Lichte(re) brommer erbij of ipv. KTM 660 rallye, maar welke?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

[quote="cornepolWat is eigenlijk het verschil tussen de 400 en de 450?Doei,Corné
[/quote]

Een 400 en een 450 hebben dezelfde zuiger alleen een 450 heeft een langere slag. Een 450 heeft de slag van een 525. Een 525 heeft dus alleen een grotere zuiger t.o.v. een 450 en komt zo op 510cc en veel meer vermogen.
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

Maakt dat dan echt zoveel uit tijdens het rijden?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

cornepol schreef:Maakt dat dan echt zoveel uit tijdens het rijden?
Het maakt echt veel uit :!: Een 525 is wel een heel erg soepele motor maar door dat vele vermogen ook moelijker om te berijden. Ook door de grotere draaiende massa van de zuiger zal hij zelfs ook iets slechter sturen (meer draaiende massa wil liever rechtdoor). En dat vele vermogen sloopt het gros van de rijders. Ik wordt op mijn 450 nooit door een 525 coureur voorbijgereden op alleen vermogen of het is een veel betere rijder en dat geeft al wel aan dat een 450 echt genoeg vermogen heeft. In het kruip door sluip door werk ben ik sneller dan de meeste 525 coureurs en dat ondanks mijn leeftijd (54) :D Ik denk ook dat >90 % van de rijders sneller zal rijden op een 450 dan op een 525. Er is echter een categorie rijders die geilt op veel vermogen en nemen dan de andere nadelen op de koop toe.

Voor mij is de keus echt heel gemakkelijk -> KTM EXC 450 :D :D
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Als ik m'n Huskie had gekocht met het oog daar ook rally's mee te rijden had ik waarschijnlijk een 510 gekocht.

Kun je met wat minder toeren lange stukken op "hoge" snelheid rechtdoor rijden, en dat lijkt mij prettiger.

Bij een rally zal je m.i. nooit last hebben van wat meer draaiende massa.
Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Afbeelding

5 Litertankje voorop plus 12.5 op de hoofdtank. Leuke inventieve oplossing!

Noppy
:toost:
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Joop schreef:
cornepol schreef:Maakt dat dan echt zoveel uit tijdens het rijden?
Het maakt echt veel uit :!: Een 525 is wel een heel erg soepele motor maar door dat vele vermogen ook moelijker om te berijden. Ook door de grotere draaiende massa van de zuiger zal hij zelfs ook iets slechter sturen (meer draaiende massa wil liever rechtdoor). En dat vele vermogen sloopt het gros van de rijders. Ik wordt op mijn 450 nooit door een 525 coureur voorbijgereden op alleen vermogen of het is een veel betere rijder en dat geeft al wel aan dat een 450 echt genoeg vermogen heeft. In het kruip door sluip door werk ben ik sneller dan de meeste 525 coureurs en dat ondanks mijn leeftijd (54) :D Ik denk ook dat >90 % van de rijders sneller zal rijden op een 450 dan op een 525. Er is echter een categorie rijders die geilt op veel vermogen en nemen dan de andere nadelen op de koop toe.

Voor mij is de keus echt heel gemakkelijk -> KTM EXC 450 :D :D
De zuiger is groter maar is geen draaiende massa, hij gaat slechts op en neer en dat geeft geen gyroscopisch effect.
De krukas van de 450 en 525 EXC's zijn inderdaad gelijk, de SX heeft een lichtere krukas. Ik dacht dat de krukascontragewichten op een 525 iets zwaarder zouden zijn om te compenseren voor een wellicht iets zwaardere zuiger.

Maar in de hele "ersatzteile katalog" kan ik geen verschillen vinden tussen 450 en 525 anders dan zuiger en cilinder. Zelfs de hele kop is identiek.

Dus waarom een 450 sneller zou sturen begrijp ik niet.

Dat je sneller op een 450 een rondje zou kunnen rijden dan op een 525 geloof ik wel. Daarvoor heb ik genoeg 125 cc'tjes als de brandweer door de ardennen zien gaan :D

De 525 sloopt mij net zo hard als ik wil. Kan me in 30 minuten leeg rijden, of op een iets lager tempo 4 uur vol maken. Zit 'm toch in de rechterhand. :wink:
smurf.
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

annelrob schreef:
xander schreef:Kom net terug van de Trek Dial Dakar
vertel eens wat meer, wat voor rit was dat precies? :o
Zie www.sudrando.com
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

TTT schreef:Dus waarom een 450 sneller zou sturen begrijp ik niet.
Een bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een een stilstaande massa (wet van de massa traagheid), dus een zwaardere bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een lichtere :idea:
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Da's een veronderstelling. Die paar gram extra die aan het heen en weer gaan is zal je motor niet voelbaar zwaarder van richting laten veranderen vrees ik. De invloed van gekozen tandwielverhouding en afstelling van de vering doet waarschijnlijk een stuk meer dan die paar grammen van die zuiger.

Misschien dat het iets meer hoogtoerige karakter van die 450 EXC de motor wat prettiger beheersbaar maakt? Ik heb als jong knulletje weleens op verschillende crossers gereden, en toen was voor mij een 125cc veel makkelijk rond te sturen dan een 250cc simpelweg omdat het vermogen er bij die 250cc er voor mij veels te bruut inkwam. Zou dat met die 525 EXC een beetje vergelijkbaar zijn?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Max_Kool schreef:Da's een veronderstelling. Die paar gram extra die aan het heen en weer gaan is zal je motor niet voelbaar zwaarder van richting laten veranderen vrees ik. De invloed van gekozen tandwielverhouding en afstelling van de vering doet waarschijnlijk een stuk meer dan die paar grammen van die zuiger.

Misschien dat het iets meer hoogtoerige karakter van die 450 EXC de motor wat prettiger beheersbaar maakt? Ik heb als jong knulletje weleens op verschillende crossers gereden, en toen was voor mij een 125cc veel makkelijk rond te sturen dan een 250cc simpelweg omdat het vermogen er bij die 250cc er voor mij veels te bruut inkwam. Zou dat met die 525 EXC een beetje vergelijkbaar zijn?
Natuurlijk heeft het vermogen ook veel invloed op het stuurgedrag, maar die extra grammen van de zuiger ook, want je moet dit gewichtsverschil natuurlijk zien bij bijv 5000 rpm en dan zijn de extra grammen plotseling kilo's geworden :idea: Dat die 125 gemakkelijker stuurde heeft 3 redenen: veel minder gewicht, minder vermogen en minder draaiende massa.
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

xander schreef:
annelrob schreef:
xander schreef:Kom net terug van de Trek Dial Dakar
vertel eens wat meer, wat voor rit was dat precies? :o
Zie www.sudrando.com
Mensen die hier aanwezig waren, met Dakar ervaring vertelden dat rijden met een 660 veel weg heeft van het besturen van een truck.
Je moet een halfgod zijn om voordeel te halen uit dergelijke machiene.

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
La Bomba (Can-am quad)
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 20:48
Locatie: stedendriehoek

Noppy schreef:Afbeelding

5 Litertankje voorop plus 12.5 op de hoofdtank. Leuke inventieve oplossing!

Noppy
Is ook wat makkelijker om je voorwiel aan de grond te houden. :wink:
Bombardier , gaan met die banaan.
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Joop schreef:
TTT schreef:Dus waarom een 450 sneller zou sturen begrijp ik niet.
Een bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een een stilstaande massa (wet van de massa traagheid), dus een zwaardere bewegende massa van richting veranderen gaat moeilijker als een lichtere :idea:
Ja, de motor zou dan inderdaad wat moeilijker kantelen. (niet draaien want zolang de motor rechtop staat doet die beweging de richting van de verticaal op en neer gaande zuiger niet veranderen.

Dan zou bij hogere toeren een motor ook moeilijker kantelen dan bij lage toeren. Toch eens op letten.

Ik zou toch eens een 450 en een 525 naast elkaar moeten proberen.
Maar ja, als ik 2 525 probeer dan voelen ze al zo verschillend....
smurf.
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

hornet911 schreef:525 desert racing met 13L tank

Afbeelding

Hoeveel vermogen en koppel heeft deze bike trouwens?? (525)
En komt hij MET startknopje??
0X
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Uiteraard heeft die Desert een E-starter.
Kijk maar op de site van KTM (www.KTM.com), daar staat alles!!!
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Max_Kool schreef:Da's een veronderstelling. Die paar gram extra die aan het heen en weer gaan is zal je motor niet voelbaar zwaarder van richting laten veranderen vrees ik. De invloed van gekozen tandwielverhouding en afstelling van de vering doet waarschijnlijk een stuk meer dan die paar grammen van die zuiger.
Max, dat is absoluut geen veronderstelling.

De zuiger versneld en vetraagdover een omwenteling.
Als je hier de natuurkunde oploslaat krijg je interessante gegevens vooral wat al eerder gezegd is bij toerentallen van 5000omw/min.

Ken de formules niet meer anders zou je zien dat het idd kilo's zijn die paar gram.
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

Volgens mij heeft die 525: 53 PK en 60 Nm bij iets van 7000 rpm (115 kg.)
Plaats reactie