Hallo mede noppers ik zit ff met een vraagje of het normaal is dat de radiateur er koelvloeistof uit spuit na een rondje crossen op de baan.
Het gaat hier om een KTM 520SX van 2002
Ik had een rondje gereden op de baan en kwam terug en ik had het idee dat mijn motorblok wel erg veel warmte afgaf en zo warm was het buiten niet afgelopen zondag en na een tijd niet meer gecrossed te hebben ging ik ook niet zo hard over de baan heen maar goed ik dacht na mijn motor uitgezet te hebben laat ik ff de radiateur dop losdraaien dus deed dat........ fout dussss toen spoot de koelvloeistof er met grote druk uit.
Maar mijn vraag is dat normaal of niet??....... het viel mij ook al op dat de uitlaatbochten blauw waren geworden (ik heb ze laatst helemaal schoon gemaakt) ik heb laatst hier een topic over gelezen waarom de uitlaat bochten blauw worden en dat was omdat de carberateur afstelling niet goed staat maar dan kan het motorblok toch niet zo heet worden?? of zie ik dat verkeerd!!!
Ik hoop wat tips te krijgen van jullie.
Grtjes joop.
radiateur spoot water eruit
Moderator: ghulst
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Dat de koelvloeistof eruit spuit is normaal.
En ik denk dat je motor te arm loopt, dus een grotere hoofdsproeier zou er voor moeten zorgen dat de motor koeler blijft.
En ik denk dat je motor te arm loopt, dus een grotere hoofdsproeier zou er voor moeten zorgen dat de motor koeler blijft.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34
dat is normaal dat het eruit spuit (want door het rijde vangt de motor/ radiateur koudheid/wind op en dan zet de koelvloeistof uit)
en omdat je blok zo heet word is voor mij ook een vraag . ik denk te arm zoals mxrider zegt
Suc6 !
groeten
en omdat je blok zo heet word is voor mij ook een vraag . ik denk te arm zoals mxrider zegt
Suc6 !
groeten
Honda Cr125
Dat het eruit spuit na 1 ronde is in die mate normaal dat het koelcircuit onder druk komt bij het op temperatuur komen van de koelvloeistof.
Zoals je wel weet kan een vloeistof hogere temperaturen aan bij het onder druk brengen (principe van een snelkookketel)
Water kookt bij 100°C bij normale atmosferische omstandigheden (1 Bar) op zeespiegelniveau, maar het kookpunt wordt > 100°C indien je de druk opvoert (of < 100°C als de druk afneemt)
Na 1 ronde lijkt me wel erg snel. Zeker omdat de motor dan absoluut nog niet op temperatuur kan zijn (SX heeft nl. geen thermostaat --> lange opwarmtijd bij winterse temperaturen) Dat is dus niet normaal.
Zit er misschien gewoon water in je circuit ? Dat dan gedeeltelijk bevroren was ????
Jo VdB
Zoals je wel weet kan een vloeistof hogere temperaturen aan bij het onder druk brengen (principe van een snelkookketel)
Water kookt bij 100°C bij normale atmosferische omstandigheden (1 Bar) op zeespiegelniveau, maar het kookpunt wordt > 100°C indien je de druk opvoert (of < 100°C als de druk afneemt)
Na 1 ronde lijkt me wel erg snel. Zeker omdat de motor dan absoluut nog niet op temperatuur kan zijn (SX heeft nl. geen thermostaat --> lange opwarmtijd bij winterse temperaturen) Dat is dus niet normaal.
Zit er misschien gewoon water in je circuit ? Dat dan gedeeltelijk bevroren was ????
Jo VdB
Jo VdB schreef
Ik heb in die ronde rijden ook eigelijk meer stil gestaan (geen conditie hahaha) met draaiende motor dan gereden....... en nee er zat geen water in mn radiateur er zit van dat ice coolant in dat spul wat garandeerd dat de motor beter gekoeld wordt
Ik heb zelf ook eerder het vermoeden dat de carb te zuinig afgesteld staat en dat daardoor de motor te heet word vandaar ook weer die blauwe uitlaatbochten (denk ik) en ik heb laatst ook hier op het forum iets neergezet waarom mijn motor knalt en vlammetjes uit de uitlaat spuwt als ik het gas dichtdraai en dat vind ik sinds afgelopen zondag ook erger geworden.
Ik heb al JST motoren hier in giessenburg gebeld om te vragen wat het afstellen kost en daar schrok ik ook ff van kost rond de 80 euro
Weet iemand misschien een adresje om het wat goedkoper te laten doen?? want ik ga er zelf niet aan lopen draaien aan die sproeiers enzo.
(dit was even een vraagje tussendoor trouwens)
Na 1 ronde lijkt me wel erg snel. Zeker omdat de motor dan absoluut nog niet op temperatuur kan zijn (SX heeft nl. geen thermostaat --> lange opwarmtijd bij winterse temperaturen) Dat is dus niet normaal.
Zit er misschien gewoon water in je circuit ? Dat dan gedeeltelijk bevroren was ????
Jo VdB
Ik heb in die ronde rijden ook eigelijk meer stil gestaan (geen conditie hahaha) met draaiende motor dan gereden....... en nee er zat geen water in mn radiateur er zit van dat ice coolant in dat spul wat garandeerd dat de motor beter gekoeld wordt
Ik heb zelf ook eerder het vermoeden dat de carb te zuinig afgesteld staat en dat daardoor de motor te heet word vandaar ook weer die blauwe uitlaatbochten (denk ik) en ik heb laatst ook hier op het forum iets neergezet waarom mijn motor knalt en vlammetjes uit de uitlaat spuwt als ik het gas dichtdraai en dat vind ik sinds afgelopen zondag ook erger geworden.
Ik heb al JST motoren hier in giessenburg gebeld om te vragen wat het afstellen kost en daar schrok ik ook ff van kost rond de 80 euro
Weet iemand misschien een adresje om het wat goedkoper te laten doen?? want ik ga er zelf niet aan lopen draaien aan die sproeiers enzo.
(dit was even een vraagje tussendoor trouwens)
80 euro vind ik nog een normale prijs hoor, als ik zie hoe lang ik aant afstellen ben, want t'is gewoon een principe van veel uitproberen. En als die jongens al 40 euro per uur rekenen...mudface schreef:
Ik heb al JST motoren hier in giessenburg gebeld om te vragen wat het afstellen kost en daar schrok ik ook ff van kost rond de 80 euro
Maar sproeiers veranderen is echt niet het moeilijkste werk hoor, probeer een werkplaatshandboek te krijgen en ga zelf aan de slag!
(Of doe het met hulp van iemand die er verstand van heeft of hulp van dit forum)
afstellen is puur op het gevoel, het enige wat je nodig hebt is een doosje sproeiers en natuurlijk veel feeling
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Ja, als je meer stilstaat dan rijdt is het ook logisch dat de KTM na 1 ronde al zeer warm wordt , als je stilstaat is de koeling via de de radiatuer ongeveer nihilmudface schreef:Ik heb in die ronde rijden ook eigelijk meer stil gestaan (geen conditie hahaha) met draaiende motor dan gereden.......
Dat hij zondag warmer afgesteld leek klopt ook, omdat hoe kouder het is hoe armer de motor. Ik zou echter in jou geval eerst eens proberen de 520 eerst iets meer benzine te geven via de de benzine/lucht mengsel schroef welke aan de onderkant van de carburatuer zit en dan denk ik dat de 520 voor jou weer perfect loopt
Liep ie voorheen wel goed ?
Dan is er iets anders aan de hand en moet je geen sproeiers gaan verwisselen. Meer kans dat er eentje verstopt zit. Meestal de stationairsproeier, die is daar 't gevoeligst voor. Krijg je inderdaad blauwe bochten door, knallen in de uitlaat bij afremmen op de motor, en een te hete motor.
5 a 10 minuutjes werk. Kind ken de was doen.
Dan is er iets anders aan de hand en moet je geen sproeiers gaan verwisselen. Meer kans dat er eentje verstopt zit. Meestal de stationairsproeier, die is daar 't gevoeligst voor. Krijg je inderdaad blauwe bochten door, knallen in de uitlaat bij afremmen op de motor, en een te hete motor.
5 a 10 minuutjes werk. Kind ken de was doen.
Ik heb hem een paar maanden geleden gekocht die motor en na 2 x op de baan te hebben gereden begon hij te knallen ik heb dat ook hier gevraagd maar volgens de meeste kon dat geen kwaad dat knallen.folie schreef:Liep ie voorheen wel goed ?
Dan is er iets anders aan de hand en moet je geen sproeiers gaan verwisselen. Meer kans dat er eentje verstopt zit. Meestal de stationairsproeier, die is daar 't gevoeligst voor. Krijg je inderdaad blauwe bochten door, knallen in de uitlaat bij afremmen op de motor, en een te hete motor.
5 a 10 minuutjes werk. Kind ken de was doen.
Verder loopt hij stationair goed slaat niet af zelfs niet als ik gevallen ben en de motor plat ligt dus denk ik zelf (en ik weet niet egt veel) dat het dan niet aan de stationair sproeier liggen kan.
Maar ik heb nu weer een nieuwe vraag hihihihi aan de linkerkant van de carberateur (het is een keihin carb) vlak boven de vlotterkamer daar zit een zwart plastic knopje/stelschroef en aan de rechterkant van de carb gaat dat stelschroefje over in een zwart slangetje......... nou wilde ik ff weten waar dat voor dient is dat de lucht/benzine toevoer af te stellen??
Sorry jongens voor mijn ontwetendheid daarom zijn deze forums in het leven geroepen hoop ik
Ik zit er ook zelf over na te denken om die carb uit elkaar te halen en schoon te maken dat ken ik gelukkig nog wel hahaha maar ik sta uiteraard open voor verdere suggesties zonder eerst de carb uit elkaar te trekken.
Mudface, zoal al eerder gezegd ik zou ook eens naar de benzine/luchtmengsel schroef instelling kijken, welke aan de onderkant van de carburateur zit. Deze is zo niet zichtbaar en alleen te verstellen met speciaal gereedschap of misschien met een speciaal klein schroevedraaiertje.Klx300R schreef:is de ralenti vijs, voor je stationait toerental te regelen
Mudface, zoal al eerder gezegd ik zou ook eens naar de benzine/luchtmengsel schroef instelling kijken, welke aan de onderkant van de carburateur zit. Deze is zo niet zichtbaar en alleen te verstellen met speciaal gereedschap of misschien met een speciaal klein schroevedraaiertje.[/quote]
Ok bedankt joop ik heb hem gevonden, ik zou hem zaterdag iets meer benzine geven (dus schroefje ietsje naar links draaien) ik kan het niet nu uit proberen want ik woon op een flat en mn motor staat in de huiskamer hier......... zouden de buren niet fijn vinden denk ik whahaha maar ik gaat zaterdag wel wat experimenteren totdat hij beter gaat lopen ........lukt dat niet dan breng ik hem wel weg om het te laten doen.
P.S ik heb de hoofdsproeier er ook uitgedraait en dat is een 192 hoofdsproeier dat is wel goed toch dacht ik?
Ik hoor het wel weer (word wel een lang topic zo zeg pffttt hihihi)
Groetjes mudface
Ok bedankt joop ik heb hem gevonden, ik zou hem zaterdag iets meer benzine geven (dus schroefje ietsje naar links draaien) ik kan het niet nu uit proberen want ik woon op een flat en mn motor staat in de huiskamer hier......... zouden de buren niet fijn vinden denk ik whahaha maar ik gaat zaterdag wel wat experimenteren totdat hij beter gaat lopen ........lukt dat niet dan breng ik hem wel weg om het te laten doen.
P.S ik heb de hoofdsproeier er ook uitgedraait en dat is een 192 hoofdsproeier dat is wel goed toch dacht ik?
Ik hoor het wel weer (word wel een lang topic zo zeg pffttt hihihi)
Groetjes mudface
want ik woon op een flat en mn motor staat in de huiskamer hier......... [/quote]mudface schreef:Mudface, zoal al eerder gezegd ik zou ook eens naar de benzine/luchtmengsel schroef instelling kijken, welke aan de onderkant van de carburateur zit. Deze is zo niet zichtbaar en alleen te verstellen met speciaal gereedschap of misschien met een speciaal klein schroevedraaiertje.
Alleen een trap natuurlijk
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Alleen een trap natuurlijk[/quote] nee we hebben 2 liften hier gassengassen schreef:want ik woon op een flat en mn motor staat in de huiskamer hier.........mudface schreef:Mudface, zoal al eerder gezegd ik zou ook eens naar de benzine/luchtmengsel schroef instelling kijken, welke aan de onderkant van de carburateur zit. Deze is zo niet zichtbaar en alleen te verstellen met speciaal gereedschap of misschien met een speciaal klein schroevedraaiertje.