motor gebruikt bijwijze van, meer olie dan benzine!?!

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

Een vraag,

ik heb een KTM LC4 600 uit '92... Maar mijn oliepeil zakt best aardig na een stukje rijden... Ik ben een beginner dus vraag niet veel van mijn motor (ik rij best rustig zeg maar) Hoogstwaarschijnlijk heeft er eerst minerale olie ingezeten, nu heb ik er synthetische ingedaan (incl. nieuwe filters).

Echter is het probleem dat het oliepeil zakt na een stukje rijden, ik heb hier met een paar mensen over gehad (oa mensen die goed bekend zijn met ktm) die melden me dat waarschijnlijk, of de zuigerveer vast zit of tenminste niet goed zn werk doet, of dat de klepgeleiding niet goed werkt. Er werd me ook gezegt, dat de motor het waarschijnlijk al langer heeft gehad, maar omdat ik er nu synthetisch olie in heb gedaan dat het eruit is gekomen. Hij vertelde me ook dat, als ik het oliepeil maar goed in de gaten hou, er best mee door kan rijden op de hoop dat de zuigerveer los komt. Omdat ik zelf toch niets merk van het vermogen verlies en ik vraag niet veel van de motor als beginner... (rij geen wedstrijden ofzo)

na lang verhaal, mijn vraag :wink: heeft iemand ervaring met dit probleem? en wat is aan te raden, omdat ik wil genieten van het rijden en niet veel geld heb uit te geven... Zou ik er gewoon mee door kunnen rijden en oliepeil goed in de gaten houden of er iets aan doen??

Sorry voor het lange verhaal... maar ik kon het niet korter uitleggen :wink:

Alvast bedankt,

groeten dave
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Volgens mij moet je er gewoon weer heel snel halfsyntheet in gooien als je als zo lang op minerale olie hebt gereden. Je zou zelfs lagerschade op kunnen lopen indien je de motor een beetje belast!

Bij een nieuwe motor: inrijden op halfsyntheet, na 50, 100 of 250 km olie en filters wisselen, misschien nog één keer voor 100 km halfsyntheet en daarna volsyntheet, afhankelijk of je een Husaberg, KTM of DRZ rijdt!

De DRZ kan trouwens gewoon op halfsyntheet blijven doorrijden, da's geen punt. Een rustige rijder op een KTM vast ook wel.

Samenvattend: je bent te laat met volsyntheet rijden, bespaar je zelf een hoop geld en technische mankementen.

Noppy
P.S. http://www.fazer.nl/phpBB2/viewtopic.ph ... ff6aa5c88f
:toost:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Noppy schreef:heel verhaal
Heeft niets te maken met vol, half of geen syntheet

morgen ben ik nuchter en zal ik proberen wat uit te lechen
Afbeelding
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zot schreef:
Noppy schreef:heel verhaal
Schitterende quote Zot, zo veelzeggend in zo weinig woorden ben ik nog nooit gequote :D
:toost:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Noppy schreef:
Zot schreef:
Noppy schreef:heel verhaal
Schitterende quote Zot, zo veelzeggend in zo weinig woorden ben ik nog nooit gequote :D
Ja :lol:
Ro dronken is erg grappig :lol:
Kijken jullie nu ook zo uit naar zijn uitleg..... :?:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

huskie schreef:
Noppy schreef:
Zot schreef:
Schitterende quote Zot, zo veelzeggend in zo weinig woorden ben ik nog nooit gequote :D
Ja :lol:
Ro dronken is erg grappig :lol:
Kijken jullie nu ook zo uit naar zijn uitleg..... :?:
ok,

Elke goede motorfietsolie zit dope in.

De aanduidingen half syntheet, volsyntheet en mineraal zeggen tegenwoordig alleen nog maar iets over de hoeveelheid dopes die erin zitten. Niet eens over welk type dopes.

Zo was b.v. motorex topspeed 2 jaar geleden nog een half syntheet en is het nu een volsyntheet terwijl het exact dezelfde olie is gebleven. Raar?

Nee hoor. De eisen die aan volsyntheet worden gesteld zijn gewijzigt, waardoor het plotseling aan de andere kant van het lijntje kwam :)

Even over TS zijn probleem. Hoeveel olie gebruikt die exact?
Afbeelding
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

thanks dat jullie mijn lange verhaal lezen...

ik heb de motor gekocht net voor de kerst, toen had ie 7 jaar stil gestaan, en zat er, denken we, minerale in... de rubber van carba naar luchtfilter was gescheurt deze heb ik ook moeten vervangen, dus we denken dat ie stof heeft gehad toen zij er nog meegereden hebben.. door de stof wellicht ingesleten of zoiets en met die dikkere olie hebben ze dat niet echt gemerkt... nu gebruik ik die synthetische, en komt het er wel tussendoor... hij rookt ook lichtjes blauw/grijs...

ik ben zelf echt een beginner.. van de zomer mijn rijbewijs gehaald omdat ik wilde gaan crosser (vader heeft vroeger zijspan gecrosst, met paplepel beetje ingegoten) maare hij heeft na al die jaren er ook geen kijk meer op... maar als ik een uurtje of 2 gewoon door de bossen heb gecrosst, dus niet door losse zand ofzo dan is er denk ik, als je kijkt naar het peilstokje (van de platte kant, meetgebied) dan is daar denk ik zn kwart tot de helft uit... zal zn 200 ml zijn ofzo!?! tenminste dat gok ik...

maar het is wel erg dan als je van minerale naar synthetische gaat?

alvast, thanks voor jullie reacties

groet dave
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

davito schreef:thanks dat jullie mijn lange verhaal lezen...
Beetje jammer dat je de antwoorden niet goed leest.
davito schreef: maar het is wel erg dan als je van minerale naar synthetische gaat?
Nee.

Welke olie zit er exact in?

Rookt ie warm net zo erg als koud?
Afbeelding
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

zit, 4t sport 10w40 synthetic in van BO Motor-oil

en ie rookt eigenlijk iets meer als ie warm is... als ie net gestart is valt het mee...

roken doet ie dan niet extreem ofzo hoor, het valt mee...
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

davito schreef:zit, 4t sport 10w40 synthetic in van BO Motor-oil

en ie rookt eigenlijk iets meer als ie warm is... als ie net gestart is valt het mee...

roken doet ie dan niet extreem ofzo hoor, het valt mee...
Pak de volgende keer een goede olie. KTM doet zelf motorex erin.

Verder is het meestal zo dat als ie warm meer rookt dat het de carter ontluchting is. Peil je wel met de stok ingedraaid?
Afbeelding
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

rookt hij bij gas geven of bij gas lossen of beiden?
0X
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

Bij JH Motors, Ktm dealer in gemert, zeiden ze me dat het niets uit maakte welke olie vandaar dat ik BO motor oil erin gedaan heb...

en ze zeiden me ook dat je moet peilen zonder de dop erin te draaien, hehe stel dat het niet moet... heb ik zkers steeds TE veel olie erin..

hij rookt, en als ie stationair loopt maar ook bij het gas geven, maar als je het gas vasthoudt valt het ook mee... bij het los laten rookt ie niet... dan knalt ie soms maar dat ligt aan de uitlaat... die is gescheurd geweest, gelast maar nog niet goed zat denk ik
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

heb je die nieuwe olie als eens afgelaten?
om effectief te kijken hoeveel er nog in het blok zit.

mijn '90 LC4 had vroeger een probleem waarbij de olie in de cylinder bleef zitten (cylinder en versnellingsbak zijn gescheiden, maar gebruiken dezelfde olie).
Bij die oude LC4's zitten er onderaan 2 kanaaltjes die met een kogeltje afgesloten wordens telkens de zuiger omhoog gaat.
Gaat de zuiger naar beneden, dan gaan die kanaaltjes open en wordt de olie via de filters terug naar de versnellingsbak gepompt.
Als die gaatjes dichtzitten (of de kogeltjes zitten vast), dan blijft de olie in de cylinder en zal hij naar buiten geforceerd worden.

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

oke ik zal eens gaan kijken hoeveel er nu nog in zit, heb ik dus nog niet gedaan!
Er werd hierboven ook gevraagd ik wel met de peilstok ingedraaid peil!? maar das toch nooit, je moet toch peil zonder er in te draaien?

dat van die kanaaltjes is wel een goeie! maar heeft toevallig iemand een werkhandboek van de LC4? type GS 600 LC 4 uit 1992??
zou wel makkelijk zijn als er tekeningen van zijn, wordt het allemaal misschien iets duidelijker!

alvast bedankt,

groet dave
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

davito schreef:oke ik zal eens gaan kijken hoeveel er nu nog in zit, heb ik dus nog niet gedaan!
Er werd hierboven ook gevraagd ik wel met de peilstok ingedraaid peil!? maar das toch nooit, je moet toch peil zonder er in te draaien?
Das bij japanse motoren. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je bij die an jou hem in moest draaien.
Afbeelding
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

ik heb eens nagevraagd over het peilen van mijn ktm lc4 maar je moet peilen zonder de dop in te draaien... dan zit er genoeg olie op... heb ook de olie afgelaten en er zat zoals ook vermeldt wordt op het blok, 1,5 liter olie in... Het kogeltje heb ik ook schoongemaakt... deze leek niet vast te zitten, kwam er gewoon uit!

Als een paar keer pomp, met de kleppen open dan bouwt ie al onderdruk op.. sist als je de peildop losdraait... dus ik denk toch dat het de olieschraapveer is ofzo die vast zit.. het wordt in ieder geval toch sleutelen, blok open trekken en kijken wat er loos is!!

evengoed bedankt voor de reacties!

groet,
dave

ps weet iemand hoe ik aan werkplaatsboeken van deze ktm kom?
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

je zegt dat hij 7 jaar stil gestaan heeft...verwacht zelf dan eigenlijk dat je klepsteelrubbers uitgedroogd zijn.

maar zuigerveren kunnen ook goed vast gaan zitten in de zuiger na 7 jaar stilstand.

denk sowieso dat de klepsteelrubbers oftewel klepseals wel zullen lekker na zo lang stil staan.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

davito schreef:Als een paar keer pomp, met de kleppen open dan bouwt ie al onderdruk op.. sist als je de peildop losdraait... dus ik denk toch dat het de olieschraapveer is ofzo die vast zit.. het wordt in ieder geval toch sleutelen, blok open trekken en kijken wat er loos is!!
groet,
dave
Dat is ook normaal als de zuiger naar beneden gaat blaast hij de lucht onder de zuiger weer in het carter, dus dat heeft niets te maken met een vastzittende olieschraapveer :idea:
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

7 jaar (!) stil gestaan?? zonde zeg wie laat zo'n ding nou werkloos staan...... maar goed... opentrekken die handel... Overal nieuwe rubbers en de zuiger met ringen schoonmaken en gangbaar maken. Al is het alleen maar voor een gerust gevoel...

Carburateur zal ook wel aangeslagen zijn als er al die tijd benzine in gezeten heeft..
davito
Berichten: 88
Lid geworden op: di jan 31, 2006 22:56
Locatie: LimburgsNoppengebied

idd 7 jaar werkloos stil gestaan, ze lieten uhm wel paar keer per jaar lopen majah..

de carbateur hebben we meteen na de koop schoongemaakt... we gaan binnenkort naar iemand die handig is met ktm's dan maken we het blok open... zaakje schoonmaken enzo... hopelijk is het daarna verholpen en verbruikt ie geen olie meer, en waarschijnlijk start ie dan ook makkelijker!!

we zijn nog op zoek naar werkplaatshandboeken, is wat makkelijker om te begrijpen wat er precies in zit!!
Plaats reactie