hallo
k heb sinds twee weken een 525exc ktm gekocht
was eerst een 400exc maar nu omgebouwd tot 525 alleen heb ik nu op het kenteken nog de 400exc staan wie weet ongeveer wat het nu kost om de motor opnieuw te laten keuren
k hoop dat mijn vraag zo duidelijk is
grtjs
kenteken
Moderator: ghulst
als je hem gebruikt als straat brommertje is het wel verstandig om hem te keuren i.v.m. verzekering.als je hem alleen gaat gebruiken voor o.t.r. ritten zou ik het niet doen. 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.ikzelf rij rond op een '93 met een kenteken van '96. m.a.w. als je er geen gekke dingen mee doet is er niks aan de hand.
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06
maar als je ook maar iets krijgt,
ook tijdens een otr rit....
dan ben je niet verzekerd....
daar kijken ze als eerste naar bij ongevallen met enduro en otr motoren....
ook tijdens een otr rit....
dan ben je niet verzekerd....
daar kijken ze als eerste naar bij ongevallen met enduro en otr motoren....
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06
yep inclusief alle extra kosten zoals technisch onderzoek...
je zou maar iemand doodrijden....
je zou maar iemand doodrijden....
Opnieuw keuren is behoorlijk duur, kost hetzelfde als een crosser op kenteken zetten omdat je een nieuw kenteken aan vraagt. Afhankelijk van het modeljaar betaal je in iedergeval BPM, keurings kosten, en kenteken klaar maken. Voor een nieuwe komt dat al snel op 2500 euro.
Als het frame het zelfde is gebleven maakt het voor het kenteken helemaal niks uit omdat een kenteken alleen frame gebonden is en niet aan overige onderdelen.
Als het frame het zelfde is gebleven maakt het voor het kenteken helemaal niks uit omdat een kenteken alleen frame gebonden is en niet aan overige onderdelen.
Ik denk dat ik dan jouw maatje ken ! Hij heeft toch geen rode Mercedes Benz bestelwagen en een nieuwe Suzuki GSXR 1000 ??? Woont in Roermond , maar is afkomstig uit Duitsland ???ratje schreef: 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.
Heb ik juist geraden ??
Jo VdB
Het aanvragen van een kenteken in Nederland:
Indien u de gebruikte motorfiets in Nederland van een kenteken wil voorzien moet u een keuring laten verrichten door een van de RDW-keuringsstations. U kunt hiervoor een afspraak maken via het centrale telefoonnummer van de RDW 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut)
Indien u met de te keuren motorfiets zelf naar het keuringsstation wil rijden dan kun u hiervoor bij de RDW (kosteloos!)een eendags kenteken aanvragen. Dit kunt u doen op het moment dat u de keuringsafspraak maakt. (Zorg er wel voor dat de motorfiets is verzekerd als u er zelf mee naar de keuring rijdt)
Kosten: Het keuren van een motorfiets kost € 82,00 inclusief het kentekenbewijs
Indien u de gebruikte motorfiets in Nederland van een kenteken wil voorzien moet u een keuring laten verrichten door een van de RDW-keuringsstations. U kunt hiervoor een afspraak maken via het centrale telefoonnummer van de RDW 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut)
Indien u met de te keuren motorfiets zelf naar het keuringsstation wil rijden dan kun u hiervoor bij de RDW (kosteloos!)een eendags kenteken aanvragen. Dit kunt u doen op het moment dat u de keuringsafspraak maakt. (Zorg er wel voor dat de motorfiets is verzekerd als u er zelf mee naar de keuring rijdt)
Kosten: Het keuren van een motorfiets kost € 82,00 inclusief het kentekenbewijs
http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator ... invoer.asp
of zie ik het dan verkeerd daar kun je de bpm ongeveer opvragen
of zie ik het dan verkeerd daar kun je de bpm ongeveer opvragen
nee,je zit er toch een paar provincie's naast.Jo VdB schreef:Ik denk dat ik dan jouw maatje ken ! Hij heeft toch geen rode Mercedes Benz bestelwagen en een nieuwe Suzuki GSXR 1000 ??? Woont in Roermond , maar is afkomstig uit Duitsland ???ratje schreef: 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.
Heb ik juist geraden ??
Jo VdB
Sorry, maar dan stinkt er toch iets....iig ben je het haasje als je bij een aanrijding betrokken raakt.ratje schreef:als je hem gebruikt als straat brommertje is het wel verstandig om hem te keuren i.v.m. verzekering.als je hem alleen gaat gebruiken voor o.t.r. ritten zou ik het niet doen. 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.ikzelf rij rond op een '93 met een kenteken van '96. m.a.w. als je er geen gekke dingen mee doet is er niks aan de hand.
Maar hoezo heeft een motor een kenteken van een andere motor nodig ??
In het beste geval omdat het een van oorsprong niet gekentekende motor is, in alle andere gevallen is er dus iemand die zijn zuurverdiende motortje mist...??
Het was toch een EXC400??? Dan is er toch al BPM afgedragen??twents schreef:http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator ... invoer.asp
of zie ik het dan verkeerd daar kun je de bpm ongeveer opvragen
Ik zou m laten keuren, een EXC525 heeft al een typegoedkeuring, dus dat mag niet te veel moeite zijn en zeker geen honderden euro's gaan kosten. Waarschijnlijk moet je er wel knipperlichten etc aan hangen
In de praktijk zijn al die enduro's niet meer dezelfde fiets als waar destijds het kenteken op is gekregen. Spiegels en knipperlichten verdwijnen als eerste achter in de schuur
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Wat is het verschil tussen een 400 en een 525? Toch enkel het slagvolume?
Dan blijft het in wezen toch dezelfde motor, of denk ik te simpel?
Dan blijft het in wezen toch dezelfde motor, of denk ik te simpel?
Dit is ook wat ik bedoelde. Als het de zelfde motor is met alleen een ander blok, klopt het kenteken nog steeds met frame en verder zou het niks uit moeten maken, verzering technisch gezien. Is het frame wel veranderd wordt het een ander verhaal.Zeeuwse Klei schreef:Wat is het verschil tussen een 400 en een 525? Toch enkel het slagvolume?
Dan blijft het in wezen toch dezelfde motor, of denk ik te simpel?
op een 525SX die omgebouwd is naar EXC krijg je echt geen kentken op een EXC type goedkeuring. Zou wel heel makkelijk zijn.
Officieel moet ie opnieuw gekeurd worden, omdat de gegevens op het kenteken bewijs niet meer overeen komen met de motor.twents schreef:kan ik hem zow laten zonder dat die gekeurt moet worden...
as ik det goed begrijp
In de praktijk zal niemand daar een punt van maken, net zo min als dat het vermogen op je kenteken overeen komt met dat papiertje van elke exc.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Eigenlijk is iedere verandering aan een voertuig die betrekking heeft op die punten waarop een voertuig een typegoedkeuring krijgt niet toegestaan, maar in NL wordt er niet moeilijk over gedaan. Dus andere wielen erin/eronder, andere remmen, andere verlichting enz. Dus ook als het vermogen, cilinderinhoud of aantal cilinders verandert voldoet het voertuig niet meer aan de typegoedkeuring. Duitsland met zijn TUV geeft daarmee het voorbeeld, er mag in D niets aan een voertuig verandert worden zonder dat dat goedgekeurd is door de TUV en aangetekend is op het kentekenbewijs. Vrije keuze van bv banden is er dus niet bij in D.
Er kan op drie manieren in Nederland een kenteken op een voertuig afgegeven worden:
1. De importeur/fabrikant regelt een typegoedkeuringstraject bij de RDW. Op precies dat type voertuig kan dan een typegoedkeuring(tgk) verkregen worden. Voor voertuigen die van buiten de EU geïmporteerd worden wordt geen typegoedkeuring afgegeven/geaccepteerd. Als je dus bv. een KTM uit Amerika importeert terwijl dat type KTM wel een tgk in NL heeft moet je toch via methode 2 te werk gaan. Dus een nieuwe KTM uit Italie halen is geen probleem (mits dat type een tgk in Nederland heeft), haal je dezelfde KTM uit Amerika moet je via methode 2 te werk gaan.
2. Het voertuig heeft in een ander EU land een typegoedkeuring (is dus goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg). Dus als een voertuig in bv. België een kenteken heeft moet Nederland dat voertuig (na technische keuring) ook goedkeuren voor de openbare weg. Dit is de weg voor importeurs van voertuigen buiten de EU, en voor ombouwers en zelfbouwers. De laatste groep kunnen ook voor methode 3 kiezen.
3. Zelf bouwen. Hierbij moet minstens het frame zelf (amateuristisch) gebouwd worden waarbij het gehele bouwproject zorgvuldig gedocumenteerd/gefotografeerd moet worden. Dan volgt er een beperkte, maar nog steeds dure, typegoedkeuring. Deze regeling was de nekslag voor fabrikanten van kitcars in Nederland.
Overigens wordt/werd er wel geprobeerd het "zelf-prutsen" aan met name motorfietsen aan banden te leggen. Vooral de EU is daar druk mee geweest maar dat is geloof ik weer een beetje overgewaaid.
Er kan op drie manieren in Nederland een kenteken op een voertuig afgegeven worden:
1. De importeur/fabrikant regelt een typegoedkeuringstraject bij de RDW. Op precies dat type voertuig kan dan een typegoedkeuring(tgk) verkregen worden. Voor voertuigen die van buiten de EU geïmporteerd worden wordt geen typegoedkeuring afgegeven/geaccepteerd. Als je dus bv. een KTM uit Amerika importeert terwijl dat type KTM wel een tgk in NL heeft moet je toch via methode 2 te werk gaan. Dus een nieuwe KTM uit Italie halen is geen probleem (mits dat type een tgk in Nederland heeft), haal je dezelfde KTM uit Amerika moet je via methode 2 te werk gaan.
2. Het voertuig heeft in een ander EU land een typegoedkeuring (is dus goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg). Dus als een voertuig in bv. België een kenteken heeft moet Nederland dat voertuig (na technische keuring) ook goedkeuren voor de openbare weg. Dit is de weg voor importeurs van voertuigen buiten de EU, en voor ombouwers en zelfbouwers. De laatste groep kunnen ook voor methode 3 kiezen.
3. Zelf bouwen. Hierbij moet minstens het frame zelf (amateuristisch) gebouwd worden waarbij het gehele bouwproject zorgvuldig gedocumenteerd/gefotografeerd moet worden. Dan volgt er een beperkte, maar nog steeds dure, typegoedkeuring. Deze regeling was de nekslag voor fabrikanten van kitcars in Nederland.
Overigens wordt/werd er wel geprobeerd het "zelf-prutsen" aan met name motorfietsen aan banden te leggen. Vooral de EU is daar druk mee geweest maar dat is geloof ik weer een beetje overgewaaid.
AdventureRider, kun je ook uitleggen hoe het vroeger met die crossers zat. veel crosser werden omgebouwd tot enduro motoren. Bij deze motoren zaten natuurlijk geen papieren, geen tgk-en etc. Hetzelfde verhaal nu met de suzuki's rmz450 die als enduro op de weg komen. Volgens mij is daar geen tgk voor.
Er schijnt ook iets met voor en na 1999 te zijn, wat verandering van de regels betreft.
Er schijnt ook iets met voor en na 1999 te zijn, wat verandering van de regels betreft.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Jo VdB schreef:Ik denk dat ik dan jouw maatje ken ! Hij heeft toch geen rode Mercedes Benz bestelwagen en een nieuwe Suzuki GSXR 1000 ??? Woont in Roermond , maar is afkomstig uit Duitsland ???ratje schreef: 'n maat van mij rijd al jaren rond op een cr met een kenteken van een xr.
Heb ik juist geraden ??
Jo VdB
Haha, maar volgens mij ken ik die man niet, Jo!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Op het fzr-club forum is er iemand die een dergelijke vraag had, misschien heb je hier wat aan:
http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=5346.0
http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=5346.0
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Vroeger (ik weet niet wanneer de regels precies veranderd zijn (ergens midden jaren 90)) was het omkeuren van voertuigen (en met name motorfietsen) veel eenvoudiger. Je ging met je voertuig naar een Rijksdienst voor Wegverkeer keuringsstation en daar werd een soort van strenge APK op het voertuig uitgevoerd. Was die goed dan even BPM aftikken en je had een kenteken.huskie schreef:AdventureRider, kun je ook uitleggen hoe het vroeger met die crossers zat. veel crosser werden omgebouwd tot enduro motoren. Bij deze motoren zaten natuurlijk geen papieren, geen tgk-en etc. Hetzelfde verhaal nu met de suzuki's rmz450 die als enduro op de weg komen. Volgens mij is daar geen tgk voor.
Er schijnt ook iets met voor en na 1999 te zijn, wat verandering van de regels betreft.
Veel enduro's (in het verleden) reden ook rond met een kentekenplaat van een andere motor. Bijvoorbeeld een CR500 omgebouwd naar enduro reed/rijdt rond met een XL500 kenteken.
Met de RMZ450 is hetzelfde verhaal als de HM Honda's (CRF450). In Italia worden deze omgebouwd en op kenteken gezet en dan moet Nederland deze voertuigen ook toelaten op de Nederlands wegen. Wat er in 1999 gebeurd/veranderd is weet ik niet.