kenteken

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
twents
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:23

hallo

k heb sinds twee weken een 525exc ktm gekocht
was eerst een 400exc maar nu omgebouwd tot 525 alleen heb ik nu op het kenteken nog de 400exc staan wie weet ongeveer wat het nu kost om de motor opnieuw te laten keuren

k hoop dat mijn vraag zo duidelijk is

grtjs
XTchickie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:04
Locatie: Eindhoven

Staat er toevallig geen bruikbare info op de site van de RDW??
ratje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo jun 08, 2005 22:19
Locatie: oldenzaal

als je hem gebruikt als straat brommertje is het wel verstandig om hem te keuren i.v.m. verzekering.als je hem alleen gaat gebruiken voor o.t.r. ritten zou ik het niet doen. 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.ikzelf rij rond op een '93 met een kenteken van '96. m.a.w. als je er geen gekke dingen mee doet is er niks aan de hand.
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

maar als je ook maar iets krijgt,
ook tijdens een otr rit....
dan ben je niet verzekerd....
daar kijken ze als eerste naar bij ongevallen met enduro en otr motoren....
twents
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:23

jah en dan kun ie alles zelf betalen ben ik bang veur :?
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

yep inclusief alle extra kosten zoals technisch onderzoek...
je zou maar iemand doodrijden....
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Opnieuw keuren is behoorlijk duur, kost hetzelfde als een crosser op kenteken zetten omdat je een nieuw kenteken aan vraagt. Afhankelijk van het modeljaar betaal je in iedergeval BPM, keurings kosten, en kenteken klaar maken. Voor een nieuwe komt dat al snel op 2500 euro.
Als het frame het zelfde is gebleven maakt het voor het kenteken helemaal niks uit omdat een kenteken alleen frame gebonden is en niet aan overige onderdelen.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

ratje schreef: 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.
Ik denk dat ik dan jouw maatje ken ! Hij heeft toch geen rode Mercedes Benz bestelwagen en een nieuwe Suzuki GSXR 1000 ??? Woont in Roermond , maar is afkomstig uit Duitsland ???

Heb ik juist geraden ??

Jo VdB
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Het is toch een technische wijziging :!: Volgens mij is dat niet toegestaan.
Maar idd, bezoek de RDW even.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
twents
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:23

Het aanvragen van een kenteken in Nederland:
Indien u de gebruikte motorfiets in Nederland van een kenteken wil voorzien moet u een keuring laten verrichten door een van de RDW-keuringsstations. U kunt hiervoor een afspraak maken via het centrale telefoonnummer van de RDW 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut)
Indien u met de te keuren motorfiets zelf naar het keuringsstation wil rijden dan kun u hiervoor bij de RDW (kosteloos!)een eendags kenteken aanvragen. Dit kunt u doen op het moment dat u de keuringsafspraak maakt. (Zorg er wel voor dat de motorfiets is verzekerd als u er zelf mee naar de keuring rijdt)
Kosten: Het keuren van een motorfiets kost € 82,00 inclusief het kentekenbewijs
twents
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:23

http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator ... invoer.asp


of zie ik het dan verkeerd daar kun je de bpm ongeveer opvragen
ratje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo jun 08, 2005 22:19
Locatie: oldenzaal

Jo VdB schreef:
ratje schreef: 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.
Ik denk dat ik dan jouw maatje ken ! Hij heeft toch geen rode Mercedes Benz bestelwagen en een nieuwe Suzuki GSXR 1000 ??? Woont in Roermond , maar is afkomstig uit Duitsland ???

Heb ik juist geraden ??

Jo VdB
nee,je zit er toch een paar provincie's naast.
baksteen
Berichten: 44
Lid geworden op: wo aug 25, 2004 15:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

ratje schreef:als je hem gebruikt als straat brommertje is het wel verstandig om hem te keuren i.v.m. verzekering.als je hem alleen gaat gebruiken voor o.t.r. ritten zou ik het niet doen. 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.ikzelf rij rond op een '93 met een kenteken van '96. m.a.w. als je er geen gekke dingen mee doet is er niks aan de hand.
Sorry, maar dan stinkt er toch iets....iig ben je het haasje als je bij een aanrijding betrokken raakt.

Maar hoezo heeft een motor een kenteken van een andere motor nodig ??
In het beste geval omdat het een van oorsprong niet gekentekende motor is, in alle andere gevallen is er dus iemand die zijn zuurverdiende motortje mist...??
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Ik zou het ook niet (meer) doen :oops: Ik voelde me nooit echt op mijn gemak. Als je maar iets tegenkomt.....

Laat hem maar keuren zou ik zeggen! :wink:
0X
STTEVE
Berichten: 1195
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

twents schreef:http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator ... invoer.asp


of zie ik het dan verkeerd daar kun je de bpm ongeveer opvragen
Het was toch een EXC400??? Dan is er toch al BPM afgedragen??

Ik zou m laten keuren, een EXC525 heeft al een typegoedkeuring, dus dat mag niet te veel moeite zijn en zeker geen honderden euro's gaan kosten. Waarschijnlijk moet je er wel knipperlichten etc aan hangen

In de praktijk zijn al die enduro's niet meer dezelfde fiets als waar destijds het kenteken op is gekregen. Spiegels en knipperlichten verdwijnen als eerste achter in de schuur
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Wat is het verschil tussen een 400 en een 525? Toch enkel het slagvolume?

Dan blijft het in wezen toch dezelfde motor, of denk ik te simpel?
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Zeeuwse Klei schreef:Wat is het verschil tussen een 400 en een 525? Toch enkel het slagvolume?

Dan blijft het in wezen toch dezelfde motor, of denk ik te simpel?
Dit is ook wat ik bedoelde. Als het de zelfde motor is met alleen een ander blok, klopt het kenteken nog steeds met frame en verder zou het niks uit moeten maken, verzering technisch gezien. Is het frame wel veranderd wordt het een ander verhaal.
op een 525SX die omgebouwd is naar EXC krijg je echt geen kentken op een EXC type goedkeuring. Zou wel heel makkelijk zijn.
twents
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:23

euhm ja hij staat op papier als een 400exc (gs 400 racing)

nu zit er een 525 exc blok onder verder is er niks mee gebeurd dusssss...

dus kan ik hem zo laten bedankt iedereen voor het reageren :)
twents
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 16:23

kan ik hem zow laten zonder dat die gekeurt moet worden...
as ik det goed begrijp
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

twents schreef:kan ik hem zow laten zonder dat die gekeurt moet worden...
as ik det goed begrijp
Officieel moet ie opnieuw gekeurd worden, omdat de gegevens op het kenteken bewijs niet meer overeen komen met de motor.

In de praktijk zal niemand daar een punt van maken, net zo min als dat het vermogen op je kenteken overeen komt met dat papiertje van elke exc.
Afbeelding
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Eigenlijk is iedere verandering aan een voertuig die betrekking heeft op die punten waarop een voertuig een typegoedkeuring krijgt niet toegestaan, maar in NL wordt er niet moeilijk over gedaan. Dus andere wielen erin/eronder, andere remmen, andere verlichting enz. Dus ook als het vermogen, cilinderinhoud of aantal cilinders verandert voldoet het voertuig niet meer aan de typegoedkeuring. Duitsland met zijn TUV geeft daarmee het voorbeeld, er mag in D niets aan een voertuig verandert worden zonder dat dat goedgekeurd is door de TUV en aangetekend is op het kentekenbewijs. Vrije keuze van bv banden is er dus niet bij in D.

Er kan op drie manieren in Nederland een kenteken op een voertuig afgegeven worden:
1. De importeur/fabrikant regelt een typegoedkeuringstraject bij de RDW. Op precies dat type voertuig kan dan een typegoedkeuring(tgk) verkregen worden. Voor voertuigen die van buiten de EU geïmporteerd worden wordt geen typegoedkeuring afgegeven/geaccepteerd. Als je dus bv. een KTM uit Amerika importeert terwijl dat type KTM wel een tgk in NL heeft moet je toch via methode 2 te werk gaan. Dus een nieuwe KTM uit Italie halen is geen probleem (mits dat type een tgk in Nederland heeft), haal je dezelfde KTM uit Amerika moet je via methode 2 te werk gaan.
2. Het voertuig heeft in een ander EU land een typegoedkeuring (is dus goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg). Dus als een voertuig in bv. België een kenteken heeft moet Nederland dat voertuig (na technische keuring) ook goedkeuren voor de openbare weg. Dit is de weg voor importeurs van voertuigen buiten de EU, en voor ombouwers en zelfbouwers. De laatste groep kunnen ook voor methode 3 kiezen.
3. Zelf bouwen. Hierbij moet minstens het frame zelf (amateuristisch) gebouwd worden waarbij het gehele bouwproject zorgvuldig gedocumenteerd/gefotografeerd moet worden. Dan volgt er een beperkte, maar nog steeds dure, typegoedkeuring. Deze regeling was de nekslag voor fabrikanten van kitcars in Nederland.

Overigens wordt/werd er wel geprobeerd het "zelf-prutsen" aan met name motorfietsen aan banden te leggen. Vooral de EU is daar druk mee geweest maar dat is geloof ik weer een beetje overgewaaid.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

AdventureRider, kun je ook uitleggen hoe het vroeger met die crossers zat. veel crosser werden omgebouwd tot enduro motoren. Bij deze motoren zaten natuurlijk geen papieren, geen tgk-en etc. Hetzelfde verhaal nu met de suzuki's rmz450 die als enduro op de weg komen. Volgens mij is daar geen tgk voor.
Er schijnt ook iets met voor en na 1999 te zijn, wat verandering van de regels betreft.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Jo VdB schreef:
ratje schreef: 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.
Ik denk dat ik dan jouw maatje ken ! Hij heeft toch geen rode Mercedes Benz bestelwagen en een nieuwe Suzuki GSXR 1000 ??? Woont in Roermond , maar is afkomstig uit Duitsland ???

Heb ik juist geraden ??

Jo VdB

Haha, maar volgens mij ken ik die man niet, Jo!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Mesjoggah
Berichten: 24
Lid geworden op: wo apr 27, 2005 19:58
Locatie: Ergens in zeeland

Op het fzr-club forum is er iemand die een dergelijke vraag had, misschien heb je hier wat aan:

http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=5346.0
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

huskie schreef:AdventureRider, kun je ook uitleggen hoe het vroeger met die crossers zat. veel crosser werden omgebouwd tot enduro motoren. Bij deze motoren zaten natuurlijk geen papieren, geen tgk-en etc. Hetzelfde verhaal nu met de suzuki's rmz450 die als enduro op de weg komen. Volgens mij is daar geen tgk voor.
Er schijnt ook iets met voor en na 1999 te zijn, wat verandering van de regels betreft.
Vroeger (ik weet niet wanneer de regels precies veranderd zijn (ergens midden jaren 90)) was het omkeuren van voertuigen (en met name motorfietsen) veel eenvoudiger. Je ging met je voertuig naar een Rijksdienst voor Wegverkeer keuringsstation en daar werd een soort van strenge APK op het voertuig uitgevoerd. Was die goed dan even BPM aftikken en je had een kenteken.

Veel enduro's (in het verleden) reden ook rond met een kentekenplaat van een andere motor. Bijvoorbeeld een CR500 omgebouwd naar enduro reed/rijdt rond met een XL500 kenteken.

Met de RMZ450 is hetzelfde verhaal als de HM Honda's (CRF450). In Italia worden deze omgebouwd en op kenteken gezet en dan moet Nederland deze voertuigen ook toelaten op de Nederlands wegen. Wat er in 1999 gebeurd/veranderd is weet ik niet.
Plaats reactie