Hallo allemaal,
Sinds een tijdje ben ik bezig met het volgen van motor-rijlessen(Jawel )
Nu wil ik graag nadat ik het rijbewijs heb behaald een Enduro motor kopen, echter ik ben er nog niet uit welk type, 2-tak of 4-tak, of welk merk is verstandig om te kopen?? Mijn voorkeur gaat uit naar een KTM 250 2-takt.
Heeft iemand nog tips voor mij ?????????????
BVD.
KICK "Starter"
start enduro rijden
Moderator: ghulst
http://www.enduro.nl
2 of 4 takt is een kwestie van persoonlijke voorkeur, geld en doelstellingen. ik ben alweer een jaar gelukkig met een lichte europese 2-takt endurofiets. Overigens schijnen de enduro 4-takten al uitverkocht te zijn! (N.B. trap niet in de XR-valkuil; fijne fietsen maar geen enduro-materiaal). Let verder op zithoogte en kilogrammen; je moet zo'n ding regelmatig oprapen.
2 of 4 takt is een kwestie van persoonlijke voorkeur, geld en doelstellingen. ik ben alweer een jaar gelukkig met een lichte europese 2-takt endurofiets. Overigens schijnen de enduro 4-takten al uitverkocht te zijn! (N.B. trap niet in de XR-valkuil; fijne fietsen maar geen enduro-materiaal). Let verder op zithoogte en kilogrammen; je moet zo'n ding regelmatig oprapen.
de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?
Ro
Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :
1. af en toe woon werk verkeer
2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg )
[lompe modes on]
owke, xr is zwaar , vering slecht, vermogen is ver te zoeken
[lompe modes off]
T is beetje wat je er mee wil maar xr is niet echt wat als je enduro wil rijden (en al helemaal niet als je crossbaan op wil..)
owke, xr is zwaar , vering slecht, vermogen is ver te zoeken
[lompe modes off]
T is beetje wat je er mee wil maar xr is niet echt wat als je enduro wil rijden (en al helemaal niet als je crossbaan op wil..)
[quote="Kick "Starter"]
Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :
1. af en toe woon werk verkeer
2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg ) [/quote]
Persoonlijk gebruik ik mijn XR650R op ongeveer dezelfde wijze, en hij bevalt me prima
Groetjes
de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?
Ro
Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :
1. af en toe woon werk verkeer
2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg ) [/quote]
Persoonlijk gebruik ik mijn XR650R op ongeveer dezelfde wijze, en hij bevalt me prima
Groetjes
Arno schreef:waar in limburg ????
Omgeving Vlodrop / Herkenbosch / Posterholt.
Kick "starter"
Robby schreef:[quote="Kick "Starter"]de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?
Ro
Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :
1. af en toe woon werk verkeer
2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg )
Persoonlijk gebruik ik mijn XR650R op ongeveer dezelfde wijze, en hij bevalt me prima
Groetjes [/quote]
Wink,
Waarom de 650 ?? en niet de 400 ??? waar zit het verschil ?
Kick "starter"
[quote="Kick "Starter"]
Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :
1. af en toe woon werk verkeer
2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg )
[/quote]
Dan is een 4 takt aan te raden.
Eerste vraag is gebruikt of nieuw
Keuze uit 400 cc of >600cc is de tweede keuze
Daarna voor de merken keuze Japans of europees
Japans betekend een goede logistiek, dus snel en makkelijk onderdelen verkrijgbaar. De motoren zijn redelijk prijsvast, maar minder geschikt voor de veeleisende terrein rijders.
Europees betekend afhankelijk zijn van of Ben van erp of Brouwer. Vanuit Limburg zou ik naar duitsland uitwijken voor onderdelen. De KTM's zijn redelijk prijsvast, maar de husky's en andere merken zijn een drama als we over afschrijving praten.
Zo, laat het comentaar maar komen.
de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?
Ro
Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :
1. af en toe woon werk verkeer
2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg )
[/quote]
Dan is een 4 takt aan te raden.
Eerste vraag is gebruikt of nieuw
Keuze uit 400 cc of >600cc is de tweede keuze
Daarna voor de merken keuze Japans of europees
Japans betekend een goede logistiek, dus snel en makkelijk onderdelen verkrijgbaar. De motoren zijn redelijk prijsvast, maar minder geschikt voor de veeleisende terrein rijders.
Europees betekend afhankelijk zijn van of Ben van erp of Brouwer. Vanuit Limburg zou ik naar duitsland uitwijken voor onderdelen. De KTM's zijn redelijk prijsvast, maar de husky's en andere merken zijn een drama als we over afschrijving praten.
Zo, laat het comentaar maar komen.
Voor Guido: zoals voorgaande schrijvers al aangeven; het is maar wat je met de motor wilt gaan doen en er hebben zelfs Xr400's de dakar uitgereden. Maar voor wat ik doe (enduro en clubcross) is er nu voor mij wel een wereld opengegaan met deze europese enduro 2-tact (en let wel: ik heb ook 2 jaar een Honda 250 2-tact, nog wel met vliegwiel, gehad en ook enduro mee gereden). De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.
De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.[/quote]
Wat ik nog vergeten was te melden, woon / werkverkeer is zal +/- 8KM bedragen!
echter wat ik altijd dacht is dat een 4-takt niet zo "zenuachtig" is dan een 2-takt ??? Klopt dit
Kick "Starter"
Wat ik nog vergeten was te melden, woon / werkverkeer is zal +/- 8KM bedragen!
echter wat ik altijd dacht is dat een 4-takt niet zo "zenuachtig" is dan een 2-takt ??? Klopt dit
Kick "Starter"
Anonymous schreef:De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.
Wat ik nog vergeten was te melden, woon / werkverkeer is zal +/- 8KM bedragen! overig rijden zal meer voor de fun zijn. Ook verharde wegen!!
echter wat ik altijd dacht is dat een 4-takt niet zo "zenuwachtig" is dan een 2-takt ??? Klopt dit
Kick "Starter"[/quote]
Anonymous schreef:De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.
Wat ik nog vergeten was te melden, woon / werkverkeer is zal +/- 8KM bedragen!
echter wat ik altijd dacht is dat een 4-takt niet zo "zenuachtig" is dan een 2-takt ??? Klopt dit
Kick "Starter"[/quote]
Dat klopt. Voor dat kleine stukje woonwerk verkeer kun je het beste een lucht gekoelde 4 takt pakken. Die zijn wat sneller op temperatuur namelijk.
Dat beperkt je keuze als je een redelijk recente motor wilt hebben tot de XR250/400/600 of de TT350/600.
Hoi robbie,
geloof mij:
een XR 400 is perfect als je begint met off road. betrouwbaar en wendbaar, als je weinig ervaring hebt is veel vermogen toch niet handig.
bovendien kun he een XR makkelijk wat pittiger maken door de uitlaat te wijzigen, en eventueel ander veringsetting. (technoflex heb ik goede ervaring mee)
met een XR kun je wel motorcrossen in zoverre dat je er nooit wereldtijden mee rijdt maar je kan er echt wel lol mee hebben op de crossbaan! Ik heb regelmatig een CR gepasseerd!
klein stukkie woon-werk is geen probleem.
Let op: koop je een fris ding, je kan beter direct iets meer betalen dan allerlei losse onderdelen kopen, da's nog duurder. Succes.
geloof mij:
een XR 400 is perfect als je begint met off road. betrouwbaar en wendbaar, als je weinig ervaring hebt is veel vermogen toch niet handig.
bovendien kun he een XR makkelijk wat pittiger maken door de uitlaat te wijzigen, en eventueel ander veringsetting. (technoflex heb ik goede ervaring mee)
met een XR kun je wel motorcrossen in zoverre dat je er nooit wereldtijden mee rijdt maar je kan er echt wel lol mee hebben op de crossbaan! Ik heb regelmatig een CR gepasseerd!
klein stukkie woon-werk is geen probleem.
Let op: koop je een fris ding, je kan beter direct iets meer betalen dan allerlei losse onderdelen kopen, da's nog duurder. Succes.
Dat beperkt je keuze als je een redelijk recente motor wilt hebben tot de XR250/400/600 of de TT350/600.[/quote]
Nog een vraagje :
wie weet een goede handelaar in LIMBURG / oost Brabant
Kick "Starter"
Nog een vraagje :
wie weet een goede handelaar in LIMBURG / oost Brabant
Kick "Starter"
Voor dat kleine stukje woonwerk verkeer kun je het beste een lucht gekoelde 4 takt pakken. Die zijn wat sneller op temperatuur namelijk.
Dat beperkt je keuze als je een redelijk recente motor wilt hebben tot de XR250/400/600 of de TT350/600.[/quote]
Dacht dat luchtgekoeld verouderd was ??? ( of spreek ik nu kolder ?)
Kick "starter"
Dat beperkt je keuze als je een redelijk recente motor wilt hebben tot de XR250/400/600 of de TT350/600.[/quote]
Dacht dat luchtgekoeld verouderd was ??? ( of spreek ik nu kolder ?)
Kick "starter"
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
'...luchtkoeling verouderd kolder..?' Ja!
Met name bij 2-takten was het niet mogelijk om de hoge litervermogens te halen zonder óf vastlopers óf mega-zuigerspeling.
Bij off-road viertakten is het vooral een kwestie van geluid; geringere toleranties = minder mechanisch geluid.
Luchtkoeling is absoluut storingsvrij en dus zeker geen nadeel. Als je de Sahara in zou willen is het zelfs een enorm voordeel.
Met name bij 2-takten was het niet mogelijk om de hoge litervermogens te halen zonder óf vastlopers óf mega-zuigerspeling.
Bij off-road viertakten is het vooral een kwestie van geluid; geringere toleranties = minder mechanisch geluid.
Luchtkoeling is absoluut storingsvrij en dus zeker geen nadeel. Als je de Sahara in zou willen is het zelfs een enorm voordeel.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.