http://www.hocoparts.nl/belray/news-view.php?id=13
Is dit beter dan volsyntheet? Zo ja, waarom?
Heeft iemand er ervaring mee?
Noppy
Speciale 4-T Enduro olie?
Moderator: ghulst
Stond enkele nummers geleden een heel artikel (reclame) over in de Noppy-Nieuws.
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus.............. )
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus.............. )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
[quote="Sjokske"]Stond enkele nummers geleden een heel artikel (reclame) over in de Noppy-Nieuws.
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus.............. )[/quote]
ah ook een noppennieuws fan
mooie posters krijg je derbij
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus.............. )[/quote]
ah ook een noppennieuws fan
mooie posters krijg je derbij
yamaha yz 125
gassen schreef:Huismerk TM en die blijft er heel mee?? Dan moet het wel verekte goeie olie zijn
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Als er dit soort onzin in een produktbeschrijving staat:
"Superieure smering: een basisolie met een hoge viscositeitindex biedt een verminderd wrijvingsverlies."
voor een natte koppeling toepassing dan begin ik al gelijk te twijfelen aan de goede bedoelingen van de verkopers.
Het is bekend dat er maar weinig verschillende olieen geproduceerd worden, maar wel heel veel verschillende verpakkingen en veel verschillende stickers die op verpakkingen geplakt worden.
Mijn advies is altijd, neem een olie (met de juiste specificaties) waar je goedkoop aan kan komen, het liefst in bulk-verpakking, en ververs de olie vaak. En niet een dure olie kopen en die er lang in laten zitten omdat je zoveel geld betaald hebt voor die olie.
Geloof die reclame lulpraatjes niet waar ze je proberen bang te maken.....
"Superieure smering: een basisolie met een hoge viscositeitindex biedt een verminderd wrijvingsverlies."
voor een natte koppeling toepassing dan begin ik al gelijk te twijfelen aan de goede bedoelingen van de verkopers.
Het is bekend dat er maar weinig verschillende olieen geproduceerd worden, maar wel heel veel verschillende verpakkingen en veel verschillende stickers die op verpakkingen geplakt worden.
Mijn advies is altijd, neem een olie (met de juiste specificaties) waar je goedkoop aan kan komen, het liefst in bulk-verpakking, en ververs de olie vaak. En niet een dure olie kopen en die er lang in laten zitten omdat je zoveel geld betaald hebt voor die olie.
Geloof die reclame lulpraatjes niet waar ze je proberen bang te maken.....
Rij zelf met Putoline Syntec 10W40gassen schreef:Huismerk TM en die blijft er heel mee?? Dan moet het wel verekte goeie olie zijn
En zelfs daar blijft ie heel mee
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
mij is verteld dat vol syntetisch slecht is voor mijn motorblok (xr600)
en dus half syntheeth er in moet.
waarom hebben jullie het dan weer over vol synthetisch. dat begrijp ik even nietmeer
en dus half syntheeth er in moet.
waarom hebben jullie het dan weer over vol synthetisch. dat begrijp ik even nietmeer
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Iedereen adviseerd vol syntheet,terwijl wpm in Lochem goede ervaring heeft met half syntheet.Wie kan mij daar zinnig over adviseren.Er zit nu vanaf het begin af half syntheet in.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
In een XR600 is half-syntheet goed genoeg.
Na mijn fortuinlijke ervaring vorig jaar (zie dit topic) is er bij mij geen twijfel meer mogelijk: VOLSYNTHEET
Arnaud.
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
ja die gene die mij dat vertelde kwam wel overtuigen over van waarom, maar ben het eigenlijk vergeten waarom
ik heb nu eurol 10w40 gekocht half syntheeth. nog niet geprobeerd. maar is dus wel goed genoeg?
wie kan me het verschil uit leggen tussen vol en half syntheeth?
ik heb nu eurol 10w40 gekocht half syntheeth. nog niet geprobeerd. maar is dus wel goed genoeg?
wie kan me het verschil uit leggen tussen vol en half syntheeth?
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Het feit dat bij jouw een versnellingsbak tandwiel(en) kapot draait wil nog niet zeggen dat dat algemeen aan het gebruikt van half-synthetische olie ligt. Oftewel, je kan aan een incident geen algemeen geldende regel afleiden, en de conclusie "tandwiel kapot dus olie niet goed" is ook kort door de bocht.Arnaud schreef:Na mijn fortuinlijke ervaring vorig jaar (zie dit topic) is er bij mij geen twijfel meer mogelijk: VOLSYNTHEET
Arnaud.
In een motor met stalen cilinderwand kan beter minerale/half-syn omdat een vol-syntheet meestal olieverbruik geeft (de olie piept onder de olieschraapveer door).
Als een minerale of half-synthetische olie voldoet aan de specificaties die motorfietsfabrikant stelt dan kan je die gebruiken, punt.
Voor 1976 (eerste synthetische olie op de markt) waren er alleen maar minerale olieen, en ook toen waren er hoogvermogende sneldraaiende viertakten. Die bleven ook heel.
Ik kan Arnaud wel begrijpen. Tenslotte volgt hij het adviezen van MWS op, toch wel een bekende naam. Ik zeg niet dat je alles klakkeloos maar moet opvolgen, maar ik zou hetzelfde doen, denk ik
Verder vermoed ik dat de hoogtoerige 4-takten van vroegah niet helemaal te vergelijken zijn met die van nu, que toleranties en gebruik enzo. De nieuwe endurootjes hebben allemaal van die kleine lichte onderdelen, smalle tandwieltjes, titanium kleppen, etc. Die moet je wel een beetje verzorgen.
Zelf ververs ik om de 6 maanden de 2.7 liter van de TTR, ongeacht het gebruik of de gereden kilometers, en eens per jaar een nieuw oliefiltertje. Kost me dus iets van 100 euro per jaar. Een kapot blok is vast duurder
Verder vermoed ik dat de hoogtoerige 4-takten van vroegah niet helemaal te vergelijken zijn met die van nu, que toleranties en gebruik enzo. De nieuwe endurootjes hebben allemaal van die kleine lichte onderdelen, smalle tandwieltjes, titanium kleppen, etc. Die moet je wel een beetje verzorgen.
Zelf ververs ik om de 6 maanden de 2.7 liter van de TTR, ongeacht het gebruik of de gereden kilometers, en eens per jaar een nieuw oliefiltertje. Kost me dus iets van 100 euro per jaar. Een kapot blok is vast duurder
Die viertakten van vroeger zijn helemaal niet te vergelijken met de moderne hoogtoerige enduro/motocross viertakten van nu. De meest belangrijke verschillen zijn: het toerental is nu veel hoger en omdat de te bereiken zijn de zuigers heel erg kort, bijv. 2.5 cm ipv vroeger 7 cm. Als je alleen hier al naar kijkt kun je wel zien dat een moderne enduro/crossmotor een betere olie nodig heeft dan in 1976.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Er was een vraag in deze thread voor de olie in een XR600, zo'n ding is zo basic, daar hoeft geen vol-syntheet in. En ja, in een CRF-250 kan maar beter wel vol-syntheet. Maar waarschijnlijk blijft die ook gewwon heel met half-syntheet, maar iemand wil dat gaan proberen. En dat is nu juist waar fabrikanten van over-priced produkten op inspelen, angst. "Gebruik nu maar het duurste, dat is ook het beste. "
Putoline heeft speciale 4T enduro/cross olie.
Gebruik ik voor m'n EXC-tje.
Gebruik ik voor m'n EXC-tje.
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
Tis antwoord op de kop van je bericht. That's all......
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Anders: Putoline heeft een speciale sticker voor op de verpakking van normale olie. Speciale prijssticker waarschijnlijk ook.Erik schreef:Putoline heeft speciale 4T enduro/cross olie.
Gebruik ik voor m'n EXC-tje.
EBC raadt het gebruik van volsynteet olie af bij gebruik van hun koppelingsplaten voor de XR, die kant is er dus ook nog.
http://www.ebcbrakesdirect.com/bike/par ... 3%29&sec=#
http://www.ebcbrakesdirect.com/bike/par ... 3%29&sec=#
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Maar is dat dan goed voor hun koppelingsplaten maar eventueel slecht voor de rest van de motor?erwindob schreef:EBC raadt het gebruik van volsynteet olie af bij gebruik van hun koppelingsplaten voor de XR, die kant is er dus ook nog.
http://www.ebcbrakesdirect.com/bike/par ... 3%29&sec=#
Sorry!Erik schreef:Tis antwoord op de kop van je bericht. That's all......
Laat ik me beter uitdrukken:
Maar staat er dan nog iets op de sticker beschreven van speciale additieven of eigenschappen, waardoor we dit soort oliën zouden moeten prefereren boven standaard Shell?
Noppy