rekluse autoclutch

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

Noppy schreef:Ad,

Dan mag jij uitleggen wat een 'postie bike' is... :lol: :P :lol: :P

Nops

http://www.postiebikes.com/ :lol:
Voor de liefhebbers.
Gast

A Postie bike is a Honda CT110 or CT90. These bikes are used by Australia Post as mail delivery vehicles hence the name "Postie bike". There are several models and versions available. The CT's used by Australia Post are made to order and are therefore different to the standard model that went out of production in the late 1980's. Since then they have been made exclusively for Australia Post by Honda Japan and are still made today.
navigator01
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 23, 2006 21:37
Locatie: Belgie

Hallo,
ik ben wel geintresseer in zo'n z-start voor mijn WR450.
Ik hoor alleen maar positieve dingen over dat ding.
Wat kost zoiets, waar kan ik dat krijgen en hoe snel kan ik hem in huis hebben?
Ik hoor alleen niets van de z.g. perch adjuster.
Zit die er gewoon bij of is dat eigenlijk niet nodig?

Alvast bedankt voor julie reactie(s).
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

navigator01 schreef:Hallo,
ik ben wel geintresseer in zo'n z-start voor mijn WR450.
Ik hoor alleen maar positieve dingen over dat ding.
Wat kost zoiets, waar kan ik dat krijgen en hoe snel kan ik hem in huis hebben?
Ik hoor alleen niets van de z.g. perch adjuster.
Zit die er gewoon bij of is dat eigenlijk niet nodig?

Alvast bedankt voor julie reactie(s).
navigator01 ,
Ik heb de koppeling voor een WR450 op voorraad liggen.
Deze kost 429Euro zonder external adjuster en 528 Euro met external adjuster.
Als je de koppelingshendel wilt blijven gebruiken dan is de external adjuster noodzakelijk.
Voor meer info kan je me bellen op 0655515759
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Ik twijfel. Ik heb wat supermoto gasten gehoord die de voorkeur gaven aan een 'slipper clutch'. Die blijft waarschijnlijk handbediend maar voorkomt afremmen op de motor.
Heeft iemand al supermoto ervaring met een rekluse ?
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

folie schreef:Ik twijfel. Ik heb wat supermoto gasten gehoord die de voorkeur gaven aan een 'slipper clutch'. Die blijft waarschijnlijk handbediend maar voorkomt afremmen op de motor.
Heeft iemand al supermoto ervaring met een rekluse ?
Het lijkt me geen kwestie van voorkeur. Een slipperclutch heeft een heel ander doel dan een automatische koppeling als de recluse. Een slipperclutch wordt gebruikt om sterk afremmen op de motor tegen te gaan en dat helpt je enorm om je achterwiel onder controle te houden bij het remmen zodat je hem in zo'n mooie typische SM slide kan brengen. Ik denk dus dat een recluse gewoon haast geen zin heeft op een SM. Het enige voordeel dat ik me kan indenken is dat je hem niet dood kunt remmen (is mij een keer gebeurd in een race). Ik vraag me overigens af wat de recluse doet als je hard een bocht inremt en je het achterwiel iets blokkeert. Ik hoop niet dat hij dan blijft vrijlopen tot je weer gas geeft want dan zou hij bij SM alleen maar in de weg zitten. Levensgevaarlijk zou ik zelfs durven stellen...
navigator01
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 23, 2006 21:37
Locatie: Belgie

Ik ben vandaag bij Adje geweest en heb de Rekluse in mijn WR450 laten inbouwen. Koppeling aanpassen en nieuwe drukgroep monteren ging heel snel. De externe "perch adjuster" vereiste iets meer tijd en improvisatie. Deze adjuster komt "tussen" je koppelings kabel en stelt je in staat het karakter van de automatische koppeling zeer snel en eenvoudig te beinvloeden.
Machine naar buiten gebracht, gestart en even geprobeert.
SUPER. Wat een geweldig ingenieus systeem !!!
Zou als fabrieks optie op iedere enduro machine op de prijslijst moeten staan.
Denk je aan een Akro, een Leo Vince of andere naven en velgen?
FORGET IT! Eerst de REKLUSE! Natuurlijk ziet niemand dat je dit gemonteerd hebt en is de "Cool Factor" minimaal. Maar het werkt en rijdt geweldig. :D :D
Vanuit de 2de versnelling in een wheelie optrekken is geen enkel probleem. Gaat gewoon vanzelf. Zonder je koppeling ook maar aan te raken. Wel opletten als je denkt dat je hem in de vrij hebt staan. Nooit aan het gas komen als niet absoluut zeker bent dat die vrij staat.

Ik heb thuis meteen op aanraden van Ad de olie en olie filter veverst en morgen ga ik dat ding eens rustig inrijden. Het was inderdaad 1,1 liter olie met filter. Ik heb er een 100cc extra bij gedaan.
Oh ja ... SUPERSERVICE van Ad. Alles zeer vakkundig gemonteerd.

Ik denk alleen niet dat het geschikt is voor SM. Als je de koppeling aantrekt, kun je hem daarna gewoon loslaten. Hij blijft vrij totdat je weer gas geeft en remt dan pas weer op de motor. Zal wel even wennen zijn, maar dat komt wel goed. Ik kan me voorstellen dat dat bij SM gevaarlijk is.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

zie hier onder :arrow: die moet dus naar beneden wijzen.
Laatst gewijzigd door huskie op ma feb 27, 2006 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Wil eigenlijk nog steeds het karakter van de rekluse weten als je je voorwiel stilstaand over een boomstammetje wil "poppen" zoals ik dat vaak doe met mijn koppeling.
Iemand ervaring mee.
Dus je staat stil, en wil je voorwiel eventjes optillen?
Ja ja een soort trialen dus :oops:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

:oops:
Laatst gewijzigd door folie op ma feb 27, 2006 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

folie schreef:
navigator01 schreef: Ik denk alleen niet dat het geschikt is voor SM. Als je de koppeling aantrekt, kun je hem daarna gewoon loslaten. Hij blijft vrij totdat je weer gas geeft en remt dan pas weer op de motor. Zal wel even wennen zijn, maar dat komt wel goed. Ik kan me voorstellen dat dat bij SM gevaarlijk is.
Ik snap nog steeds niet waarom het bij off road wel zou helpen en bij supermoto niet. Dit staat erover op de rekluse site ivm supermoto:


The rekluse clutch can also be adjusted to act as a slipper clutch. Corner exit speed is typically better because the z-Start "feathers" the clutch perfectly every time. The z-Start is virtually stall proof and even after a crash, most bikes can be picked up and ridden away quickly without fear of stalling.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

:oops:
Laatst gewijzigd door folie op ma feb 27, 2006 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

folie schreef: The rekluse clutch can also be adjusted to act as a slipper clutch. Corner exit speed is typically better because the z-Start "feathers" the clutch perfectly every time. The z-Start is virtually stall proof and even after a crash, most bikes can be picked up and ridden away quickly without fear of stalling.
Wederom denk ik dat het compleet anders is.

Wat ik hier lees is dat de recluse bij het uitaccelereren van de (korte) bocht werkt. Dat lijkt me ook overeenkomstig met de te verwachten werking. Een slipperclutch werkt juist bij het ingaan van een bocht (tegengaan van stempelen van je achterwiel bij hard remmen en terugschakelen). Bij accelereren zal een slippercluch altijd meteen vol aangrijpen. Dat is het principe van een slipperclutch: Bij afremmen op de motor slipt de koppeling door doordat niet alle platen belast worden. Bij gasgeven worden wel alle platen belast en dus slipt hij niet meer.

Een recluse zal dus nooit werken als een slipperclutch. De bewering hierboven vind ik dan ook nogal vreemd... Eerst zeggen ze dat het als een slipperclutch kan werken en vervolgens hebben ze het over iets heel anders.
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Maar een rekluse WERKT toch ook als een soort slipperclutch ?
Als je op een bocht afkomt, remt, gas dicht, dan ontkoppelt ie, en rem je toch niet meer af op de motor ? Vervolgens 1 of 2 keer terugschakelen, na de bocht weer (rustig) gas erop. De rekluse werkt dan niet alsof de koppeling 'plots aangrijpt', maar alsof 'god hem bedient'. Dat is heel iets anders. Anders heb je er in het terrein ook niet veel aan.
Een nadeel dat ik zie, is dat je je moet aanwennen om bij het terugschakelen niet met het gas te 'blippen' want daarmee schakel je de koppeling (=motorrem) in. Daar valt nog wel mee te leven.
Verder vraag ik me af wat er gebeurt als je per ongeluk je achterwiel een keer blokkeert. Volgens mij niet zo veel.
Tenslotte vraag ik me nog af of de vrijloopweerstand instelbaar is (zoals bij een slipperclutch) of alleen het moment waarbij ie ontkoppelt/aangrijpt.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

folie schreef:Maar een rekluse WERKT toch ook als een soort slipperclutch ?
Als je op een bocht afkomt, remt, gas dicht, dan ontkoppelt ie, en rem je toch niet meer af op de motor ? Vervolgens 1 of 2 keer terugschakelen, na de bocht weer (rustig) gas erop. De rekluse werkt dan niet alsof de koppeling 'plots aangrijpt', maar alsof 'god hem bedient'. Dat is heel iets anders. Anders heb je er in het terrein ook niet veel aan.
Een nadeel dat ik zie, is dat je je moet aanwennen om bij het terugschakelen niet met het gas te 'blippen' want daarmee schakel je de koppeling (=motorrem) in. Daar valt nog wel mee te leven.
Verder vraag ik me af wat er gebeurt als je per ongeluk je achterwiel een keer blokkeert. Volgens mij niet zo veel.
Tenslotte vraag ik me nog af of de vrijloopweerstand instelbaar is (zoals bij een slipperclutch) of alleen het moment waarbij ie ontkoppelt/aangrijpt.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen. Je idee van een slipperclutch klopt niet helemaal. Een slipperclutch gebruik je feitelijk om bruut terug te kunnen schakelen en daarbij niet alle kracht van het afremmen op de motor op je achterwiel te laten komen. Bij hard afremmen op de motor zorgt het slip mechanisme ervoor dat hij de koppeling gecontroleerd laat slippen. Hierdoor zal het toerental niet erg stijgen als je hem ineens twee versnellingen terugtrapt (niet ongewoon bij SM) en hou je mooi gecontroleerd grip op je achterwiel. Het slip mechanisme in een slipperclutch werkt ook alleen maar bij remmen op de motor. Als je gas geeft zal hij nooit slippen. In de praktijk wordt dit bewerkstelligd door een soort van vrijloop in de koppeling te maken waardoor hij bij afremmen op de motor slechts een paar koppelingsplaten meeneemt. De krachten die bij het heftig afremmen op de motor vrijkomen zijn te hoog voor die paar platen waardoor hij automatisch gaat slippen. Bij gasgeven worden wel alle koppelingsplaten meegenomen.

Een recluse daarentegen is gewoon een koppeling die bij lage toerentallen automatisch ontkoppelt.

Naar mijn idee dus heel iets anders. De twee zijn echt niet te vergelijken. Aan een slipeprclutch heb je in het zand ook helemaal niets omdat je achterwiel daar zowiezo minder grip heeft waardoor je hem niet nodig hebt.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ik zal ook maar een reactie geven op de vraag van folie of de Rekluse ook voor SM geschikt is.

Eerlijk gezegd kan ik die vraag niet beantwoorden omdat ik nog geen enkele z-Start aan een SM rijder verkocht heb en ook niemand ken die er mee rijdt , dus daar heb ik geen ervaring mee.

Je zal er misschien eerst een een keer mee moeten gaan rijden om een gedachte te krijgen over hoe het werkt en belangrijker nog hoe je het zelf ervaart als je er mee rijdt.

Als je een afspraak wil maken is een testrit is op mijn Rekluse Honda mogelijk.( liggen alleen wel noppenbanden onder )

De mensen die het bij voorbaat denken beter te weten zonder ook maar ooit met de Rekluse gereden te hebben en denken dat het niets waard is mogen ook eens komen testrijden.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

adje schreef:De mensen die het bij voorbaat denken beter te weten zonder ook maar ooit met de Rekluse gereden te hebben en denken dat het niets waard is mogen ook eens komen testrijden.
Inderdaad heb ik maar 1 keer een stukje met een recluse gereden maar verder heb ik diep in de 80's Honda C90 gereden (zelfde principe) dus ik weet echt wel wat een automatische koppeling is. Ook heb ik een jaar of 2 een Honda Sabre 1100 gehad en daar zat dan weer een slipperclutch in dus ook dat effect ken ik vrij goed.

Ik weet dat ik nogal als een betwetertje kan overkomen maar wat denk je dat er aan mijn verhaal mogelijkerwijs niet klopt dan?

Overigens staat wat mij betreft het nut bij offroad niet ter discussie. Ik had van het weekend nog een lamme wijs en middelvinger dus wellicht dat ik er toch eens eentje wil proberen. Ik rij toch alleen nog maar offroad. Ik moet alleen nog een beetje wennen aan de prijs.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

speedphreax schreef:
adje schreef:De mensen die het bij voorbaat denken beter te weten zonder ook maar ooit met de Rekluse gereden te hebben en denken dat het niets waard is mogen ook eens komen testrijden.
Inderdaad heb ik maar 1 keer een stukje met een recluse gereden maar verder heb ik diep in de 80's Honda C90 gereden (zelfde principe) dus ik weet echt wel wat een automatische koppeling is. Ook heb ik een jaar of 2 een Honda Sabre 1100 gehad en daar zat dan weer een slipperclutch in dus ook dat effect ken ik vrij goed.

Ik weet dat ik nogal als een betwetertje kan overkomen maar wat denk je dat er aan mijn verhaal mogelijkerwijs niet klopt dan?

Overigens staat wat mij betreft het nut bij offroad niet ter discussie. Ik had van het weekend nog een lamme wijs en middelvinger dus wellicht dat ik er toch eens eentje wil proberen. Ik rij toch alleen nog maar offroad. Ik moet alleen nog een beetje wennen aan de prijs.
Deze post sloeg ook helemaal niet op jou hoor Erwin :?
Er zijn andere mensen die ik ken die er niets van moeten hebben maar die er verder ook niets van af weten.

Maar wat bedoel je met wennen aan de prijs ?

Vraag maar eens aan Pierre Karsmakers wat die van de Rekluse vindt ( de beste uitvinding sinds de schokbreker is uitgevonden )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

adje schreef: Maar wat bedoel je met wennen aan de prijs ?
Dat is meer iets wat ik zelf altijd heb. Ik vind het een hoop geld maar eigenlijk wil ik het wel hebben en als ik er dan 10 keer naar kijk en over twijfel dan valt het bedrag op een gegeven moment ook wel mee. Stukje gewenning en ontkenning dus.
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

waarschijnlijk staat dit reeds ergens, maar met de zoekfunctie vind ik niks: wat is eigenlijk de principiële werking van een autoclutch op de enduro??
0X
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

hornet911 schreef:waarschijnlijk staat dit reeds ergens, maar met de zoekfunctie vind ik niks: wat is eigenlijk de principiële werking van een autoclutch op de enduro??
hornet911 , kijk eens vooraan dit topic daar staat meer info over hoe het werkt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

adje schreef:
hornet911 schreef:waarschijnlijk staat dit reeds ergens, maar met de zoekfunctie vind ik niks: wat is eigenlijk de principiële werking van een autoclutch op de enduro??
hornet911 , kijk eens vooraan dit topic daar staat meer info over hoe het werkt.
:oops: Das iets wat ik nog wel eens wil proberen!! Ik denk niet dat ik het nodig heb, gewoon omdat ik niet weet hoe het werkt!! Als ik de reakties hoor van mensen die er al mee hebben gereden, dan lijkt dit wel een zéér goede investering!
0X
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

hornet911 schreef:
adje schreef:
hornet911 schreef:waarschijnlijk staat dit reeds ergens, maar met de zoekfunctie vind ik niks: wat is eigenlijk de principiële werking van een autoclutch op de enduro??
hornet911 , kijk eens vooraan dit topic daar staat meer info over hoe het werkt.
:oops: Das iets wat ik nog wel eens wil proberen!! Ik denk niet dat ik het nodig heb, gewoon omdat ik niet weet hoe het werkt!! Als ik de reakties hoor van mensen die er al mee hebben gereden, dan lijkt dit wel een zéér goede investering!
Ik zou zeggen , kom maar eens mijn kant op dan kan je het eens proberen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

folie schreef:Als je op een bocht afkomt, remt, gas dicht, dan ontkoppelt ie, en rem je toch niet meer af op de motor ? Vervolgens 1 of 2 keer terugschakelen, na de bocht weer (rustig) gas erop. De rekluse werkt dan niet alsof de koppeling 'plots aangrijpt', maar alsof 'god hem bedient'. Dat is heel iets anders. Anders heb je er in het terrein ook niet veel aan.
Magnifiek uitgedrukt,"alsof 'god hem bedient'" !
Die moet ik onthouden 8)
Beter een slecht karakter dan geen karakter
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

[quote="speedphreax"]
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.
....
[quote]
Ik snap wel hoe ze werken.
Ik laat bij naderen van een bocht altijd mijn koppeling opkomen bij het terugschakelen. Niet slim.
Ik heb me laten wijsmaken (Kenny Roberts) dat het beter is om met de koppeling in helemaal af te remmen en in te sturen, tot het weer tijd wordt om op het gas te gaan. Op dat punt laat je pas je koppeling weer opkomen. Misschien kan een automaat dat wel prima.
Dan wordt het een kwestie van bij het aanremmen gas dicht, een keer in de koppeling knijpen, ('handmatig overrulen')en niet meer aan het gas komen tot je weer wilt gaan accelereren.
De vraag is hoe soepel dat aangrijpen gebeurt als je (met nog een flinke snelheid) weer op het gas gaat. Hier zit denk ik voornamelijk het voordeel van een slipperclutch tov een auto clutch: je kunt bij de SC het restkoppel instellen, waardoor je motor (bijna) op het juiste toerental blijft. Klein beetje gas erbij en je koppeling neemt weer over.

De rekluse ontkoppelt zo te zien helemaal. Als je 'm met de hand overrulet zou je bij wijze van spreke 6 keer terug kunnen schakelen zonder iets te merken. Tot je weer gas geeft.
Als je met de rekluse gas begint te geven terwijl je in een te lage versnelling zit, dan remt ie dus af op de motor tot je toerental zover gestegen is dat je weer accelereert. (lijkt me ?) Dat gebeurt echter bliksemsnel, en de koppeling slipt daarbij, dus voor 1 versnelling te laag is het waarschijnlijk helemaal niet zo'n probleem.

Ik wil 'm in ieder geval wel eens een keer proberen. Adje, ik ga graag op je aanbod in. Ik benader je wel een keer voor een afspraak.
Plaats reactie