Frame poedercoaten... of toch maar niet?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Tsk... Tsk...

Zie ik ineens bij die chopperboeren van OCC op Discovery een verhaal voorbij komen dat je een Chrome Molybdeen frame niet mag poedercoaten omdat door de hitte de sterkte niet meer te garanderen is.

Ik zou toch zweren dat er hele hordes met een gepoedercoat chromo frame op hun offroad rondrijden.

Klopt dit of is dit zwaar overdreven?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Wat een gelul, als de frames van die gasten niet tegen de oventemperatuur (graadje of 250) van het poedercoaten kunnen doen ze iets helemaal niet goed. Maar onder garantie uit proberen te komen kan een Amerikaans trekje zijn i.v.m. claims.
Het frame van mijn HD is na de diverse verbouwingen pas slechts vier keer gepoedercoat :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Die achterlijke claimcultuur van de amerikanen is niet waar ze het over hadden. Daar ging het dus niet over. Het ging erover dat een dragracer met een gepoedercoat chroom molybdeen frame niet door de technische keuring kwam van de NHRA (of een soortgeljike organisatie). Dat klinkt toch wat anders.

Of je jouw frame al 4 kier hebt gecoat doet er dus niet toe en zeker niet omdat je daarmee alleen op de weg rondtuft. Of heb ik het mis? Ik vraag me overigens af of een standaard Harley frame wel chroom molybdeen is.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Nog even nagekeken bij de kenners, maar temperatuur oven varieert afhankelijk van type poeder tussen de 140 en 220 °C.
Enne Speedfreak, standaard Harleys zijn aan mij nog nooit besteed geweest (die verkopen ze maar aan de lokale dokter, advocaat, yup etc.).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

foto :shock:
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

foto :shock:
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

speedphreax schreef:Tsk... Tsk...

Zie ik ineens bij die chopperboeren van OCC op Discovery een verhaal voorbij komen dat je een Chrome Molybdeen frame niet mag poedercoaten omdat door de hitte de sterkte niet meer te garanderen is.

Ik zou toch zweren dat er hele hordes met een gepoedercoat chromo frame op hun offroad rondrijden.

Klopt dit of is dit zwaar overdreven?

Nee nee, en dan wel stukken uit het frame slijpen omdat bijvoorbeeld de ketting er niet langs kan of dat de v twin er niet in past :shock:


Die lui van OCC maken mooie motoren en die knakker kan goed lassen maar het echte sleutelen of andere verdieping in techniek heb ik er nog niet kunnen ontdekken. Het is altijd een uitdaging voor die lui om een nieuw gebouwde fiets aan de praat te krijgen!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Fox-kid schreef: Nee nee, en dan wel stukken uit het frame slijpen omdat bijvoorbeeld de ketting er niet langs kan of dat de v twin er niet in past :shock:
Jij hebt niet opgelet.:lol: Dat hebben ze uiteindelijk juist niet gedaan omdat die dragrace expert erbij kwam.
Fox-kid schreef: Die lui van OCC maken mooie motoren en die knakker kan goed lassen maar het echte sleutelen of andere verdieping in techniek heb ik er nog niet kunnen ontdekken.
Of hij goed kan lassen, laat ik in het midden. Heb jij hem ooit wat netjes zien aflassen? Ik niet. Alles wat je hem ziet doen is vastpikken.

In mijn ogen zijn het gewoon metaalarbeiders. Wel goede metaalarbeiders.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Misschien is het omdat je de las niet meer goed kunt beoordelen bij een technische keuring na zo'n laag poedercoating. En niet omdat de framebuizen sterkte zouden verliezen bij die temperatuur.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

erwindob schreef:Misschien is het omdat je de las niet meer goed kunt beoordelen bij een technische keuring na zo'n laag poedercoating. En niet omdat de framebuizen sterkte zouden verliezen bij die temperatuur.
Als de lassen gespoten zijn wel dan ?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Hebben we het over die prutsers van OCC? Dat zijn inderdaad, nogal flauwe, metaalarbeiders. Het "mooie" aan de hun fietsen wordt allemaal uitbesteed, spuitwerk, chroomwerk, wielen, motoren, carburateurs, enz. Het enige wat zij doen is een standaard frame een beetje versieren met wat las en snijwerk.

Zoals dit:
Afbeelding


Maar zoals dit moet het zijn, anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laten ik duidelijk zijn, mijn smaak is het niet. Maar ik heb bewondering voor de creativiteit en vakmanschap die deze drie fietsen tonen.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

henk-v schreef:foto :shock:
Waarvan :shock:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

speedphreax schreef:
Fox-kid schreef: Nee nee, en dan wel stukken uit het frame slijpen omdat bijvoorbeeld de ketting er niet langs kan of dat de v twin er niet in past :shock:
Jij hebt niet opgelet.:lol: Dat hebben ze uiteindelijk juist niet gedaan omdat die dragrace expert erbij kwam.
Fox-kid schreef: Die lui van OCC maken mooie motoren en die knakker kan goed lassen maar het echte sleutelen of andere verdieping in techniek heb ik er nog niet kunnen ontdekken.
Of hij goed kan lassen, laat ik in het midden. Heb jij hem ooit wat netjes zien aflassen? Ik niet. Alles wat je hem ziet doen is vastpikken.

In mijn ogen zijn het gewoon metaalarbeiders. Wel goede metaalarbeiders.
Haha! Nee inderdaad, die EXPERT die behoede ze van dat zaagwerk in het frame van die dragbike. Gelukkig. Was dei kerel er niet dan ging geheid de zaag er weer in :shock: . Ik heb dus uitzendingen gezien dat ze gewoon een hap uit het frame snijden om ruimte te maken voor het een of ander.

Just get the F :evil: cking bike done...
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Plaats reactie