Joop schreef:cornepol schreef:Maakt dat dan echt zoveel uit tijdens het rijden?
Het maakt echt veel uit
Een 525 is wel een heel erg soepele motor maar door dat vele vermogen ook moelijker om te berijden. Ook door de grotere draaiende massa van de zuiger zal hij zelfs ook iets slechter sturen (meer draaiende massa wil liever rechtdoor). En dat vele vermogen sloopt het gros van de rijders. Ik wordt op mijn 450 nooit door een 525 coureur voorbijgereden op alleen vermogen of het is een veel betere rijder en dat geeft al wel aan dat een 450 echt genoeg vermogen heeft. In het kruip door sluip door werk ben ik sneller dan de meeste 525 coureurs en dat ondanks mijn leeftijd (54)
Ik denk ook dat >90 % van de rijders sneller zal rijden op een 450 dan op een 525. Er is echter een categorie rijders die geilt op veel vermogen en nemen dan de andere nadelen op de koop toe.
Voor mij is de keus echt heel gemakkelijk -> KTM EXC 450
De zuiger is groter maar is geen draaiende massa, hij gaat slechts op en neer en dat geeft geen gyroscopisch effect.
De krukas van de 450 en 525 EXC's zijn inderdaad gelijk, de SX heeft een lichtere krukas. Ik dacht dat de krukascontragewichten op een 525 iets zwaarder zouden zijn om te compenseren voor een wellicht iets zwaardere zuiger.
Maar in de hele "ersatzteile katalog" kan ik geen verschillen vinden tussen 450 en 525 anders dan zuiger en cilinder. Zelfs de hele kop is identiek.
Dus waarom een 450 sneller zou sturen begrijp ik niet.
Dat je sneller op een 450 een rondje zou kunnen rijden dan op een 525 geloof ik wel. Daarvoor heb ik genoeg 125 cc'tjes als de brandweer door de ardennen zien gaan
De 525 sloopt mij net zo hard als ik wil. Kan me in 30 minuten leeg rijden, of op een iets lager tempo 4 uur vol maken. Zit 'm toch in de rechterhand.
smurf.