!!

Morgen ga ik het brommertje halen bij BMW.
Ik ben benieuwd !

Jo VdB
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik wil het ook graag eens bekijken hoe je dat afgaat.

In Kroatie kwam in ieder gevl Hessler er goed mee weg (de start officials moesten wel steeds wegduiken ;-) )

Wat ik erg lollig vond is dat ie motorisch zo stil is dat je bij het wegrijden vooral de band de stenen hoort wegschieten
Plaats reactie