start enduro rijden

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
"Kick" starter

Hallo allemaal,


Sinds een tijdje ben ik bezig met het volgen van motor-rijlessen(Jawel :D )
Nu wil ik graag nadat ik het rijbewijs heb behaald een Enduro motor kopen, echter ik ben er nog niet uit welk type, 2-tak of 4-tak, of welk merk is verstandig om te kopen?? Mijn voorkeur gaat uit naar een KTM 250 2-takt.

Heeft iemand nog tips voor mij ?????????????

BVD.
KICK "Starter" :) :) :) :) 8)
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Wat wil je ermee gaan doen?

Ro
Afbeelding
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

http://www.enduro.nl
2 of 4 takt is een kwestie van persoonlijke voorkeur, geld en doelstellingen. ik ben alweer een jaar gelukkig met een lichte europese 2-takt endurofiets. Overigens schijnen de enduro 4-takten al uitverkocht te zijn! (N.B. trap niet in de XR-valkuil; fijne fietsen maar geen enduro-materiaal). Let verder op zithoogte en kilogrammen; je moet zo'n ding regelmatig oprapen.
Kick "Starter

de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?

Ro

Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :

1. af en toe woon werk verkeer

2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg ) :lol: :lol: :lol:
Arno
Berichten: 58
Lid geworden op: za nov 16, 2002 23:56
Locatie: Reuver

waar in limburg ????
Gast

[lompe modes on]
owke, xr is zwaar , vering slecht, vermogen is ver te zoeken
[lompe modes off]

T is beetje wat je er mee wil maar xr is niet echt wat als je enduro wil rijden (en al helemaal niet als je crossbaan op wil..)
Robby
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jan 10, 2003 14:26

[quote="Kick "Starter"]
de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?

Ro

Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :

1. af en toe woon werk verkeer

2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg ) :lol: :lol: :lol:[/quote]

Persoonlijk gebruik ik mijn XR650R op ongeveer dezelfde wijze, en hij bevalt me prima

Groetjes :wink:
Kick "Starter"

Arno schreef:waar in limburg ????

Omgeving Vlodrop / Herkenbosch / Posterholt.

Kick "starter" :!:
Gast

Robby schreef:[quote="Kick "Starter"]
de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?

Ro

Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :

1. af en toe woon werk verkeer

2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg ) :lol: :lol: :lol:


Persoonlijk gebruik ik mijn XR650R op ongeveer dezelfde wijze, en hij bevalt me prima

Groetjes :wink:[/quote]

Wink,

Waarom de 650 ?? en niet de 400 ??? waar zit het verschil ?

Kick "starter"
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

[quote="Kick "Starter"]
de ex zot schreef:Wat wil je ermee gaan doen?

Ro

Met deze motor wil eigenlijk twee dingen gaan doen :

1. af en toe woon werk verkeer

2. "Rossen" door de velden in mijn omgeving (limburg ) :lol: :lol: :lol:

[/quote]

Dan is een 4 takt aan te raden.

Eerste vraag is gebruikt of nieuw

Keuze uit 400 cc of >600cc is de tweede keuze

Daarna voor de merken keuze Japans of europees
Japans betekend een goede logistiek, dus snel en makkelijk onderdelen verkrijgbaar. De motoren zijn redelijk prijsvast, maar minder geschikt voor de veeleisende terrein rijders.
Europees betekend afhankelijk zijn van of Ben van erp of Brouwer. Vanuit Limburg zou ik naar duitsland uitwijken voor onderdelen. De KTM's zijn redelijk prijsvast, maar de husky's en andere merken zijn een drama als we over afschrijving praten.

Zo, laat het comentaar maar komen.
Afbeelding
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Voor Guido: zoals voorgaande schrijvers al aangeven; het is maar wat je met de motor wilt gaan doen en er hebben zelfs Xr400's de dakar uitgereden. Maar voor wat ik doe (enduro en clubcross) is er nu voor mij wel een wereld opengegaan met deze europese enduro 2-tact (en let wel: ik heb ook 2 jaar een Honda 250 2-tact, nog wel met vliegwiel, gehad en ook enduro mee gereden). De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.
Gast

De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.[/quote]


Wat ik nog vergeten was te melden, woon / werkverkeer is zal +/- 8KM bedragen!

echter wat ik altijd dacht is dat een 4-takt niet zo "zenuachtig" is dan een 2-takt ??? Klopt dit


Kick "Starter"
Gast

Anonymous schreef:De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.

Wat ik nog vergeten was te melden, woon / werkverkeer is zal +/- 8KM bedragen! overig rijden zal meer voor de fun zijn. Ook verharde wegen!!

echter wat ik altijd dacht is dat een 4-takt niet zo "zenuwachtig" is dan een 2-takt ??? Klopt dit


Kick "Starter"[/quote]
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Anonymous schreef:De motor die goed is voor en enduro en woon-werkverkeer bestaat niet; dat wordt een compromis.

Wat ik nog vergeten was te melden, woon / werkverkeer is zal +/- 8KM bedragen!

echter wat ik altijd dacht is dat een 4-takt niet zo "zenuachtig" is dan een 2-takt ??? Klopt dit


Kick "Starter"[/quote]

Dat klopt. Voor dat kleine stukje woonwerk verkeer kun je het beste een lucht gekoelde 4 takt pakken. Die zijn wat sneller op temperatuur namelijk.

Dat beperkt je keuze als je een redelijk recente motor wilt hebben tot de XR250/400/600 of de TT350/600.
Afbeelding
mike

Hoi robbie,

geloof mij:

een XR 400 is perfect als je begint met off road. betrouwbaar en wendbaar, als je weinig ervaring hebt is veel vermogen toch niet handig.

bovendien kun he een XR makkelijk wat pittiger maken door de uitlaat te wijzigen, en eventueel ander veringsetting. (technoflex heb ik goede ervaring mee)

met een XR kun je wel motorcrossen in zoverre dat je er nooit wereldtijden mee rijdt maar je kan er echt wel lol mee hebben op de crossbaan! Ik heb regelmatig een CR gepasseerd!

klein stukkie woon-werk is geen probleem.

Let op: koop je een fris ding, je kan beter direct iets meer betalen dan allerlei losse onderdelen kopen, da's nog duurder. Succes.
Gast

Dat beperkt je keuze als je een redelijk recente motor wilt hebben tot de XR250/400/600 of de TT350/600.[/quote]



Nog een vraagje :

wie weet een goede handelaar in LIMBURG / oost Brabant :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Kick "Starter" 8) 8)
Kick "starter

Voor dat kleine stukje woonwerk verkeer kun je het beste een lucht gekoelde 4 takt pakken. Die zijn wat sneller op temperatuur namelijk.

Dat beperkt je keuze als je een redelijk recente motor wilt hebben tot de XR250/400/600 of de TT350/600.[/quote]


Dacht dat luchtgekoeld verouderd was ??? ( of spreek ik nu kolder ?)


Kick "starter"
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

'...luchtkoeling verouderd kolder..?' Ja!
Met name bij 2-takten was het niet mogelijk om de hoge litervermogens te halen zonder óf vastlopers óf mega-zuigerspeling.
Bij off-road viertakten is het vooral een kwestie van geluid; geringere toleranties = minder mechanisch geluid.
Luchtkoeling is absoluut storingsvrij en dus zeker geen nadeel. Als je de Sahara in zou willen is het zelfs een enorm voordeel.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Plaats reactie