MX sprongen: show of nuttig?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie

Show of nuttig?

Show
12
52%
Nuttig
11
48%
 
Totaal aantal stemmen: 23
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ik vroeg me tijdens het bekijken van de laatste GP MX af, of die sprongen waar er behoorlijk schuin wordt gevlogen nut hebben, of dat gewoon voor de show is?

Afbeelding

Lijkt me dat ze aardig moeten manouvreren om hun motor zo te krijgen, en als je te laat je motor terug recht krijgt, ga je serieus op je gezicht denk ik.

(daarom denk ik dat het wel nut zal hebben, anders zou ik dat risico niet nemen, maar ik ben natuurlijk ook geen GP piloot hé :D )
Montesa Cota 315R
STTEVE
Berichten: 1195
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik denk dat t wel een beetje afhangt van de situatie. Soms kunnen ze de motor in de lucht zo bijsturen dat bij de landing een gewenste richting opgaat. Je kan t ook niet voorkomen, wil je winnen moet je een beetje vaart houden. Maar in de lucht heb je geen aandrijving, dus kan je ook niet acceleren, dus moet je dan kiezen tussen de 2 slechtste

Die sprong op de foto is alleen voor de show, anders kijkt ie wel naar zijn landingsplek ipv naar de camera.

ik spring trouwens nooit. Ik ga niet hard genoeg...
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Kaitey
Berichten: 22
Lid geworden op: vr nov 29, 2002 10:07
Locatie: Almeria

In noodgevallen spring ik er wel eens af :D telt dat ook mee???
WR400F
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Als het om de snelheid gaat kan je beter zo snel mogelijk weer aan de grond komen!
Voor zover ik weet (ik ben geen crosser) wordt dat juist ook gedaan bij motocross: Na de afsprong gas dicht, zodat de motor voorover draait en vlak voor de landing het gas weer volopen zodat de motor terugdraait en het achterwiel meteen met veel snelhei op de grond gedrukt wordt.

maar zoals ik zei... ik ben geen crosser en dit is maar een theoretisch verhaaltje.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Het springen is wel een onderdeel van de sport, lef en behendigheid dus hiermee is ook voorsprong te behalen mits goed uitgevoerd.
En idd je kunt de motor een richting in dwingen waarvoor een soorgelijke manouvre niet vreemd is alhoewel bovenstaande voor 75% alleen voor de "joeks" is, maar wel leuk.

Btw, je kunt je motor door het gas vol open te trekken in de lucht wat meer naar achteren laten hellen en door de achterrem er plots vol op te trappen wat meer laten duiken op het moment dat jij dat wilt.


Springen is echt niet moeilijk , het landen is vaak waar er meer moeite mee hebben :lol:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen :wink:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Of bij een zware 4-takt net voordat je de lucht ingaat de gas loslaten ...
Dan ga je ook gegarandeerd met het voorwiel eerst naar beneden :!:

In principe proberen de professionals zo snel mogelijk weer op de grond te zijn, kwestie van te kunnen accelereren.
Springen doet een pro tijd verliezen (dit geldt natuurlijk niet bij dubbelsprongen e.d.)

Jo VdB
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen :wink:
nu voel ik me meer BEjaard :wink: ...........maar het werkt nog steeds
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Yz250niels
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mar 13, 2006 18:46
Locatie: dedemsvaart

Estivie schreef:Ik vroeg me tijdens het bekijken van de laatste GP MX af, of die sprongen waar er behoorlijk schuin wordt gevlogen nut hebben, of dat gewoon voor de show is?

Afbeelding

Lijkt me dat ze aardig moeten manouvreren om hun motor zo te krijgen, en als je te laat je motor terug recht krijgt, ga je serieus op je gezicht denk ik.

(daarom denk ik dat het wel nut zal hebben, anders zou ik dat risico niet nemen, maar ik ben natuurlijk ook geen GP piloot hé :D )
het is zeker nuttig op sommige momenten bijv. bij een bult half in de bocht of als je een bocht in wil springen.. maar aan de andere kant is het ook zeer leuk om te zien en te doen:p

groeten niels
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....

Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk :lol:
0X
Yz250niels
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mar 13, 2006 18:46
Locatie: dedemsvaart

hornet911 schreef:Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....

Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk :lol:
kijk anders maar is op www.mxvideos.nl en dan na de indoorcross van goes. daar zijn ze echt aan het gooien om de motor in de bocht te krijgen

groeten niels
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Yz250niels schreef:
hornet911 schreef:Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....

Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk :lol:
kijk anders maar is op www.mxvideos.nl en dan na de indoorcross van goes. daar zijn ze echt aan het gooien om de motor in de bocht te krijgen

groeten niels
Ja, idd. Met indoor heb je dan ook veel compactere parcours....
0X
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Enerzijds, het is onderdeel van de show, waarvoor de mensen komen kijken, en daarvoor worden de coureurs betaald. Anderzijds, als de coureur er zich beter door voelt om een beetje te showen dan komt dat zijn/haar prestaties te goede. Zoiets als, als je je goed voelt, presteer je beter.
Als je toch moet wachten totdat je geland bent, kan je net zo goed even zwaaien naar de fans, toch?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Heeft weinig met show te maken, dat is hoogstens de laatste sprong voor de finish.

Je ziet iedereen zoveel mogelijk proberen de motor aan de grond te houden. Daarmee krijg je een gewoon de hoogste snelheid.
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

O.a. James Bubba Stewart legt zijn fiets plat om laag aan de grond te blijven. Deze techniek wordt Skimming genoemd (als ik mijn DVD "Skills" moet geloven). Ziet er erg wreed uit. Al op de hellen sturen ze dermate dat het voorwiel als het ware onderuit glijt, hierdoor ga je vrij vlot redelijk vlak. In de lucht corrigeren die gekken dat dan wel weer.

Als je aanvullend verzekerd bent zou je het eens kunnen proberen. Wie weet kun je je voordeel er mee doen :idea:
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bubba Scrub :idea:
Zo beter ? :lol: Kwist dat het iets met schrobben te maken had :lol:
Laatst gewijzigd door Sjokske op zo mar 19, 2006 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Sjokske schreef:Bubba Shrub :idea:
Scrub :wink:
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

mxrider#28 schreef:
Sjokske schreef:Bubba Shrub :idea:
Scrub :wink:
Bubba Shrup? Bubba Scrub?

Nieuw shampootje??
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen :wink:
Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Guillaume schreef:
mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen :wink:
Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.
Op een 2-takt neem ik aan?
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

mxrider#28 schreef:
Guillaume schreef:
mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen :wink:
Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.
Op een 2-takt neem ik aan?
Jupz, dat had ik er idd niet bij vermeld, 4-takt is kwestie van terugschakelen of gas dicht gooien :)
Plaats reactie