Noppy schreef:Ad,
Dan mag jij uitleggen wat een 'postie bike' is...
Nops
http://www.postiebikes.com/
Voor de liefhebbers.
Moderator: ghulst
Noppy schreef:Ad,
Dan mag jij uitleggen wat een 'postie bike' is...
Nops
navigator01 ,navigator01 schreef:Hallo,
ik ben wel geintresseer in zo'n z-start voor mijn WR450.
Ik hoor alleen maar positieve dingen over dat ding.
Wat kost zoiets, waar kan ik dat krijgen en hoe snel kan ik hem in huis hebben?
Ik hoor alleen niets van de z.g. perch adjuster.
Zit die er gewoon bij of is dat eigenlijk niet nodig?
Alvast bedankt voor julie reactie(s).
Het lijkt me geen kwestie van voorkeur. Een slipperclutch heeft een heel ander doel dan een automatische koppeling als de recluse. Een slipperclutch wordt gebruikt om sterk afremmen op de motor tegen te gaan en dat helpt je enorm om je achterwiel onder controle te houden bij het remmen zodat je hem in zo'n mooie typische SM slide kan brengen. Ik denk dus dat een recluse gewoon haast geen zin heeft op een SM. Het enige voordeel dat ik me kan indenken is dat je hem niet dood kunt remmen (is mij een keer gebeurd in een race). Ik vraag me overigens af wat de recluse doet als je hard een bocht inremt en je het achterwiel iets blokkeert. Ik hoop niet dat hij dan blijft vrijlopen tot je weer gas geeft want dan zou hij bij SM alleen maar in de weg zitten. Levensgevaarlijk zou ik zelfs durven stellen...folie schreef:Ik twijfel. Ik heb wat supermoto gasten gehoord die de voorkeur gaven aan een 'slipper clutch'. Die blijft waarschijnlijk handbediend maar voorkomt afremmen op de motor.
Heeft iemand al supermoto ervaring met een rekluse ?
folie schreef:Ik snap nog steeds niet waarom het bij off road wel zou helpen en bij supermoto niet. Dit staat erover op de rekluse site ivm supermoto:navigator01 schreef: Ik denk alleen niet dat het geschikt is voor SM. Als je de koppeling aantrekt, kun je hem daarna gewoon loslaten. Hij blijft vrij totdat je weer gas geeft en remt dan pas weer op de motor. Zal wel even wennen zijn, maar dat komt wel goed. Ik kan me voorstellen dat dat bij SM gevaarlijk is.
The rekluse clutch can also be adjusted to act as a slipper clutch. Corner exit speed is typically better because the z-Start "feathers" the clutch perfectly every time. The z-Start is virtually stall proof and even after a crash, most bikes can be picked up and ridden away quickly without fear of stalling.
Wederom denk ik dat het compleet anders is.folie schreef: The rekluse clutch can also be adjusted to act as a slipper clutch. Corner exit speed is typically better because the z-Start "feathers" the clutch perfectly every time. The z-Start is virtually stall proof and even after a crash, most bikes can be picked up and ridden away quickly without fear of stalling.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen. Je idee van een slipperclutch klopt niet helemaal. Een slipperclutch gebruik je feitelijk om bruut terug te kunnen schakelen en daarbij niet alle kracht van het afremmen op de motor op je achterwiel te laten komen. Bij hard afremmen op de motor zorgt het slip mechanisme ervoor dat hij de koppeling gecontroleerd laat slippen. Hierdoor zal het toerental niet erg stijgen als je hem ineens twee versnellingen terugtrapt (niet ongewoon bij SM) en hou je mooi gecontroleerd grip op je achterwiel. Het slip mechanisme in een slipperclutch werkt ook alleen maar bij remmen op de motor. Als je gas geeft zal hij nooit slippen. In de praktijk wordt dit bewerkstelligd door een soort van vrijloop in de koppeling te maken waardoor hij bij afremmen op de motor slechts een paar koppelingsplaten meeneemt. De krachten die bij het heftig afremmen op de motor vrijkomen zijn te hoog voor die paar platen waardoor hij automatisch gaat slippen. Bij gasgeven worden wel alle koppelingsplaten meegenomen.folie schreef:Maar een rekluse WERKT toch ook als een soort slipperclutch ?
Als je op een bocht afkomt, remt, gas dicht, dan ontkoppelt ie, en rem je toch niet meer af op de motor ? Vervolgens 1 of 2 keer terugschakelen, na de bocht weer (rustig) gas erop. De rekluse werkt dan niet alsof de koppeling 'plots aangrijpt', maar alsof 'god hem bedient'. Dat is heel iets anders. Anders heb je er in het terrein ook niet veel aan.
Een nadeel dat ik zie, is dat je je moet aanwennen om bij het terugschakelen niet met het gas te 'blippen' want daarmee schakel je de koppeling (=motorrem) in. Daar valt nog wel mee te leven.
Verder vraag ik me af wat er gebeurt als je per ongeluk je achterwiel een keer blokkeert. Volgens mij niet zo veel.
Tenslotte vraag ik me nog af of de vrijloopweerstand instelbaar is (zoals bij een slipperclutch) of alleen het moment waarbij ie ontkoppelt/aangrijpt.
Inderdaad heb ik maar 1 keer een stukje met een recluse gereden maar verder heb ik diep in de 80's Honda C90 gereden (zelfde principe) dus ik weet echt wel wat een automatische koppeling is. Ook heb ik een jaar of 2 een Honda Sabre 1100 gehad en daar zat dan weer een slipperclutch in dus ook dat effect ken ik vrij goed.adje schreef:De mensen die het bij voorbaat denken beter te weten zonder ook maar ooit met de Rekluse gereden te hebben en denken dat het niets waard is mogen ook eens komen testrijden.
Deze post sloeg ook helemaal niet op jou hoor Erwinspeedphreax schreef:Inderdaad heb ik maar 1 keer een stukje met een recluse gereden maar verder heb ik diep in de 80's Honda C90 gereden (zelfde principe) dus ik weet echt wel wat een automatische koppeling is. Ook heb ik een jaar of 2 een Honda Sabre 1100 gehad en daar zat dan weer een slipperclutch in dus ook dat effect ken ik vrij goed.adje schreef:De mensen die het bij voorbaat denken beter te weten zonder ook maar ooit met de Rekluse gereden te hebben en denken dat het niets waard is mogen ook eens komen testrijden.
Ik weet dat ik nogal als een betwetertje kan overkomen maar wat denk je dat er aan mijn verhaal mogelijkerwijs niet klopt dan?
Overigens staat wat mij betreft het nut bij offroad niet ter discussie. Ik had van het weekend nog een lamme wijs en middelvinger dus wellicht dat ik er toch eens eentje wil proberen. Ik rij toch alleen nog maar offroad. Ik moet alleen nog een beetje wennen aan de prijs.
Dat is meer iets wat ik zelf altijd heb. Ik vind het een hoop geld maar eigenlijk wil ik het wel hebben en als ik er dan 10 keer naar kijk en over twijfel dan valt het bedrag op een gegeven moment ook wel mee. Stukje gewenning en ontkenning dus.adje schreef: Maar wat bedoel je met wennen aan de prijs ?
hornet911 , kijk eens vooraan dit topic daar staat meer info over hoe het werkt.hornet911 schreef:waarschijnlijk staat dit reeds ergens, maar met de zoekfunctie vind ik niks: wat is eigenlijk de principiële werking van een autoclutch op de enduro??
Das iets wat ik nog wel eens wil proberen!! Ik denk niet dat ik het nodig heb, gewoon omdat ik niet weet hoe het werkt!! Als ik de reakties hoor van mensen die er al mee hebben gereden, dan lijkt dit wel een zéér goede investering!adje schreef:hornet911 , kijk eens vooraan dit topic daar staat meer info over hoe het werkt.hornet911 schreef:waarschijnlijk staat dit reeds ergens, maar met de zoekfunctie vind ik niks: wat is eigenlijk de principiële werking van een autoclutch op de enduro??
Ik zou zeggen , kom maar eens mijn kant op dan kan je het eens proberen.hornet911 schreef:Das iets wat ik nog wel eens wil proberen!! Ik denk niet dat ik het nodig heb, gewoon omdat ik niet weet hoe het werkt!! Als ik de reakties hoor van mensen die er al mee hebben gereden, dan lijkt dit wel een zéér goede investering!adje schreef:hornet911 , kijk eens vooraan dit topic daar staat meer info over hoe het werkt.hornet911 schreef:waarschijnlijk staat dit reeds ergens, maar met de zoekfunctie vind ik niks: wat is eigenlijk de principiële werking van een autoclutch op de enduro??
Magnifiek uitgedrukt,"alsof 'god hem bedient'" !folie schreef:Als je op een bocht afkomt, remt, gas dicht, dan ontkoppelt ie, en rem je toch niet meer af op de motor ? Vervolgens 1 of 2 keer terugschakelen, na de bocht weer (rustig) gas erop. De rekluse werkt dan niet alsof de koppeling 'plots aangrijpt', maar alsof 'god hem bedient'. Dat is heel iets anders. Anders heb je er in het terrein ook niet veel aan.