Ik vroeg me tijdens het bekijken van de laatste GP MX af, of die sprongen waar er behoorlijk schuin wordt gevlogen nut hebben, of dat gewoon voor de show is?
Lijkt me dat ze aardig moeten manouvreren om hun motor zo te krijgen, en als je te laat je motor terug recht krijgt, ga je serieus op je gezicht denk ik.
(daarom denk ik dat het wel nut zal hebben, anders zou ik dat risico niet nemen, maar ik ben natuurlijk ook geen GP piloot hé )
MX sprongen: show of nuttig?
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
Ik denk dat t wel een beetje afhangt van de situatie. Soms kunnen ze de motor in de lucht zo bijsturen dat bij de landing een gewenste richting opgaat. Je kan t ook niet voorkomen, wil je winnen moet je een beetje vaart houden. Maar in de lucht heb je geen aandrijving, dus kan je ook niet acceleren, dus moet je dan kiezen tussen de 2 slechtste
Die sprong op de foto is alleen voor de show, anders kijkt ie wel naar zijn landingsplek ipv naar de camera.
ik spring trouwens nooit. Ik ga niet hard genoeg...
Die sprong op de foto is alleen voor de show, anders kijkt ie wel naar zijn landingsplek ipv naar de camera.
ik spring trouwens nooit. Ik ga niet hard genoeg...
Als het om de snelheid gaat kan je beter zo snel mogelijk weer aan de grond komen!
Voor zover ik weet (ik ben geen crosser) wordt dat juist ook gedaan bij motocross: Na de afsprong gas dicht, zodat de motor voorover draait en vlak voor de landing het gas weer volopen zodat de motor terugdraait en het achterwiel meteen met veel snelhei op de grond gedrukt wordt.
maar zoals ik zei... ik ben geen crosser en dit is maar een theoretisch verhaaltje.
Voor zover ik weet (ik ben geen crosser) wordt dat juist ook gedaan bij motocross: Na de afsprong gas dicht, zodat de motor voorover draait en vlak voor de landing het gas weer volopen zodat de motor terugdraait en het achterwiel meteen met veel snelhei op de grond gedrukt wordt.
maar zoals ik zei... ik ben geen crosser en dit is maar een theoretisch verhaaltje.
Het springen is wel een onderdeel van de sport, lef en behendigheid dus hiermee is ook voorsprong te behalen mits goed uitgevoerd.
En idd je kunt de motor een richting in dwingen waarvoor een soorgelijke manouvre niet vreemd is alhoewel bovenstaande voor 75% alleen voor de "joeks" is, maar wel leuk.
Btw, je kunt je motor door het gas vol open te trekken in de lucht wat meer naar achteren laten hellen en door de achterrem er plots vol op te trappen wat meer laten duiken op het moment dat jij dat wilt.
Springen is echt niet moeilijk , het landen is vaak waar er meer moeite mee hebben
En idd je kunt de motor een richting in dwingen waarvoor een soorgelijke manouvre niet vreemd is alhoewel bovenstaande voor 75% alleen voor de "joeks" is, maar wel leuk.
Btw, je kunt je motor door het gas vol open te trekken in de lucht wat meer naar achteren laten hellen en door de achterrem er plots vol op te trappen wat meer laten duiken op het moment dat jij dat wilt.
Springen is echt niet moeilijk , het landen is vaak waar er meer moeite mee hebben
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
Of bij een zware 4-takt net voordat je de lucht ingaat de gas loslaten ...
Dan ga je ook gegarandeerd met het voorwiel eerst naar beneden
In principe proberen de professionals zo snel mogelijk weer op de grond te zijn, kwestie van te kunnen accelereren.
Springen doet een pro tijd verliezen (dit geldt natuurlijk niet bij dubbelsprongen e.d.)
Jo VdB
Dan ga je ook gegarandeerd met het voorwiel eerst naar beneden
In principe proberen de professionals zo snel mogelijk weer op de grond te zijn, kwestie van te kunnen accelereren.
Springen doet een pro tijd verliezen (dit geldt natuurlijk niet bij dubbelsprongen e.d.)
Jo VdB
nu voel ik me meer BEjaard ...........maar het werkt nog steedsmxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma mar 13, 2006 18:46
- Locatie: dedemsvaart
het is zeker nuttig op sommige momenten bijv. bij een bult half in de bocht of als je een bocht in wil springen.. maar aan de andere kant is het ook zeer leuk om te zien en te doen:pEstivie schreef:Ik vroeg me tijdens het bekijken van de laatste GP MX af, of die sprongen waar er behoorlijk schuin wordt gevlogen nut hebben, of dat gewoon voor de show is?
Lijkt me dat ze aardig moeten manouvreren om hun motor zo te krijgen, en als je te laat je motor terug recht krijgt, ga je serieus op je gezicht denk ik.
(daarom denk ik dat het wel nut zal hebben, anders zou ik dat risico niet nemen, maar ik ben natuurlijk ook geen GP piloot hé )
groeten niels
Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....
Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk
Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma mar 13, 2006 18:46
- Locatie: dedemsvaart
kijk anders maar is op www.mxvideos.nl en dan na de indoorcross van goes. daar zijn ze echt aan het gooien om de motor in de bocht te krijgenhornet911 schreef:Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....
Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk
groeten niels
Ja, idd. Met indoor heb je dan ook veel compactere parcours....Yz250niels schreef:kijk anders maar is op www.mxvideos.nl en dan na de indoorcross van goes. daar zijn ze echt aan het gooien om de motor in de bocht te krijgenhornet911 schreef:Let eens op everts.... Die heb ik dat nog niet veel zien doen!!! Wel leuk om naar te kijken, maar buiten het showgehalte weinig effectief om wereldkampioen te worden als je het mij vraagt....
Maar ik ben geen wereldkampioen, dus ik kan me ook vergissen natuurlijk
groeten niels
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Enerzijds, het is onderdeel van de show, waarvoor de mensen komen kijken, en daarvoor worden de coureurs betaald. Anderzijds, als de coureur er zich beter door voelt om een beetje te showen dan komt dat zijn/haar prestaties te goede. Zoiets als, als je je goed voelt, presteer je beter.
Als je toch moet wachten totdat je geland bent, kan je net zo goed even zwaaien naar de fans, toch?
Als je toch moet wachten totdat je geland bent, kan je net zo goed even zwaaien naar de fans, toch?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Heeft weinig met show te maken, dat is hoogstens de laatste sprong voor de finish.
Je ziet iedereen zoveel mogelijk proberen de motor aan de grond te houden. Daarmee krijg je een gewoon de hoogste snelheid.
Je ziet iedereen zoveel mogelijk proberen de motor aan de grond te houden. Daarmee krijg je een gewoon de hoogste snelheid.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
O.a. James Bubba Stewart legt zijn fiets plat om laag aan de grond te blijven. Deze techniek wordt Skimming genoemd (als ik mijn DVD "Skills" moet geloven). Ziet er erg wreed uit. Al op de hellen sturen ze dermate dat het voorwiel als het ware onderuit glijt, hierdoor ga je vrij vlot redelijk vlak. In de lucht corrigeren die gekken dat dan wel weer.
Als je aanvullend verzekerd bent zou je het eens kunnen proberen. Wie weet kun je je voordeel er mee doen
Als je aanvullend verzekerd bent zou je het eens kunnen proberen. Wie weet kun je je voordeel er mee doen
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Bubba Scrub
Zo beter ? Kwist dat het iets met schrobben te maken had
Zo beter ? Kwist dat het iets met schrobben te maken had
Laatst gewijzigd door Sjokske op zo mar 19, 2006 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
ScrubSjokske schreef:Bubba Shrub
Bubba Shrup? Bubba Scrub?mxrider#28 schreef:ScrubSjokske schreef:Bubba Shrub
Nieuw shampootje??
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Op een 2-takt neem ik aan?Guillaume schreef:Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen
Jupz, dat had ik er idd niet bij vermeld, 4-takt is kwestie van terugschakelen of gas dicht gooienmxrider#28 schreef:Op een 2-takt neem ik aan?Guillaume schreef:Da's gelul, zie nog een hoop toppers dat doen. En daarmee bedoel ik Amerikaanse SX helden.mxrider#28 schreef:De achterrem techniek is verjaard, nu moet je gewoon ver naar voor leunen