Botten (laarzen) => wat moet je kopen???

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Met welke botten rij jij? Welke zijn de beste botten volgens jou, welke zijn de beste prijs/kwaliteit, beste voor enduro...

Als ik naar de prijzen kijk tussen bv Rino, Alpinestars en Sidi is er toch wel een duidelijk verschil tussen wat zij aanbieden als topmodel? Wat maakt de Alpinestars of Sidi's zoveel beter dan de Rino's? Of is het gewoon kwestie dat je voor de naam flink :?: betaald?

Alle inbreng is welkom...

grtz

pHreaC
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik heb Fox Trackers, 130 euro. Niet al te stug, gewoon zwart, voldoende beschermingsdelen. Ik rij geen enduro's of crosswedstrijden met grote jumps, daarom ben ik niet voor de allerduurste laarzen gegaan. Voor off-road zonder extreem gedoe voldoen ze prima.

Hiervoor had ik Alpinestars, van 350 gulden (160 euro) die waren een stuk stugger, betere haken om ze dicht te houden, daar heb ik 5 jaar mee gedaan, met een mooi blauw kleurtje.

Alpinestars hebben een naam te verliezen (daar betaald je ook voor), en allerlei zaken als binnenschoenen, gelkussens enzo, om het comfort te verhogen.
Die toplaarzen gaan ook lang mee, een maatje van me heeft Sidi's al 7 jaar, dit jaar de zolen laten vervangen en een stikseltje laten maken bij de schoenmaker, verder zijn ze nog prima...
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

wij rijden vrij heftig, ik heb na 4jaar een paar rino's versleten (niet versleten eigenlijk,maar laten wat water binnen op de wreef,zijn dus nog goed voor de zomer) En heb nu al sinds enkele maanden een paar alpinastars,en qua kwaliteit durf ik niet zeggen of de een beter is dan de andere.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Als je eerder offroad wil gaan rijden (en niet alleen crossen) is het nuttig om ook de zolen te bekijken. Endurolaarzen hebben een zool met meer profiel, zodat je meer grip hebt bij het ploeteren of meetrappelen enz. Allemaal dingen die je bij het crossen doorgaans niet doet.
(Ik heb daar bij mijn laatste aankoop niet op gelet, en merk wel duidelijk een verschil :oops: )
Mijn laatste aankoop waren Alpinestars Tech 4. Niet zo'n goeie keuze, want, naast de gladde zool, heb ik ook al gevloekt op de te lage beschermingsflap tegen water, zodat ik al snel natte voeten heb als ik door een plas rij.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

Gaerne
soepel leder
een goeie prijs/kwaliteit volgens mij

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Gery400 schreef:Gaerne
soepel leder
een goeie prijs/kwaliteit volgens mij

Gery
ook Gaerne, idd. goede prijs/kwaliteit

Wat kan helpen: ducktape rond de bovenkant om het water weg te houden! (Wel even je knieen plooien voor dat je de tape erop kleeft)

Wat ook helpt: lekker veel ledervet op de laarzen: legt een waterafstotend laagje op de laarzen.

Steeds onmiddellijk na het rijden de laarzen reinigen en insmeren met ledervet. Dit voorkomt uitdroging en veelvuldige waterinsijpeling.
0X
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Vaak zijn de goedkopere modellen laarzen minder "stevig". Ik bedoel daarmee : druk maar eens met je duim op de voorkant van een laars (daar waar je tenen zitten) van 100 € en op eentje van 300 €. Waarschijnlijk ga je de voorkant kunnen "induwen" bij die goedkope modellen. En bij die duurdere dus niet...
Dikwijls zit er in goedkope modellen geen stalen binnenzool, bij de duurdere wel... En ga zo maar voort...

Ledervet vind ik bij de meeste hedendaagse modellen quatsch, want laarzen bestaan bijna volledig uit kunststof (plastiek)
Wat wel kan helpen is ledervet of was(bv Nikwax) dik over de naden opzij de zool smeren.

Alpinestars Tech 8 heb ik intussen 2 keren gehad, en dit was ook de laatste keer. De laarzen zijn dan wel stevig, maar verslijten snel. Mijn 1ste paar was na 3 jaar echt versleten, en mijn 2de paar was al na enkele maanden gescheurd aan de binnenflap... Mijn volgende paar worden Gaerne SG 10 's.

Laarzen kuisen vind ik zinloos. Laat de modder maar aankoeken en als het droog is, dan sla je het er gewoon vanaf door de laarzen tegen elkaar te slaan.

Jo VdB
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Jo VdB schreef:Vaak zijn de goedkopere modellen laarzen minder "stevig". Ik bedoel daarmee : druk maar eens met je duim op de voorkant van een laars (daar waar je tenen zitten) van 100 € en op eentje van 300 €. Waarschijnlijk ga je de voorkant kunnen "induwen" bij die goedkope modellen. En bij die duurdere dus niet...
Dikwijls zit er in goedkope modellen geen stalen binnenzool, bij de duurdere wel... En ga zo maar voort...

Ledervet vind ik bij de meeste hedendaagse modellen quatsch, want laarzen bestaan bijna volledig uit kunststof (plastiek)
Wat wel kan helpen is ledervet of was(bv Nikwax) dik over de naden opzij de zool smeren.

Alpinestars Tech 8 heb ik intussen 2 keren gehad, en dit was ook de laatste keer. De laarzen zijn dan wel stevig, maar verslijten snel. Mijn 1ste paar was na 3 jaar echt versleten, en mijn 2de paar was al na enkele maanden gescheurd aan de binnenflap... Mijn volgende paar worden Gaerne SG 10 's.

Laarzen kuisen vind ik zinloos. Laat de modder maar aankoeken en als het droog is, dan sla je het er gewoon vanaf door de laarzen tegen elkaar te slaan.

Jo VdB
Ledervet is bedoeld om het water af te stoten en het leder en/of kunststof soepel te houden! Mijn eerste paar kuiste ik bijna nooit en ik stelde vast dat dit niet bijdraagt tot de levensduur van de laars!
0X
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik kuiste mijn 1ste paar laarzen ook altijd , maar ik stel vast dat ik minder vaak last heb van natte voeten in mijn niet-gekuiste laarzen...

En verslijten doen ze mijns insziens even vlug :(

Maar ja, jij jouw mening en ik de mijne :wink: En iedereen die dit leest gebruikt wat hem/haar nuttig is !

Jo VdB
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ik heb ook Alpinestars tech 8 laarzen en ze zitten wel heel comfortabel.
Alleen die zolen zijn niet veel waard want om de 3 maanden moeten er bij mij nieuwe onder.
Ik heb er nu de nieuwere type zolen onder zitten en die houden het nu al langer vol.
Invetten heb ik nog nooit bij geen een crosslaars gedaan en behoudens de zolen rij ik ook ongeveer zo'n 2 jaar met een paar tech 8.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

adje schreef: Invetten heb ik nog nooit bij geen een crosslaars gedaan en behoudens de zolen rij ik ook ongeveer zo'n 2 jaar met een paar tech 8.
Dat moet je dan maar eens proberen.... Mijn voetjes blijven lekker lang droog :lol: (echt een vette laag dan hé :wink: en botten mooi aftapen)

Ik heb nog geëxperimenteerd met siliconenspray, maar das een dure bedoening :oops:
0X
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

hornet911 schreef:
adje schreef: Invetten heb ik nog nooit bij geen een crosslaars gedaan en behoudens de zolen rij ik ook ongeveer zo'n 2 jaar met een paar tech 8.
Dat moet je dan maar eens proberen.... Mijn voetjes blijven lekker lang droog :lol: (echt een vette laag dan hé :wink: en botten mooi aftapen)

Ik heb nog geëxperimenteerd met siliconenspray, maar das een dure bedoening :oops:
Mijn voeten blijven ook altijd droog want ik rij altijd om de plassen heen of als dat niet kan op mijn achterwiel er doorheen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

adje schreef:
hornet911 schreef:
adje schreef: Invetten heb ik nog nooit bij geen een crosslaars gedaan en behoudens de zolen rij ik ook ongeveer zo'n 2 jaar met een paar tech 8.
Dat moet je dan maar eens proberen.... Mijn voetjes blijven lekker lang droog :lol: (echt een vette laag dan hé :wink: en botten mooi aftapen)

Ik heb nog geëxperimenteerd met siliconenspray, maar das een dure bedoening :oops:
Mijn voeten blijven ook altijd droog want ik rij altijd om de plassen heen of als dat niet kan op mijn achterwiel er doorheen.
valsspeler :)
0X
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

adje schreef: Mijn voeten blijven ook altijd droog want ik rij altijd om de plassen heen of als dat niet kan op mijn achterwiel er doorheen.
...en als dat niet kan, dan neemt hij gewoon het bruggetje over de rivier :twisted: , maar droge voeten moet en zal hij hebben :wink:
Ikzelf ben van het omgekeerde principe : ik rijd regelrecht door de eerste grote plas zodat ik dadelijk natte voeten heb en ik de rest van de rit geen enkele plas meer moet ontwijken. En als het in de zomer droog is rijd ik gewoon door totdat het zweet mij in de laarzen staat..., maar natte voeten moet en zal ik hebben.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Erik V schreef:maar natte voeten moet en zal ik hebben.
Even off-topic ...

Is dat om je zweetvoeten te camoufleren ? :twisted: :twisted:

Jo VdB

P.S. Ik kon het niet laten na zo een voorzet :wink:
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Erik V schreef:
adje schreef: Mijn voeten blijven ook altijd droog want ik rij altijd om de plassen heen of als dat niet kan op mijn achterwiel er doorheen.
Ikzelf ben van het omgekeerde principe : ik rijd regelrecht door de eerste grote plas zodat ik dadelijk natte voeten heb en ik de rest van de rit geen enkele plas meer moet ontwijken.
Das een goed principe !!! Maar enkel toe te passen door "de echte hardcore enduristen".... niks voor mij dus :oops: :oops: :oops:

Greetzzzz.....
0X
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Euh. Ook enkel boven 5°C. Anders heb ik al van in het begin ijsblokjes in mijn laarzen zitten i.p.v. voeten.
Maar het principe is wel goed. Van het moment dat ik een keer goed nat geworden ben, voel ik me daarna meer één met de natuur en ben niet meer bang om me nat te maken! :lol:
hornet911 schreef:
Erik V schreef:
adje schreef: Mijn voeten blijven ook altijd droog want ik rij altijd om de plassen heen of als dat niet kan op mijn achterwiel er doorheen.
Ikzelf ben van het omgekeerde principe : ik rijd regelrecht door de eerste grote plas zodat ik dadelijk natte voeten heb en ik de rest van de rit geen enkele plas meer moet ontwijken.
Das een goed principe !!! Maar enkel toe te passen door "de echte hardcore enduristen".... niks voor mij dus :oops: :oops: :oops:

Greetzzzz.....
Beter een slecht karakter dan geen karakter
ratje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo jun 08, 2005 22:19
Locatie: oldenzaal

ik ga met gery 400+hornet911 mee in deze "poll".de gearne laarzen,al 6 jaar in m`n bezit,geen flikker aan gedaan,onvrijwillig in een sloot van een ½m diep gelegen en toch nog droge voeten.alleen is het wel aan te raden om ze weg te hangen i.p.v. weg zetten want ze beginnen een beetje in te zakken.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

De SIDI Flex Force kan ik iedereen ook van harte aanbevelen, deze laarzen geven een zeer goede bescherming en hebben een lange levensduur. Ik gebruik ze namelijk al vanaf 2001 en ze gaan denk ik nog meerdere jaren mee. :D
Plaats reactie