xl500 trouble

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
jooost
Berichten: 4
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 20:36
Locatie: amstedam

ik heb net een XL500 gekocht (ouwetje). Tijdens de proefrit (relatief koude motor) bleefr het gas een beetje hangen, dwz hij kwam niet helemaal terug naar stationairmaar bleef haken op 2000. Een dotje gas hielp. Ik heb daarnet 40km gereden en nu blijft ie hangen op 3 a 4000. Dotje gas helpt ook niet meer. En loopt(hierdoor) redelijk heet. met starten slaat ie regelmatig terug. Ik dacht zelf misschien dat het aan de vervroeger zou kunnen liggen of anders de afstelling van de carburateur. volgens mij kan het de gaskabel niet zijn want dat zijn er namelijk twee, eentje voor open en een voor sluit. Ideeen? (voor ik de boel opensloop)
:( :?: :) :shock:
Ik snap er ook nooit wat van.......
johanb
Berichten: 174
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 20:06
Locatie: M'gestel

klepspeling?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ik zou de carburateur er maar afhalen en alle afdichtingen en sproeiers controleren en schoonmaken. Klinkt als een gevalletje "valse lucht".

Controleer in ieder geval of de gasschuif helemaal dichtgaat, zelf met een return kabel kan deze wel blijven hangen als de kabel gerafeld is.

Is dit een type met een dubbele carburateur en gefaseerde bediening van de gasschuiven?
jooost
Berichten: 4
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 20:36
Locatie: amstedam

Klepspeling....Zijn dit de normale verschijnselen?
Ik heb net weer een rondje gereden.... hij start erg moeiljik als ie half warm is. Slaat ook heel enthousiast terug. Het "stationair" rpm was weer gedaald naar 2000. zucht.
Ik snap er ook nooit wat van.......
jooost
Berichten: 4
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 20:36
Locatie: amstedam

Wortel schreef:Ik zou de carburateur er maar afhalen en alle afdichtingen en sproeiers controleren en schoonmaken. Klinkt als een gevalletje "valse lucht".

Controleer in ieder geval of de gasschuif helemaal dichtgaat, zelf met een return kabel kan deze wel blijven hangen als de kabel gerafeld is.

Is dit een type met een dubbele carburateur en gefaseerde bediening van de gasschuiven?
goede vraag.. hij is van 83 en heeft volgens mij een pomp die een dot extra benzine geeft. Ik ga in ieder geval de carb goed bekijken voor ik aan het blok begin. T zou heel fijn zijn als het gewoon een kabeltje is. Ik ben alleen bang dat hij dan geen warme start problemen zou hebben. Had ik al gezegd dat ie niet helemaal lekker door trekt en onregelmatig is?
dank voor je reaktie
joost
Ik snap er ook nooit wat van.......
JeeWee
Berichten: 64
Lid geworden op: ma nov 01, 2004 12:59
Locatie: Elst (gelderland)
Contacteer:

Ik weet niet of deze carb ook zo'n ding heeft maar MENGSELREGELSCHROEF
Oftewel dat piepkleine schroefje, vaak aan de onderkant, die de mengselverhouding bepaalt.
Als die bij mij verkeerd staat heb ik hetzelfde zakt niet of langzaam terug naar stationair en pakt slecht op.

Groeten jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
jooost
Berichten: 4
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 20:36
Locatie: amstedam

OKOK,
ik ben zwak geweest. ik heb m vanmorgen weggebracht om m in ieder geval even goed af te laten stellen.(door iemand die de juiste apparatuur heeft). hopenlijk doet ie het dan beter. Anders kan ik alsnog aan de slag.
Dat van die mengselverhouding klinkt goed! Dan zou ie het zometeen weer goed moeten doen... :D

ik laat wel weten hoe het afloopt.
Ik snap er ook nooit wat van.......
Plaats reactie