Krijg 'm niet hard!

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

Ik heb een uitdaging met mijn voorrem. Hoe goed ik hem ook ontlucht en nieuwe blokken gemonteerd heb; de handle blijft sponsig.

Iemand een idee?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

1. Waarschijnlijk toch nog lucht :(
2. Voorrem slang te zacht. :idea:
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

Joop schreef:1. Waarschijnlijk toch nog lucht :(
2. Voorrem slang te zacht. :idea:
Kan het niet toevallig in de cupjes zitten bij het rempotje?
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zet je remhandle minstens 24 uur onder hoge spanning met een grote tiewrap.

De druk zal er voor zorgen dat de microluchtbelletjes uit je slang verdreven worden naar je reservoir.

Heeft bij mij ook goed geholpen!

Noppy
:toost:
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

toptip wellicht! Ga het proberen!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Noppy schreef:Zet je remhandle minstens 24 uur onder hoge spanning met een grote tiewrap.

De druk zal er voor zorgen dat de microluchtbelletjes uit je slang verdreven worden naar je reservoir.

Heeft bij mij ook goed geholpen!

Noppy
Slechts tijdelijk: de belletjes gaan niet naar je reservoir. Door de verhoogde druk lost er meer lucht op in de remvloeistof (eigenlijk in het water in je remvloeistof) en daardoor lijkt ie te zijn verdwenen en voelt je rem weer hard. Als je gewoon zou gaan rijden wordt ie ook wel weer wat harder. Laat je 'm weer staan, vooral met koud weer, dan komt het er weer uit.
Tijdelijke tip dus, je hebt nieuwe remvloeistof nodig.
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Tsjonge,

Ik leer elke dag hier. En dat vind ik dus het fijne van zo'n forum!!

Thx,

Noppy
:toost:
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

wat ook al eens durft helpen:

duw met jouw knie tegen de remklauw zodat de zuigers volledig ingedrukt zijn (wiel nog gemonteerd).
vergeet vervolgens voor je gaat rijden niet de blokjes opnieuw tot tegen de schijf te drukken.... :roll:

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Gery,

Die procedure lijkt sterk op de remhandle tiewrappen.

Folie,

Ik heb er nog eens over nagedacht, over dat vocht in de remvloeistof. Mijn systeem is helemaal leeg gemaakt, omdat ik de leiding ging vervangen. Toen heb ik er hagelnieuwe vloeistof in gekieperd. Hier kan dus nooit vocht bij gekomen zijn. De handle voelde toch soft aan. Vermoedelijk toch door kleine hoeveelheden lucht die gevangen zaten.

Na de 48u wachten voelde hij keihard aan en daarna is hij ook nooit meer zachter geworden.

Het lijkt erop dat deze procedure toch ook wel erg goed werkt om de lucht uit het systeem te krijgen :idea:

Noppy
:toost:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ik heb pas een rem ontluchtings vacuum setje gekocht en ik heb nu in nog geen 5 minuten tijd de voorrem van mijn motor ontlucht daar waar ik in het verleden wel eens uren mee bezig was.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

helpt ook wel om de remklauw los van de motor te ontluchten,
wel de slang eraan natuurlijk :lol:
plankje ertussen gelijke dik aan de schijf en blokken....
dan de remklauw gewoon ronddraaien,
een beetje alle kanten op,
en eindigen met het ontluchtingsgaatje boven....
en dan even weer ontluchten....

is ook een bekend probleem bij onder andere peugeot auto's,
zelfs met een ontluchtingsapparaat kun je die niet ontluchten door een luchtkamer in de klauw zelf.....
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

adje schreef:Ik heb pas een rem ontluchtings vacuum setje gekocht en ik heb nu in nog geen 5 minuten tijd de voorrem van mijn motor ontlucht daar waar ik in het verleden wel eens uren mee bezig was.
Wat is dat voor setje?

Als ik mijn remmen moet ontluchten doe ik dat van onder af, daarbij zorg ik dat de handel met pomp op het hoogste punt zit en spuit de nieuwe vloeistof naar boven toe met een grote injectiespuit maar dat wil nogal eens troep geven en kost toch wel veel tijd..

Overigens helpt het ook wel eens om een extra gaatje in de onderste banjo te boren kruislings op het bestaande gaatje zodat lucht niet in de banjo gevangen kan blijven..

Dus als er iets bestaat wat de boel op een simpele manier kan vacuum trekken ofzo hou ik me aanbevolen...
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Mij is eens verteld met een soort ziekenhuisspuitje heel eenvoudig en snel je rem ontluchten.
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Nee,

Dat spuitje gaat je niet volledig helpen Bassie: dat is om remvloeistof door de leiding te forceren als het pompje het op eigen kracht niet kan. Daarnaast gebruik je het spuitje om vloeistof uit het reservoir te halen indien je er te veel ingedaan hebt.

Er zit dus wel een kern van waarheid in je verhaal, maar het is niet het HELE verhaal;-)

Ik gebruik wél van motozoom.nl zo'n simpel 'ventiel aan een slangetje' om mijn remmen te ontluchten. Mijn achterrem is binnenkort aan de beurt, dus kunnen we 'm weer mooi gebruiken.

Nop
:toost:
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

Eerst maar even de makkelijke oplossing; met een sjorband de handle op spanning gezet.

Over 48 uur haal ik 'm eraf en kijk of ie hard is.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Blokken zijn nieuw; is de schijf ook vlak?
Is het niet dat de blokken op de randen van de schijf aangrijpen en dan pas of de schijf (scheef dus)?

Enne zou een fietsventiel aan het eind van een (ontluchtings) slang ook werken als terugslag kleppie?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

gassen schreef: Enne zou een fietsventiel aan het eind van een (ontluchtings) slang ook werken als terugslag kleppie?
Slim gedacht! Een Belg zou zeggen "Amai, da's nou weer een echt Hollandse oplossing, zunne".

Ik vind 'm leuk gevonden :idea: :D

Noppy
:toost:
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

maar werk niet,
dat ding is gemaakt voor lucht,
niet voor vloeistof... :roll:
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

De lucht moet er toch uit :?:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Ger
Berichten: 273
Lid geworden op: wo jun 02, 2004 18:51

mxyves schreef:Eerst maar even de makkelijke oplossing; met een sjorband de ....... op spanning gezet.

Over 48 uur haal ik 'm eraf en kijk of ie hard is.
Of zwart :lol:

Never Underestimate The Power Of Viagra !


(Ik kon het niet laten :lol:, Mea Culpa)
Laatst gewijzigd door Ger op wo jan 18, 2006 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ger schreef:
mxyves schreef:Eerst maar even de makkelijke oplossing; met een sjorband de ....... op spanning gezet.

Over 48 uur haal ik 'm eraf en kijk of ie hard is.
Of zwart :lol:

Never Underestimate The Power Of Viagra !


(Ik kon het niet laten :lol:, Mea Culpa)
Ik wou het niet zeggen maar zoiets dacht ik in eerste instantie ook toen ik voor het eerst het onderwerp zag :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

adje schreef:
Ger schreef:
mxyves schreef:Eerst maar even de makkelijke oplossing; met een sjorband de ....... op spanning gezet.

Over 48 uur haal ik 'm eraf en kijk of ie hard is.
Of zwart :lol:

Never Underestimate The Power Of Viagra !


(Ik kon het niet laten :lol:, Mea Culpa)
Ik wou het niet zeggen maar zoiets dacht ik in eerste instantie ook toen ik voor het eerst het onderwerp zag :lol:
Zwart zeker niet, ben net geen mx-leek :shock:
mxyves
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:56

gassen schreef:Blokken zijn nieuw; is de schijf ook vlak?
Is het niet dat de blokken op de randen van de schijf aangrijpen en dan pas of de schijf (scheef dus)?
Good thinking! Maar wat is vlak, is 1 mm verschil veel/genoeg om dit probleem te hebben?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

1mm is al heel veel :lol:
heb hier voor een yz250 anders nog een splinternieuwe schijf liggen voor 50€
groetjes
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
John Piston
Berichten: 98
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:07
Locatie: Grobbendonk

Spuitje is idd handig wanneer de remvloeistof er volledig uit is geweest.Je spuit dan remvloeistof van onder aan de ontluchtingsnippel naar boven tot je potje gevuld is.Gaat veel sneller dan andersom.Je moet dan wel daarna nog even gewoon ontluchten omdat je er altijd een beetje lucht mee inspuit.

Bij het ontluchten van je remmen ook niet vergeten om vanboven aan je rempomp een paar keer te ontluchten.D.w.z. druk opbouwen,vasthouden,bevestigingsbout v/d remleiding lichtjes losdraaien tot de vloeistof en eventueel lucht er tussenuit komt,terug dichtdraaien,remhendel lossen,terug druk opbouwen en eventueel herhalen indien nodig.'t is dikwijls dat daar ergens lucht blijft hangen.
gaas ambriage
Plaats reactie