Hallo medenoppers Ik heb een KTM 520 SX (4takt) en nou viel gisteren me op na het afspuiten en even de motor gestart te hebben dat als ik gas geef en dan het gas dicht draai dat hij dan een knalletje geeft en er een blauw vlammetje uit de uitlaat komt.......ik merkte het al tijdens het crossen dat hij af en toe een knalletje laat horen maar gister zag ik dus toen hij op de bok stond dat er ook een vlammetje uit de uitlaat komt.
Dit heeft te maken met naverbranding en teveel benzine krijgen geloof ik toch???
Of is dit normaal bij een 4 takt?
Blauw vlammetje uit de uitlaat en geeft een knal(letje)
Moderator: ghulst
Nee en alles zit goed afgesloten
Laatst gewijzigd door mudface op zo nov 20, 2005 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
gebeurt meestal wanneer ie te weinig benzine krijgt, dacht ik.
Of, wanneer er zoals Johanb zei, een lek is in de uitlaat.
Gery
Of, wanneer er zoals Johanb zei, een lek is in de uitlaat.
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Dat is het probleem ook niet want ik vervang na elke training mn luchtfilter en ik had met deze luchtfilter maar 4 rondjes getraind.Joop schreef:Ik zou maar eens een schoon luchtfilter monteren en ik denk dat de problemen dan wel over zijn
En het viel mij de vorige keer bij het eerste rondje (met schoon luchtfilter) ook al op dat ik af en toe een knalletje hoorde bij het dichtdraaien van het gas
vlam in de pijp betekend benzine in de uitlaat (bij een 4T).
Kan een aantal oorzaken hebben:
1) slechte verbranding,
2) te rijk,
3) onsteking staat fout,
4) bougie naar de klote of niet genoeg onstekingsstroom of storing
waarschijnlijk het laatste,
als ie te arm staat gaat ie proesten door het luchtfilter
Kan een aantal oorzaken hebben:
1) slechte verbranding,
2) te rijk,
3) onsteking staat fout,
4) bougie naar de klote of niet genoeg onstekingsstroom of storing
waarschijnlijk het laatste,
als ie te arm staat gaat ie proesten door het luchtfilter
Dat weet ik niet ik heb die motor sinds pas een maand.xr-manu schreef:Heb je dit bij warmer weer ook ?
En even op die bougie terug te komen er zit pas een nieuwe in een originele van KTM die er volgens de specificaties in hoort te zitten, want er zat eerst een bougie in die er niet in hoorde....... maar ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren of hij met die oude bougie dat knallen ook deed
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06
kan verkeerde bougie zijn,
of een te rijk mengsel lijkt mij,
met daarbij een beetje zuurstof is een knalletje....
of een te rijk mengsel lijkt mij,
met daarbij een beetje zuurstof is een knalletje....
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Over het algemeen gaat hij ook ploffen als je stationair mengsel net te arm is. Probeer je mengselschroef eens een kwart slagje uit te draaien en kijk of hij dan nog ploft.
Maar en 4 takt ploft zowiezo wel af en toe dus ik zou me er geen zorgen over maken zolang het geen 7-klapper lijkt
Maar en 4 takt ploft zowiezo wel af en toe dus ik zou me er geen zorgen over maken zolang het geen 7-klapper lijkt
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Mengselschroef iets uitdraaien help inderdaad. Maar op zich is knallen in de uitlaat helemaal niet schadelijk. Het komt doordat bij gasdicht onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt, vervolgens wordt zuurstof aangezogen via de uitlaat waardoor een brandbaar mengsel in de uitlaat ontstaat, en dat verbrand met een knal en vlam.
Daarom zitten de uitlaatbochten met veren aan elkaar, kunnen ze iets uit elkaar zodat het expanderende gas ruimte heeft. Als de uitlaat vast gebout zou zitten, zou je de demper er vanaf blazen.
Nu zou je denken, als ik de mengselschroef uitdraai komt er juist meer brandstof bij, dus meer knallen, niet dus. Het mengsel in de uitlaat wordt dan te rijk om nog te ontbranden. Ben je dus onverbrande koolwaterstoffen aan het blazen, foei!
Daarom zitten de uitlaatbochten met veren aan elkaar, kunnen ze iets uit elkaar zodat het expanderende gas ruimte heeft. Als de uitlaat vast gebout zou zitten, zou je de demper er vanaf blazen.
Nu zou je denken, als ik de mengselschroef uitdraai komt er juist meer brandstof bij, dus meer knallen, niet dus. Het mengsel in de uitlaat wordt dan te rijk om nog te ontbranden. Ben je dus onverbrande koolwaterstoffen aan het blazen, foei!
Laatst gewijzigd door AdventureRider op ma nov 21, 2005 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Goed opgelet: moet zijn koolwaterstoffen.Joop schreef:Onverbrande kooldioxides , dat ken ik nietAdventureRider schreef:onverbrande kooldioxides
Dus met andere woorden gewoon laten zo en niks aan doen dus .AdventureRider schreef:Mengselschroef iets uitdraaien help inderdaad. Maar op zich is knallen in de uitlaat helemaal niet schadelijk. Het komt doordat bij gasdicht onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt, vervolgens wordt zuurstof aangezogen via de uitlaat waardoor een brandbaar mengsel in de uitlaat ontstaat, en dat verbrand met een knal en vlam.
Daarom zitten de uitlaatbochten met veren aan elkaar, kunnen ze iets uit elkaar zodat het expanderende gas ruimte heeft. Als de uitlaat vast gebout zou zitten, zou je de demper er vanaf blazen.
Nu zou je denken, als ik de mengselschroef uitdraai komt er juist meer brandstof bij, dus meer knallen, niet dus. Het mengsel in de uitlaat wordt dan te rijk om nog te ontbranden. Ben je dus onverbrande kooldioxides aan het blazen, foei!
In ieder geval bedankt voor de heldere uitleg adventure Rider
Gewoon zo laten, denk ik ook. Om verbruik en emissie binnen de perken te houden worden de motoren tegenwoordig krap afgesteld. Geen nadelige gevolgen ondervonden qua vermogen of slijtage. Mijn huidige 2 moto's (HVA450 en DR750) doen het ook, nogal hard zelfs. De ene is al 15 jaar oud en heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Als er iets mis is met je bougie, dan merk je dat snel bij het starten: veel knallen en terugslaan enzo
Als er iets mis is met je bougie, dan merk je dat snel bij het starten: veel knallen en terugslaan enzo
Keep on smiling!
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
- Locatie: 's-Heerenhoek
Maatje van me heeft een 525, die op de testbank is geweest. Die stond zelfs een fractie aan de rijke kant, maar knalde bij gas loslaten zelfs de meetsonde uit de uitlaat. Zit een originele pijp op.
De afstelling was in wezen prima, maar knallen doet ie toch weleens. Niks aan de hand...
De afstelling was in wezen prima, maar knallen doet ie toch weleens. Niks aan de hand...
Oorzaak van knallen bij gas loslaten is een te arm stationair mengsel (mengselschroef iets uitdraaien) of een lek bij de uitlaatflens op de cilinder.
Let op! Als de algehele carburateur afstelling te arm staat (dus hoofdsproeier en naaldafstelling) dan kleuren je uitlaatbochten ook blauw omdat ie te heet wordt.
Als ie ook slecht start zou ik de kleppen eens afstellen.(0,12mm)
Bij oudere motoren kan het ook afstelling van de ontsteking zijn maar dat is bij de huidige CDI gestuurde onstekingen bijna onmogelijk tenzij de pickup sensor die de CDI box aanstuurd verkeerd zit.
Let op! Als de algehele carburateur afstelling te arm staat (dus hoofdsproeier en naaldafstelling) dan kleuren je uitlaatbochten ook blauw omdat ie te heet wordt.
Als ie ook slecht start zou ik de kleppen eens afstellen.(0,12mm)
Bij oudere motoren kan het ook afstelling van de ontsteking zijn maar dat is bij de huidige CDI gestuurde onstekingen bijna onmogelijk tenzij de pickup sensor die de CDI box aanstuurd verkeerd zit.