Blauw vlammetje uit de uitlaat en geeft een knal(letje)

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mudface
Contacteer:

Hallo medenoppers Ik heb een KTM 520 SX (4takt) en nou viel gisteren me op na het afspuiten en even de motor gestart te hebben dat als ik gas geef en dan het gas dicht draai dat hij dan een knalletje geeft en er een blauw vlammetje uit de uitlaat komt.......ik merkte het al tijdens het crossen dat hij af en toe een knalletje laat horen maar gister zag ik dus toen hij op de bok stond dat er ook een vlammetje uit de uitlaat komt.

Dit heeft te maken met naverbranding en teveel benzine krijgen geloof ik toch???
Of is dit normaal bij een 4 takt? :?
johanb

geen lek in uitlaat, aansluiting ed.
mudface
Contacteer:

Nee en alles zit goed afgesloten
Laatst gewijzigd door mudface op zo nov 20, 2005 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gery400

gebeurt meestal wanneer ie te weinig benzine krijgt, dacht ik.
Of, wanneer er zoals Johanb zei, een lek is in de uitlaat.

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)

Ride it like you stole it!
Joop

Ik zou maar eens een schoon luchtfilter monteren en ik denk dat de problemen dan wel over zijn :!:
mudface
Contacteer:

Joop schreef:Ik zou maar eens een schoon luchtfilter monteren en ik denk dat de problemen dan wel over zijn :!:
Dat is het probleem ook niet want ik vervang na elke training mn luchtfilter en ik had met deze luchtfilter maar 4 rondjes getraind.

En het viel mij de vorige keer bij het eerste rondje (met schoon luchtfilter) ook al op dat ik af en toe een knalletje hoorde bij het dichtdraaien van het gas
Tony

vlam in de pijp betekend benzine in de uitlaat (bij een 4T).
Kan een aantal oorzaken hebben:
1) slechte verbranding,
2) te rijk,
3) onsteking staat fout,
4) bougie naar de klote of niet genoeg onstekingsstroom of storing

waarschijnlijk het laatste,

als ie te arm staat gaat ie proesten door het luchtfilter
stimpie

Gery400 schreef:gebeurt meestal wanneer ie te weinig benzine krijgt, dacht ik.
Of, wanneer er zoals Johanb zei, een lek is in de uitlaat.

Gery
volgens mij is het ook dat hij dan te weinig benzine krijgt
xr-manu

Heb je dit bij warmer weer ook ?
mudface
Contacteer:

xr-manu schreef:Heb je dit bij warmer weer ook ?
Dat weet ik niet ik heb die motor sinds pas een maand.

En even op die bougie terug te komen er zit pas een nieuwe in een originele van KTM die er volgens de specificaties in hoort te zitten, want er zat eerst een bougie in die er niet in hoorde....... maar ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren of hij met die oude bougie dat knallen ook deed :oops:
multiballs

kan verkeerde bougie zijn,
of een te rijk mengsel lijkt mij,
met daarbij een beetje zuurstof is een knalletje....
speedphreax

Over het algemeen gaat hij ook ploffen als je stationair mengsel net te arm is. Probeer je mengselschroef eens een kwart slagje uit te draaien en kijk of hij dan nog ploft.

Maar en 4 takt ploft zowiezo wel af en toe dus ik zou me er geen zorgen over maken zolang het geen 7-klapper lijkt
AdventureRider

Mengselschroef iets uitdraaien help inderdaad. Maar op zich is knallen in de uitlaat helemaal niet schadelijk. Het komt doordat bij gasdicht onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt, vervolgens wordt zuurstof aangezogen via de uitlaat waardoor een brandbaar mengsel in de uitlaat ontstaat, en dat verbrand met een knal en vlam.
Daarom zitten de uitlaatbochten met veren aan elkaar, kunnen ze iets uit elkaar zodat het expanderende gas ruimte heeft. Als de uitlaat vast gebout zou zitten, zou je de demper er vanaf blazen.

Nu zou je denken, als ik de mengselschroef uitdraai komt er juist meer brandstof bij, dus meer knallen, niet dus. Het mengsel in de uitlaat wordt dan te rijk om nog te ontbranden. Ben je dus onverbrande koolwaterstoffen aan het blazen, foei!
Laatst gewijzigd door AdventureRider op ma nov 21, 2005 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Joop

AdventureRider schreef:onverbrande kooldioxides
Onverbrande kooldioxides :? :? :? :? , dat ken ik niet
AdventureRider

Joop schreef:
AdventureRider schreef:onverbrande kooldioxides
Onverbrande kooldioxides :? :? :? :? , dat ken ik niet
Goed opgelet: moet zijn koolwaterstoffen.
mudface
Contacteer:

AdventureRider schreef:Mengselschroef iets uitdraaien help inderdaad. Maar op zich is knallen in de uitlaat helemaal niet schadelijk. Het komt doordat bij gasdicht onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt, vervolgens wordt zuurstof aangezogen via de uitlaat waardoor een brandbaar mengsel in de uitlaat ontstaat, en dat verbrand met een knal en vlam.
Daarom zitten de uitlaatbochten met veren aan elkaar, kunnen ze iets uit elkaar zodat het expanderende gas ruimte heeft. Als de uitlaat vast gebout zou zitten, zou je de demper er vanaf blazen.

Nu zou je denken, als ik de mengselschroef uitdraai komt er juist meer brandstof bij, dus meer knallen, niet dus. Het mengsel in de uitlaat wordt dan te rijk om nog te ontbranden. Ben je dus onverbrande kooldioxides aan het blazen, foei!
Dus met andere woorden gewoon laten zo en niks aan doen dus :D .
In ieder geval bedankt voor de heldere uitleg adventure Rider :wink:
Bart M

Gewoon zo laten, denk ik ook. Om verbruik en emissie binnen de perken te houden worden de motoren tegenwoordig krap afgesteld. Geen nadelige gevolgen ondervonden qua vermogen of slijtage. Mijn huidige 2 moto's (HVA450 en DR750) doen het ook, nogal hard zelfs. De ene is al 15 jaar oud en heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Als er iets mis is met je bougie, dan merk je dat snel bij het starten: veel knallen en terugslaan enzo
Keep on smiling!
xander

En hoe zit het met de klepspeling?

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Zeeuwse Klei

Maatje van me heeft een 525, die op de testbank is geweest. Die stond zelfs een fractie aan de rijke kant, maar knalde bij gas loslaten zelfs de meetsonde uit de uitlaat. Zit een originele pijp op.

De afstelling was in wezen prima, maar knallen doet ie toch weleens. Niks aan de hand...
Wortel
Contacteer:

Oorzaak van knallen bij gas loslaten is een te arm stationair mengsel (mengselschroef iets uitdraaien) of een lek bij de uitlaatflens op de cilinder.

Let op! Als de algehele carburateur afstelling te arm staat (dus hoofdsproeier en naaldafstelling) dan kleuren je uitlaatbochten ook blauw omdat ie te heet wordt.

Als ie ook slecht start zou ik de kleppen eens afstellen.(0,12mm)

Bij oudere motoren kan het ook afstelling van de ontsteking zijn maar dat is bij de huidige CDI gestuurde onstekingen bijna onmogelijk tenzij de pickup sensor die de CDI box aanstuurd verkeerd zit.
twents

bij mij doet die dat ook ik heb net een ktm 525ecx ???

maar het antwoord is nu wel bekend makkelijk zo''n forum :D
Plaats reactie