Electronica in de carb?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
wesley
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:02

Ik heb om mijn suzuki RM125 uit 2000 een keihin carb.
Er loopt naar de carb ook n soort snoer..
weet iemand wat dit kan zijn??? :roll:
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

heb je ook een instructie handleiding erbij?
mischien van een gasklep positie sensor?
wesley
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:02

neej de carb zat erop toen ik hem kogt:)
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Kan even niet op de naam komen, maar dat is een systeem dat voor de juiste hoeveelheid benzine zorgt in combinatie met de ontsteking.

Inderdaad een soort elektronische carburateur.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

(TPS) trotthle position sensor

Het past het onsteektijstip aan, regelt niets aan de hoeveelheid brandstof
wesley
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:02

Khad ook al iets gehoord dat het iets is dat op n bepaald aantal toeren nog net iets meer bensine de cilinder in pomp sodatii hem ineens helemaal doortrekt...sgijnt dat het ook vaak op de KTM`s sit kan dat?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

wesley schreef:Khad ook al iets gehoord dat het iets is dat op n bepaald aantal toeren nog net iets meer bensine de cilinder in pomp sodatii hem ineens helemaal doortrekt...sgijnt dat het ook vaak op de KTM`s sit kan dat?
zeker beetje last van dislectie? tps heeft niets te maken met benzine, zorgt ervoor dat er in lage toeren een zwaardere ontsteking is voor meer macht en de kans kleiner te maken dat je dood valt, je kan die gewoon ook afkoppelen,bij sommige overbruggen, als je moet overbruggen zal je het snel voelen,dan plafoneert de motor in middentoeren ongeveer (zo lijkt het)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Wel, wie de basis van een klassiek ontstekingssysteem kent, die weet dat er steeds een vacuümvervroeging en centrifugaalvervroeging op deze systemen zit.

Dit wil zeggen dat wanneer de motor een rijker mengsel binnen heeft, en/of meer toeren draait, deze meer voorontsteking moet krijgen.

Dezer dagen gebeurt dit met een toerental sensor voor het toerental en een TPS voor het mengsel. Deze TPS meet alleen de stand van de gasklep en dus de hoeveelheid mengsel. Deze wijzigt hier niks aan!

Greetzzz
0X
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Bij mij kan er dus duidelijk wel iets afgeregeld worden, maar ik zou niet weten wat het is...

De gasklepstandsensor is met de rode pijl aangegeven.

Maar wat is dat blauw omcirkelde?
En wat doet het?
Dat buisje is hol van binnen, lijkt mij toch iets om het mengsel aan te passen.

Afbeelding
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ben het eens met Rudy!

Had het inderdaad even andersom!
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

De rode pijl is (TPS) trotthle position sensor (sensor regelt niets, meet alleen en stuurd door naar meeteenheid)
omcirkelde is een powerjet, spuit in wanneer je volgas geeft bij lage toerentallen.
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Rudy schreef:De rode pijl is (TPS) trotthle position sensor (sensor regelt niets, meet alleen en stuurd door naar meeteenheid)
omcirkelde is een powerjet, spuit in wanneer je volgas geeft bij lage toerentallen.
Sensor verhaal is me wel bekend :wink:

Maar waar is die powerjet voor nodig dan?

Motor loopt toch ook prima zonder powerjet? :D
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Powerjet zorgt ervoor dat je motor bij langdurig volgas (op een constant hoog toerental) genoeg benzine krijgt. Normaalgesproken is dit niet het geval omdat het vacuum bij volgas op een constant toerental veel lager wordt.
Plaats reactie